[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:22

KWPN keuringen zijn ook al vroeg in het jaar, en vroeg veulen betekend eerder in kunnen rijden en eerder klaar voor de wedstrijden. Bovendien is het ook een beetje een trend aan het worden. Erg jammer, aangezien er toch al veel OCD problemen zijn. KWPN zou beter de keuringen naar later in het jaar kunnen verplaatsen, dan gaan de fokkers ook niet meer zo vroeg beginnen met dekken, want van die uit model slungels willen ze ook niet presenteren op de keuring. Nu blijven veel veulens de eerste paar maanden toch veel op stal staan, is niet heel erg bevorderlijk voor zo'n veulen.
Wat dat betreft ben ik blij dat de NAS de keuringen pas in september heeft, de mei-juni veulens zijn dan mooi in model, en dat zijn eigenlijk de beste veulenmaanden.

guenivere

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:34

Sorry dat ik hier zomaar weer binnen kom vallen! Heb zelf geen internet thuis dus ben hier niet heel veel online, ik had 2 merries drachtig. En wil dit toch even aan jullie kwijt. Mijn mini merrie olga is vanacht 3,5 maand te vroeg bevallen van een heel mooi panterbont hengst veulentje zwart hoofdje zwarte hoge witte benen, wit grijze staart en maantjes. Zo klein nog en kaal maar gewoon al helemaal af... Helaas heeft het nooit de kans gehad om te leven. Nu hoop ik van harte dat het goed blijft gaan met olga, en dat ik toch nog een gezond veulen van diesje krijg in april 2010 :) Ik zal zo snel mogelijk als ik eens wat meer tijd heb het topic bij lezen en op zo veel mogelijk mensen proberen te reageren, maar helaas staat mijn hoofd daar op het moment even niet na, sorry daar voor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:36

Jeetje Guenivere wat erg, hopen om een mooi veulentje van Diesje!

Van wie was Olga drachtig?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:40

Charaz schreef:
Jeetje Guenivere wat erg, hopen om een mooi veulentje van Diesje!

Van wie was Olga drachtig?

Olga was drachtig van leander of marley. www.staldakotah.nl
Olga is zelf een vosschimmel, en ik had alleen maar op een panterbonte kunnen hopen, het was verder nog kaal maar het hele pigment was te zien hij zat onder de stippen....
Heb ook foto s van het veulen gemaakt, het is echt heel ini mini, en alles zit er gewoon op en aan.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:34

Jeetje guenivere wat jammer dat ze zo laat nog verworpen heeft hoop dat Diesje een gezond veulentje gaat krijgen. sterkte.

Charaz geloof dat jij dat vroeg waarom sommige zo'n vroeg veulen verwachten?
Onze merrie is al wat ouder en we wilde heel graag nog een veulentje van haar (ze is 18) ze heeft in het verleden al wel veulentjes gehad maar niet bij ons, de hengst die we gevonden hadden voor haar Nacho een welsh hengst van 1.27m ongeveer was wel zo gaaf dat we hem graag wilde hij past heel goed op onze merrie en hij had al eerder een veulen verwekt bij een grote shetlander en dat was een heel mooi veulen geworden dus dachten we dan nemen we hem. Hij was tot begin mei beschikbaar en daarom hebben we haar in februari al gebracht zodat we zeker wisten dat ze als het de eerste 2x niet was gelukt we nog een kans hadden. Waarschijnlijk was het de 2de keer al wel gelukt maar ze liet zich maar dekken en bleef maar hengstig doen dus we hadden eigenlijk verwacht dat het niet gelukt was. Achteraf dus wel en krijgen we in februari of maart een veulentje zou natuurlijk ook april nog kunnen maar goed ik denk dat de 2de keer was gelukt.
Verder hebben we alles wat we nodig hebben om een vroeg veulen te hebben we hebben warmte lampen en een camera paarden aan huis dus kunnen de hele dag naar buiten en een stuk paddock word met een dekzijl overkapt zodat ze echt lekker de hele dag buiten kunnen zelfs als het regend. Als ik afhankelijk zou zijn geweest van een pensionstal of een manege dan zou ik zeker later hebben gedekt.
Deze hengst bezit ook een creamgen dus we hebben ook nog kans op een appart kleurtje.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:39

Tja hier komt de 1ste in februari, en de laatste pas in juli, en daar tussen ook nog 3..

De ene pakt snel, en de ander dus niet.. En de gene waarvan je verwacht dat ze optijd pakken, ben je nog 3 maand mee aan t k*tten..

Wij doen niet aan warmtelampen, merrie heeft wel wintervacht, en met slecht weer regendeken op, Vroege veulens hebben vaak al behoorlijk vacht, en hier trekken ze het prima.

Even voorbeeld
Aida is geboren op 29-01, en Bikkel 9 mei allebei 2008.

Aida is nog nooit een dag ziek, kreupel of wat dan ook geweest, en Bikkel was vanaf dag 1 ziek, zwak en misselijk..

Hoeft niks te zeggen natuurlijk, maar vaak zijn vroege veulens sterker dan je denkt..

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:03

Geen mijlpaal maar wel een mooi aantal 222 dagen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:11

guenivere, wat kl#te zeg! En dan ook nog mooi zwart panterbont. :(:)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:15

guenivere wat klote zeg! en dan ook nog het kleurtje dat je graag wilde... sterkte!

begint het bij jullie nu ook glad te worden?
hier gaat het nu weer vriezen dus het word al aardig glad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:29

Ik zou het niet weten, ik zit op het werk nu. Maar gisteren was het glibberen en glijden op de parkeerplaats. Dat deel is nu afgesloten. :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:31

aaauuuwww alles doet zeer.
Weer alle ogen met de hand in kunnen draaien.
En allemaal gaten moeten maken voor de palen in de knoerdharde grond.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:37

Guenivere sterkte met het verlies, wat intzettend balen zeg!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:39

Guenivere: veel sterkte! Hoe gaat het met de merrie? Wat K zeg dat zo'n mooi wezentje niet heeft mogen volgroeien.

Hier ook geen idee of het glad is, een uur gelden nog niet maar ik ga zo weg dus zal wel zien of ik onderuit ga of niet :D

NL (wanneer ben je in de buurt? nog steeds leuk om even met victory te kijken bij Valie en Armani?)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:45

guenivere Wat jammer zeg dat ze het veulen verloren is. Hopelijk gaat het met Olga zelf goed.. Sterkte ermee.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben blij dat ik de shetten aan huis heb lopen met dit weer.
Overdag lopen ze nog lekker in de paddock, toen het overdag ook zo hard vroor konden ze niet langer dan 2 uurtjes buiten staan want dan ging de vrieskou naar binnen. Ik heb het in de stallen gelukkig allemaal dooi kunnen houden dus geen bevroren waterleidingen.
Met Bonnie gaat het heel goed ze begint ook iets vriendelijker te worden naar Floor toe, en ze begint nu echt lekker rond te worden.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:46

Ik ben zondag in de buurt, maar ik vrees niet dat ik kan komen kijken....zondag staat wel een bezoek aan schoonzus gepland die in dat gat woont, maar vriendlief is er dan ook bij en die wil dus echt niet naar knollen kijken. Maandag ben ik ook nog in het noorden, maar heb dan geen auto tot mijn beschikking (winterbandjes moeten er nog onder gelegd worden) en ik ga 's middags Groningen in, heb afgesproken met Berdien (bokker en medemod Berdien). Maandagavond gaan we weer terug naar huis.
Tja, en zaterdag rijden we naar het noorden, maar moeten daar ook nog kerst vieren. Dit keer een kort bezoek, maar we hebben het zelf ook megadruk, zijn zelf bijna klaar met verbouwen en we moeten de verhuizing gaan voorbereiden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:24

Iedereen zal me wel voor gek verklaren maar ik kan niet wachten op carnaval.
Vieren er hier eigenlijk veel mensen carnaval??

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:00

Bedankt voor alle lieve reacties! Met olga gaat het super ze eet goed. Drinkt goed, plast goed. Lekt geen bloed ofzo, en heeft ook geen koorts ze had zelf al afscheid van haar veulen genomen en heb het toen ook vrij gouw meegenomen, wou haar eerst nog alleen afscheid laten nemen, want ze staat in een grote inloop stal met nog een drachtige merrie, maar toen ik die merrie weghaalde draaide ze helemaal door. Heb die merrie erweer bij gezet en toen was ze rustig nam het veulen mee, en daar taalde ze gelukkig niet meer naar.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:48

gelukkig gaat het redelijk met olga.
nogmaals sterkte!

wij hebben zondag op stal een soort kleine wedstrijd.
Competitie mooist versierde kerst paard/pony.
en ik doe mee met Ivy :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:52

Sterkte Guenivere!
Neon, kun je de bak niet een stukje afzetten met prikpaaltjes?
Kyrke: dat gevoel herken ik... aiiiii, heb 2 jaar geleden met vriendin Loes ook een flink weiland verbouwd van koeienland tot paardenland. Palen trekken, in totaal ca 3 km aan prikkeldraad opgerold, vele vele paaltjes getrokken en opnieuw gezet, een nieuwe hoekbiels geplaatst (een gat van ruim een meter gegraven in klei met grind), en daarna over 3 lagen oogjes draaien........ we waren na een week bruin als stratenmakers, met dito spierballen en handen als kolenschoppen 8-) .

markus_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:55

Wij vinden het ook heel erg voor Olga en voor jou Hinke (Guenivere), het zou Leanders eerste nakomeling worden.
Leander staat op www.dakotah.nl
het had een heel mooi veulentje geworden.
Heel veel sterkte!

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:59

markus_t schreef:
Wij vinden het ook heel erg voor Olga en voor jou Hinke (Guenivere), het zou Leanders eerste nakomeling worden.
Leander staat op http://www.dakotah.nl
het had een heel mooi veulentje geworden.
Heel veel sterkte!

Dankje, lief dat jullie zo meeleven.
Het is ook een heel mooi veulentje geworden jammer dat het niet nog 3 maanden is blijven zitten.
We proberen het gewoon nog eens, hopelijk hebben we dan meer geluk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:00

Gemma, kom jij die prikpaaltjes in de grond rammen? :')
Als ik die in de grond krijg krijg ik ook de eg van de plek. :P

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:17

Voor de mensen die het interresant vinden, wil ik hier een foto van het veulentje in link plaatsen. Want er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die het walgelijk vinden en niet snappen dat ik het doe.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZ4DEKPG.jpg

Je ziet echt al dat hij panterbont word.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:24

Och wat een pracht veulen was dat geworden, wat enorm zonde toch :(:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:25

Bedankt voor het plaatsen, ik vind zoiets juist heel interessant. :j
Hij was prachtig getekend, mooie kleine stipjes en veel, ook mooi verdeeld.

Hoe groot is het veulen eigenlijk?