[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:09

Sterkte Golden! Wat een verdriet..

Biedt je haar aan als pleegmoeder?

stephanie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:27

Sterkte GoldenArrow, echt verdrietig Y;(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:33

We hebben het er wel over gehad, maar we gaan het niet doen. De merrie is nog een maiden, dus geen ervaren moeder. We weten überhaupt dus nog niet hoe ze over veulens moedert en of ze weet wat ze er mee moet doen. Dat risico wil ik niet lopen met een veulen van een ander. Ze is er ook heel rustig onder, als ze in paniek was geweest om haar veulen was het misschien ook nog wel anders geweest, maar dat is nu niet aan de orde.

We gaan haar nu rustig laten herstellen en zitten er over te denken om haar in te laten rijden als ze hersteld is. We gaan haar dit jaar wel weer dekken, maar de vraag is nog even met welke hengst. We hadden namelijk al wel een dekking voor haar gekocht, dus even kijken of we de dekking van Kanz Albidayer mee kunnen nemen naar volgend jaar.

Ik ben wel helemaal gaar, de wekker ging alweer om 5u15, heb 3 uur slaap gehad :z

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:39

goldenarrow: wat ontzettend verdrietig!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:53

Ah wat verschrikkelijk verdrietig Golden Arrow. :(:)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:10

Ik snap dat je haar niet aanbied als pleegmoeder, maar waarom heb je haar gemolken? Had ze last van een enorm uier? Of wil je biest in de vriezer doen ofzo? Interessevraag hoor.. fijn dat ze er rustig onder is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:13

Ik had haar inderdaad ook niet aangemeld als pleegmoeder, het is een hele verantwoordelijkheid en als je niet weet wat de merrie doet kan het veel ellende geven.

Ik denk dat er gemolken is voor een voorraad biest te hebben voor de zekerheid? Goldenarrow heeft nog meer merries die moeten bevallen. Als je maar 1 merrie hebt heeft het melken om biest op te vangen weinig zin, met meerdere merries is het handig als je zo je eigen voorraad kunt maken mochten er problemen zijn bij 1 van de volgende merries.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:19

Verdrietig goldenarrow. Sterkte.

Er zitten toch wel een boel mensen te wachten. Die van mij maken het nog niet echt spannend. Ik zet de wekker wel een aantal keren maar van echt waken is nog geen sprake. 327 dagen vandaag.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:32

We hebben haar inderdaad gemolken om een voorraad biest in de vriezer op te kunnen slaan :) Wij fokken ieder jaar een paar veulens en gelukkig gaat dat meestal goed, maar in een geval dat het niet goed gaat met de merrie is het wel fijn om te hebben liggen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:34

Gaan jullie nog een autopsie laten doen? Al snap ik dat je daar niet veel zin in hebt...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:18

Nee, dat gaan we niet doen. We kunnen er nu toch niks meer aan doen en we gaan gewoon uit van pure pech. Het enige dat we anders hadden kunnen doen was de merrie de birthsensor omdoen gelijk toen ze binnenkwam, maar dat zou dit niet hebben kunnen voorkomen denk ik.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:25

goldenarrow schreef:
Nee, dat gaan we niet doen. We kunnen er nu toch niks meer aan doen en we gaan gewoon uit van pure pech. Het enige dat we anders hadden kunnen doen was de merrie de birthsensor omdoen gelijk toen ze binnenkwam, maar dat zou dit niet hebben kunnen voorkomen denk ik.

Ja dat verbaasde mij enigszins. Ze liet s’morgens al wat zien aan de spenen en ze had geen birth alarm om.
Zeker met een maiden merrie weet je het nooit.

Maar goed dat is achteraf.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:30

Ik heb het birth alarm ook alleen omgehad voor de nacht.

Nu kwam de mijne overdag en zag ik het wel, maar ook toen geen birth alarm om.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:36

Ik zet ze overdag dan maar kort buiten en hou ze steeds in de gaten. Op stal gelijk singel weer op.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:39

goldenarrow schreef:

Dat snap ik ja.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:45

baudyh schreef:
Ik zet ze overdag dan maar kort buiten en hou ze steeds in de gaten. Op stal gelijk singel weer op.

Bevallen buiten is ook erg mooi :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:45

Tsja, ze had een heel klein harsje aan 1 tepel, maar verder in het gedrag was ze niet anders dan de afgelopen weken. En ze staan aan huis, dus na het binnenzetten komen we sowieso nog wel een paar keer de stal in. Ik was overdag thuis en ben dan de hele dag achter bezig, dus met zicht op de paarden buiten. Nogmaals, het enige wat we anders hadden kunnen doen is de birthsensor iets eerder om, maar dat is natuurlijk achteraf makkelijk praten.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:46

goldenarrow schreef:
Tsja, ze had een heel klein harsje aan 1 tepel, maar verder in het gedrag was ze niet anders dan de afgelopen weken. En ze staan aan huis, dus na het binnenzetten komen we sowieso nog wel een paar keer de stal in. Ik was overdag thuis en ben dan de hele dag achter bezig, dus met zicht op de paarden buiten. Nogmaals, het enige wat we anders hadden kunnen doen is de birthsensor iets eerder om, maar dat is natuurlijk achteraf makkelijk praten.

Ja joh jezelf geen schuldgevoel geven hoor...
Achteraf is alles makkelijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:51

Ik heb mijn maiden geloof ik al n week alarm aan t halster om. Dag en nacht. Ze heeft nog geen eens een vol uier. Ik heb nog nooit zo lang al een alarm om gehad maat omdat ze maiden is, toch maar vol houden ookal veranderen de tekenen nog niet.

Je weet toch nooit wanneer je het goed doet. Vind halster alarm wel ideaal trouwens, lekker hele dag buiten maar met alarm.
En dan nog is de kans aanwezig dst t alarm niet of te laat af gaat op hét moment _O-

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:55

goldenarrow schreef:

Je hebt je best gedaan goldenarrow. Meer dan dat kun je niet doen. Je hebt gewoon verschrikkelijke pech gehad en het is al rot genoeg om zo'n prachtig ventje te verliezen :knuffel: .
Geef je merrie maar een extra knuffel namens mij vandaag!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:09

Birthalarm of niet tis gewoon dikke pech...

Hier ook nog altijd geen veulen. ze doet wel weer een beetje voort en ph test lager!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:15

Tinkels schreef:
baudyh schreef:

Bevallen buiten is ook erg mooi :)

Klopt maar ik wil er altijd graag bij zijn. En moet helaas ook af en toe werken.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:19

Luna2006 schreef:

Dat dus. Wij gebruiken nooit een birthalarm, ook geen PH strips, enkel camera en gedrag van merrie beoordelen. Bij een maiden merrie is het sowieso lastiger oordelen, je hebt geen idee of ze volgens het boekje gaan of hun eigen plan trekken.

Wel goed dat je de biest gaat invriezen goldenarrow, altijd handig voor de toekomst. :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:27

goldenarrow schreef:

Het is gewoon sneu dat het zo gaat.
Ik be of veroordeel je niet hoor. Maar omdat dit toch ook een topic is waar veel mensen van leren moeten zulken dingen wel bespreekbaar zijn. Iedereen doet zijn best maar er gaan altijd dingen mis.
Zeker maiden merries doen het vaak op tijden die oudere merries niet zo snel doen.
Ik heb er ooit een gehad die onder het brok voeren in ene ging liggen en het veulen er uit gooide. Opstond en eerst haar brok op ging eten en toen dacht wat beweegt er toch in de stal. ( is goed gekomen)
Er zijn hier meer fokkers die daar nog beginner in zijn en alle tips kunnen gebruiken
Ik gooi als er iets aan de spenen zit altijd de singel op. Alleen dus niet als ze naar buiten gaan maar dan verlies ik ze niet uit het oog.
Aan het halster is dan top inderdaad.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:28

ZwarteHeks schreef:
Luna2006 schreef:

Dat dus. Wij gebruiken nooit een birthalarm, ook geen PH strips, enkel camera en gedrag van merrie beoordelen. Bij een maiden merrie is het sowieso lastiger oordelen, je hebt geen idee of ze volgens het boekje gaan of hun eigen plan trekken.

Wel goed dat je de biest gaat invriezen goldenarrow, altijd handig voor de toekomst. :j

En ook ervaren merries kunnen hun eigen plan gaan trekken :j . Kijk naar Maria. Die heeft tot nu toe, ook als ervaren merrie gewoon altijd gedaan wat ze zelf wilde. Die lekt nooit melk en het ene jaar vult ze haar uier wel volledig en het andere jaar vult ze die pas vlak voor de bevalling.
Wat ik dit jaar dus ook gewoon weer zie gebeuren dat ze zo iets flikt.
Twee jaar geleden was pas voor het eerst dat ik aan zag komen dat ze ging bevallen door gedrag van haar zoon Asfaloth (wel vol uier toen), maar mevrouw wist het alsnog te bevallen binnen 2 check ups. Eigenaar had om half 9 's ochtends gekeken. Niks aan de hand. Ik kom om 9uur 's ochtends aan en de kleine ligt er al naast terwijl de eigenaar op het erf was en niets had gezien/gemerkt.
Zij wacht gewoon net zolang tot je niet kijkt en dan bevalt ze.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 23-03-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt