Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Destiny02 schreef:Klopt ja, het veulen is van mij. Maar omdat je aan de stalnaam in de naam van een paard, meestal af kan lezen wie de fokker is, vind ik het zo raar staan als mijn stalnaam er staat, en ik niet de fokker ben. Vandaar dat ik hierover twijfelde.
Maar als jullie zeggen dat ik gewoon mijn eigen stalnaam kan gebruiken, denk ik dat ik dat toch gewoon ga doen.
Destiny02 schreef:Ik heb een vraag voor jullie.
Ik heb Firenza gekocht toen ze al drachtig was. Dus het veulen is niet door mij gefokt, en de vorige eigenaresse komt dus ook als fokker op het papier. Ik heb al wel een naam, voor zowel een hengst als een merrie. Maar nu weet ik niet wat ik moet doen, wel of niet onze stalnaam ervoor. Of zal ik aan de vorige eigenaresse vragen, of ik haar stalnaam ervoor mag zetten, omdat het haar fokproduct is. Wat zouden jullie doen?
_Marlijn schreef:Jennyk: Als ze van mij was zou ze meteen op stal komen!
Er zijn zat merrie's die zonder uier bevallen.
Ozzyke: Mijn merrie stond een half uur voor de geboorte uitgebreid met de andere paarden te kroelen. Het kan snel gaan hoor!
Pipo schreef:Gem, bij het kwpn is dat een tijd geleden veranderd!
gem schreef:Destiny02 schreef:Ik heb een vraag voor jullie.
Ik heb Firenza gekocht toen ze al drachtig was. Dus het veulen is niet door mij gefokt, en de vorige eigenaresse komt dus ook als fokker op het papier. Ik heb al wel een naam, voor zowel een hengst als een merrie. Maar nu weet ik niet wat ik moet doen, wel of niet onze stalnaam ervoor. Of zal ik aan de vorige eigenaresse vragen, of ik haar stalnaam ervoor mag zetten, omdat het haar fokproduct is. Wat zouden jullie doen?
Weet je wel ZEKER dat jij op naam niet de fokker bent?
Ik weet niet of het bij alle stamboeken hetzelfde werkt, maar bij ons stamboek (New Forest) staat in de reglementen dat de EIGENAAR van de merrie, de fokker van het veulen is! Kortom, als jij de merrie drachtig hebt gekocht en je hebt haar op jouw naam laten zetten, ben jij dus de eigenaar EN tevens de fokker van het veulen!
Ik heb zelf een drachtige NF - merrie gekocht (maar dat "drachtige" wist ik toen nog niet), maar nu ik het wel weet, heb ik haar op mijn naam laten schrijven en een stalnaam aangevraagd, zodat het veulen "mijn" naam krijgt.
Als je niet zeker weet hoe de regels zijn binnen jouw stamboek, zou ik ze voor de zekerheid even nalezen!
Destiny02 schreef:Bij het AVS is het zo, dat de eigenaar van de merrie ten tijde van de dekking de fokker is.
jennyk schreef:uletje: welkom hier! Schiet al lekker op zeg 312 dagen!
Nu heb ik even jullie advies/mening nodig, creamer zit vandaag op 317 dagen. Ze had al een paar dagen donker gele harde propjes aan de uier, nu heb ik die net weggehaald en wat komt er nu tevoorschijn:
Van achteren stelt haar uier echter nog niets voor:
Wat vinden jullie, moet ik haar nu op stal gaan zetten zodat ze onder cameratoezicht staat of maak ik me nu te druk