[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:01

neon,Ravina krijgt ipv haar normale sportbrok nu dezelfde hoeveelheid in merriebrok,ik vind het nogal wat om te zeggen dat ik haar daarmee te kort doe omdat ik daar al mee begonnen ben.
het gaat er prima op,ze krijgt 2 x daags een kwart. en natuurlijk ruwvoer.

ik heb eerder al eens foto's van Ravina geplaatst,maar vinden jullie haar te dik?ikzelf vind van niet,maarja ik zie haar dagelijks ook natuurlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:12

Sjol kreeg bijna geen brok, deelde half handje met Tobago.
Maar staat volop op goede kwaliteit kuil en ziet er prima uit,
als ik daar bergen eten in ga scheppen groeit ze uit haar jas.
Nu krijgt ze sinds vorige week ipv gewone brok (waren overigens pavo all sports brokjes)
datzeflde in merrie brok. (advies is veel hoger, maar dat gaat hem dus niet worden, groeit ze dicht)
En met die kou, maakte ik slobber voor haar en Toobs van zemelen, wat slobber en handje muesli.
(wat ze deelden)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:17

Mijn merrie eet als een bouwvakker sinds ze drachtig is. Er gaat ongeveer zo'n 5 kilo brok per dag in, wortelen en grasmix nog niet meegerekend. Ze heeft het echt nodig en is geen grammetje te dik.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:20

Nudine krijgt nu 2 x een kwart basisbrok, wat wortelen en veel kuil. Die is vet zat.
Zal van de week merriebrok halen. Ze krijgt dan in maand 9 2 x een kwart, in maand 10 2 x een half en de laatste weken 2 x een hele schep, anders groeit ze echt dicht!! Moet ook nog even bellen voor de laatste rhinoprik!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:21

Zo te horen gaat het helemaal prima met Nudine. Fijn!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:24

ik wil gaan kijken (tv kijken lukt niet)
en gaan kijken
en weer gaan kijken
pfffff ik word gek van mezelf k wil echt niet te vaak gaan kijken maar ben zo hyper nerveus! :o
en nieuwsgierig

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:27

Haha, hoop voor jou dat het niet te lang doorgaat zo :)

Ik heb ook weer foto's van mn merrie. ze is ook zoooooo ontzettend lief. Was ik haar wat aan het bij toiletteren, bezig met de oortjes, zat bijna op de grond, haar hoofd op mn schoot, het was dat ze er niet bij kon liggen, haha. En stuk gaan wandelen door het dorp met der. Ze had er flink de pas in. :)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:28

Onley, ik zou hetzelfde hebben meid. Ik leef helemaal met je mee :):)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:30

Neonlight schreef:
Maar ik weet echt wel het verschil tussen onbespierd en gespierd. ;) Als spieren weggaan komt er of niets in de plaats en wordt een dier dunner, of een dier blijft dezelfde omvang houden en er komt vetweefsel in de plaats. Maar die hals die peeps heeft zit echt vet aan, net als op haar achterhand. Een paard, en dan maakt het niet uit of het een haflinger is of niet, hoort geen geultje over de achterhand te hebben. Dat zijn vetjes. Maar zoals ik wel zei, peeps ziet er veel beter uit als een paar maanden geleden, toen was ze echt veel en veel dikker.

Peeps is echt het dunst nu net voor de dracht geweest als z ein al die 5 jaar geweest is. Een geultje heeft ze altijd gehad ook toen ze volop getraind werd en alleen kuil kreeg. stink haffie haha.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:30

Merel_Claire schreef:
Zo te horen gaat het helemaal prima met Nudine. Fijn!

Gelukkig wel! Ik knijp hem wel als een ouwe dief, maar: So far, so good!!

Onley: helemaal begrijpelijk! Sterkte komende nacht(en) :(:)

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:31

Mijn merrie doet t op 2x een hele en 1x 3/4 muesli.. Daarnaast krijgt ze nog na het werken een schep havens the green vet en 2 scheppen lucerne.. Met daarover heen van leovet een mineralen suppelement :)
Merrie brok nog niet

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:34

Ik vrees dat mijn jongste merrie een beetje teveel voer opeist van die kleine bij haar op stal. en ik heb er natuurlijk allesbehalve een goede kijk op op wat ze krijgen. maar binnenkort verhuist ze waarschijnlijk eventjes om tuigmak te maken, een beetje werk zal haar geen kwaad doen denk ik.
En ja schaam schaam ook hier een gleufje bij die 3jarige (hoewel je dan op de keuring te horen krijgt dat ze niet in goede showconditie staat en of je nog wel gras hebt staan :roll: )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:37

Snoevie schreef:
neon,Ravina krijgt ipv haar normale sportbrok nu dezelfde hoeveelheid in merriebrok,ik vind het nogal wat om te zeggen dat ik haar daarmee te kort doe omdat ik daar al mee begonnen ben.
het gaat er prima op,ze krijgt 2 x daags een kwart. en natuurlijk ruwvoer.

ik heb eerder al eens foto's van Ravina geplaatst,maar vinden jullie haar te dik?ikzelf vind van niet,maarja ik zie haar dagelijks ook natuurlijk.

Snoevie, dit is wat ik heb geleerd op een symposium over fokkerij op de faculteit in Utrecht door de professoren daar, met de tabellen en de cijfers met de voedingswaardes en voedingsbehoeftes. Zijn niet mijn woorden. ;)
Ikzelf heb vorig jaar voor het eerst merriebrok gevoerd, dat is ook terug te vinden in mijn berichtengeschiedenis. Maar is Neon en het veulen daar zoveel slechter van geworden? Nee, ik denk het niet, maar ze heeft het met merriebrok gewoon net even wat makkelijker.

Maar iedereen doet wat ie zelf het beste vindt voor zijn paard. Wat de een te dik vindt vindt de ander mooi op gewicht, en zo ook voor te dun. We kunnen allemaal wel makkelijk oordelen, maar het ene paard is het andere niet. Peeps heeft gewoon aanleg voor wat dikker te worden, zit haar in het bloed, en zo heb ik een merrie die niet dik te krijgen is. Die is voor het eerste jaar redelijk, maar ik weet zeker als je aan Ravina en Peeps geeft wat Neon nu krijgt dat die niet meer door een deur kunnen.
Neon krijgt nu per voerbeurt 1 kiloschep onderhoudsbrok, een zelfde schep paardenmeel, en een 20 liter emmer wortelenstukjes. (Hoewel ze de brok een uur eerder krijgt dan de wortelen en de meel.) Verder onbeperkt voordroog en nog wat stro iedere dag. Dat is behoorlijk veel voor een ponymerrie, die verder nog eens niet gereden wordt.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:39

Over de voeding van de drachtige merrietjes. Ik heb dan wel kleintjes maar ze krijgen bij mij (Aranka en Blue) een (maatbekertje voor de honden) helemaal vol 2x per dag met Cavalor probreed en dan nog hooi en wortels.
Belle zit nog gewoon op een maatbekertje havens balance, maar krijgt de laatste maanden van de dracht 4 maatbekers probreed (verdeeld over 2x2) ook nog pulp bijgevoerd omdat ze heel erg invalt. Zij heeft gewoon veel meer nodig dan die andere 2.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:40

ja ik denk dat Ravina een moord zou doen voor zoveel lekkers,haha

maar vind jij Ravina te dik?gewoon uit nieuwsgierigheid. ik was een poos terug op een bedrijf waar ze bijna alleen fjorden hadden,en daar stonden er fjorden bij waar Ravina zowat 2x inkon,vergeleken daarbij is ze een smalle fjord

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:44

Afbeelding 3jarige met klein gleufje ;)

Afbeelding hihi, maar ze wordt echt dik van lucht, al verschillende keren aangegeven dat er speciaal voer staat, zonder al teveel energie, wel nodige vitamines, maar de zak blijft netjes vol :(
Afbeelding
Nu staat ze mss iets teveel in gewicht, maar vorig jaar is ze echt slecht en heel iel uit de winter gekomen, pas tegen het najaar had ik haar weer goed. dus wil dat een beetje voorkomen.

Mijn stoere hengst zegt Hoi! _O- _O-
Afbeelding
Maar hij is geweldig, vandaag dekentje opgelegd, geweldig vond ie het, ook even vastgezet, ook hierbij weer geen kik gegeven. Je kunt er ook alles mee.
Afbeelding

En als laatste Pasch en haar beeb inside
Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:46

Pasch begint ook echt naar opzij uit de dijen en niets naar buiten.

Snoevie, op de laatst geplaatste foto's van jou kan ik niet zien als een enorm naar beneden hangende puntbuik. :+
Maar als ik in [KS-ITP] lieve Ravina bijna 7 maanden drachtig kijk, dan is ze mooi. Hals onder de manenkam is ook mooi soepel zo te zien. Langs de schoft zie je mooi de schouderpartij lopen, kont is mooi glad.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:47

Hallo dames...de beste wensen nog.
Bela groeit heel langzaam door.

Voor sommige hier begint het toch al heel spannend te worden?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:52

wat een leuke foto's en een echte stoere hengst zeg :oo
ik ga nu toch stiekem even loeren :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:57

Jaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! Ik wacht tot je terug bent en dan ga ik slapen, Onley ;)

Dat smoeltje van Deano :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:00

Arme Sjol, als die zou lezen wat de jouwe allemaal krijgt Neonlight!!!
Dan wenst ze meteen weer sportpony te zijn, in die goede oude tijd gingen er ook emmers eten in.
Nu erger ik me paars en groen aan pony met te weinig spieren en te veel spekjes.

@zitake, dat snuitje van je hengst! schitterend, zo over die boxdeur.

geschoren sportfjord.... versus ongeschoren 8 mnd drachtige fjord
Afbeelding Afbeelding
achteraanzicht, volgens mij had ik ze overigens al eens geplaatst..
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je het buikje beter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:06

Neonlight, idd ik merk ook alleen uitzetten in de breedte :) ze is echt gigatisch breed voor zo'n pony, al helemaal als je van bovenaf kijkt. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:06

zo alles was rustig al hing er een wit opgedroogd puntje aan haar uier

sjolvir ik vind die ongeschoren drachtige versie mooier :D

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:08

onley: ik zou haar vanacht wel extra goed in de gaten houden als ik het allemaal zo lees!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:08

goedenavond allemaal!!

alle merrie,s nog lekker aan de wandel?
zag dat de merrie van only wel erg spannend werd!!!
die heeft binnen een week een veulen

zag ook een discussie over voeren,heb alleen niet alles gelezen.
pepper krijgt elke dag 1 kilo havens basisbrok,1 kilo cavalor perfomix meusli en onbeperkt hooi/kuil
die is dus niet dik te krijgen.

winoa krijgt maar 1 handje havens basisbrok per dag en halve schep cavalor pianissimo meusli,die is dus mooi wel hartstikke vet.
ze is nu ook wel op dieet maar word wel steeds dikker..heel apart.