[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:47

Bianca is vandaag 275 dagen drachtig!
Ze krijgt onbeperkt hooi 1,5 schep speciale merrie meusli per dag.
En dan nog wat wortels..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Doet ze net haar oogje even dicht...

Foto's zijn gemaakt op 273 dagen dracht.
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 28-01-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:48

Daarom zeg ik ook gewoon schep!! haha..
Muesli enz. weegt ook veel minder..

Pauk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:53

Ik ben dus niet de enige die veel voert om m'n dames op gewicht te houden. Ze werken nu alle drie niet meer maar ze krijgen wel een hoop voer..

Per voerbeurt ( 2x op een dag)
Kyra
1 kilo krachtvoer
anderhalf a 2 plakken hooi, ligt aan de grootte

Pauk
anderhalf kilo krachtvoer
anderhalf a 2 plakken hooi

Alonna

1 kilo normale brok (De rest heeft al merriebrok)
anderhalf a 2 plakken hooi

Verder krijgen ze elke avond vitamine (eerst Max-H maar volgens mij hebben we nu iets van Marstall) en een Aura-koek van Pavo..
Dames zien dr top uit, niet te dik en niet te dun..

Ze krijgen dus wel veel maar ze hebben het duidelijk nodig dus ik vind het prima..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:02

Neonlight schreef:
Hier nog iemand die 10 km van stal woont. En ieder jaar te laat was. Sterker nog, ieder jaar niet het gevoel had dat ze al op punt stond, dus 's morgens in de stal een veulen aantreffen. :o

Neon staat op 2 keer 1 schep basisbrok (nu dacht ik dat die gele scheppen altijd 1 kilo zijn maar ik hoorde van de voedingsdeskundige dat dat scheppen van 750 gram zijn, en ik ga er dan ook vanuit dat iedereen daarnaast zit en het te vergelijken is met iemand anders die 1 kilo zegt), 2 keer een volle emmer wortel (dit zijn kontjes en schillen, zit meer in als dat je een emmer vult met hele penen) en onbeperkt voordroog. Ze doet verder niets.

Mijn kilo's zijn wel echte kilo's want kyra krijgt net als alonna anderhalve schep en pauk 2 scheppen..
Is vantevoren gewogen omdat het Marstall mueslikrachtvoer was en we niet precies wisten wat ze zouden krijgen ipv brok

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:07

Het gewicht van het voer wat in een liter maatschep past, is per voersoort verschillend ;)
Ik gebruik hele kleine maatbekers en per voersoort dat ik hier heb, heb ik alles gewogen. Ook het hooi weeg ik regelmatig even na.
Dan heb ik er beter zicht op hoeveel ze eten.

De basis is hier zo veel mogelijk ruwvoer en de mini's 50g vit/min supplement en Macy 100g supplement.
Alles wat daar bij komt is alleen om ze op gewicht te houden.
Dynamic is bijvoorbeeld altijd te dik en wordt al dikker als ze een ander ziet eten.
Zij krijgt voor het idee dat ze ook te eten krijgt een half bekertje muesli, 50 gram, per dag :+
Isis krijgt nu best veel, 400g merrie muesli per dag en als extra een paar keer in de week 's avonds een flinke soeplepel gekookte gerst met lijnzaad.
Die krijgt dus meer krachtvoer dan Macy...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:10

goh als ik de voerschema's zo lees, vraag ik me toch af wat ik fout doe...aangezien al mijn dames en heren redelijk aan de kilo's zijn en ik af en toe het idee heb dat ik konijnen voer....
zie hier mijn schema
Quira: werkt 3 a 4 x per week
s'morgens 1/4schep basisbrok met bultje kuilgras
s'middags bultje kuilgras
s'avonds 1/4 schep basisbrok, handje lucernemix, lijnzaadolie een beetje zeewier en een bultje kuilgras

Folie: werkt weer af en toe
s'morgens handje basisbrok en bultje kuilgras
s'middags bultje kuilgras
s'avonds 1/4 schep basisbrok, handje lucernemix, lijnzaadolie, beetje zeewier en bultje kuilgras

igora; is met zwangerschaps verlof
s'morgens 3/4 schep merriebrok en bult kuilgras
s'middags bergje kuilgras
s'avonds 1 schep merriebrok, handje lucernemix, lijnzaadolie, beetje zeewier en bult kuilgras

de shetten krijgen 1x per dag bergje kuilgras en als ze gereden zijn een handje structuurmuesli

Verder staan ze overdag in een paddock wat meer zand dan gras is dus waar die kilo's nou weg komen? goeie vraag (of vinden jullie dat ik toch veel voer?)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:16

Denk dat voeren goed naar de pony kijken is.
Pauk, waarom voer jij niet meer hooi? Heb je daar een reden voor?
Mijn drachtige merrie krijgt 6 plakken hooi minimaal per dag (3/4 baal). Meer eet ze vaak niet op.

Als ik zie wat sommige mensen aan brok geven vind ik het wel veel.
Maar ja, als de pony/paard het nodig heeft, waarom niet.

Ik zit er wel aan te denken wat vitaminen/mineralen te gaan bijgeven, vanwege de dracht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:18

Afbeelding

Wij hebben dus zo'n voerschep, dacht altijd dat bij normale brok dat het een kilo was, maar nu hoorde ik dat dat 750 gram was. Nooit nagewogen, omdat we toch op oog en gevoel voeren en in overleg met een andere voedingsdeskundige, en die rekent in deze scheppen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:18

Dyonne schreef:
Denk dat voeren goed naar de pony kijken is.
Pauk, waarom voer jij niet meer hooi? Heb je daar een reden voor?
Mijn drachtige merrie krijgt 6 plakken hooi minimaal per dag (3/4 baal). Meer eet ze vaak niet op.

Als ik zie wat sommige mensen aan brok geven vind ik het wel veel.
Maar ja, als de pony/paard het nodig heeft, waarom niet.

Ik zit er wel aan te denken wat vitaminen/mineralen te gaan bijgeven, vanwege de dracht.

Omdat die plakken echt een hele flinke bult is en ze dr ech wel een tijd aan bezig zijn..
Ze doen het dr gewoon goed op dus voer ik niet meer hooi.
Was trouwens vergeten te zeggen dat ze per voerbeurt ook nog een halve schep lucernebrok krijgen en dat is ook een ruwvoer..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:24

Lucerne is krachtvoer. :+
Het is zo vermalen dat er praktisch geen ruwe celstof/ruwe vezel in zit, en daarom is het geen ruwvoer meer maar heeft het de eigenschappen van krachtvoer. Veel gemaakte fout bij mensen.

Neon krijgt 2 plakken, maar dat staat ongeveer gelijk aan 1,5 kleine baal hooi. Is maar net hoe het geperst is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:26

Oeps foutje.. Ik dacht echt dat het ruwvoer was.. Zo wordt het ook verkocht in princiepe..
Maar goed, al met al doen de paarden het dr goed op.
Als ze meer behoefte hebben eraan krijgen ze vanzelfsprekend ook meer..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:28

Klopt. Maar als je het echt als ruwvoer gaat geven kom je echt in de problemen. Jij geeft het erbij en daarnaast nog voldoende hooi, maar er zijn mensen die alleen lucerne geven en dan veel hooi erbij overslaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:29

Neonlight schreef:
Afbeelding

Wij hebben dus zo'n voerschep, dacht altijd dat bij normale brok dat het een kilo was, maar nu hoorde ik dat dat 750 gram was. Nooit nagewogen, omdat we toch op oog en gevoel voeren en in overleg met een andere voedingsdeskundige, en die rekent in deze scheppen.

Zo'n schep met veulenbrok weegt hier zo'n 1200 gram :)
Terwijl zo'n schep muesli weer veel minder weegt, tussen de 500 en 800 gram, verschillend per muesli.

Hier staan op dit moment 10 paarden/pony's en ze krijgen allemaal verschillende hoeveelheden, wat afhankelijk van het werk ook per dag nog kan verschillen en ook heb ik veel verschillende soorten voer staan.
1 keer per dag vul ik alle emmertjes, dat kost me 10/15 minuten en dan staat alles klaar voor de hele dag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:30

Ik heb het nooit nagewogen. Wij hebben al jaren hetzelfde voer, en al jaren die scheppen. Wij denken niet in kilo's maar in die scheppen. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:38

Ik voer nog niks speciaals. Kaatje krijgt gewoon hetzelfde als Oro.
Ik zie dus echt niks aan haar. Ze zit nu op 5.5 maand.
Sterker nog; Kaatje en Oro zijn allebei afgevallen. Ik moet dus voorzichtig meer hooi bij gaan voeren.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:39

juf nim: ik gaf mijn fjordxfries aan het eind van de dracht 2x daags een halve kilo prestatiebrok. Meer niet dan werd ze echt te vet. Ook tijdens het zogen kreeg ze niet meer dan dat.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:41

Neonlight schreef:
Klopt. Maar als je het echt als ruwvoer gaat geven kom je echt in de problemen. Jij geeft het erbij en daarnaast nog voldoende hooi, maar er zijn mensen die alleen lucerne geven en dan veel hooi erbij overslaan.

Dat is zeker waar, dan ga je problemen krijgen maar gelukkig is dat hier niet :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:42

fokfanaat schreef:
kootmira las ik het nou goed dat je 10 km van stal woont. Ben je niet bang dat je telaat bent, of heb je nog iemand in de buurt die je kan waarschuwen.

Ik heb de Iriscamera in de stal hangen, en er gaat een GSM halsteralarm onder de centenbak.
Dan krijg ik bij vals alarm dit soort plaatjes op mijn mobile telefoon te zien (maar dan bewegend)... en dan het liefst zo'n 3-4x per nacht omdat ik geen zin had om de slaapstand van het halsteralarm uit te zoeken.
Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:57

Neonlight schreef:

Ik heb hem ook wel eens nagewogen voor de eerste KWPN merrie die we in te rijden kregen. We wilden dat ze 3 kg brok kreeg, dus deze 1 liter beker nagewogen. Hij kwam uit op 800 gram, dus kreeg ze een krappe 4 bekers!

Ster (NF d-pony) krijgt momenteel 2 keer een halve maatbeker brok, en daarnaast 4 keer hooi of voordrooghooi. Ik heb niet zoveel zicht op het voer, maar ze ziet er goed uit.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:02

Hmm, Farita staat nu in een 2,5 bij 5 stal (of 3 bij 5, weet ik niet zeker) Is dat voor het veulenen groot genoeg? Ze kan namelijk niet overdwars staan, dus overdwars liggen zal ook niet lukken denk ik... Hmm... Es ff aan eigenaresse vragen hoe we dat gaan doen..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:24

Ik woon 17 km weg van mn paarden.... dus ik zal het allemaal wel missen, maar gelukkig staan ze onder toeziend oog ;)

Ik denk ook in scheppen ipv kilo's :D

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:32

Wij doen in kilo's.
Helemaal volle schep komt bij ons uit op 1,25 kilo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:44

Wij hebben ook van die voerscheppen. Merrie krijgt van mij 2 scheppen merriemuesli, een schep kruidenmuesli en een half schepje granenmix. Sportmuesli heb ik er nu uitgehaald.

Van stal zelf krijgt ze een schep brok, 2 scheppen pulp en onbeperkt hooi.

Ik weet niet wie het zei maar idd, discussie is goed. :j Zo heb ik naar aanleiding van het 'banden' verhaal van Neon vanochtend de DA gebeld en in overleg besloten om niet meer te springen. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:46

KootMiraDrum schreef:
fokfanaat schreef:
kootmira las ik het nou goed dat je 10 km van stal woont. Ben je niet bang dat je telaat bent, of heb je nog iemand in de buurt die je kan waarschuwen.

Ik heb de Iriscamera in de stal hangen, en er gaat een GSM halsteralarm onder de centenbak.
Dan krijg ik bij vals alarm dit soort plaatjes op mijn mobile telefoon te zien (maar dan bewegend)... en dan het liefst zo'n 3-4x per nacht omdat ik geen zin had om de slaapstand van het halsteralarm uit te zoeken.
Afbeelding

ja maar als je alarm gaat, ben je dan nog op tijd op stal?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:51

Ja, dat was ik bij het vorige veulen wel. Ik zag dat ze een bil optilde en de ervaring van 12 jaar katten fokken deed me uit bed springen, vent een snauw geven, en naar stal toe rijden. Toen we aankwamen waren er net 2 hoefjes zichtbaar.