Nicole288 schreef:Ai, da's minder nieuws Marije, wat is wijsheid, met een operatie ben je er mss het eerst vanaf, maar daar zit je natuurlijk ook niet zomaar op te wachten, het klinkt toch behoorlijk pittig.
Ik weet het nog niet... Ze gaan nu eerst overleggen en dan zullen ze wel advies geven.
Op zich is vergruizen de minst belastende manier, maar het duurt dan echt heel lang en ik vraag me ook af of ik dan steeds ontstekingen blijf krijgen. Want dat is natuurlijk niet best voor de nier zelf en de nierfunctie. Ik bedoel, dan ben je een half jaar verder, is de steen weg maar de nier kapot ofzo, dat schiet ook niet op 
Open nier operatie is echt een zware ingreep dus dat doen ze sowieso liever niet en doen ze ook bijna nooit meer tegenwoordig.
En met een wat kleinere ingreep in combinatie met vergruizen is de kans erg groot dat het niet in 1x lukt dus dan zit je al met meerdere keren narcose e.d. en daar zijn ze ook niet happig op.
Quintusgl, bij het vergruizen van een klein steentje duurt het vaak weken voordat zo'n steentje echt uitgeplast is. Met redelijke kans op nierkolieken in die periode, als de brokstukjes nog te groot zijn en vast komen te zitten. Niet leuk, heel erg niet leuk 
Met een grote steen heb je dus kans dat dat veel vaker gebeurt en sowieso is de kans ook een stuk groter dat er vanalles blijft vastzitten. Ook geen fijn vooruitzicht.
En de opbeurende woorden van de uroloog: nou mevrouw met zo'n grote steen gaat het heeeel lang duren...
Maar het voordeel is dat het vergruizen zelf heel erg meevalt (vond ik iig) en je normaal gesproken maar 1 dag in het ziekenhuis blijft. Nou ik was binnen 2 uur weer thuis dus, 1e antwoord op de vraag hoe het ging na het vergruizen: ja gaat goed, mag ik nu weg? 
Nadeel is dat ik sinds het vergruizen wel 24/7 pijn heb en dus die ontsteking nu erbij. Als ze me dan na iedere vergruizing een paar dagen daar aan een AB infuus moeten houden, schiet dat ook niet op.
Dus twijfels alom...
En je mag uierfoto's komen maken hoor. M'n vader begon hard te lachen toen ik hem zei dat ie uierfoto's moet leren maken voor bokt