[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:26

Klopt ja, het veulen is van mij. Maar omdat je aan de stalnaam in de naam van een paard, meestal af kan lezen wie de fokker is, vind ik het zo raar staan als mijn stalnaam er staat, en ik niet de fokker ben. Vandaar dat ik hierover twijfelde.
Maar als jullie zeggen dat ik gewoon mijn eigen stalnaam kan gebruiken, denk ik dat ik dat toch gewoon ga doen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:28

uletje: welkom hier! Schiet al lekker op zeg 312 dagen!

Nu heb ik even jullie advies/mening nodig, creamer zit vandaag op 317 dagen. Ze had al een paar dagen donker gele harde propjes aan de uier, nu heb ik die net weggehaald en wat komt er nu tevoorschijn:

Afbeelding

Van achteren stelt haar uier echter nog niets voor:
Afbeelding

Wat vinden jullie, moet ik haar nu op stal gaan zetten zodat ze onder cameratoezicht staat of maak ik me nu te druk Bloos

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:43

Destiny02 schreef:
Klopt ja, het veulen is van mij. Maar omdat je aan de stalnaam in de naam van een paard, meestal af kan lezen wie de fokker is, vind ik het zo raar staan als mijn stalnaam er staat, en ik niet de fokker ben. Vandaar dat ik hierover twijfelde.
Maar als jullie zeggen dat ik gewoon mijn eigen stalnaam kan gebruiken, denk ik dat ik dat toch gewoon ga doen.

Vind ze het niet erg evt. als jij als fokker op papier komt?
zo nee:
avsweb -> downloads -> verklaring verhuur merrie

deze invullen en ondertekenen, op datum zetten vóór de dekking en dan gewoon meesturen met het geboortebericht, dan kom je zelf als fokker op papier.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:30

Halootjes! ik kom me ook weer even melden!

Ozzyke: dat gaat snel bij jou! hier ook doorzichtig hars. ben benieuwd!

Fokfanaat: pff heerlijk zo'n merrie! succes dan alvast vannacht.

Uletje: welkom! gefeliciteerd met je nieuwe drachtige merrie, nog maar even wachten voor jou!

Kelly: ben benieuwd naar de acrobaten fotos! Haha!

SS: mooi veulen!

Destiny: ik zou ook je eigen stalnaam ervoor zetten.

Jennyk: hoe is het met haar banden?zijn die al slap, dan zou ik haar wel op stal onder de camera zetten.

vandaag weer een druppel!

Afbeelding

uier is ook weer voller:

Afbeelding

hihi linkerkant is nog niet vol gelopen, rechterkant wel:

Afbeelding

ook liep ze vandaag met dr staart van dr kont af.
ik heb Ravita vanmiddag eventjes gelongeerd, stelde niet veel voor, maar de voorgaande keren was dr uier leeggelopen tot cup theezakjes. nu was het uier niet helemaal leeggelopen, wel wat minder maar er zat nog wat!
WEET IEMAND WAAR DE GLAZEN BOL IS??

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:30

Jennyk: Als ze van mij was zou ze meteen op stal komen!
Er zijn zat merrie's die zonder uier bevallen.

Ozzyke: Mijn merrie stond een half uur voor de geboorte uitgebreid met de andere paarden te kroelen. Het kan snel gaan hoor!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:02

Destiny02 schreef:
Ik heb een vraag voor jullie.

Ik heb Firenza gekocht toen ze al drachtig was. Dus het veulen is niet door mij gefokt, en de vorige eigenaresse komt dus ook als fokker op het papier. Ik heb al wel een naam, voor zowel een hengst als een merrie. Maar nu weet ik niet wat ik moet doen, wel of niet onze stalnaam ervoor. Of zal ik aan de vorige eigenaresse vragen, of ik haar stalnaam ervoor mag zetten, omdat het haar fokproduct is. Wat zouden jullie doen?

Weet je wel ZEKER dat jij op naam niet de fokker bent?

Ik weet niet of het bij alle stamboeken hetzelfde werkt, maar bij ons stamboek (New Forest) staat in de reglementen dat de EIGENAAR van de merrie, de fokker van het veulen is! Kortom, als jij de merrie drachtig hebt gekocht en je hebt haar op jouw naam laten zetten, ben jij dus de eigenaar EN tevens de fokker van het veulen!

Ik heb zelf een drachtige NF - merrie gekocht (maar dat "drachtige" wist ik toen nog niet Bloos ), maar nu ik het wel weet, heb ik haar op mijn naam laten schrijven en een stalnaam aangevraagd, zodat het veulen "mijn" naam krijgt.

Als je niet zeker weet hoe de regels zijn binnen jouw stamboek, zou ik ze voor de zekerheid even nalezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:09

Gem, bij het kwpn is dat een tijd geleden veranderd!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:17

_Marlijn schreef:
Jennyk: Als ze van mij was zou ze meteen op stal komen!
Er zijn zat merrie's die zonder uier bevallen.

Ozzyke: Mijn merrie stond een half uur voor de geboorte uitgebreid met de andere paarden te kroelen. Het kan snel gaan hoor!

Ok dankje, hoop dat ze doorzet, gister at ze helemaal niks van haar merrierbok, en nu eet ze het helemaal op, kan dat ook zijn om op krachten te komen voor de bevalling ofzo?
Ze staat verder veel op rust nu. de druppels vullen meteen weer als ik ze eraf haal.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:43

Pipo schreef:
Gem, bij het kwpn is dat een tijd geleden veranderd!

Okee..... wist ik niet!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:55

Iedereen met een mijlpaal, veulen of dracht gefeliciteerd! Jullie zijn echt niet meer bij te houden Bloos Mijn veulen groeit na zijn moeilijke start goed en ik vond het tijd om weer eens foto's van hem te plaatsen: [KS-ITP] Wonder, mijn kleine donder! (alweer 2 1/2 maand oud) Wonder is inmiddels alweer 2 1/2 maand oud.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:58

gem schreef:
Destiny02 schreef:
Ik heb een vraag voor jullie.

Ik heb Firenza gekocht toen ze al drachtig was. Dus het veulen is niet door mij gefokt, en de vorige eigenaresse komt dus ook als fokker op het papier. Ik heb al wel een naam, voor zowel een hengst als een merrie. Maar nu weet ik niet wat ik moet doen, wel of niet onze stalnaam ervoor. Of zal ik aan de vorige eigenaresse vragen, of ik haar stalnaam ervoor mag zetten, omdat het haar fokproduct is. Wat zouden jullie doen?

Weet je wel ZEKER dat jij op naam niet de fokker bent?

Ik weet niet of het bij alle stamboeken hetzelfde werkt, maar bij ons stamboek (New Forest) staat in de reglementen dat de EIGENAAR van de merrie, de fokker van het veulen is! Kortom, als jij de merrie drachtig hebt gekocht en je hebt haar op jouw naam laten zetten, ben jij dus de eigenaar EN tevens de fokker van het veulen!

Ik heb zelf een drachtige NF - merrie gekocht (maar dat "drachtige" wist ik toen nog niet Bloos ), maar nu ik het wel weet, heb ik haar op mijn naam laten schrijven en een stalnaam aangevraagd, zodat het veulen "mijn" naam krijgt.

Als je niet zeker weet hoe de regels zijn binnen jouw stamboek, zou ik ze voor de zekerheid even nalezen!

Bij het AVS is het zo, dat de eigenaar van de merrie ten tijde van de dekking de fokker is.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:08

Destiny02 schreef:
Bij het AVS is het zo, dat de eigenaar van de merrie ten tijde van de dekking de fokker is.

Klopt als een bus !! Pling

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:08

Cindy, gaat de goede kant op nu Pling Spannend!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:24

weer verandering!
Ze druppelt nu flink! Denk dat dat echt kegelen is ? En het is ook al bijna melk, of zie ik dat verkeerd? Vanmorgen was het gelig, nu is het wittig.
Zie en oordeel, en geef een gokje Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:33

Ik gok vanavond/vannacht/morgenvroeg Ozzyke Knipoog. Na al die verhalen hier zo'n beetje gevolgd te hebben gaat het volgens mij echt niet lang meer duren.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:42

jennyk schreef:
uletje: welkom hier! Schiet al lekker op zeg 312 dagen!

Nu heb ik even jullie advies/mening nodig, creamer zit vandaag op 317 dagen. Ze had al een paar dagen donker gele harde propjes aan de uier, nu heb ik die net weggehaald en wat komt er nu tevoorschijn:

Afbeelding

Van achteren stelt haar uier echter nog niets voor:
Afbeelding

Wat vinden jullie, moet ik haar nu op stal gaan zetten zodat ze onder cameratoezicht staat of maak ik me nu te druk Bloos

Ik zou haar op stal zetten Jenny, bij sommige merries schiet het uier pas tijdens de geboorte helemaal vol.
Spannend hoor!!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:58

ozzyke: binnen 24 uur! (ik ben jaloers!!)

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:00

Haha! hoop dat je gelijk hebt cinybijl!
Waaraan merk je dat ze echt gaan beginnen, of hangt er gewoon opeens een pootjesblaas uit.
Neem aan dat ze weer onrustig worden etc ?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:06

ik ben jaloers hoor Bloos!
wow wat een mooie kegels heeft ze ....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:07

Ik ga voor morgenvroeg tussen euhm 4 en 6 Ozzyke!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:09

zoeken naar een plekje om te gaan liggen, staart van dr kont af dragen, staan, liggen, idd erg onrustig zijn.Als eerst komt er een blaas uit dus dab komt t! hier ff een schema vd fases (dit heb ik van SA gekopieerd)
de fases:
helder vocht, niet gelig = oedeem
dit word steeds geliger maar blijft lang helder, word hier al hars genoemd zodra het echt duidelijk geel is.
Een volgend stadium is het troebeler worden van het gelige goedje. Uiteindelijk is het meer een soort jus (dikker van samenstelling ook), dat noemen we meestal kegelen omdat ze dat vanaf dan ook normaal doen.
Daarna word het iets witter en vaak (tijdelijk) wat wateriger, dan heet het hier waterige-biest, het zit tussen het kegel-vocht en biest in. Daarna word het goedje steeds egaler wit en dikker, dan is het biest en normaal komt dan het veulen binnen 24 uur. Ik heb wel gemerkt dat iedereen zijn/haar eigen idee heeft over wat wat is, maar zo is het voor ons het duidelijkst als ik hier oedeem of hars of dikke hars of waterige biest of biest roep, dan weet iedereen welk stadium ik bedoel

Sommige merrie's leggen deze stadia's in zo'n korte tijd af dat het lijk alsof ze wat overgeslagen hebben (zoals een dame van niets (geen zachte banden, geen tekenen, zelfs geen uier) naar een veulen en volle uier met biest in slechts 2 uur). andere merrie's kunnen ellendiglang in een bepaald stadium blijven hangen...
Vanaf het dikke troebele gelige (kegelen) is het meestal binnen 48 uur, maar ook dit kunnen ze stiekem toch heel lang volhouden... Tussen kegelen en biest kan er al geveulend worden maar hier wachten de dames vaak tot er echt biest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:12

Mijn merrie had amper uier en heeft bijna niet gekegeld. Uier liep pas vol toen het veulen begon te drinken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:14

icoliene heeft echt helemaal niets laten zien.....zaterdagochtend lag diva er ineens gewoon naast...

uier van icoliene was ook nog niet eens zo vol....ik dacht vrijdag nog dat het nog wel een paar dagen zou duren...daarom ben ik vrijdag toch maar niet gaan waken( had wel al mijn tent en alles klaarliggen)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:22

ik denk voor 24.00 uur........... ozzyke!!!

**gaat gemiddelde weer even berekenen***

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:30