Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

rowo schreef:Wow die laatste foto... daar speelt ie voor nijlpaardMooi ding hoor!!!
Maseike schreef:Magic_Ice WAUWWWWWWWWWWWWWW en dat heeft mam,s en papa goed gedaan zeg.
Wat een prachtig diertje zeg.
Zo eentje wil ik volgend jaar ook wel
,heb toch voor 100 kg gedoseerd,het shetveulentje voor 30 kg
Vanavond komt de hoefsmid en die mag dan ook even zn voeten pakken en de vijl erbij houden,voor het oefenen
. Anders een keer een tikje op zijn kont?
. 
Ik denk gewoon dat het een kwestie van gewenning is. Gewoon elke keer doen en dan went dat vanzelf.

inge176 schreef:Wat betreft dat bokken, daar begint Fynn nu soms ook mee. Maar alleen als ik stil sta en niet oplet, zodra ik dan met mijn arm zwaai of "pas op!"zeg dan loopt "ie gauw weg. Hij is dus niet zo dapper als hij zich voordoet. Anders een keer een tikje op zijn kont?
En dat vangen is bij Fynn ook niet echt een probleem (geweest). Ik kroel hem eerst wat en als hij dan een ontwijkmanoevre maakt hou ik hem tegen voor zijn borst en desnoods ook om zijn kont. Nu is dat eigenlijk niet meer nodig. Maar zou hem gewoon goed vasthouden dan, dat hij doorheeft dat weglopen niet kan. Wel handig dus als je dan met twee personen bent.
rowo schreef:Frits vind het juist verschrikkelijk fijn als je op zijn kont krabt en aait. Hij gaat er dan zelfs helemaal voor staanIk denk gewoon dat het een kwestie van gewenning is. Gewoon elke keer doen en dan went dat vanzelf.
Wat vangen betreft; heeft ie wel een halstertje om? En eigenlijk mag het niet (althans, zegt men), maar benader hem/haar en ga dan op de grond zitten. Maak rustige bewegingen en zorg dat je miss iets als een snoepje ofzo bij je hebt.
Om te zorgen dat ie niet weg loopt gewoon goed vasthouden, ik deed altijd een arm om zijn hals.
Overigens is Frits dan errug makkelijk. Als ik hem roep, komt ie nog steeds aangegaloppeerd
MarijeR schreef:Libertylove, ik heb helaas niet echt recente foto's van Vera. Ze is hard aan afspenen toe (teveel slagroom krijgt ze nu) en ze is ook hard aan een scheerbeurt toe en dan zal ik weer eens kijken voor foto's
Ik dacht al dat er wel wat mensen in NL ook mee keken dus dan ook maar hier wat updates geven he?
Hoe doen jullie dat met het vangen van het veulen in de wei?
Ik wacht daarmee tot het op stal heel normaal is om een halster om te doen en ze dat absoluut niet meer eng of vreemd vinden. Daarna kijk ik af en toe hoe het in de wei gaat.
Ze hebben hier nooit het halster om in de wei dus in het begin is het bij het binnen halen gewoon aaien en kroelen en gebruik ik het halster alleen bij het buiten zetten.
Proberen en het lukt niet, daar leren ze veel te goed van hoe het niet moet
Maar ik laat ze ook heel lang gewoon los meelopen. Ze kunnen het erf toch niet af en dat ze een beetje op onderzoek uit gaan vind ik niet erg.
Lopen ze echt niet meer mee, ja dan gaan ze aan het halster mee. Tegen die tijd weten ze ook wel wat de bedoeling is.
En wat doen jullie als een veulen naar je bokt bij aanraking van de kont?
Bij die hele jonkies is het een reflex en dat gaat er na een tijdje wel uit. En zo niet dan zeg ik een keer foei en bokken ze gericht dan krijgen ze een halstertouw oid op hun kont.
Hebben ze zo door.

Dan is het waarsch een kwestie van geduld. In de wei haalde ik Frits eigenlijk nog maar weinig aan. Dat deed ik in de stal, tot ie dat gewend was (hij kan dan iig nergens heen) en daarna ging het in de wei heel makkelijk 

(Jammer dat het toen al schemerig was)

en nu is het een knuffel kont.. 

We laten ze gewoon los van de merrie meelopen, bij het in de wei zetten en bij het eruit halen. Over een paar weken neem ik het veulen mee wandelen om hem aan het touw te laten wennen zonder de merrie erbij, eerder doe ik dat eigenlijk nooit (en als ik niet naar de keuring ga doe ik dat ook nog eens niet
).