[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roossssa

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:20

Parouscha, Magic_ice & Dwyne gefeliciteerd :D

Parouscha, ik vindt ferius en fernando beide hele leuke namen! Wordt nog lastig kiezen haha, ik zou de naam nemen die het beste bij je veulen past. Je kijkt je veulen aan en dan denk je..JA dat wordt hem :D

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:41

zo is het inderdaad,Roo. Ik kies dan ook maar nadat het veulen geboren is,maar ben er ook niet goed in,de naam van mn eerste veulen heeft mn vriendin gekozen,het tweede was lang naamloos en deze nu heeft mn schoonma maar genoemd :o :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:59

ik was dit jaar ook niet zeker van de namen voor de veulens.
De naam moet idd bij het veulen passen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:06

pretty schreef:
zo is het inderdaad,Roo. Ik kies dan ook maar nadat het veulen geboren is,maar ben er ook niet goed in,de naam van mn eerste veulen heeft mn vriendin gekozen,het tweede was lang naamloos en deze nu heeft mn schoonma maar genoemd :o :D

Als ik hier een dier naamloos laat, krijgen ze van hubby een naam := (Fritz, Bram, Arie (alle drie katers), Kees Kikker, Henk de parkiet, Sidonia de poes, JanArie de hond....), dus ik moet altijd snel zijn :D .

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:14

magic ice ook gefeliciteerd!

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:17

gem schreef:
Als ik hier een dier naamloos laat, krijgen ze van hubby een naam := (Fritz, Bram, Arie (alle drie katers), Kees Kikker, Henk de parkiet, Sidonia de poes, JanArie de hond....), dus ik moet altijd snel zijn :D .

:P dat is wel een goeie drijfveer! :D

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:48

Charaz heel veel sterkte gewenst!
AZ hopen dat het ruisje nog verdwijnt!
Mooie foto's gezien hier! Wat een timing die foto van Cookie; ik ben altijd net te laat of heb mijn fototoestel niet bij!

Eindelijk, Parouscha, is het veulen er; ik ben benieuwd naar droogfoto's! Hartelijk gefeliciteerd!
Dwyne en Magic-ice proficiat!!
Mooie Frits hoor!
Sorry als ik iemand vergeten ben.

Don Diëgo loopt al kleine stukjes mee aan een touwtje en hij wordt vrijer. Omdat moeder Roquera blind is aan één oog en echt overbezorgd was in het begin en ook de eerste 3 dagen echt dreigde naar ons als we in de stal/wei kwamen is hij een beetje angstig geweest voor mensen. Gelukkig is hij nu heel nieuwsgierig naar ons en zoekt je al op en laat zich lekker kroelen. <3

Roquera is afgelopen woensdag en vrijdag weer gedekt door dezelfde hengst, ik hoop dat het gelukt is!

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:05

Fijn dat hij het vertrouwen wint,Gitje. Voor de merrie is het idd moeilijker met één oog,vooral in het begin zijn ze al zo bezorgd.
Mijn merrie vertrouwt me heel erg met het veulen,maar met andere durft ze ook wel es overdreven rondraaien in stal,maar nooit echt agressief doen.
Ik maak veel te weinig fotos,nog maar 2 sessies heb ik..ik wil er ook echt tijd voor nemen als ik dan fotos maak en dat lukt zelden

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:28

Ik neem gewoon bijna altijd mijn fototoestel mee als ik naar de paarden ga tegenwoordig, gewoon voor moest er iets te trekken vallen. Ik heb geloof ik al ongeveer 500 foto's van Kalyente :oo .

Na de examens ga ik me ook eens bezig houden met halstermak maken enzo. Kalyente is nu wel helemaal niet meer schuw, maar ze wil nog altijd niet dat je aan haar hoofd komt. Kan haar dit best eerst gewoon maken voor ik haar aan een koordje wil meenemen zeker?

Wie van jullie gaat er naar veulenkampioenschappen?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:16

Dwyne en Magic_Ice gefeliciteerd! Lekker genieten van de veulentjes!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:39

hey,twee veulentjes vanacht en van elk geslacht eentje...
Proficiat aan beiden,snel foto's van het zwartje en de bruine is echt luxe!

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:49

Katharinaa schreef:
Kan haar dit best eerst gewoon maken voor ik haar aan een koordje wil meenemen zeker?

Ik zou haar idd een halstertje omdoen en wat makkelijk is om een touw in de vorm van een 8 om haar heen te doen. Dus voor de borst langs kruisend over haar rug en langs haar billen. Daarmee kan je haar dan sturen, stoppen en voorwaarts laten gaan.
Dit werkte bij Fynn erg goed. Hij doet het nu (na drie weken) haast zonder het "8-touw". Alleen bij sommige stukjes waar hij niet langs durft gebruik ik hem nog. Op die manier trek je niet aan het hoofdje zelf, maar maak je wel duidelijk wat je wilt.
Wel had ik vanaf het begin ook een touw aan het halster hangen, maar dit was meer voor de vorm daar doe/deed ik nog niks mee.

En Fynn gaat 3 juli naar de veulenkeuring.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:49

Even een algemene vraag. Wanneer beginnen jullie met rijden? Mijn kleine is nu 8 dagen maar kan al prima een paar minuten zonder mams en andersom ook. Als ik met de merrie richting wei loopt en mijn moeder neemt het veulen mee die dan dus niet meteen de stal uitloopt zien ze elkaar ook even niet maar geen van beide wordt daar onrustig van. Dus wat is wijsheid..zou ik van de week al kunnen beginnen met wandelen/longeren of langer wachten?

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:53

Wat ik nu doe is de merrie en het veulen elke dag even uit elkaar en elke keer wat langer, zodat ze elkaar helemaal niet kunnen zien of horen.
Maar ik blijf elke keer wel bij de merrie en een van mijn ouders bij het veulen. Dit gaat tot nu toe erg goed maar het langst wat ze uit elkaar zijn geweest is nu ongeveer 10/15 minuten.
Denk dat je het gewoon een beetje moet opbouwen. Ik rijd dan niet met mijn merrie maar het principe is hetzelfde.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:54

Ik Ben er met 2 weken weer opgegaan, maar kon niet eerder omdat ik een aantal dagen naar New York ging.

Ik ben snel begonnen met scheiden door aan de hand te stappen. Ik ben begonnen met rijden/longeren eerst 10 minuten, kwartier en zit nu weer op dik een half uur. Is ook afhankelijk van wat ze gewend was en hoe lang ze stil heeft gestaan.
Moet wel zeggen dat ik echt een super makkelijke merrie heb, die nergens naar kraait. Veulen was eerst erg onrustig, maar dat wordt heel snel beter gelukkig.

@ katharina: ik ga ergens rond de 8e naar de Centrale Keuring in Luttenberg met Frits :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:57

inge176 schreef:
Katharinaa schreef:
Kan haar dit best eerst gewoon maken voor ik haar aan een koordje wil meenemen zeker?

Ik zou haar idd een halstertje omdoen en wat makkelijk is om een touw in de vorm van een 8 om haar heen te doen. Dus voor de borst langs kruisend over haar rug en langs haar billen. Daarmee kan je haar dan sturen, stoppen en voorwaarts laten gaan.
Dit werkte bij Fynn erg goed. Hij doet het nu (na drie weken) haast zonder het "8-touw". Alleen bij sommige stukjes waar hij niet langs durft gebruik ik hem nog. Op die manier trek je niet aan het hoofdje zelf, maar maak je wel duidelijk wat je wilt.
Wel had ik vanaf het begin ook een touw aan het halster hangen, maar dit was meer voor de vorm daar doe/deed ik nog niks mee.

Ze heeft al lang een halstertje aan, hebben we haar direct aan gedaan. Het gaat af en toe is aan en af, maar niet zo vaak, omdat het dus niet zo simpel is. Als ik haar over haar hoofd wil aaien, trekt ze haar hoofd helemaal weg en als ik dan doorzet loopt ze weg. Ik kan het inderdaad eens proberen met zo'n 8-touw, bedankt. En ik kan er dus al een touw aanhangen, ook al is het voor de show :).

Mijn zus is na 2 weken terug begonnen met rijden. Hangt er inderdaad vanaf hoe makkelijk het veulen en merrie te scheiden zijn, bij ons gaat het vrij makkelijk. En ook wel van de conditie van je merrie denk ik, maar wandelen en heel rustig rijden of longeren kan volgens mij geen kwaad. Gewoon op het gemak weer opbouwen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:58

Ik heb dus ook echt een gemakkelijke merrie en ook een super makkelijk veulen want als ik even weg ben met de merrie staat die kleine heel rustig op stal bij mn andere paard te kijken! Maar aangezien het veulen pas 8 dagen is vroeg ik me af of het niet te vroeg is om weer met de merrie rustig te beginnen, niet meteen een uur vol er tegen aan ofwat maar rustig opbouwen. Ze heeft verder een hele makkelijke bevalling gehad en weinig te lijden gehad volgens de DA. Dus vandaar de vraag wat wijsheid is :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:59

rowo schreef:
@ katharina: ik ga ergens rond de 8e naar de Centrale Keuring in Luttenberg met Frits :)

inge176 schreef:

Oh dat is al snel. Ik heb het nog nooit gedaan. Denk ook niet dat we het dit jaar gaan doen, maar ik ben wel benieuwd. Hoe bereiden jullie je veulen daarop voor?

Denk dat het wel kan hoor Roo!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:02

Ik bedoel 8 juli :o

@ roo: als ze makkelijk te scheiden zijn zou ik gewoon rustig opbouwen. In mijn ogen kun je er eerder wat te vroeg mee beginnen dan te laat. Als je ze maar niet direct zo lang uit mekaar haalt gaat het wel hoor :j

Oefenen jullie overigens nog voor de keuring? Frits is super makkelijk met halster en aan het touw lopen. Ik zet merrie en veulen alleen buiten, beiden aan halster en touw en dat gaat super makkelijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:03

gefeliciteerd met de veulies!

ik heb vandaag het hartje zien kloppen van gotilas in spe :D

ik ga 14 juli naar de keuring in duitsland (verplicht,) want daar doen ze schetsen en chippen en is er meteen een keuring waar je meteen uitgenodigd kan worden voor de veiling op 28 aug waar we uiteraard op hopen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:03

wat wil je oefenen rowo?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:04

Ik wist niet dat je met Totilas hebt gedekt... Jeetje zeg!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:04

Ik ben vanaf dag 1 al aan het scheiden, eerst rondje, 2e dag 2 rondjes daarna weer longeren, na 4 dagen was ik al weer even aan t rijden. Nu rijd ik ook ongeveer zon half uurtje

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:07

Alvast bedankt voor het meedenken en de snelle reacties, was beetje aan het twijfelen maar als ik zo naar merrie + veulen kijk moeten die dat beide wel aankunnen. Zijn ook aantal minuten zonder elkaar nog gewoon rustig dus langzaam opbouwen kan voor mijn gevoel wel :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:07

o, :D nou ja weet je het nu :) had het ook niet aan de grote klok gehangen hoor :)

ik doe nooit scheiden want ik rij die merrie nooit, de andere merrie liet ik het veulen gewoon meelopen en m n vader hield op een gegeven moment veulen vast en dat ging goed