[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:15

zitake schreef:
wat ik wel kan bedenken bij merrie brok en vliezen die niet breken, zijn merries die te vet zijn, moeilijk bevallen, waardoor alles langer duurt, veulen te lang onderweg en weinig kracht (beide merrie en veulen) om vliezen te breken.maar te sterke vliezen lijkt mij echt onzin.

Maar peeps is niet te dik toch?

horsii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:15

@essiesilly, lijkt veel ja maar als de merrie het nodig heeft.
Op mijn vorige stal kregen een aantal paarden 3 kilo sportbrok per dag, maar waren echt niet dik.
Peeps kreeg toen alleen 3x per dag een handje mueslie omdat de andere paarden dan brok kregen en was wel dik.
Maar je kan de ribben gewoon nog voelen dus blijf gewoon een halfje merriebrok en een halvje basisbrok voeren.
Wanneer ze het land op gaan(eind april) gaat de basisbrok eraf.

Birthalarm huren wij niet, paard laat geen halsters om op stal en van zo'n alarm aan singel ben ik niet weg van.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:16

pardy schreef:
Oh jee... merriebrok...
wanneer moeten ze dat dan hebben? of hoeft dat niet persé?
Mijn paard krijgt gewoon hooi en kuil met af en toe een appeltje of andere tractatie. Als ik haar echt een beetje ga rijden krijgt ze misschien een kwart bix.
Wanneer zou je moeten beginnen met merriebrok? en hoeveel?
En wat ik me ook afvraag: zo'n birth-alarm, werkt dat echt goed?

Het hoeft niet, is wat je zelf wilt en hoe je merrie het op voer doet. Peeps krijg nu een halve kilo per dag en volgens mij doet ze het er prima op. Er zitten vitamines in die in normale biks niet zitten voor het veulen en brengt de melkproductie op gang.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:25

ik zit er wel aan te denken om een birthalarm te huren.. deze week maar eens naar kijken.
voorgaande jaren heb ik veeel slapeloze nachten gehad, heb ook camera s maar makkelijker als dat ding afgaat dat ik dan alleen kijk

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:32

merriebrok voer ik bij mijn bolle echt alleen op het eind. Ongeveer 30 tot 50 dagen van tevoren begin ik ermee. Anders is ze echt tonnetje rond ten tijde dat de kleine moet komen. Nadat het veulen er is kan ik er juist niet voldoende in krijgen. Dan krijgt ze ruim 4 kilo op een dag en nog valt ze af :p.
Birth alarm doe ik de merrie niet om, paardlief slaapt namelijk plat op haar zij en met een birthalarm kan ik er dan iedere paar uur onnodig uit. We hebben wel camerabewaking in de stallen. Begin april wordt die weer opgezet, voor de liefhebbers zet ik hier dan wel de link neer.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:36

Peeps slaapt ook regelmatig plat op zij, soms zelfs wel is half op rug :P
Vandaar hier ook geen alarm, helaas ook geen camera.
Dus veel waken :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:39

Wij huren geen birthalarm, gaan gewoon ouderwets waken, zal wel weer koud worden in februari :brr:

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:40

Jullie ook geen camera's Al_zawraa? Hier ook ouderwets waken. Maar vrij krijgrn van het werk krijg ik helaas niet.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:45

Wij zetten de caravan bij de stal neer, en hebben dan wel een camera, al is het beeld niet heel duidelijk. Maar ik zit eigenlijk liever gewoon in de stalgang, in de caravan is het ook net zo koud.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:46

Wat een onzin over dat vlies!
Dais krijgt nu een halve schep muesli en een halve schep basisbrok. Mijn brok is bijna op en dan gaat ze over op een halve gewone muesli en een halve merriemuesli.
Dat is echt zat voor onze Haflingertjes..

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:47

Ben ik weer!
Zo Onley! Ik krijg veulen kriebels bij het zien van je foto's.
Word zooo spannend.

Bij Mendy word het voor mij zo vaak mogelijk erheen gaan.
Ze staat in de week van de uitgerekende datum namelijk ergens anders.
Voor 1 week maar en 3/4 dagen na haar 'veulendatum' gaat ze weer terug.
Het is wel vertrouwde omgeving, ze is er ingereden enzo.
Hoop zelf niet dat het veulen daar geboren word...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:48

Ik heb van mijn ene baan wel vrij (of nou ja, dan hoef ik alleen op zondag 3 uurtjes te werken, en dat kan ik evt afbellen), vanaf 31 januari tm 20 februari, nu maar hopen dat Hala niet (teveel) over gaat dragen. Mijn andere werk is vrij flexibel en kan ik 's ochtends altijd afbellen, of naar een andere dag verplaatsen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:48

@zitzake ik ben al gek van spanning en kan gelukkig nu niet zomaar even weg thuis
ben namelijk alleen met mijn 2 kids en wil toch wachten tot ze beide in bed liggen om 20.00 uur dan ga ik hooi geven en even de mesthopen eruit halen :)

ik geef hier wel al merrie brok een bijna volle schep en genoeg hooi uiteraard

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:49

Ik begin over drie weken met fulltime werken(werk leer opleiding) in de oudere zorg. Ik ben en in opleiding dus reden dat ik geen vrij kan nemen en in de zorg krijg je al heel heel moeilijk vrij. Je bent altijd nodig.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:00

Onley ik leef met je mee. Wat ontzettend spannend!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:07

Ik twijffel nog over een alarm, ik kan er 1 voor op een singel huren maar mijn merrie slaapt ook veel plat. Ik denk dat ik het bij de camera hou.

Onley: wel weer een update plaatsen als je geweest bent, ik ben benieuwd of er alweer verandering is .

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:15

ja over een uurtje ongeveer ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:18

Heb je nou een camera? :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:19

Ben benieuwd onley :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:00

Marlis schreef:
zitake schreef:
wat ik wel kan bedenken bij merrie brok en vliezen die niet breken, zijn merries die te vet zijn, moeilijk bevallen, waardoor alles langer duurt, veulen te lang onderweg en weinig kracht (beide merrie en veulen) om vliezen te breken.maar te sterke vliezen lijkt mij echt onzin.

Maar peeps is niet te dik toch?

ik vind peeps wel te dik, maar dat heb ik al ooit eerder gezegd. Ze is wel minder dik dan een paar maanden geleden, maar ik vind haar nog echt veel te dik. En dat is vooral te zien aan de hals en de achterhand. Vergelijken naar wat andere paarden krijgen moet je niet doen, ieder paard moet je als individu bekijken, ook met voer. Als ik zie wat een verschil er is al hier op stal tussen de paarden, dat is enorm.
Merriebrok moet je vanaf de 9de maand pas gaan voeren en opbouwen zodat in de 10de maand het rantsoen volledig is. Eerder beginnen doet meer kwaad dan goed. Behoefte neemt in de 9de maand pas toe, en daarvoor hebben ze andere voedingsstoffen nodig, waarvan de goede hoeveelheid in gewone brok zit en niet in Merriebrok. Met het eerder beginnen twijfel voeren van Merriebrok doe je je merrie juist te kort.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:03

zo ben net even geweest zo op zich oogt ze rustig
maar volgens mij probeert ze het te verbergen haha
ik heb weer kleine hoopjes mest uit de stal gehaald en alles was weer omgeploegd
(flink op zoek naar eten?) heb haar flink wat hooi gegeven en tijdens het eten ging ze naar buiten
en weer naar binnen en weer naar buiten pff
toen heb ik de boxdeur maar dichtgemaakt en nog een halve baal stro erin gedaan naast de baal stro van vanmiddag :o naja goed ik zo proberen tv te kijken als de kids in bed zijn en dan ga ik vanavond rond 11 uur nog eens loeren ik denk ook dat ze het vanavond gaat doen,
wel geen kegels teminste ik heb vluchtig gekeken omdat ze niet stil bleef staan we zullen zien ik ben reuze benieuwd!

Ik heb nog geen camera maar kan 1 lenen van een bokker dus morgen even kijken als ze het vanavond niet eruit duwt

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:10

Spannend onley! Ik ben benieuwd of ze het dan vanacht echt gaat doen!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:37

Peep is als je haar ziet echt niet te dik, als je haar in het echt ziet. enkelt heeft ze nu nergens spieren zitten ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:53

Maar ik weet echt wel het verschil tussen onbespierd en gespierd. ;) Als spieren weggaan komt er of niets in de plaats en wordt een dier dunner, of een dier blijft dezelfde omvang houden en er komt vetweefsel in de plaats. Maar die hals die peeps heeft zit echt vet aan, net als op haar achterhand. Een paard, en dan maakt het niet uit of het een haflinger is of niet, hoort geen geultje over de achterhand te hebben. Dat zijn vetjes. Maar zoals ik wel zei, peeps ziet er veel beter uit als een paar maanden geleden, toen was ze echt veel en veel dikker.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:55

Ik vind peeps misschien een beetje te dik, maar haflingers zijn van aanleg zoiezo al wat meer gezet dan bv een arabier of kwpn of zoiets.
Ik vind mijn kelsey zelf ook een beetje te dik dus moet niet veel zeggen hoor :) Ben wel benieuwd of jullie haar ook te dik vinden eerlijk gezegd...
Afbeelding