[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:11

Nee, snap het ook wel hoor Silly. Vroege veulens hebben ook weer een voordeel, en als je de accommodatie er ook naar hebt. Onze kraamstal is 's winters de inloopstal voor alle pony's en toch aardig open. Ook is er niet echt een droge paddock waar ze makkelijk in kunnen, dus zitten nu ook nog met het natte land + de andere pony's die er op moeten.
Maar mijn merrie's werden ook vorig jaar voor het eerst gedekt, zijn toen 2 mei naar de hengstenhouder gegaan, ook onder het motto; eerst maar zien wanneer ze hengstig worden en dan of ze wel in één keer drachtig worden... Lies was dus drachtig van diezelfde 2 mei :+ En Roos volgde 11 dagen later :P

Ik had geen dekentjes in huis, maar er wel zo bij gezeten in die eerste nacht:
Afbeelding
Afbeelding
Verder hebben ze het niet echt koud gehad eenmaal opgedroogd en wat melk op, maar wel veel teveel buien/te koud om ze lekker (lang) naar buiten te laten.

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:31

Haha gaan we samen shoppen Setteli :P

Ja, met het rare weer in NL weet je het nooit, Wij hebben op stal een binnenlongeercirkel die ook als paddock gebruikt wordt waar ze in kunnen rennen, niet de hele dag hoor, maar toch.
Plek genoeg, maar zien hoe het allemaal ingedeeld wordt volgend jaar.
Anders verhuis ik ze gerust naar een stal waar het allemaal wel kan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:33

Silly1972 gefeliciteerd!

Ik scan het liefst zo min mogelijk en denk dat ik dit jaar zelfs wacht tot november en dan uitwendig alles laat scannen zodat ik weet wie er vanaf dan 's nachts op stal komt. Ik bedoel, de laatste jaren heeft vroeg scannen hier niet veel succes gehad :+
Niet alleen is Catootje er tussendoor geglipt, ook meerdere keren gehad dat een merrie wel drachtig was gescand en het later toch verloren was. Dan liever later in de dracht checken op een manier die voor de merrie niet gevaarlijk is.
Alleen Cookie die buiten de deur is gedekt wil ik wel eerder al een keer van buitenaf laten scannen.
Zit nu nog te twijfelen of ik Classy weer terug dek dit jaar of volgend jaar vroeg begin.

Hier wel veel vroege veulens maar ik heb voor de mini's ook ruime stallen, een grote loopstal waar ze overdekt de beentjes kunnen strekken met slecht weer en ik zorg dat ik weilanden heb waar vanaf augustus niets meer op komt zodat ze ook in januari direct het gras op kunnen.
En ik denk dat mijn januari veulens de eerste dagen meer buiten zijn geweest dan de april veulens van dit jaar :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:01

silly gefeliciteerd! *\o/*

Aniekslijk, Wilson is ook erg gaaaf! ik heb hem ook bekeken toen we bij Edmundo gingen kijken, maar we gaan toch voor het kleurtje, ik denk dat Wilson beter beweegt.
wij hebben ook geen startkaart, maar we hebben voor de gelegenheid een dagstartkaart gedaan, dat is toch wel makkelijk.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:36

15 pagina's bij lezen en reageren,
tijdje weinig online geweest onze hond was al een poosje ziek,
en afgelopen vrijdag hebben we haar in laten slapen ;(

mijnlieverd dankjewel zij was mij 1ste eigen gefokte veulen naar een paar tegenslagen.
wat leuk zelf ook zwanger hopelijk kan je bij de bevalling zijn van je paardjes.

Fotsy ja ze is echt zwart kans op zwart veulen is erg groot hengst is vos factor vrij.
jeetje wat balen van je auto. gelukkig is het nog vroeg in het jaar.

Myrthee_ Wings is pas 1,60 hoop dat het net zon laat bloeier is als haar moeder die was met 4 jaar 1,58 en 2 jaar later 1,68

inowa wat fijn dat dat zo kon ter plekken hengst uitzoeken. mooie combinatie

linda2008 wat leuk dat jij je eigen hengst kan gebruiken

Murosch dat is vervelend hopelijk word ze toch hengstig maar weer zit ook niet echt lekker mee

Ennasil92 wat balen dat ze geen boxen vrij hadden.

Setteli de eerste foto komt me bekend voor :))
wat balen dat je nog steeds in onzekerheid zit en het zo lastig te zien is mijn duimen draaien.
jeetje wat een wond hopelijk gaat het nu snel beter.

Cynthia82 dankjewel klopt ze is ook nog echt puppy,
twijfelen ook vaak van wel of niet dekken, maar hopen dat ze dan juist wat breder word.
keuring is ook nog twijfel geval of we daar heen gaan met haar.
wat een plaatje is fi zeg

Seven Spielberg geeft echt super karakters door wij hebben een jaarling staan wat een fijn dier al..

Liaan welkom wat leuk mooie merrie.

sultan15 super dat ze weer thuis zijn laat je ze thuis scannen op dracht of ga je daar heen?

Dustinlover gefeliciteerd met je 1ste drachtige merrie.

Carmuh wat een mooie combinatie

juval gefeliciteerd met de punten, hier dekken en scannen ze thuis in opvoelbox,

interessant die kleuren.

Icecrystal wat geweldig *\o/* gefeliciteerd nu echt genieten

Silly1972 gefeliciteerd

Hier dekken we ze gewoon thuis dierenarts komt steeds langs.
Scannen doen wij met 16/18 dagen daarna met 35 dagen 90 dagen en voor 1 oktober om te kijken of ze nog drachtig is (de gust verklaring als die afgegooid is.)
Als we wat later in jaar zitten vervalt de 90 dagen scan.

Toen Wings geboren was hadden we geen camera en strips en alarm, en zijn we bij geboorte geweest.
We waren thuis en gevoel zij dat we naar stal moesten.
vorige jaar hadden we camera en melk strips en hebben we geboorte gemist,
tot half 6 wakker geweest merrie rustig 6 uur ging de wekker weer word wakker is het begonnen
wat baalde ik .

hoop dat de melk strips me volgend jaar wel meer helpen vorige jaar gaf die 6.5 aan toen ze bevallen was.
volgend jaar Cam/alarm/melk strips.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:51

Ohhh polleman wat erg :(:)

Ik weet nog niet wat ik doe.
In iedergeval alarm, maar ik woon zelf 25 min van stal, dus moet de staleigenaar vertrouwen ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:56

Ja mooie foto he, hahaha. Ik zal de copyright er nog even bij zetten, hihihi
Wond is nog steeds niet mooi. Heb info opgezocht over dit soort wonden en het kan wel maanden gaan duren voor het echt mooi dicht zit.
Tja, wat Jazzy betreft, ik wist dat het niet makkelijk ging worden, maar ik ben er nou wel klaar mee, hahaha. Laatste jaar denk ik dan maar.

Ik ben met Phoebe niet bij de geboorte geweest. Ik had wel het idee dat het eerder zou komen (2,5 week te vroeg uiteindelijk), dus ik wilde die avond de singel om doen. Maar dat was al niet meer nodig, alles was al gedaan.

Vorig jaar met Dotan ben ik er wel van begin tot eind bij geweest. Als Jazzy de melk laat lopen, dan gaat het ook die dag/avond gebeuren. Ik had vorig jaar wel melkstrips en ik had een caravan voor de stal geparkeerd. Gelukkig maar 1 nacht in geslapen, de volgende avond is hij toen geboren (ook 10 dagen te vroeg)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:06

Polleman
Heel veel sterkte wat vreselijk :(

Dat is zeker 1 van de redenen waarom we voor Spielberg zijn gegaan we hebben er zelf al een zeer fijne 6 jarige van. Super werkwillig makkelijk maar sensibel, braaf en bomproof maar staat wel aan zeer kleine hulpen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:12

Silly1972 dankjewel
Hier staan de paarden 800 meter van huis af met schuur waar we boxen in gemaakt hebben en 1.5 hectare land.
Maar die vertrouw je toch ook anders had je er niet gestaan, komt vast goed!

Setteli dat hoeft niet hoor bedoelde het als een grapje. Je mag met de foto's doen wat je wil, en het was wel leuk om hem terug te zien.
Pfff wat balen dat het zo lang kan duren, vervelende plek natuurlijk.
Hahaha en dan gaat het later toch weer kriebelen om een veulen te fokken met haar.

Dus ook net gemist jammer maar gelukkig was alles goed gegaan.
Dat is mooi snel gegaan vorige jaar wel beter.

Hier ging het 1ste en 2de keer totaal anders kwa tekenen en hoe ze zich gedaagde.

Seven dankjewel.
Komt die 6 jarige ook uit de zelfde merrie?
Wij hebben spielberg gebruikt voor maat omdat die anderen niet super groot is.
Maar dat heeft die beetje letterlijk genomen we noemen hem vaak reusje _/-\o_

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:54

polleman schreef:
Setteli dat hoeft niet hoor bedoelde het als een grapje. Je mag met de foto's doen wat je wil, en het was wel leuk om hem terug te zien.
Pfff wat balen dat het zo lang kan duren, vervelende plek natuurlijk.
Hahaha en dan gaat het later toch weer kriebelen om een veulen te fokken met haar.

Oh zo vatte ik het ook op hoor. Ben heel blij met die foto's, daar was ze toch mooi ster geworden!!

Ja volgend jaar wil ik vast zo weer, maar nu eerst dit jaar maar eens voor elkaar krijgen. Denk dat mijn DA wel blij is als ik volgend jaar niet terugkom. Jazzy was volgens haar met stip de moeilijkste merrie om te scannen, hahaha.

Nog sterkte met je hond :(:) , had er helemaal overheen gelezen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:19

Nee die komt uit een andere merrie en die heeft het groot zijn ook letterlijk genomen

Extra large
V Spielberg
Afbeelding

De merrie heeft nog nooit een veulen gehad en daarom zijn we nu ook voor Spielberg gegaan die vererft brij sterk en zo hopen we een duidelijker idee te krijgen van wat de merrie doorgeeft

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:50

Sterkte Polleman :( :(:).
Goed gelukt dan, je eerste veulen! :)

Gisteren zat t ei er nog bij Hope, dus voor de zekerheid toch maar zaad besteld, je raadt t natuurlijk al, vanochtend was ie weg -:(- , dus voor jan banketstaaf nu zaad in huis, maar goed konden t risico natuurlijk niet lopen dat ie er nog wel zat en we anders geen zaad hadden.

Bibi laten scannen op dracht, nou geen vrucht te bekennen -O-. Wel een ei van 3,5 cm en ze is weer hengstig aant worden. Zaterdag gaan we haar weer insemineren. Gelukkig dat ik dr met 16 dagen heb laten scannen ipv 18 dagen. Anders hadden we een cyclus gemist.

Volgende week Biscuit en Belle laten scannen op dracht.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:16

Kan je het sperma niet invriezen? :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:45

Bibi heeft een hele korte cyclus dan precies.

Hier een lange cyclus, begint pas na 21 dagen terug hengstig te worden.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:08

Sterkte polleman :(:)

Ah dat technische kantje vind ik toch echt nog lastig. Eitjes van zoveel cm groot, cycli van zoveel of zoveel dagen, sperma bestellen, inseminatie, scannen,... Pfff, nog heel veel te leren hoor. En ik was al zo blij dat ik de afgelopen maanden over de dracht, bevalling en veulens zoveel had bijgeleerd :')

Sierra is hier nog steeds niet hengstig gezien (veulen is nu ruim 4 weken oud). Ik ga er mij geen zorgen meer in maken. ik wacht het veulen van imperiosa eerst af, dan vertrek ik op reis (hopelijk in die volgorde ! :') ) en daarna steek ik mijn hengst in de weide ernaast en zien we wel wat er gebeurt :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:17

Ik heb dat dit jaar ook voor het eerst gedaan Crines en bleek uiteindelijk allemaal best simpel :), zelfs met sperma uit het buitenland.

Dus komt vast helemaal goed

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:26

Icecrystal, Gefeliciteerd!

MarijeR, Fijn dat de 1ste 2 al drachtig zijn! En hopelijk kan Cookie gauw naar huis.

AnniekSlijk , Spannend, dat worden de dagen weer af tellen.

Silly1972, Gefeliciteerd!

mijnlieverd , Spannend! Lijkt mij een heel gedoe sperma bestellen.
Maar dat komt denk omdat we dat niet gewend zijn.
Ze worden hier natuurlijk gedekt.

Setteli, Wat een onzekerheid zo......

Myrthee_, Ook voor jou spannende dagen

polleman, Ach wat sneu, weet hoe je je voelt. Bij ons 4 weken geleden ons honden maatje laten inslapen.

mijnlieverd , Dat is balen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:27

oke sorry, even ego; ik geloof dat ik gek word 8)7
(oke ik geef toe, ik was al een beetje gek :') )

Ik laat de merries om de dag dekken. En van de week heb ik er ook eens 2 dagen tussen gelaten om (voor mijn gevoel) de gewoonte wat te doorbreken.
Maar Sloerie1 laat zich inmiddels al dekken vanaf 12 april, Sloerie2 laat zich al dekken vanaf 13 april (is vanavond weer aan de beurt, ben heel benieuwd!!) en zelfs Sloerie3 (Star) die normaal na 2x af slaat, laat zich nu al dekken vanaf 20 april (en gaat dus ook vanavond weer)

Zo lang Star niet af slaat, kunnen zij en haar veulentje ook niet terug naar huis... Dus waaaaaarom laten die sloeries mij zo in de stress zitten :?
Ik lees ook enge verhalen over vele follikels waardoor ze niet drachtig raken en zich zo lang laten dekken enzo := ik krijg er dus elke dag minder vertrouwen in ;(

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:47

Zo moeilijk is sperma Bestellen niet hoor, ochtend bestellen en in de middag heb je het :D
Gaat allemaal per koerier wat geregeld wordt door de hengstenhouder.
Of je haalt het zelf op kan ook

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:13

Jeetje Linda ze vinden je hengst echt een lekker beest :+ zou me niet te veel zorgen maken maar misschien eens even stoppen dan, zijn de merrie's nog niet beschadigd van achter want dat zag je bij Elsa wel al na dag of tien.

Polleman veel sterkte, hier in januari ook onze lieve hond moeten laten inslapen na tien jaar, zo pijnlijk en nog steeds.

Super MarijeR benieuwd naar cookie, mijn favorietje :o

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:25

Silly1972, lijkt me niet, helaas en trouwens insemineren met diepvriessperma komt veel preciezer, moet de merrie ook vaker gescant worden.

Valt best mee Hinte, maar zit nu gewoon met de levertijden. In NL als ik t bestel, heb ik t dezelfde dag nog, maar met dit sperma uit Duitsland, pas de volgende dag, is dan een beetje passen en meten. Maar ik ga dat sperma zaterdag eens laten testen door de dierenarts, ben wel eens benieuwd of t sperma dan toch nog van goede kwaliteit is. Mocht dat zo zijn, dan weet ik dat voor de volgende keer :P . Want krijg elke keer 2 spuitjes, dan kan ik er 1 bewaren voor als t ei niet weg mocht zijn :+.

Owh en ik ga Bibi geen appelazijn meer geven, miss heeft die wel alle zaadcellen gedood :+ _O- , vertrouw er niks van, haha :').

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:28

Sperma wat ik besteld had kwam uit België en echt richting de Franse grens,maar dat was er dezelfde dag nog.

Ja joh, maakte ook maar een grapje ;) over het invriezen.
Dat gaan niet Zomaar

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:45

Ik meld mij ook weer.
Mijn merrie laat ik pas dekken eind mei zodat wij dit jaar een iets latere veulen hebben dan dit jaar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:48

Hier is Bo welke dragend gescan was weer hengstig geworden :( nu een keer met een andere hengst proberen...

Linda ik heb er hier eentje die al 3 a 4 weken hengstig staat.. snap ook niet wat dat is...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:02

Rowan, ah Bo ook weer hengstig? -O-
Wat is dat toch met die merries die zo lang hengstig staan?
Vanavond zou Sloerie1 (Jupi) weer aan de beurt zijn, maar ik sla maar weer over en probeer dan morgenochtend nog eens.... moed zakt me wat in de schoenen -O-

Fotsy, beschadigd van achter? kan dat ook nog? Oeii gelukkig bij mijn merries (nog) niet het geval...