[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:29

Zwarteheks: nog gefeliciteerd met jullie veulen! Knap meisje hoor!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:31

Ik ben nog altijd van t ouderwets waken als de tekenen echt gaan tonen. Nu heb ik voor de zekerheid 1 wekker in t midden van de nacht en dan de maiden t alarm om.
Loopt de maiden nog met veulen erin, wat ik njet hoop, als de ander naar 320 gaat dan blijft de maiden met alarm. Omdat ik de ander toch beter ken. Ondanks dat t anders kan gaan.

Nachtbraker word ik dan. Als er meer tegelijk zijn kan t nog wel gezellig worden in het topic snachts {:}
Al heb ik nog geen 1 nacht geheel wakker gewaakt. Als ik dat wou doen dan was er voor middernacht of rond middernacht een veulen.

Overigens wel waken via camera. Dus ik zit heel comfortabel in huis met merrie tv

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:57

Mijn 18 jarige merrie gooide haar 3e veulen er ook zo uit..

ze stond nog heerlijk te eten bij de rest van de paarden in de voerbak, even later denk ik.. he ze ligt en heeft de staart wat apart.. ik erheen en ja hoor, 15 min later veulen in de paddock.

2 jaar geleden mét birth alarm om.. camera erop.. alles gemist.. birth alarm ging niet af (halster variant) Is goed gegaan, maar dan doe je zo je best om erbij te zijn.. mis je het nog door alle technieken en mijn merrie geeft weinig tot geen tekenen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:32

Ja ik blijf daarom ook wel fan gewoon ouderwets waken :')
T is allemaal niet makkelijk dat fokken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:39

Hier een merrie gehad die goed ging op de ph strips, maar die nu is amper te volgen. Je merkt het vaak wel aan haar gedrag maar alles gaat heel snel. Uier verandert in paar uur tijd, gedrag in half uur denk ik :'), zo heb ik nog gehad dat ik om 04.00u keek en niks aan de hand, rustig en volop eten en 05.45u staat er een rondhuppelend, droog veulen naast. Ph verandert bij haar ook snel.

Alarm heb ik nooit om. Ze werkt toch elk halster af, zonde van dat apparaatje. Gewoon camera erop en eventueel ph testen. En goed kijken.
Maar maidens zijn altijd onvoorspelbaar. Laatste veulen was van een maiden. Ik ben klaar om naar werk te gaan, merrie toch maar binnen gezet ivm iets onrustig, kom binnen kind spuitluier, maak schoon, kijk op camera, veulen geboren :')

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:04

Cioccolato schreef:
Ja ik blijf daarom ook wel fan gewoon ouderwets waken :')
T is allemaal niet makkelijk dat fokken

Dat heb ik ook jaren gedaan hoor. Maar ik moet zeggen dat met de singel er nu bij dat toch iets verlichting geeft. Als je 4 a 5 veulens krijgt soms dicht bij elkaar en je slaapt weinig is je gewone dagelijkse dingen volhouden soms wel lastig.
Merk dat ik ouder word en het allemaal niet meer zo soepel meer gaat als vroeger. Ha ha
Maar afkloppen. Zeker de laatste 10 jaar geen veulen meer gemist. Maar ik werk thuis. En ben er altijd. Ga ook niet meer weg als de tijd er aan komt. Ik heb er nu nog 3 te gaan. Ik ga nog naar equitana op 10 april ( vriend is dan thuis) en daarna heb ik tot half mei geen afspraken meer.
Ik heb ze 19 april en 10 en 12 mei er aan toe.
Wil er gewoon zijn.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:39

Sterkte :knuffel: je probeert dan zo goed mogelijk te begeleiden en dan toch....

Pleegmerrie snap ik wel. Ik weet niet of jullie het nog kunnen herinneren. De moeder van zaira had een pleegveulen in 2019.. Ik heb alles wat ik had erin gestopt, was er dag en nacht mee bezig en 12 dagen laten kreeg ze een hersenbloeding en vond ik haar in de stal. Een pleegveulen, zeker met slechte start is echt heel intensief.

Ik zou het zo weer doen maar ik snap ook heel goed als mensen het niet doen.

Zaira vandaag op dag 271. Het scheren vond de kleine wel iets van! :+ nu al een pittige tante of heer!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:48

Jammer dat er toch wel wat verwijten gemaakt worden... Ook een alarm is niet heilig en iedereen doet wat hij/zij kan. :(:)

Wij gaan voor volgend jaar voor een speciale smart camera die werkt met AI, afgelopen jaar heeft de camera (en software uiteraard) een succes behaald van 96% goed "voorspeld". Deze is alleen helaas nog niet beschikbaar buiten Zweden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:53

Quir schreef:
Jammer dat er toch wel wat verwijten gemaakt worden... Ook een alarm is niet heilig en iedereen doet wat hij/zij kan. :(:)

Ik zie het niet als verwijt, maar als een leermoment voor de volgende keer en voor anderen.

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 13:56

Dit jaar voor het eerst met een vulva alarm. Aangezien een geboortesingel niet werkt als de merrie staand bevalt. Net als vorige keer was het veulen binnen 5 minuten (2x persen) geboren. Met een vulva alarm ben je er altijd optijd bij, het is alleen wel een kostbaar alarm en moet door een dierenarts geplaatst worden .

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:06

Bevalstal waar onze merrie heen gaat werkt ook met een vulva-alarm. De eigenaresse is ook DA en woont boven de stallen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:08

stephanie141 schreef:
Dit jaar voor het eerst met een vulva alarm. Aangezien een geboortesingel niet werkt als de merrie staand bevalt. Net als vorige keer was het veulen binnen 5 minuten (2x persen) geboren. Met een vulva alarm ben je er altijd optijd bij, het is alleen wel een kostbaar alarm en moet door een dierenarts geplaatst worden .

Kan je zo een apparaat 1 x gebruiken of vaker?
Dat is wel een mooie uitvinding hoor.
Ken meer mensen die daar heel tevreden over zijn.

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:12

Kun je meerdere keren gebruiken, je zou tijdens de geboorte het magneetje kwijt kunnen raken. Maar deze zijn los te bestellen en niet zo duur. Heb zelf niet het alarm maar de bevalstal waar ik haar heb gebracht, en die doen er 30 bevallingen per jaar mee en zijn er erg enthousiast over.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:26

Zon slimme camera spreekt mij ook wel aan. Kende het niet tot dat iemand die ook noemde. Overigens is niks 100 procent te vertrouwen. Je moet er gewoon een groot stuk geluk bij hebben. Gewoon heel veel geluk. Elke keer weer.

Ik vind een singel niet heel fijn voor een paard, maar een alarm jn de vulva vind ik ook niks naar t paard toe.
Hele nachten waken bevalt voor anderen weer niet. Zo is er voor ieder wat wils rn gaat het hij iedereen ook wel eens mis helaas.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:45

Charisma schreef:
Zwarteheks: nog gefeliciteerd met jullie veulen! Knap meisje hoor!!

Ja dankjewel! Heel blij met mijn kleine meid! <3
Afbeelding

Wat betreft het waken, iedereen heeft z'n voorkeuren. Wij zijn hier ook van het ouderwets waken, op stal slapen en alert blijven op de camera. De ander vindt een singel of wat aan het halster fijn, voor ons is dat dus niks, gezien de merrie meerdere keren in de nacht lekker lang uit ligt te snurken... :')

En tja, sommige merries zorgen constant voor verrassingen. Ene moment niks aan de hand, op de ander moment staat er ineens een veulen naast. De één doet het volgens het boekje, de ander denkt tis goed gekke mensjes, ik doe het zoals ik het wil. :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:28

Ouderwets waken doe ik niet aan, ze wachten doorgaans tot er niemand in de stal is. Ik doe aan nieuwerwets waken, via de camera. :)) En geboortemelder, hoewel ik ook al heb gehad dat haar hoofd niet plat genoeg lag en hij dus niet af ging. Afgelopen jaar heeft de melder ons wakker gebeld, toen verraste ze ons nog enigszins want waar Sarona de eerdere veulens netjes kegelde had ze dat nu niet gedaan.
Strips doe ik niet aan, ze is niet zo'n fan van gefriemel aan de uier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:31

Ik noem zelfs merrie tv nog ouderwets waken _O-
Nu je t zegt is t best nieuwerwets

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:00

Faniek, Fi is inderdaad een kruising tussen mijn eigen Haflingermerrie en een Welsh Cob. Ik ben ook echt heel blij met haar als resultaat <3

Ach nee, GoldenArrow, wat ontzettend triest ;(

goldenarrow schreef:
Ze probeert hem nu op te laten staan. Mijn hart breekt |(

Verschrikkelijk! Arme merrie en arme jij :knuffel:
Voel je niet schuldig om dat birth alarm hoor. Is wel erg makkelijk om dat achteraf te zeggen, maar jij hebt je best gedaan!

ZwarteHeks, ze is prachtig! <3 Je weet dat ik jaloers ben he O:)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:04

Melissa1996; die veulens hier geven dan ook altijd een enorm feestje! dan danst die buik alle kanten op!

Knap veulen ZwarteHeks! bleekscheetjes zijn knap!

Sun test nu heel duidelijk 6, druk op het uier neemt ook toe, komt een straaltje uit ipv een druppeltje. Plakt enorm ook!
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:09

Snelle update Maria. Gedrag is anders dan anders. Staat stil op een plek waar ze normaal nooit stil staat. In zichzelf gekeerd en is alleen contact mee te krijgen door te knuffelen.
Banden zijn weer wat slapper dan gisteren. Zo voelt/lijkt het althans.
Als ze dit door zet gok ik dat we dit weekend een veulen hebben.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:11

Jeetje GA, wat ontzettend vervelend is dit zeg, heel erg veel sterkte...wat een prachtig veulen heeft ze gegeven...heel verdrietig dit |(

Mijn maiden merrie zit vandaag op 317 dagen en was afgelopen vrijdag erg onrustig, dus gok de 10 dagen veulendraai...ik denk dat ik haar vanaf vanavond ook met alarm om ga zetten...

stephanie141 schreef:

Zou je mij een PB willen sturen met iets meer info over zo'n vulva alarm? Dit klinkt wel erg intetessant en wellicht een optie voor onze Edi die ook schijnbaar staand bevalt...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:30

En nu staat ze weer te grazen, maar is wel over duidelijk uit haar doen.
Zo stond ze er net bij.

Kan ook nog dat baby wat aan het bewegen was daar binnen, maar het gedrag valt wel echt op.

Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:01

Ik zag een paar pagina's terug een heel knap veulentje geboren zijn dus nog gefeliciteerd!!!

Xyaartje , jeetje wat een hele andere pony is frodo dan zo in conditie. Met de gedragsverandering van Maria zou je wel denken dat het er eerdaags aan zit te komen.

Melissav : Wat ontzettend ruk van de bevalling stal. Maar je had toch aangegeven wanneer de ong moest en gereserveerd? Hebben ze ineens jou plek opgevuld oid?

Kabayo , zilver geeft je slapeloze nachten op deze manier. Dit moet wel een prachtveulen worden hoor.

Luna2006. Zou het dan toch nu eerdaags gaan gebeuren?

Verder laten heel veel merries flink op zich wachten wat ik zie.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:39

Indian heeft vanaf gister echt melk.
Ph waarde ligt nog wat hoog maar gaan we wel ook in de gaten houden.
Heb twee camera's aan staan. Mocht de nu dichterbij lagere pH komen word de stal ook bedekt met bodembedekking.

Gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag

Afbeelding

Afbeelding

En de camera

Afbeelding

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:49

Heel veel sterkte Goldenarrow. Jezelf inderdaad niks verwijten hoor, je doet wat je kunt. Ook een grote kans dat er al eerder iets mis was met het veulen, en dat verhelp je niet met een birthalarm ;)

Wij doen ook aan ouder(nieuwer)wets waken met camera en we kennen de merries ook allemaal goed. Dit jaar een maiden dus dat gaan we nog zien allemaal.