[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:41

Prachtige foto's met de slee Kabayo. <3
Ook heerlijk om te zien hoe nuchter zilver reageert als je kapseist. :))

Wat een fopmerrie Corina, hopelijk laat ze je niet al te lang meer wachten. :(:)

Dat is inderdaad hars ual, maar zoals Cynthia zegt kan het bij sommige merries al lang van te voren melk lekken. Zou het wel goed in de gaten blijven houden. :j

Ik heb trouwens ook een kit met kunst melk en biest in huis, vooral omdat de dierenartsen die ook nacht en weekend diensten doen, best ver weg zitten. Hoop het alleen niet nodig te hebben. :))

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:48

Ja dat is wel iets om in de gaten te houden Ual, beter nog even blijven zitten t veulentje.
Noor beviel met miniharsjes na een dag

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:58

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth: Diva 329
Laurentii: Olly 326
Mizzmontana: Easy 323

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:06

Die oren van Pientje <3

En Corina, ik hoop voor jou dat je veulen er snel is, maar dag 329.... dan wacht je nog niet heel lang (al snap ik dat dat niet zo voelt gezien het kegelen). Ik zou gék worden van een merrie die over de 360 gaat :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:10

Oh ik had de foto's van Pientje gemist, maar wat een wijs en lief hoofdje heeft ze. <3

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:29

Oh...Ynekes, wat een lief moppie, die Pien! En die grote oortjes in verhouding, te lief gewoon!

Corina..kan me voorstellen dat je niet rustig meer slaapt...ze houd je zo wel lang in spanning!

Verder vind ik alle sneeuwfoto's prachtig! Wat een bijzondere tijd is dit, echt ouderwets winterweer. Ik vind het een cadeautje! (Ondanks al het extra werk dat we ermee hebben.... :roll:)

De merrie hier heeft vandaag een fotoshoot gehad met de dikke buik in de sneeuw, ze sloofde zich geweldig uit! Ben heel benieuwd naar de resultaten. *D
Laatst bijgewerkt door Luutje op 13-02-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:32

Cynthia82 schreef:
Die oren van Pientje <3

En Corina, ik hoop voor jou dat je veulen er snel is, maar dag 329.... dan wacht je nog niet heel lang (al snap ik dat dat niet zo voelt gezien het kegelen). Ik zou gék worden van een merrie die over de 360 gaat :+

nou als ze beginnen met melk lekken word je wel allert

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:33

Neonlight schreef:
Veulenprik is alleen vitamines en tetanusserum. Als de merrie niet goed geënt is is het zinvol voor het laatste, en als het veulen echt zwak is kunnen vitamines helpen, maar normaal gezien is het niet nodig.

Tetanus antistoffen worden niet doorgegeven via de moedermelk. Veulens zijn sowieso tot zes maand onbeschermd tegen tetanus.
Zit ook kleine hoeveelheid ab in. Ik vind voor die 25 euro dat het maar kost, maar das iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.

Ual mmm ja idd. Maar soms zijn ze ook gewoon al sneller af denk ik dan. Mijne heeft ook al best veel uier en gaat alle dagen nog meer maar hè tis wel nog echt slap slap slap dus vooral zucht. Gelukkig.
Is haar uier hard als in keihard?

Die oortjes van pientje ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:00

Antibiotica zit er niet altijd in en is maar een kortwerkende, al uitgewerkt voordat er een infectie zou zijn waar een antibioticum tegen werkt. Bovendien kan het de darmflora aantasten, daarom is ie er ook vaak uitgehaald.
Dat tetanus antistoffen niet doorgegeven wordt via melk is iets wat ik niet wist. Enige wat ik vind is dat als de merrie goed gevaccineerd is dat het dan wel via biest wordt meegegeven.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:44

Neonlight schreef:
Antibiotica zit er niet altijd in en is maar een kortwerkende, al uitgewerkt voordat er een infectie zou zijn waar een antibioticum tegen werkt. Bovendien kan het de darmflora aantasten, daarom is ie er ook vaak uitgehaald.
Dat tetanus antistoffen niet doorgegeven wordt via melk is iets wat ik niet wist. Enige wat ik vind is dat als de merrie goed gevaccineerd is dat het dan wel via biest wordt meegegeven.

Ja idd kortwerkend 3 dagen. Maar darmflora aantasten lijkt nogal onwaarschijnlijk gezien de ab in de bloedbanen gespoten wordt en de darmwand sowieso toch pas sluit na 7 dagen dus veel flora is er nog niet aanwezig lijkt me.
Tetanus wordt echt niet meegegeven met de biest maar ja dan nog is de kans heel heel klein dat je veulen voor zes maand tetanus krijgt. Wij wonen echter op heel oude boerderij en tetanus kan tot 10 jaar overleven in de grond. Nu de substantie in mijn veulenprik werkt sowieso maar drie maand dus op gegeven moment zijn ze dan ook onbeschermd.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:20

Haha super leuk, sleeën met Zilver. En idd super braaf met dat kapseizen :+
Dat staat ook nog echt op mijn bucketlist ooit. En knappe Laventhe...

DDDara, ja klopt. in 2019 kreeg mijn schimmel een hengstveulen, wat haar opvolger zou worden. Na veel twijfelen toen naar de opfok gegaan maar toen hij daar 3 weken stond heeft hij daar een ongeluk gekregen en overleden. ;( Toen lief aanbod gekregen om her te dekken en daar is ze nu van drachtig.

Wat lief is Pientje, Ynekes!

Leuke foto Sannahtris :j

Spannend Corina...... ze is idd nog niet zo ver maar als ze melk gaan lekker zou ik ook zeker op mijn tenen lopen..

Ual, maar goed in de gaten houden, lijkt zeker op hars.

Luutje, leuk een fotoshoot! Ben benieuwd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:23

Heftig rivq

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:25

Lief die pien!

Leuk dat je het vraagt Kabayo, gaat goed hier. Merrie erg fit, nog niks aan te zien nu op dag 304.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:26

moner schreef:
Heel druk geweest en ik schrijf überhaupt niet veel, maar wilde even reageren op de vraag van het temperaturen als teken can een naderende bevalling. Ik gebruik het Radco alarm, deze meet elke 5 minuten de lichaamstemperatuur. Dit is een hele goede manier om een bevalling te voorspellen. Alle paarden dalen voor de geboorte, alleen sommige dalen langzaam soms al een dag van te voren en in de laatste uren snel, vorig jaar een merrie die heel snel daalde vlak voor de bevalling en dan kan je toch nog afwezig zijn. Zelf temperaturen is dan ook niet zo betrouwbaar. Maar met een alarm zoals de Radco is wel heel betrouwbaar.

Hangt deze dan ook ergens aan? Nog niet eerder van gehoord, dit systeem.

Corina, spannend! Zal misschien wel voor vannacht zijn dan.

Olly da 326
die gaat nog lang niet bevallen volgens mij. Ze gaat het nog wel rekken tot op de uitgerekende dag denk ik.

Afbeelding

Laura
306 dagen

Afbeelding

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:55

Heb het Radco alarm gegoogeld, maar kwam het eigenlijk alleen bij Belgische leveranciers tegen en ook niet te huur.

Zelf heb ik nu toch maar een Birth Alarm aangeschaft. Heb ik er in elk geval alles aan gedaan straks om er op tijd bij te zijn.
Ze waren inderdaad overal verhuurd. Dus dan maar zelf één, verhuur ik die daarna wel weer. Als het goed is vanaf ergens tussen eind april en half mei beschikbaar, mocht iemand belangstelling hebben.

Wat een geweldig koppie, die Pien. Die oortjes inderdaad!

Corina, na morgen dooi toch? Ik zou als merrie mijn veulen ook nog even binnenhouden tot beter weer
Sterkte nog even ermee en we hopen snel op goed nieuws hier!

Och jee Rivq, heftig zeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:07

O wacht Fotsy, even vergeten dat je uit België komt, daar is de veulenprik inderdaad anders van samenstelling. Hier zit er, als er al AB in zit, een kortwerkende van 1 dag in. Eigenlijk lees je dit ook op alle klinieken sites in Nederland, dat het voor de AB niet nodig is. Alleen lees je daar wel dat tetanus antistoffen met de biest meekomen, mits goed geënt. Dus weet nog even niet wat ik daarover dan moet geloven als de meeste gerenommeerde klinieken dat op de site hebben staan, ga er van uit dat die toch de kennis hebben.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:13

Onze veeartsen adviseerden altijd om de merrie een maand voor de geboorte te enten, zodat het veulen daar profijt van zou hebben :j Veulen zelf kreeg dan na het afspenen pas de eerste echte enting.

Veulenprik zijn ze op een gegeven moment mee gestopt om standaard te geven, toen wilden ze in plaats daarvan standaard antistoffen gaan testen. Maar als je er om vraagt geven ze hem nog wel.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:21

Hier was het advies inderdaad ook merrie een maand voor de datum inenten.

En veulen juist voor het afspenen, dan heeft het zijn eigen antistoffen opgebouwd. We hebben hier een veulen wat met haar moeder bij ons kwam, ze was toen een maand of twee en flink ziek. Had daarna nog een keer een dipje en al met al is de enting daardoor uitgesteld tot ze 6-7 maanden was. Omdat ze nog niet afgespeend was en nog behoorlijk goed de melkbar wist te vinden, kon dat volgens de kliniek geen kwaad.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:36

Tetanus krijgen ze ook gewoon met de biest/melk mee. :j

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:14

Rivq heftig, hoop je niet mee te maken

Kabayo leuk die slee! Heb je zilver dit zelf geleerd?

Corina Spannend.. Hopelijk gaat ze dit niet dagen volhouden :o

Wat ziet Pien er lief uit. Leuk die grote oortjes :j

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:15

Afbeelding

ipv naar beneden gaat het omhoog

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:11

Corinadrenth. Ze wacht op betere temperaturen. Maar wel heel verwarrend dat ze melk lekt. Hopelijk laat het veulen niet lang meer op zich wachten

De melk wordt voor de bevalling echt plakkerig. Zo kon ik afgelopen jaar goed inschatten wanneer die van mij ging bevallen

Ual. Dat is al wel echt serieus. Nu harsen sommige merries wel echt lang

Ynekes. <3 zo lief

Kabayo. Wat gaaf zo met de slee. Tof dat ze er dan nog zoveel zin in heeft

Quir. Dat is wel handig zo'n kit. Zeker als dierenartsen zo ver weg zitten

Luutje. Leuk, benieuwd naar het resultaat

Hier ook geen veulenprik

Laurentii. Ze staan er lekker rond bij :j

Hier gaat alles zijn gangetje.
Sammie moet nog 26 dagen tot ze veilig is

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wild Thing nog 58 dagen tot ze veilig is

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:19

Die van mij ging vorig jaar razend snel.. veulen er voor ook 2 dagen melk lekken en vorig jaar schoot t uier in 1 keer vol. Van die hars dopjes naar melk in een middag en savonds pp tijd al een veulen.
Wow. Dat was echt wow.

Nu weet ik niet wat ik dit jaar kan verwachten

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:32

Het lijstje nog een keer, was helemaal vergeten CharmFaith toe te voegen. :oo

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth: Diva 329 dagen
Laurentii: Olly 326 dagen
Mizzmontana: Easy 323 dagen

CharmFaith: Bailey februari/maart verrassing

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:00

corinadrenth schreef:
[ [url=m/PLppzr.jpg]Afbeelding[/url] ]

ipv naar beneden gaat het omhoog

Dit is wel heel vreemd Corina, de enige keer dat ik zoiets meegemaakt heb was bij de merrie die placentitis had, daar schoot de pH waarde ook alle kanten op. Maar volgens de strips is ze nu dus nog niet zover dat ze gaat bevallen, hoewel dat met een aantal uren schijnbaar ook kan veranderen (dat lees ik voorgaande jaren tenminste in dit topic), bij mijn andere merries worden de strips iedere dag een stukje lichter en zodra ze dan (bijna) niet meer verkleuren volgt het veulen heel snel. Maar ook dat schijnt weer niet voor iedere merrie zo te verlopen.
Balen dat het nu allemaal zo verwarrend loopt bij jou. Ik zou ook snel een veulen verwachten als ze melk geeft en nu krijg je dan weer een tegenstrijdig bericht. Niet leuk zo. Nog even volhouden dan maar!