[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:34

kijk steeds al mee marije, spannend! ;)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:43

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:27

rowo schreef:
Wow die laatste foto... daar speelt ie voor nijlpaard :D Mooi ding hoor!!!

Hahaha, ja dat is wel een goede benaming daarvoor!

Maseike schreef:
Magic_Ice WAUWWWWWWWWWWWWWW en dat heeft mam,s en papa goed gedaan zeg.
Wat een prachtig diertje zeg.

Zo eentje wil ik volgend jaar ook wel :)

Dank je wel, we zijn erg trots en blij met hem, vader en moeder hebben het zeker goed gedaan!

Mooie kudde Marjolein!

Parouscha wat een leukerd!

Sirel opa geworden, leuk hoor!

Neon, ik ga zeker op de 3e dag foto's maken, hij begint al aardig te ontvouwen! Zijn naam is een combi van de namen van mams en paps: E-squire x KA-spa-RO-w.

Baloulover, ja ook met mijn ijslandermerries ben ik superblij en ik hoop op 2 mooie (schimmel)veulentjes volgend jaar!

JoyceA ja dat vlekje bij zijn kroonrand/kootholte is erg leuk!

DeSa, mooi merrietje hoor! ik ben benieuwd wat eruit komt!

MarijeR, ben benieuwd wat Dynamic weer gaat brengen!

Kitzbi, Kim is echt geweldig, hoe groter ze groeit hoe knapper ze wordt!

Gisteren is Ekaro dus voor het eerst op de wei geweest, de foto''s hebben jullie al gezien.
Ekaro heb ik meegenomen naar de wei met een touw achter zijn kont en mijn hand op zijn boeg, hij liep supergoed mee. Mams werd door iemand anders vastgehouden.
Na 1,5 uur heb ik ze weer opgehaald omdat er een frisse wind stond en Ekaro een heel dun vachtje heeft net als mams.
Dit keer had ik geen hulp maar het ging heel goed.
Vanmorgen had Ekaro al wat meer pit, hij is al wat ondernemender aan het worden, erg nieuwschierig.
Es had het dus wat drukker met hem van de draad weg te houden etc. Maar toen begon het te regenen en moesten ze weer naar binnen. Vaak wat lastiger omdat Es zich met veulen in het begin moeilijker laat pakken op de wei, maar de aanhouder wint.
Morgen wil ik zijn halster omdoen en daar ook een touw aan doen, en daarbij het touw achter zijn kont langs.

Hoe doen jullie dat met het vangen van het veulen in de wei? Ik probeer gewoon rustig te blijven en dan wat te kroelen en hem dan in mijn armen te pakken (zonder halster), maar Ekaro begint nu al met ontwijkmanoevres, net als zijn broers en zusjes.
Als een veulen wel een halster om heeft probeer ik deze rustig te pakken na wat kroelen, maar in het verleden waren de veulens van Es er erg behendig in om zich bij het hek niet te laten pakken, uiteindelijk lukte het wel maar het is zo'n gedoe, wat zou je daaraan kunnen doen?
Elke dag oefen ik 1 keer 5 min met aanraken en dan als beloning lekker kroelen, dat vind hij heerlijk.

En wat doen jullie als een veulen naar je bokt bij aanraking van de kont? Ekaro doet dat al vanaf het moment dat ik hem hielp met opstaan na de geboorte. Wanneer hij bokt bij aanraking raak ik zijn kont net zo lang aan tot hij niet meer bokt, maar hoe leer je het af als je het dier van achter benadert bijvoorbeeld? Het is nu nog vrij onschuldig en zal wel een soort instinct zijn, maar ik wil hem toch echt niet over een paar weken meemaken en hij doet dit nog.

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:51

Magic Ice hij is echt prachtig zeg! Dat bokken komt me bekend voor,ook nu nog doet Kyoto dat soms. Maar ik probeer ook gewoon veel mn hand op zn kont te leggen en te krabben,zodat hij het gewoon komt. Maar ook bij Kyoto ben je best altijd op je hoede.
Wat betreft uit de wei halen,wij hoeven maar de poort open te doen en ze kunnen naar stal lopen. Kyoto loopt dus gewoon mee. In de toekomst wil ik ook liever met een touwtje werken maar dan moet je al met 2 zijn,en dat is hier zelden.
In de wei naar je toekomen vergt idd al wat meer vertrouwen en nieuwsgierigheid.

Heb een mooie zwarte shetlander gezien van Desa! Hoe zit het met uier.?

Marije spannend,straks weer zo een klein ding op stal!

Parousha wat een leukerd,mooi hoofdje!

Heb gisteren alles ontwormd,ook Kyoto. Die vond het niet slecht,zo een streepje Eraquell :Y) ,heb toch voor 100 kg gedoseerd,het shetveulentje voor 30 kg :D Vanavond komt de hoefsmid en die mag dan ook even zn voeten pakken en de vijl erbij houden,voor het oefenen ;)

Katharinaa wij gaan niet naar de keuring denk ik,zou het wel graag willen want ik ben heel benieuwd naar commentaar over dit veulen,maar dan moet je ook helemaal in BWP-tenue zijn,en om dat nu te gaan kopen voor die ene maal.. of hoe doen jullie dat??

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:01

Pretty, bij het KWPN zijn er voorbrengers aanwezig die je eventueel kan "inhuren". Dat doe ik dus ook in mijn geval. Heb het nog nooit gedaan, laat dus iemand anders met mijn merrie en veulen lopen. Merrie is erg braaf (veulen trouwens ook) dus denk dat het wel goed komt.

Wat betreft dat bokken, daar begint Fynn nu soms ook mee. Maar alleen als ik stil sta en niet oplet, zodra ik dan met mijn arm zwaai of "pas op!"zeg dan loopt "ie gauw weg. Hij is dus niet zo dapper als hij zich voordoet ;-). Anders een keer een tikje op zijn kont?

En dat vangen is bij Fynn ook niet echt een probleem (geweest). Ik kroel hem eerst wat en als hij dan een ontwijkmanoevre maakt hou ik hem tegen voor zijn borst en desnoods ook om zijn kont. Nu is dat eigenlijk niet meer nodig. Maar zou hem gewoon goed vasthouden dan, dat hij doorheeft dat weglopen niet kan. Wel handig dus als je dan met twee personen bent :).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:05

Frits vind het juist verschrikkelijk fijn als je op zijn kont krabt en aait. Hij gaat er dan zelfs helemaal voor staan :D Ik denk gewoon dat het een kwestie van gewenning is. Gewoon elke keer doen en dan went dat vanzelf.

Wat vangen betreft; heeft ie wel een halstertje om? En eigenlijk mag het niet (althans, zegt men), maar benader hem/haar en ga dan op de grond zitten. Maak rustige bewegingen en zorg dat je miss iets als een snoepje ofzo bij je hebt.
Om te zorgen dat ie niet weg loopt gewoon goed vasthouden, ik deed altijd een arm om zijn hals.

Overigens is Frits dan errug makkelijk. Als ik hem roep, komt ie nog steeds aangegaloppeerd :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:08

Libertylove, ik heb helaas niet echt recente foto's van Vera. Ze is hard aan afspenen toe (teveel slagroom krijgt ze nu) en ze is ook hard aan een scheerbeurt toe en dan zal ik weer eens kijken voor foto's :D

Ik dacht al dat er wel wat mensen in NL ook mee keken dus dan ook maar hier wat updates geven he? ;)

Hoe doen jullie dat met het vangen van het veulen in de wei?
Ik wacht daarmee tot het op stal heel normaal is om een halster om te doen en ze dat absoluut niet meer eng of vreemd vinden. Daarna kijk ik af en toe hoe het in de wei gaat.
Ze hebben hier nooit het halster om in de wei dus in het begin is het bij het binnen halen gewoon aaien en kroelen en gebruik ik het halster alleen bij het buiten zetten.
Proberen en het lukt niet, daar leren ze veel te goed van hoe het niet moet ;)
Maar ik laat ze ook heel lang gewoon los meelopen. Ze kunnen het erf toch niet af en dat ze een beetje op onderzoek uit gaan vind ik niet erg.
Lopen ze echt niet meer mee, ja dan gaan ze aan het halster mee. Tegen die tijd weten ze ook wel wat de bedoeling is.

En wat doen jullie als een veulen naar je bokt bij aanraking van de kont?
Bij die hele jonkies is het een reflex en dat gaat er na een tijdje wel uit. En zo niet dan zeg ik een keer foei en bokken ze gericht dan krijgen ze een halstertouw oid op hun kont.
Hebben ze zo door.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:09

geloof dat dat bokken een natuurlijke reactie is van het veulen.
zo probeert hij zijn ''belager'' ofwel je hand dus van zich af te krijgen

hier is alles er tot nu toe overheen gegroeit.
wel afgestraft met ''NEE'' roepen maar verder niet veel aan gedaan.

hier ook nooit echt een veulentje hoeven vangen in de weide

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:13

inge176 schreef:
Wat betreft dat bokken, daar begint Fynn nu soms ook mee. Maar alleen als ik stil sta en niet oplet, zodra ik dan met mijn arm zwaai of "pas op!"zeg dan loopt "ie gauw weg. Hij is dus niet zo dapper als hij zich voordoet ;-). Anders een keer een tikje op zijn kont?

En dat vangen is bij Fynn ook niet echt een probleem (geweest). Ik kroel hem eerst wat en als hij dan een ontwijkmanoevre maakt hou ik hem tegen voor zijn borst en desnoods ook om zijn kont. Nu is dat eigenlijk niet meer nodig. Maar zou hem gewoon goed vasthouden dan, dat hij doorheeft dat weglopen niet kan. Wel handig dus als je dan met twee personen bent :).

Ekaro en zijn voorgangers lopen dus achteruit voor je ze kan pakken. Je komt dus niet dichtbij genoeg om hem tegen te kunnen houden, dan is hij al weg, dat deden zijn broers en zusjes ook in de veulenperiode.
Als ik hem in de stal vastheb en hij loopt weg dan houd ik hem inderdaad tegen, maar op de wei kom je dus niet dichtbij genoeg.

rowo schreef:
Frits vind het juist verschrikkelijk fijn als je op zijn kont krabt en aait. Hij gaat er dan zelfs helemaal voor staan :D Ik denk gewoon dat het een kwestie van gewenning is. Gewoon elke keer doen en dan went dat vanzelf.

Wat vangen betreft; heeft ie wel een halstertje om? En eigenlijk mag het niet (althans, zegt men), maar benader hem/haar en ga dan op de grond zitten. Maak rustige bewegingen en zorg dat je miss iets als een snoepje ofzo bij je hebt.
Om te zorgen dat ie niet weg loopt gewoon goed vasthouden, ik deed altijd een arm om zijn hals.

Overigens is Frits dan errug makkelijk. Als ik hem roep, komt ie nog steeds aangegaloppeerd :D

Hij is nog maar 2 dagen oud dus snoepjes doet hij niets mee en daarbij wil ik geen schooiers kweken.
Hij heeft nog geen halstertje om, dat komt morgen pas, al heeft hij er al wel 1 op zijn eerste dag 5 min omgehad.
Het punt is dus dat hij nu al weet dat ik hem wil pakken, ook al ben ik altijd rustig en geduldig en kroel ik eerst wat met hem.
En hij wil dus al weglopen voor je hem ook maar met 1 arm kan pakken.
Nu kan ik hem nog wel voorzijn, maar over een paar dagen is hij wat slimmer en sneller en dan wordt het zo'n langdurig iets om hem te pakken, zo ging het tenminste wel met zijn broer en zus, uiteindelijk krijg je ze, maar ze maken het je eerst moeilijk. Overigens is dat op jaarlingleeftijd over, maar toch, wellicht zijn er truckjes om dit gedrag te veranderen?
Met mijn ijslanderveulen had ik er nooit last van, die kon ik gewoon pakken terwijl die net zo sensibel is als de trakehnerveulens.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:16

MarijeR schreef:
Libertylove, ik heb helaas niet echt recente foto's van Vera. Ze is hard aan afspenen toe (teveel slagroom krijgt ze nu) en ze is ook hard aan een scheerbeurt toe en dan zal ik weer eens kijken voor foto's :D

Ik dacht al dat er wel wat mensen in NL ook mee keken dus dan ook maar hier wat updates geven he? ;)

Hoe doen jullie dat met het vangen van het veulen in de wei?
Ik wacht daarmee tot het op stal heel normaal is om een halster om te doen en ze dat absoluut niet meer eng of vreemd vinden. Daarna kijk ik af en toe hoe het in de wei gaat.
Ze hebben hier nooit het halster om in de wei dus in het begin is het bij het binnen halen gewoon aaien en kroelen en gebruik ik het halster alleen bij het buiten zetten.
Proberen en het lukt niet, daar leren ze veel te goed van hoe het niet moet ;)
Maar ik laat ze ook heel lang gewoon los meelopen. Ze kunnen het erf toch niet af en dat ze een beetje op onderzoek uit gaan vind ik niet erg.
Lopen ze echt niet meer mee, ja dan gaan ze aan het halster mee. Tegen die tijd weten ze ook wel wat de bedoeling is.

En wat doen jullie als een veulen naar je bokt bij aanraking van de kont?
Bij die hele jonkies is het een reflex en dat gaat er na een tijdje wel uit. En zo niet dan zeg ik een keer foei en bokken ze gericht dan krijgen ze een halstertouw oid op hun kont.
Hebben ze zo door.

Bij ons is het erf niet afgesloten, wel genoeg ruimte maar ben dus bang dat hij dan ergens terecht komt wat niet moet, bv in een diepe sloot oid.
wellicht eens proberen hoe hij het los doet als er hulp aanwezig is, mijn ijslanderveulen destijds kon ik dus echt niet loslaten, die ging vanaf dag 1 zelf op stap en het maakte hem niet uit dat zijn moeder de andere kant op ging, en zijn moeder maakte het overigens ook niet uit haha.

Ik blijf gewoon oefenen en overmorgen maar eens een halstertje om en rustig oefenen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:19

Oh nog maar 2 dagen oud :+ Dan is het waarsch een kwestie van geduld. In de wei haalde ik Frits eigenlijk nog maar weinig aan. Dat deed ik in de stal, tot ie dat gewend was (hij kan dan iig nergens heen) en daarna ging het in de wei heel makkelijk :j

Halterje zou ik zo snel als mogelijk mee beginnen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:24

Ja, ik doe elke dag wel wat met hem, net als bij vorige veulens, maar van de veulens van Es is dus bekend dat ze dit soort trucjes uithalen. Halstertje heeft hij gisteren al omgehad, overmorgen krijgt hij deze wat langer om, morgen wil ik foto's maken dus liever zonder halster buiten, maar ik oefen het wel elke dag, net zoals aanraken. :)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:24

Kim loopt aan het touwtje mee na buiten en na binnen ze staat met halster op in de wei..Ze komt zo na je toe..
Opstal heeft ze geen halster om maar buiten wel :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:25

(Ik weet niet meer wie ik wel en niet gefeliciteerd had, dus) Iedereen gefeliciteerd met de veulens!

Magic_Ice, dat vangen doen wij precies hetzelfde als jij. Armen om de hals, even kroelen en halstertje om. Rahnanah heeft hier gelukkig nooit een probleem van gemaakt, zij komt graag bij je. Ze heeft vanaf dag 2 al aan het halstertje van en naar de wei gelopen, en dat deed ik over het algemeen alleen, geen enkel probleem. Ook in het weiland kon ik haar toen al zo een halstertje omdoen en meenemen.
Ik heb Rahnanah gister gemeten, ze is nu 1.19,5m en 16 weken oud. Gelukkig blijft ze kleiner dan Aziza's veulen van vorig jaar :D

Ook heb ik weer wat nieuwe foto's van Shoukran gehad, fotograaf was weer langs geweest. Geen actiefoto's aangezien ze niet zo in waren voor actie, en hij niet opgejaagd mag worden vanwege zijn hartje.
Iedereen die er nog informatie over had, bedankt! Als het de kleppen van zijn hart zijn, kan hij er idd (voor zover ik weet) nog overheen groeien. Als het een gaatje tussen de kamers en de boezems van zijn hart is, wordt het waarschijnlijk alleen maar erger, omdat het hart (en dus ook het gaatje) alleen maar groter wordt, en ook steeds harder moet werken omdat het lichaam groter wordt. Onze DA ging hier vanuit, omdat dat blijkbaar vaker voorkomt bij paarden?

1 heel klein lichtpuntje, het snurken lijkt zo goed als over te zijn +:)+
Aangezien de benauwdheid samen gaat met zijn hart, geeft dat weer een heel klein beetje hoop.

Onze kleine man, hij begint toch al iets te groeien.

Afbeelding

Zijn knappe koppie <3 (Jammer dat het toen al schemerig was)
Afbeelding

En een beetje spelen met vriendje Aydin.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:32

Magic_Ice Misschien helpt het als je ook regelmatig de wei in gaat om alleen maar te kroelen en dan weer weg loopt zonder ze meet te nemen. doe ik hier ook, als ik op stal kom om ze binnen te halen ga ik eerst de wei in om te knuffelen, loop dan weer er uit om de stal te doen en zo. Als ik dan terug kom staat de kleine al te wachten om naar binnen te komen. Mama staat nog lekker te eten, maar die is nooit moeilijk geweest om te pakken. En staat ze ver weg, loop ik gewoon met veulen al beetje de wei uit en komt zij er gelijk aan. Hoef echt maar 3 passen de wei ui te gaan.

Hier heb ik de veulens (vorige en deze) nooit los mee laten lopen omdat mijn merrie veulens geeft die heel zelfstandig zijn. Op dit moment zou ik wel andersom kunnen doen moeders los en veulen aan touwtje. Maar gelukkig hoeft dat niet mans en kind lopen erg makkelijk mee en je kan ze in je binnen en buiten zetten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:48

AZ, had jij nou dat veulen wat ergens anders was geboren maar je wel al gekocht had? hoe is het daar mee??

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:52

Dit is het veulen wat niet bij ons op stal staat en geboren is, wij hebben zijn moeder geleast, dus we hebben hem niet al gekocht, maar zelf gefokt. ;) Nog 3,5 maand en dan komt hij deze kant op, hopelijk gezonder dan dat hij nu is.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:39

Heb hier ook geen moeite met dox als je die roept hinnikt hij en komt snel aanrennen ;)

Dexter had ook al snel vertrouwen in me.. Ik hield zijn mama vast en ging door me knieeen en dat een paar dagen en steeds me hand uit steken en opeens besloot hij dat ik ok was ;) en nu is het een knuffel kont..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:45

Fernando bokte ook al wat toen ik over zijn kontje aaide! Gisteren op mijn hurken dacht ie dat hij wel even op me kon springen, monster net 2 dagen oud :D

Maar zullen hem zo weer uurtje in het land gooien, kijken of meneer bij het schrikdraad komt. Ze zeggen op stal dat je er veel bij moet blijven omdat ze uit reactie naar voren gaan i.p.v. naar achteren. Dan kan hij vanaf dan hopelijk hele dagen buiten.

Maar jullie doen dus het halster wel af in de weide? Gisteren moest ik langs allemaal paarden die vast aan de stang stonden, hoopte dat hij bij de merrie bleef en niet naar een andere merrie ging. Dat vond ik wel eng. Dus maar zo snel mogelijk beginnen met aan het halstertouw lopen

En wilde ze vanaf vandaag even een paar minuten bij elkaar weg halen. Zou dat kwaad kunnen??

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:54

nu al van elkaar weghalen vind ik eigenlijk echt niet nodig,zoveel stress bij veulen en moeders,en hij is nog maar op de wereld :o
Halster laat ik nooit aan,niet in de weide en niet in de stal,zowel bij de veulens als volwassen paarden.

AZ wat een prachtig hoofdje heeft hij zeg! Hopelijk is het niet-snurken een goed teken!

Inge inderdaad,ik denk dat je iemand kunt inhuren om voor te brengen..zou dat eens beter moeten bekijken!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:00

Tja, hier grenst de stal aan de wei, ze moeten een verhard stukje voor de stal over om in de wei te komen maar dat is gewoon eigen terrein, en maar liefst een stuk van 5 meter. :+ We laten ze gewoon los van de merrie meelopen, bij het in de wei zetten en bij het eruit halen. Over een paar weken neem ik het veulen mee wandelen om hem aan het touw te laten wennen zonder de merrie erbij, eerder doe ik dat eigenlijk nooit (en als ik niet naar de keuring ga doe ik dat ook nog eens niet :o ).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:46

Afbeelding

ik heb de stal aan de weide grenzen, dus heb die problemen niet.
maar moet er wel aan denken ze regelmatig op stal effe in de handen te pakken.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:52

Wat vaker de wei in gaan is wel een goed idee denk ik, ook voor de merrie, ze is wat moeilijk te pakken in de eerste weken van het veulen. Hoop alleen dat ze dan in de wei ook wat rustiger en makkelijker wordt als ik wat vaker de wei in ga om wat aandacht te geven.
Ik ben vandaag ook op een kruk in de stal gaan zitten en heb verder niets gevraagd, later ook nog naast het veulen gaan zitten die lag te slapen, ging ook goed.
Hier laten we de veulens meestal wel het halster om in de wei, de volwassen paarden meestal ook. Maar dan moeten ze er al wel goed aan gewend zijn en er is veel toezicht, dan nog is het een risico maar als je ze anders moeilijk/niet te pakken krijgt is het ook erg lastig.

Ik haal de merrie pas even kort bij het veulen weg als het veulen ruim een week oud is. De merrie zet ik dan even voor de stal terwijl het veulen erin blijft, en zo bouw ik het op naar gelang de reactie en de rust van het veulen en de merrie.
Als ze net een paar dagen oud zijn vind ik het traumatisch voor merrie en veulen...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:02

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:04

Joto hahahahaha echt wel lui.......