[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:37

nope, met de 21 dagen scan was Hansje nog op weg richting baarmoeder en zat in de zou dan eileider moeten zijn.
Of Pony's mini's zijn langer onderweg ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:06

Woogy schreef:
nope, met de 21 dagen scan was Hansje nog op weg richting baarmoeder en zat in de zou dan eileider moeten zijn.
Of Pony's mini's zijn langer onderweg ;)

Misschien door hun kortere beentjes :D ofwel vinden ze de baarmoeder minder vlug. :+

Aan allen die hun dames nog drachtig zijn, verzorg ze goed, dan kunnen we volgend jaar genieten van die wondertjes.

Aan allen die een scan te wachten staat, succes ermee.

En aan de laatsten die zoals ik nog steeds bezig zijn met insemineren, keeping up the good spirit. Beter laat dan nooit.
Vandaag is het laatste veulen van dit jaar van mijn uitverkoren hengst geboren, een smoky grullo, ik geef het toe, ik ben echt jaloers nu, mijn merrie had er ook zo eentje moeten hebben maar het heeft niet mogen zijn. Hopelijk geraakt ze nu toch nog vol en hebben we dit keer wel goede afloop.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:33

ik heb even gezocht waar ik het gelezen heb, maar kan het zo 123 niet terugvinden. Ik vraag morgen even aan de DA hoe dat zit met innestelen. Sjonge, wat is dat spannend zeg! Wachten op de eerste scan. Morgenochtend komt de DA, dus dan weet ik of het is gelukt of niet. *hopen dat ik straks een beetje slapen kan ervan haha*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:02

De DA belde net op dat ze onderweg is. Spannend!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:03

succes, zal duimen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:39

En en weet je al iets?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:56

ze is DRACHTIG!!!!!!! Vruchtje klopt precies met 18 a 19 dagen en is goed ingenesteld. Wauw, was mn gevoel dus toch goed. helemaal blij nu :D. Hoe bereken ik nu wanneer ze uitgeteld is? Ga je dan uit van 330 of 340 dagen? Ze is 8 juni gedekt (en bevrucht dus).

Hier de eerste foto van mijn eerste eigen fokproductje in aanwas
Afbeelding

Ik heb nog gevraagd naar het innestelen en dat gebeurt idd tussen 10 en 15 dagen normaal gesproken.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 26-06-13 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:01

Gefeliciteerd Leorah!

Hier kun je berekenen wanneer ze is uitgerekend: http://www.steinbeckequine.com/calculator.shtml

Zo, woogy, na 21 dagen nog onderweg! Dat is wel lang!

Hier vanmorgen weer gescand, ei is wel gegroeid, maar baarmoedermond zit nog steeds potdicht en ze toont totaal nog geen hengstigheid. Ze is wel mooi schoon geworden, geen vocht meer in de baarmoeder, maar het oedeem in de baarmoeder lijkt weer minder te worden. Ik verwacht dat ze deze cyclus dus skipt. Mijn meisje is dus aardig van de leg..

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:02

Gefeliciteerd Leorah!!! *\o/*

Hier gaan we altijd uit van 335 dagen. De veulens komen meestal tussen de 335-340 dagen.

Als ze 8 juni gedekt is dan is ze 8 mei uitgerekend. (340 dagen is 13 mei 2013)

Jibbel: Merrie dus aardig van de leg :(:) Hopelijk komt er snel een goede hengstigheid. De vooruitzichten qua weer zijn positief vanaf juli. Wellicht dan een goede hengstigheid?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:19

Bedankt! Ah, dus ergens tussen 8 en 13 mei waarschijnlijk (al zal het altijd kunnen afwijken). Nou super! Ik hoop alvast op een voorjaar met mooi weer dan :D.

Voor degenen die nog bezig zijn, succes!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:56

Gefeli iteerd leorah!!!
ik reken bij groot paard 340 dagen en bij mini 335 dagen. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:59

Gefeliciteerd Leorah!! :))

Ik hoop volgende week ook een blij bericht te kunnen posten Haha! Onze Gelderse merrie verandert ook qua gedrag. Ze wordt dromerig en leeft in haar eigen bubbel zeg maar. Dus ik hoop dat dat ook goed zit :)

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:27

Vanmorgen naar de DA geweest we dachten dat het wel goed zat aangezien ze niet hengstig werd blijkt ze vocht im de baarmoeder te hebben nu is ze weer hengstig gespoten moeten maandag weer terugkomen! Geen dracht helaas..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:24

Balen Bentlylover! Zelfde schuitje als ik dus.

Pletje, spannend!

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:37

Vanmiddag komen ze er 2 scannen bij ons 1 op 18 dagen en 1 op 27 dagen. Spannend!!!!!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:44

Spannend allemaal!

Balen Wisanda, Bentlylover en Jibbel.. Op naar de volgende ronde!

Volgens mij is natuurlijk dekken idd beter (wie vroeg het ook alweer?) Hier een merrie die niet drachtig wou, nu 2 keer natuurlijk gedekt en beide keren de eerste keer drachtig. Volgend jaar gaan we haar laten insemineren, dus dan eens zien of het echt zo is!

Ik vind trouwens nu laten dekken helemaal zo laat nog niet :) Heb je mooi een Mei veulen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:54

Natuurlijk dekken zou ik nooit verkiezen boven ki. Het levert veel meer risico's op en de hengst wordt er vaak ook niet gemakkelijker van. Je kunt dan beter onverdund sperma gebruiken. Dan springt de hengst op het fantoom en dan wordt het zaad daarna direct bij de merrie ingebracht.

Onze hengst is absoluut niet beschikbaar via natuurlijk dekken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:19

Sommige merries reageren idd minder goed op verdund zaad en ook wordt de kwaliteit iets minder dacht ik? Diepvries is nog weer minder.
Mij werd ook de optie gegeven om vers sperma in te brengen, zoals Pletje dus zegt. Voordeel is dat het sperma dan dus ook echt vers is, alleen moet je merrie dan weggebracht worden en dat is iets wat mij gevoelsmatig enorm tegenhoudt.

Ik zou zelf alleen al voor mijn merrie geen natuurlijke dekking willen. Begreep van mijn DA dat merries daarna ook vaak minder graag opgevoeld worden. En ik begrijp ook voor de hengstenhouder dat hij zuinig is op zijn hengst.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:27

Sommige merries zijn allergisch voor het verdunningsmiddel. Het zaad van Floris wordt er niet minder van en bij het kwpn moet je aan het begin van het seizoen het zaad laten testen zodat je kunt laten zien dat de kwaliteit goed is.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:47

Hier ook een merrie die niet tegen het verdunningsmiddel kan. Die moet dus altijd vers onverdund hebben.

Zojuist weer nieuwe scan gehad voor twee merries.

Beiden nog steeds mooi drachtig, de een op 44 dagen en de ander op 36 dagen *\o/* Laatste scan zal voor 1 oktober nog plaatsvinden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:30

stalbluemoon spannend hoop voor je dat de merries drachtig zijn.

leorah gefeliciteerd dat het maar een gezond veulen mag worden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:26

Pletje123 schreef:
Natuurlijk dekken zou ik nooit verkiezen boven ki. Het levert veel meer risico's op en de hengst wordt er vaak ook niet gemakkelijker van. Je kunt dan beter onverdund sperma gebruiken. Dan springt de hengst op het fantoom en dan wordt het zaad daarna direct bij de merrie ingebracht.

Onze hengst is absoluut niet beschikbaar via natuurlijk dekken.

Maar jij bekijkt het vanuit de hengst, de vraag was vanuit de merrie. En dan is de kans wel hoger om op de natuurlijke manier drachtig te worden. Veiliger dan een rietje kan niet nee :P Persoonlijk heb ik ook liever KI, maar zoals bij deze merrie was de natuurlijke manier beter. We hopen na 2 drachten dat ze dan de KI wel pakt :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:52

En waarom zou een natuurlijke dekking tot een beter resultaat leiden dan onverdund? Ze krijgt dan exact hetzelfde spul binnen :)

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:04

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Jippie allebei de merrie´s harstikke mooi drachtig gescand.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:18

Super Stalbluemoon, fijn merries drachtig!

En Leorah haar dame ook toppie.

Onverdunde sperma via KI is volgens mij het zelfde als natuurlijk dekken toch?
Wij dekken ook bijna altijd met onverdund sperma.
Zonder verdunning heb ik betere resultaten mee dus vraag ik of dat ook mogelijk is.

Paard89 toppie beide dames al goed in de dracht. Fijne zekerheid dat alles oké is.

Jibbel mmm jammer dat schiet dus ook niet op.
Follikel ontwikkeld zich wel wat? Dan komt de hengstigheid er misschien aan toch?
Fijn dat ze verder schoon is.

AZ en? heb je je dames fijn opgehaald??
Hopelijk Mausie fijn drachtig weer bij jou op de wei.

Wij scannen vrijdag ochtend!!
Annisse en Amia op dracht. Tot nu toe geen hengstigheid gespot, de vorige beide ronden zag ik nu al echt hengstigheid gedrag..
Zou ik mogen hopen????
Laatst bijgewerkt door Tjinta op 26-06-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt