[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:32

Nee, en lijkt me niet dat je een meid van 19 tot 3 keer toe wegstuurd.. Maar goed, ze gaan morgen naar de huisarts, en daar eens even serieus overleg plegen..

Zal morgen even uierfoto van Paulien maken die begint ook al te vullen..Zit wel iets zucht in, maar het meeste is gewoon zacht, en als ik haar uier aanraak (hand er om heen) trekt ze gelijk staart omhoog, dus ik ga er niet teveel aanzitten, Paulien is 274 dagen drachtig vandaag

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:53

Jeetje Marije sterkte!!

Joto ook sterkte met je zusje!!

Hier dooit het ook (nou ja dooide)
Waardoor de drinkbakken van de pony's ontdooide en er voor de verandering 1tje begon te spuiten!!
Weer 2 stallen onder water (vorige week ook al 2 stallen gehad die onder water stonden) BAH!!
Verder ligt de sneeuw er nog aardig, en hou mn hart vast voor morgen ochtend!!

Wij wonen ook ruim 10km van de stal af en ik ga toch echt elke dag er naartoe met de tuut ;)
Als je gewoon rustig aan doet en geen gekke acties onderneemt is het geen probleem (ben daar niet zo moeilijk in :o )
De doorgaande wegen zijn hier prima te doen, alleen de kleinere weggetjes is nog wel een beetje een geglibber.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 04:07

Nicole288 schreef:
Ai, da's minder nieuws Marije, wat is wijsheid, met een operatie ben je er mss het eerst vanaf, maar daar zit je natuurlijk ook niet zomaar op te wachten, het klinkt toch behoorlijk pittig.

Ik weet het nog niet... Ze gaan nu eerst overleggen en dan zullen ze wel advies geven.
Op zich is vergruizen de minst belastende manier, maar het duurt dan echt heel lang en ik vraag me ook af of ik dan steeds ontstekingen blijf krijgen. Want dat is natuurlijk niet best voor de nier zelf en de nierfunctie. Ik bedoel, dan ben je een half jaar verder, is de steen weg maar de nier kapot ofzo, dat schiet ook niet op :+
Open nier operatie is echt een zware ingreep dus dat doen ze sowieso liever niet en doen ze ook bijna nooit meer tegenwoordig.
En met een wat kleinere ingreep in combinatie met vergruizen is de kans erg groot dat het niet in 1x lukt dus dan zit je al met meerdere keren narcose e.d. en daar zijn ze ook niet happig op.

Quintusgl, bij het vergruizen van een klein steentje duurt het vaak weken voordat zo'n steentje echt uitgeplast is. Met redelijke kans op nierkolieken in die periode, als de brokstukjes nog te groot zijn en vast komen te zitten. Niet leuk, heel erg niet leuk :n
Met een grote steen heb je dus kans dat dat veel vaker gebeurt en sowieso is de kans ook een stuk groter dat er vanalles blijft vastzitten. Ook geen fijn vooruitzicht.
En de opbeurende woorden van de uroloog: nou mevrouw met zo'n grote steen gaat het heeeel lang duren...
Maar het voordeel is dat het vergruizen zelf heel erg meevalt (vond ik iig) en je normaal gesproken maar 1 dag in het ziekenhuis blijft. Nou ik was binnen 2 uur weer thuis dus, 1e antwoord op de vraag hoe het ging na het vergruizen: ja gaat goed, mag ik nu weg? :P
Nadeel is dat ik sinds het vergruizen wel 24/7 pijn heb en dus die ontsteking nu erbij. Als ze me dan na iedere vergruizing een paar dagen daar aan een AB infuus moeten houden, schiet dat ook niet op.
Dus twijfels alom...
En je mag uierfoto's komen maken hoor. M'n vader begon hard te lachen toen ik hem zei dat ie uierfoto's moet leren maken voor bokt :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:04

Pff jeetje Marije dus hoe je het went of keert je zit een poosje in de lappenmand. Schiet niet op dus.
Sterkte hoop dat je snel weer pijnvrij bent.

Hier spekglad op het erf hoop dat het snel boven 0 is dan kunnen we wat gaan doen hier.
Juwel was gister een beetje anders als anders ik weet niet een soort van in zichzelf getrokken zeg maar toen ik de laatste ronde deed. Heb haar in de gate gehouden op de camera maar niets aan de hand verder schrok er wel van is toch wel erg vroeg om nu al te gaan spoken en gek te gaan doen. uierje had ook wat meer volume naar mijn idee.
Kan er iemand niet komen kijken? haha ik ben nu zo onzeker na wat er allemaal is gebeurd met haar...

Komen nu ook eindelijk wat reactie's op de advertentie voor O'marisa heb besloten haar toch weg te doen en mijn droompaard na te jagen. Ik wil een fries of een Bonte Fries en helemaal zelf uitgezocht niet meer omdat een ander mij dat paard aan praat of omdat iemand anders (lees bekende) in de rats zit en haar paard moet verkopen en het heel graag aan mij kwijt wil. Dus als iemand nog iemand weet die een leuk basis paard zoekt? Ik heb er 1 die alles kan haha maar niet met mij ze is ook zeker geschikt voor mannen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:10

moeilijke beslissing, maar aan de andere kant ook wel leuk.
Heeft Joto niet een leuke fries voor je staan??

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:13

oeh super weer om verder te gaan met de wei.
Ik heb gister ongeveer 40 oogjes in de weipalengedraait met de hand omdat de accuboormachine na 1tje leeg was.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:23

Ai Kyrke dat doet zeer!!! Heb ik ook eens gedaan.....

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:23

Hier is het nu echt niet leuk meer, niet alleen het erf is vreselijk glad, maar ook op de weilanden is het glad. De bovenlaag van de sneeuw is nu zo bevroren dat je er alleen door heen zakt als je stil blijft staan, anders glijd je er gewoon overheen. De paarden staan dus nog binnen :( Ik durf ze zo echt niet buiten te zetten, dan liever een dag binnen. Dit zal waarschijnlijk ook 1 van de weinige dagen worden dat ze binnen moeten blijven. Dat is hier nog niet gebeurt dit jaar. Ik hoop eigenlijk dat het dooien nu heel erg door zet, misschien kunnen ze dan vanmiddag nog even buiten. Ze zijn het er helemaal niet mee eens dat ze niet naar buiten mogen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:53

ja echt vervelend dit weer.
Oeh even wachten op mijn zusje en dan gaan we weer aan de slag.
Ik moet 12 palen de grond in slaan, draad spannen en dergelijk en het MOET voor donderdag af hihi. --> morgen dus.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:54

kyrkelover: das van de kou :) dan zijn de accu's zo leeg
veel mooi foto's gezien en echt ronde buikjes! silke der buik valt echt niet op van achteren vind ik, gister foto's gemaakt maar geen vooruitgang, wel aan de uier, ga ze vergelijken met foto's van vandaag en plaats ze dan wel :)
marije: pijnlijk, heb er ook regelmatig last van
ze staan hier allemaal zonder ijzers momenteel maar als ze buiten geweest zijn en weer binnen mogen is het echt rustig aan doen want dan schuiven ze nog onderuit door de sneeuw die aan de hoeven plakt :(

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:56

silketje schreef:
kyrkelover: das van de kou :) dan zijn de accu's zo leeg
veel mooi foto's gezien en echt ronde buikjes! silke der buik valt echt niet op van achteren vind ik, gister foto's gemaakt maar geen vooruitgang, wel aan de uier, ga ze vergelijken met foto's van vandaag en plaats ze dan wel :)
marije: pijnlijk, heb er ook regelmatig last van
ze staan hier allemaal zonder ijzers momenteel maar als ze buiten geweest zijn en weer binnen mogen is het echt rustig aan doen want dan schuiven ze nog onderuit door de sneeuw die aan de hoeven plakt :(

Ja ik denk het inderdaad ook van de kou.
Kyra is nu 212 dagen drachtig en het liefst zie ik de buik voor mijn ogen groeien hahah.
Nah het moet nog maar mooi blijven zitten anders heb ik nog niks.
Vanaf hoevel dagen is een veulen levensvatbaar 320??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:06

320 wordt vaak als de grens aangehouden ja!

Buik willen zien groeien ken ik...
Aan de ene kant hebben we al bijna 8 maanden gehad, aan de andere kant klinkt nog 3 maanden ook zo lang :+

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:21

hier zijn we 3januari op 320 dagen, lutske is bevallen op 321 dagen... stel dat het 4 januari al zo zou zijn,... dat zou snel zijn, iemand nog tips? een warmelamp mss bij deze temperaturen? meerdere lampen dan of zouden ze het warmste plekje opzoeken in de stal?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:46

een warmtelamp is misschien inderdaad een idee. Dat doen wij ook altijd met de lammeren die in de winter geboren worden. Gewoon in een hoek van de stal dan kan de kleine zelf beslissen of hij er wel of niet onder wilt gaan liggen.

Ik ga straks mooi foto's maken van de bolle van mij. Ze kunnen hier nog steeds niet naar buiten :( dus een paar keer per dag lopen we aan de hand met ze naar de binnenbak en daar kunnen ze even dollen. Ik blijf mezelf voorhouden dat het maar voor even is maar leuk is anders.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:07

Een warmtelamp is wel een goed idee ja. Wij hadden er vorig jaar ook 1 hangen (veulen was op 15 feb geboren, toen was het ook erg koud) alleen ging het veulen aan de andere kant van de stal liggen en stond mams met haar dikke billen onder de warmtelamp :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:09

Warmtelamp gebruik ik ook altijd bij vroege veulens.
Ze hebben al snel door waar ze moeten gaan liggen, zowel de merries als de veulens:

Afbeelding Afbeelding

Hier dooit het ook en we hebben een hele hoge schuur waar nu steeds sneeuw vanaf schuift met veel herrie.
De paarden in de paddocks schrokken er net heel erg van en ik keek toevallig op de cam en zag nog net Tibbs in paniek over de omheining naar de merrie paddock springen :oo
Gauw m'n vader gebeld of hij hem eruit kon halen maar ik ben toch ook zelf maar even naar buiten gelopen want op zo'n moment kan ik hem wat makkelijker vangen.
Hij was daarna nog zo druk dat hij in zijn eigen paddock langs de omheining bleef rennen maar dat begint nu glad te worden dus toen maar binnen gezet. Wil ook niet dat ie onderuit glijdt...

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:32

Wij hebben geen warmtelamp, of althans, hij is er wel maar wordt niet gebruikt.

Nu is het met 2 paarden op stal en deuren dicht ook wel aardig op temperatuur, tis nooit heel erg koud o.i.d. Zelfs de waterbak aan de buitenste muur bevriest nooit.

Die van Paulien komt ook eerder..Hoeveel te vroeg weet ik niet, maar ze begint nu al met uier, terwijl dat vorig jaar (4 dagen eerder uitgerekend) pas begin januari op gang kwam.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:56

Spannend hoor de eerste veulentjes zijn al bijna afgebakken...

En wij zitten vandaag al/pas op 200 dagen.
Vorig jaar 26 feb nu uitgerekend eerste wk mei.
Ook wel spannend maar sommige van jullie zijn eerder aan de beurt! Hier dooid het als een gek.. Paarden kunnen los in de paddocks, longeerbaan of buitenbak. Allemaal erg goed te doen. (kan altijd nog in de binnenbaan rijden) Lag vd week alleen sneeuw in. Best vreemd.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:59

Hier is de weg naar de baan of de wei zo glad dat alleen de jonkies in de paddock met inloopstal kunnen vandaag de rest blijft voor de veiligheid maar lekker binnen.
Morgen weer een dag helaas heb ze liever de hele dag lekker buiten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:01

Nou, ik ben net ook naar stal geweest. Nu zit er vanaf de plaats achter naar de oprit een hellinkje, en daar konden ze niet omhoog komen. Dus heeft zoonlief maar sneeuw geruimd met de trekker. En waar heeft ie de bulten gelaten? Ja, op de poetsplaats buiten en in de wei-ingang. _-:( In de bak ligt de eg ingevroren in de grond onder een laag sneeuw, dus ik kon met Neon nergens naar toe. Heb de stal uit moeten mesten terwijl zij erin stond. Nu vind zij het helemaal geen drama om een hele dag de stal niet uit te komen, gelukkig maar, maar ik kan nu met haar dus nergens naar toe. Poetsplaats binnen kan ik haar niet neerzetten, die is in het gangpad tussen de stallen en laat dat nu precies voor 3 hengsten zijn. Dan heb ik zeker de poppen aan het dansen. Hoewel ik dat morgen toch echt wel ga doen als ze die bult niet weggehaald hebben. Ik heb nu alleen de stront uit de stal kunnen scheppen, maar bij haar plasplaats kon ik zo niet komen (moet haar vast zetten anders ontsnapt ze zeker). Gelukkig was het nog niet supernat, maar toch.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:21

Ja vandaag weer een mijlpaal bereikt. Zuhra is 250 dagen drachtig!!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:33

neon: nou dat is ook slim zeg!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:29

Het heeft hier erg hard gedooit, dus de paardjes konden toch nog even naar buiten. Het erf was ook niet glad meer.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:05

hier ook aardig door gedooit Juwel en O'marisa hebben ook nog even buiten gestaan heb O'marisa zelfs even kunnen longeren dacht dat ze wel uit haar dak zou gaan maar ze was heel braaf en liep in een mooi tempo door zonder gek te doen viel me alles mee na een week bijna niets doen.
Juwel wilde zich laten dekken door mijn jaarlingmerrie snap echt helemaal niets van haar gekke pony. Jaarling dacht wat moet ik nou met jou? ik wil alleen met je hoofd spelen niet met je kont... rare pony.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:18

Hebben (sommige) bewust hun merries zo vroeg laten dekken of hoe komt het dat jullie veulens al zo vroeg komen?

Romeo was een laat veulen (16 juli) omdat het lang duurde dat Eefje drachtig was.

Nu zijn ze in april en mei uitgerekend.