Hopelijk gaat het nu vlug de goeie kant op venthe, duimen draaien.
Linda nog eentje Touring Motorama Girl of one of A kind, beiden zijn bijnamen van Flo uit Cars. Of iets met fuel/ driven/ speed ofzo knolselder misschien?
Tanden doen, werd hier afgeraden tijdens dracht door da geen idee waarom maar nu je erover begint zou is ze dringend eens moeten doen want als ze volgend jaar terug wordt geïnsemineerd, ben ik weer te laat.
Ik laat dit jaar geen tandarts komen.. Zo lang ze het goed doen en toch geen bit in hoeven, zie ik er het nut niet van in om dat ieder jaar te doen
Ik heb heel veel leuke nieuwe namen en nieuwe inspiraties opgedaan en gekregen super tof!! Ik geloof dat ik er inmiddels ook wel uit ben. Dus unborn baby... Je naam is bedacht, groei gezond door en kom in april maar gezond ter wereld... Oh ja en laat me niet té lang wachten please Zal dit helpen? Of leest "unborn baby" geen bokt?
Venthe
Geplaatst: 27-11-15 10:19
Meiden bedankt voor de lieve berichtjes!! Gisteren gewoon even baalmoment je hoopt gewoon zo dat na 8 weken braaf 2x per dag stappen en been koelen je weer wat meer mag gaan doen. Ik ben hartstikke blij dat er verbetering in zit en dat ze in ieder geval niet meer kreupel liep. Op oudjaarsdag mogen we weer beginnen met draven dus laten we dat maar zien als een goed teken voor 2016 Nu hoop ik alleen wel heel hard dat het veulen er nog gewoon zit... dat verzacht het wachten een beetje. Wanneer komt die buik nouhouuuu
Kiki, mm lastige situatie. Kan het niet zijn dat Bo een beetje eenkennig is? Dat ze bij jou niks doet omdat ze jou al zoo lang kent. Je verzorgstertje kent haar ook langer dan vandaag begrijp ik... Misschien blijft Bo toch gewoon een wat "aparte". Ik denk dat het voor je verzorgstertje wel een hele goede leerweg is zo. Misschien kunnen jullie samen nog kijken naar een oplossing voor als ze zo bitchie doet. Aan haar vragen hoe zij dan op Bo reageert; zet ze haar op haar plek? Laat ze het toe? Negeert ze het? En dan gaan kijken oke laten we een andere reactie proberen. Bijv. als je verzorgster het altijd negeert eens gaan kijken wat er gebeurd als ze Bo op haar plek zet.
Haha Linda misschien moet je je berichtje zo even voor lezen aan hem/haar
Ondanks de pech met mijn eigen paard heb ik nu wel 2 hele fijne paarden bij mijn vriend te rijden. Een 5 jarige Nabab de Reve waar ik lekker mee aan het springen ben en vanavond een springclinic heb. Qua dressuur niet de makkelijkste, er moet nog veel aan gesleuteld worden. En sinds deze week een 5 jarige Marius Claudius. Wat een fijne knol is dat!! Nog wat stijf in het lijf en moet nog wat meer door zijn lijf bewegen maar dat neem ik hem niet kwalijk want hij heeft een poos op het land gestaan. Maar hij geeft nu al zo fijn gevoel onder het zadel! Bijna meer een dressuurpaard dan een springpaard
Ach venthe, sorry ik vergeet gewoon te reageren Peesblessure nemen nu eenmaal veel tijd in beslag. Maar dat je vanaf 2016 weer wat mag draven is toch een vooruitgang en iets om naar uit te kijken, komt vast goed Leuk dat je nu toch wat te rijden hebt...
Luna2006
Geplaatst: 27-11-15 10:40
Ooh spaanse namen. Altijd leuk.
Trueno betekend als de bliksem dacht ik. Flamenca Morentino Zal straks eens kijken. Heb een hele waslijst van spaanse namen. Voordeel als je met galgo's en greyhounds werkt die uit spanje komen.
Venthe leuk dat je wel wat te rijden hebt. Peesblessures duren idd heel lang.
Tandarts sla ik dit jaar over bij marley. Ze heeft februarie kleine controle gehad. Luna hebben we onverdoofd gedaan vorig jaar. Af en toe tegenwerking maar al bij al goed gegaan.
Jullie doen mij echt zo twijfelen over mijn namen. Misschien moet ik toch een nieuwe lijst gaan bedenken
Anoniem
Geplaatst: 27-11-15 10:51
Linda, haha, als ze op hun achterbenen staan zijn alle paarden groot inderdaad.
Luna, ik weet het nog niet. Ligt eraan of ze weer meer last krijgt van haar been problemen.
Bumblebee klinkt leuk!
Verdoven tijdens de dracht lijkt me niet verstandig. Ik denk dat ik zelf nog een paar maandjes had gewacht. Tenzij het niet anders kan natuurlijk.
Wat een lastig dilemma, Kiki. Misschien is je verzorgster net iets minder consequent dan jij? Of iets trager in het corrigeren?
Venthe, dat hoop ik ook voor je! Hoelang is ze nu drachtig? En wat een gaaf paard waar je nu op rijdt!
Ik haak hier even weer in. Met vanalles bezig geweest dat voor 2016 wel eens leuk nieuws zou kunnen worden dus wel positieve dingen!
KBK Kim is prachtig met dat hoofdstel in En voor haar tijd is ze inderdaad niet te zwaar!
Venthe toch een beetje teleurstelling maar beter gelijk goed doen dan achteraf blijven aanmodderen. En ik zie dat je je om het rijden alvast niet druk hoeft te maken.
Ik zie hopen voorbijkomen voor namen maar ik trek wel eens aan de bel als het al geboren is.
Mijn merrie werd destijds ook gewoon onverdoofd bijgevijld door de tandarts toen ze drachtig was.
Hier gaat alles nu goed. Vanmorgen liet ik Nikita buiten,zag ze van achteraan en zag aan beide kanten die peervormige buik uitsteken dus dat zit toch wel goed geloof ik. Met de rest van de drachtige dames gaat het ook uitstekend. Ze zitten allemaal op de paddock en ik leg elke morgen als de Paashaas herself overal eten rond,tot in de bergen aan toe,lekker verstoppen,en zo hebben ze allemaal iets te doen en jagen ze elkaar niet weg van het eten want het ligt toch overal rond.
stal_HD
Geplaatst: 27-11-15 11:16
Venthe nog eventjes doorbijten. Hopelijk knapt ze er van op. Beter wat langer wachten dan te snel willen. Al kan ik het me wel voorstellen.
Zo wat is Kim een joekel. Ik heb altijd zo ontzettend ontzag voor deze dieren.
Komen erg leuke namen voorbij. Leuk al die bedenkingen en opdrachten/eisen hihihi.
Ik zou denk ik ook niet verdoven, maar vertrouw mijn dieren arts. Als die zegt dat het kan, dan doen we het. Maar ben er zelf wel altijd huiverig voor.
Hier komt trouwens de tandarts enkel als ik denk dat het nodig is. En moet zeggen ik heb nagenoeg nooit problemen gehad.
Kiki ik denk idd dat ze minder consequent is dan jij. Natuurlijk moet je ook niet vergeten dat jij de baas bent. Dat vind Bo dus ook. En hier handelt ze schijnbaar ook naar. Nu heeft een paard ook wel eens een baaldag. Soms hebben zij ook wel eens geen zin. Maar een spiegel is het ook. Zolang het meisje het nog leuk vind, gewoon door laten gaan. Ze zal eens kunnen proberen wat strenger te zijn. Het paard moet ook respect voor haar hebben. Bijten en slaan en stijgeren e.d. is bij mij not done. En worden daar ook voor gestraft. Ze mogen best wel eens protest hebben. Liever niet natuurlijk. En aangeven als ze iets moeilijk vinden is ook geen probleem.
Ah Kiki wat een dilemma. Het lijkt me voor jou ook vervelend, omdat je nooit zeker weet of je verzorgster wel veilig naar je paard kan. Hier heb ik ook een verzorgster die eigenlijk veel te lief is voor mijn draakje. Dat blijft lastig. Wij proberen altijd als we er samen zijn in ieder geval zelf wel het goede voorbeeld te blijven geven en mijn verzorgster aan te spreken op wat anders moet.
KBK, wat een reus is dat! Fantastisch!
De tandarts komt hier altijd 1 x per jaar. Wings hoeft dan niet verdoofd te worden gelukkig. Vanwege de pees wel al meerdere keren als ze ter controle ging. Dat kon geen kwaad volgens de dierenarts. Als ik iemand vertrouw is het onze dierenarts wel!
Wings "blij" (beetje ongelukkige woordkeuze ) om te lezen dat ook jouw dierenarts zegt dat het geen kwaad kan en wings dus ook verdoofd is geweest voor haar pees. Goh weer iets waar we elkaar de hand in kunnen schudden
Wings_love
Geplaatst: 27-11-15 11:51
Hahah Venthe, ik hoop toch voor je dat Venthes peesblessure iets minder ernstig is dan die van Wings(al is dat volgens mij ook zo, als ik lees dat je al op mag gaan bouwen in het nieuwe jaar). Maar we hebben wel eng veel overeenkomsten zo ja hahah. Misschien moeten we maar bij elkaar op stal gaan staan
Ik kan geen spaans Engels,Frans en Nederlands no prob
Peesblessures... Gelukkig nog geen ervaring mee! Maar ik hoop dat je merrie snel beter is...
Kiki, je geeft aan dat je verzorgster er ook wat onzeker van wordt. Hoe je ook je best doet, dat zal altijd blijven doorschemeren in je lichaamstaal, zeker als het een paard is dat dat makkelijk oppikt. Ik denk dat ze best bvb heel heel kunnen werken aan grondwerk, respect voor persoonlijke ruimte,... Daar zal zij ook zelfzekerder in omgang van worden lijkt mij.
Crines
Geplaatst: 27-11-15 12:21
Haha het hoeft ook niet echt Spaans te zijn hoor Knolselder. Als het een beetje Spaans klinkt, ben ik al tevreden.
Ik heb een voorkeur voor enkelvoudige namen.
Voorlopig heb ik voor een merrieveulen deze namen aan de top staan: Elevada Elegante Lunera
Voor een hengstje: Curioso (tsja de naam zegt het zelf zeker ) Emperador (=heerser) Fuego (= vuur, enkel als het een vosje is)
Het komt idd mede doordat Bo doorheeft dat zij daar onzeker van word. Nu wilt ze idd ook te graag lief gevonden worden. Bo is bij mij heel anders, maar dat komt idd ook omdat ik haar al wat langer heeft. Ze kwam bij ons met bar weinig vertrouwen, en genoeg nare ervaringen gehad in het verleden (overigens niet alle te wijten aan de vorige eigenaar).
Hier heeft de tandarts Bo vorige maand ook gewoon handmatig gedaan. Ging prima zonder verdoving. Die werkt normaal met het motto. Handmatig als het kan en elektrisch als het moet. Elektrisch doet hij overigens alleen onder sedatie. Steigeren, gericht bokken word ook zeer zeker niet door haar geaccepteerd. Ook al is het een bokje uit joligheid. Daar ben ik altijd heel duidelijk in geweest, als ze dat doet met longeren etc direct corrigeren (desnoods een lel met een zweep).
Echt het meisje doet super haar best. Ergens mist ze de natuurlijke aanleg (ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel), in zien en aanvoelen. En ze is overal heel eerlijk in, als ze is geweest als ik er niet was. Dan eigenlijk altijd een appie hoe het ging. Ik ben verder niet bang dat Bo gericht zou schoppen, steigeren etc. want dat zit niet in Bo zelf. Het is meer dreigen met haar oren in haar nek, en zoals van de week dan een keer een narrige hap beweging.
Hier krijgen ze dan toch een flinke tik als ze knabbelen. Dreigen mogen ze hier echt niet. Fout van de verzorger of niet. Ik ben misschien iets te streng maar kan mij niet veroorloven dat ze dreigen. Heb 3 kleine kinderen die hier rond lopen. En achter een jaar een peuter die ook mee naar buiten wilt.
hier idem, de pony wil nog wel eens uit ondeugendigheid happen, maar dan krijgt hij wel een tik.
Crines
Geplaatst: 27-11-15 13:39
Ik zie hier ook iets gelijkaardigs hoor Kiki.
Mijn hengst is eigenlijk echt braaf tegenover mensen. Hij is wel nog jong en er zit vaak 'peper in z'n gat', zoals ze dat hier zo mooi zeggen Dat is z'n spaanse temperament ook wel een beetje denk ik.
Zijn karakter zorgt ervoor dat hij echter om de zoveel tijd wel weer eens probeert om de boordjes eraf te lopen of zelfs de grenzen te verleggen.
Nu hij ziek geweest is, ben ik eigenlijk weer wat te toegeeflijk geweest, maar over het algemeen kan ik hem redelijk makkelijk corrigeren. Hij gaat nog steeds wel eens over de schreef en dan geeft hij een echte rodeo weg of dreigt hij te happen of slaan (dat is echter al zooooooooveel minder dan in het begin dat ik hem had).
Maar als mijn moeder hem bijvoorbeeld eens gaat eten geven, dan durft hij echt de draak uithangen. Zij beseft niet eens dat hij gevaarlijk doet. Hij loopt haar gewoon omver en kijkt heel lelijk. Mocht ze hem echt vragen om iets te doen voor haar, dan ben ik zeker dat hij het voor geen meter zou pikken en zelfs echt agressief uit de hoek zou komen. Hij heeft geen greintje respect voor m'n moeder. Nochtans is zij gewoon om met paarden om te gaan (ik heb al ongeveer 10 jaar eigen paarden die bij ons thuis gestald stonden). Ze heeft alleen ook geen aanleg ervoor zoals jij het zegt. Ze ziet hem niet als een persoonlijkheid, maar gewoon als 'een dier'. Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel. Haar handelingen zijn mechanisch: uit ervaring weet ze nu namelijk wel wat ze moet doen als correctie voor welk gedrag, maar 'ze meent het niet'. En dat voelt hij feilloos aan.
Waar mijn (nochtans dominante) merrie vroeger alleen al uit respect en opvoeding braaf zou zijn, trekt hij zich daar niets van aan.
Het gaat hem dus volgens mij niet steeds over het corrigeren of het handelen zelf, maar echt over hoe je je gedraagt. Zeker bij paarden die al wel iets meegemaakt hebben of die van zichzelf al een sterk karakter hebben.
Je moet als mens zelf echt al stevig in je schoenen staan om correct met zo'n paarden om te gaan. En eerlijk? Mij lukt dat vaak ook nog steeds niet helemaal. Sommige paarden kunnen je het echt moeilijk maken.
Maar met geduld en zelfvertrouwen opbouwen kom je wel al een heel eind
Paarden lijken precies door te hebben bij wie ze bepaalde geintjes wel en niet kunnen uithalen.
pretty
Geplaatst: 27-11-15 14:11
Dat klinkt zelfs een beetje gevaarlijk die situatie met je moeder dan Crines. Ik snap wat je bedoelt. Die paarden,daar moet je toch een soort feeling voor hebben,aangeboren bijna. De kleintjes durven hier ook eens knabbelen,zeker als ze nog puber zijn maar dat wordt door mij ook altijd gevolgd door een tik.
Ben je bang Kiki dat het eens fout afloopt? Ow ik lees het al,gericht zou ze niet agressief zijn.
Ik denk trouwens dat ik schellen op mijn ogen gehad heb de laatste tijd want eigenlijk moet ik toch echt niet twijfelen.
Maar mén wat is het nat. Gelukkig kunnen ze wel droog staan als ze willen.
Luna2006
Geplaatst: 27-11-15 14:14
Luna luisterd wel naar mijn oma maar niet met volle zin. Maar mijn oma durft ook echt niet straffen. Maar braaf zijn ze wel.
Als ik er ben weten ze dat ze moeten luisteren. Als ik nu nog maar mijn stem verhef en zeg "denk eraan" realiseren ze zich snel genoeg dat dat gedrag gewoon niet past. En ze hebben mij daarom niet minder graag want als ik gewoon door loop hinniken ze. En als ik de weide in ga dan komen ze alle drie voor hun knuffels. Net honden. Kreeg van marley ook te horen dat ze zowel bij de hengst als bij keuringstraining een engeltje was. Dat ze altijd mocht terug komen. Enkel merries die door dezelfde hengst gedekt werden was een probleem als ze duidelijk zwakker waren. Maar naar mensen toe heel heel braaf.
Fotsy
Geplaatst: 27-11-15 14:15
Hengsten zijn wel anders dan merrie's vind ik, ik weet niet op de een of andere manier wel eerlijker. Al zijn mijn merrie's wel heel braaf tegenover mij en de dochter. Ik ben ook wel heel streng. Moet ook als ze met vijf komen afgestormd en je met een emmer eten in je hand staat. Ze zijn voor elkaar ook best streng. En in de kudde is de hengst zo een watje, pfff niet normaal maar als ik erbij kom dan is hij de eerste om te komen kijken en zijn kudde te verdedigen. Op eten is hij wel dreigend, ik begrijp er niks van, ik geef en de rest neemt alleen maar ik krijg dit er zo moeilijk uit, zijn korreltjes zijn heilig of hij wil gewoon rust tijdens eten ofzo het blijft gelukkig beperkt tot staartzwieren maar toch Streng maar rechtvaardig zijn zeker, zwart of wit, paarden kennen geen grijze zone.
Oh pretty nu ben ik benieuwd
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 27-11-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Vientje
Geplaatst: 27-11-15 14:24
Een beetje een slim paard neemt inderdaad gewoon de ruimte die hij/zij krijgt. Ben jij onzeker of leid je niet genoeg dan doet peerd dat wel, er moet er ja eentje het voor het zeggen hebben aldus viervoeters Wanneer Miep sneu is word ik ook meteen veel te lief, gevolg is dat zij met mij wandelt ipv andersom. Een keer corrigeren is genoeg en dan volgt ze mij weer braaf, maar de ruimte die ze krijgt gebruikt ze toch echt wel
Da's een mooie toeter hoor Pretty Bij ons is het ook zo nat, blegh.
Jakkes Venthe, dat is inderdaad een stuk minder positief dan gehoopt Peesblessures zijn echt ellendig ja. Maar het is zó oudjaar!
Ik had wat privé tegenslagen deze week, dus vanochtend als een tornado alle stallen uitgemest om af te reageren en daarna een driedubbele dosis troostknuffels van Miep en Pinda mogen ontvangen Naar mensen is Miep nu zo enorm aanhankelijk he, nog meer dan anders. Ze heeft de hele tijd dat ze in de bak stonden me in de gaten staan houden De andere paarden worden inmiddels finaal genegeerd, alles op 4 benen vindt ze geen klap meer aan
pretty
Geplaatst: 27-11-15 14:50
aah lief Vientje,paarden (en dieren) zijn de perfecte manier om je zinnen te verzetten. Toen ik 17 was en m'n moeder stierf was Pretty er voor mij,die moest immers voort verzorgd worden en gaf me de afleiding die ik hard nodig heb. Vandaar,we zijn nu 16 jaar later en ze blijft hier tot het genoeg geweest is voor ze,mijn oude dame,mijn jeugd.
Fotsy Cas is dus exact hetzelfde,hij heeft een beetje voernijd,enkel op zijn muesli dus ook. Geen idee hoe het komt maar verrekte moeilijk eruit te krijgen! Ik heb het ook liever niet zo. Ik doe je zometeen even een PB.