[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:57

Wow gefeliciteerd met al die knappe veulentjes <3

Onze kleine man heeft de naam Knoxx (spreek je uit als noxx) gekregen.
We zijn vandaag bij Jade en Knoxx geweest de volledige update is te vinden op mijn andere topic (omdat het een flinke lap tekst is).

Hij is nogsteeds kritiek stabiel en de infectie word nu met agressievere antibiotica behandeld.

Afbeelding

Afbeelding

[KS-MK] Klein wonder in de maak

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:21

Willemiens schreef:
Vandaag is mijn merrie naar haar kraamstal gegaan, wel op zelfde erf maar de staleigenaar had een mooie box voor haar gemaakt. Helaas staat ze hier wel alleen maar straks voor als het veulen is er wel fijner.
Ze was erg onrustig en constant plasjes doen dus was er wel even zenuwachtig over, ze staat nu rustig en zie op de camera het veulen bewegen.
Zitten nu op dag 312.

Mijn merrie is afgelopen weekend naar haar kraamstal gegaan. Daar staat ze nu ook alleen, maar als ze naar buiten kijkt, ziet ze genoeg paarden en als ik op de camera kijk, vindt ze het wel prima volgens mij.
Inderdaad, wat je zegt: straks met veulen is het het heerlijk rustig voor ze :)

HH, ik had al in je eigen topic gereageerd, maar die foto’s breken echt je hart :knuffel:
Ik blijf voor jullie duimen!

Us2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:26

Mijn merrie (309 dagen) is afgelopen vrijdag ook naar haar kraamstal verhuisd en staat daar "alleen" maar is daardoor wel rustiger en minder sjacherijnig. Buiten loopt ze nog wel met de anderen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:39

Wat verschrikkelijk om je kleine veulen zo te zien. Heel veel sterkte :(:)

Estonia net met binnenhalen.
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:13

Stroop je mouwen maar al op GA 8-)

Ik volg je topic stilletjes mee Happy, ik duim voor de stijgende lijn en dat hij binnenkort naast zijn lieve mama mag staan.

Mijn drachtige merries lijken op het laatst toch ook echt blij met hun eigen stalruimte.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:41

Waw proficiat iedereen met de veulentjes! Een echte babyboom *\o/*

Happyhippie wij duimen dat alles goed komt! +:)+

Goldenarrow uier ziet er veelbelovend uit *\o/*

Toffee haar uier daarentegen… nog steeds geen verandering. Heb wel de indruk dat haar buik wat gezakt is. Ze staat deze avond ook echt ooooveral tegen aan te schuren :+

Buik dinsdagavond
Afbeelding

Buik vanavond
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:50

Cynthia82 klopt wat je zegt hoor, dan schuren ze idd ook. Maar ze heeft soms ook last van een drogere staartwortel en dan schuurt ze ook wel eens wat. Smeer je het in met klitwortelspray dan is het weer voor een hele tijd over.
Ja ben benieuwdd wat de dames aan het bakken zijn

suffie spannend. Op naar een voorspoedige bevalling en een gezond veulen.
Succes!

Willemiens super van de stalhouder.
Hier gaan we van het weekend de tussenwand er tussen uit halen.

Happy_Hippie blijven keihard duimen voor Knoxx en jullie

goldenarrow kijk dat is het betere werk. Op naar een voorspoedige bevalling en een gezond veulen
Succes!

imani_abby je ziet idd verandering in d´r buik

Iemand ooit beweging gezien bij de billen ( schuin bovenop)? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Helaas toen ik mijn telefoon had gepakt stopte het.

Bo was sws wat uit haar doen, wilde niet eten. Later met lange tanden.
Uier wel voller dan vanmorgen na een dag buiten te hebben gelopen. Maar mag nog veel voller.
Had ook al meer gemest dan normaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:07

Iedereen gefeliciteerd met de veulentjes. Zijn er een hoop in 1x.

HH, hopelijk komt er snel verbetering in Knoxx zijn toestand!

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:16

Kabayo, zilver heeft best al een volle uier voor 302 dagen, benieuwd of ze idd vroeger gaat zijn

Quir, ook melk, spannend!

Charmfaith, die foto met de hond <3

Happy hippy, we blijven duimen voor kleine Knoxx, zo lang die onzekerheid... lijkt me erg zwaar

Golden arrow, zo, dat is ook al een hele uier

Nieky, we gaan ze helaas niet houden, zowel Breeze, Chilly als Bullet worden verkocht... toen we vorig jaar lieten dekken was er nog geen sprake van verhuizen en zieke familieleden waardoor we anders willen gaan leven.
Gaat wel nog moeilijk worden als ze vertrekken...

Er werden droogfoto's gevraagd?
Chilly
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bullet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze voormiddag hebben ze de da laten komen voor nazicht en bullet had lichte koliekverschijnselen/diarree. Ze hebben hem een beetje buscopan gegeven en toen wij namiddag weer daar waren was hij weer rond aan het crossen in de stal en veel aan het drinken. Hopelijk blijft het nu goed maar ben wel blij dat er zoveel toezicht is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:49

Pomski dat op de schoot willen ken ik idd :+ super leuke fotos <3

Greeneyez ik test nooit anti stoffen tenzij daar reden voor is. Maar de veulen spuit is, vooral in onze omgeving, iets standaard. Er zit een beetje tetanus serum, vitamine en antibiotica in. Ik vind het sowieso wel fijn als de veearts komt controleren. Dan weet ik zeker dat alles oke is.

Quir spannend dat kan niet meer lang duren *\o/* wat een sneeuw zeg :brr:

DDDara ik maak straks nog even een overzicht van mama, papa en veulen :D

Pinkroos nogmaals gefeliciteerd <3

Xsurfdairy Ze doet er deze x dan ook lang over. Nog veranderingen?

Willemiens Ze gaan hier eerst in de bak en dan pas buiten. Balen dat je merrie wat nerveus is maar meestal wennen ze daar wel snel aan

Charmfaith Het is net een buik op pootjes :') mooie volle uier heeft ze al. Heerlijk karakter kopke dus temptation *D

Nadia2008 zijn dat echte harsjes of meer de stopjes?

BaudyH geweldige naam :D en een geweldig veulen <3

Kiki1976 is alles nog steeds oke en stabiel met Bo? Nog even en ze is veilig. Die beweging daar heb ik idd ook al eens gezien. Meestal als de veulens zo actief zijn merk je idd dat de merrie last heeft erva
Ze is dezelfde dag als Lexie hier uitgerekend haha trouwens dus makkelijk te onthouden voor mij.

Suffie spannend, dan heeft ze ook mooi gewacht dus :D

Happy_hippie ik volg je topic nog steeds en denk er overdag regelmatig aan :(:) het is een echte vechter, dat bewijst hij al.

Goldenarrow Dat wordt waken *\o/*

Imani_abby die buik is idd duidelijk veranderd.

Nayla Jammer dat je ze moet verkopen idd. Maar nu kun je nog even van ze genieten. Heel fijn idd dat er zo een toezicht is. Bullet is mijn favoriet van de 2 :D chilly heeft echt lange stelten lijkt het.

Nou het was een hectische dag vandaag. Amber is nog steeds heel erg beschermend. Zodra ik de stal inkom krijg ik een kont tegen mij gekeerd :roll: Als ik ze eten geef mag ik wel bij/in de deur opening staan. En dan mag de kleine ook komen kijken bij mij. Maar ik hoop wel dat ze komende dagen wat bijdraaid zodat ik wel normaal de stal kan doen. Ben blij dat ik vanmorgen nog een paar pakken erbij heb gedaan :=

Iniedergeval heeft ze een naam: Blossom. Ze is de eerste nakomeling bij ons van onze hengst tiesto en man wat is ze goed gelukt <3. Groot, zwaar en nu al veel behang. Alleen jammer dat ze geen slurfje heeft haha. Want dan was ze gebleven :D. Echt dol gelukkig met dr :+:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Zibo kreeg vandaag een gans nieuw bedje van stro toen hij terug binnen kwam. Hij keek zijn ogen uit hihi. Hij staat al zga recht nu *\o/* kwa karakter is hij mijn favo veulen tot nu toe. Zo een open,sociaal en knuffelig karakter 8-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:07

Wij doen ook geen veulenprik. Ik vind de AB vervelend, 2 dagen doet juist niks en je bouwt alvast wat resistentie op. Mocht je dan bv veulen ziekte krijgen, en ze moeten op de AB, werkt dat automatisch minder goed. Mineralen en vitamines zijn al helemaal onnodig, je kunt in 1 spuit niks geven wat langer werkt dan een paar uur. Vitamines werken pas, als je ze herhaaldelijk en met regelmaat geeft. Tetanus zou vanuit de merrie enting actief moeten zijn.

Wij testen wel de brix, maar als dat goed is, geen standaard antistoffen test. Veearts komt alleen als het nodig is..

Bij een extreem beschermende merrie, laat ik ze lekker een week met rust. Voor alle partijen het veiligste. Tenzij het nodig is natuurlijk. Ik doe wel altijd een halster om voor de bevalling, zodat ik ze makkelijker kan pakken indien nodig..

Nou kom maar op met dat veulen! 360 dagen is zat!
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:15

@ Vulina, Welke brix waarde hou je aan als minimum voor een goede kwaliteit biest? Weet het wel voor koeien biest maar geldt het zelfde voor paarden?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:21

Vanmiddag is de da geweest. Zij gaf aan dat wanneer de bevalling goed is gegaan, het veulen alert is, het veulen goed drinkt, plast en poept. Ze niet perse op antistoffen test. Alleen als de eigenaar dat echt wilt. Ze zei dat ze altijd vraagt hoe de biest was. Bij ons was die dik en stroperig. Dat gaf volgens haar aan dat er veel antistoffen inzitten. Daarnaast lijkt ze naar de placenta/nageboorte. Of vraagt aan de ervaren fokkers hoe die was.
Ze heeft merrie en veulen gecheckt. Beiden waren op het oog gezond. Merrie en veulen moest ik de eerste dagen een paar x temperaturen. Het veulen had een wat lagen temperatuur 38,1. Niet zorgelijk, maar ze zag graag dat deze omhoog ging. Als hij wat hoger is kan ze naar buiten

Afbeelding
Afbeeldingm

Wat is de brix?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:26

GoldenArrow: succes met waken!

Wat een super schattige veulens allemaal!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:39

De Brix-waarde vertelt je hoeveel opgeloste suikers er in een vloeibare oplossing zitten. Deze waarde wordt aangegeven in graden Brix. Één graad Brix betekent dat 100 gram vloeibare oplossing 1 gram suiker bevat. Dus: hoe hoger de Brix-waarde, hoe zoeter de oplossing.
Bron: google

Vanuit de melkvee wordt hier veel waarde aangehecht. Hoe hoger de brix hoe beter, dat de melk dik en stroperig is zegt niet perce wat. Ik heb bij de koeien wel eens hele mooie dikke biest gehad wat maar een waarde had van 15/16 dat is laag. Maar ook wel eens biest waar ik van dacht dit is niks en dat had een waarde van 24. Maar in de regel is het wel zo dat hoe dikker en romiger de biest is, hoe beter de kwaliteit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:41

Brix bepaal je met een refractrometer.

0-15 slecht
15-20 matig
20-30 goed
30+ zeer goed

Afbeelding

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:48

Afbeelding
331

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:33

Test je brix zelf? Of doen alleen de ervaren/meer veulens per jaar fokkers dit?

Xritt: wat een moppie! Gaf de DA nog een ideale temperatuur aan?
Vulina: nou ze ligt er wel helemaal klaar voor zo te zien!

Veulenprik werd hier ook niks mee gedaan, wel antistoffen. Vind het wel een fijn idee om te weten dat alles goed is.

326 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:39

Gefeliciteerd met alle nieuwe veulentjes! <3

Happyhippie, mijn duimen blijven draaien voor knappe Knoxx!

Ik dacht echt dat een veulenprik overal standaard gedaan werd :+
Nooit over nagedacht, bij ons komt de dierenarts altijd langs bij een pasgeboren veulen voor veulenprik, navel en nageboorte te controleren.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:14

Ik lees elke dag, maar kom er maar niet toe om een reactie te schrijven.

Oxxy wat verschrikkelijk, zowel je merrie als veulen kwijt, ik kan me dit niet voorstellen hoe je je dan moet voelen. Zeker zo laat in de dracht, en ook welke moeilijke beslissingen je dan moet nemen.

Happyhippie, ik put al moet uit het feit dat hij er nog steeds is er door knokt, ik duim dat het helemaal goed komt.

Ik heb door mijn niet reageren niet iedereen met een veulen gefeliciteerd en ik zie zoveel leuke foto's voorbij komen.
afgelopen nacht was het wel raak met al die geboortes

Keresa gefeliciteerd!

Xritt gefeliciteerd!

Nayla gefeliciteerd!

Nieky gefeliciteerd!

Baudyh gefeliciteerd!

wat een prachtig resultaat met volle maan.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:58

Nachtelijke uierchecks zijn zo wel veel gezelliger <3

De kleine man heeft een naam:

Spots N Dots Mercury Chromeo
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 01:44

Knolselder. Wat een mooie naam bij een mooi mannetje <3

Happy_Hippie. Heel veel sterkte. Ik blijf duimen

Xrit mooie veulen. Fijn dat alles goed was. Wat kon de reden zijn dat zijn temperatuur iets laag was?

Vulina. Wat duurt dat lang. Die gaat wel over een jaar dracht heen..

Dddara. Dat ik wel een leuk idee. Zal ik ook gaan doen

Baudyh. Heel mooi veulen. Deze naam past perfect

Nieky. Als de merrie zo mega beschermend is. Lekker met rust laten. Komt vanzelf goed

Nayla. Mooie veulens

Kiki. Beweging bij de billen ben ik hier ook al vaker tegen gekomen. Apart gezicht. Zelf nog niet meegemaakt
Hopelijk krijgt bo wat meer eetlust

Heel wat merries die het spannend maken. Succes allemaal met waken!

Liezella vordert nu ook mooi. 324 dagen drachtig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 05:28

<3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Vulina