[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:57

Ja, spannend ineens nu er meer merries symptomen afgeven :D

Sorry, verder alles snel bijgelezen maar echt even te druk om te reageren op ieder individueel.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:00

Wat is het toch spannend zeg!! Er komen vast snel weer kleintjes voorbij!

Wij hebben deze week relatief goed nieuws gehad. Onze merrie is weer gescand en haar placenta was nu weer op normale dikte en haar uier is ook afgezakt. De antibiotica heeft wrsl goed aangeslagen en het veulen dartelt er nog vrolijk op los in de buik. Dus wij kunnen ietsjes opgelucht ademhalen

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:06

Spannend met de merries!

Ynekes, dat zijn goede berichten :j Is er nu ook kans op recidief?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:08

996981 daar heb ik helaas geen ervaring mee. Succes

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:16

Wat fijn Ynekes!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:43

Ynekes goed nieuws dus.

Geen veulens geboren vannacht? Zoveel merries die het spannend maken. Ik had wel een veulentje verwacht.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:08

Hier ook 1 die me misschien voor de gek houd. Ze is gust. Maar gister zag ik toch ineens een verdachte buik. En iets van activiteit ?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:14

corinadrenth schreef:
Hier ook 1 die me misschien voor de gek houd. Ze is gust. Maar gister zag ik toch ineens een verdachte buik. En iets van activiteit ?

Dat kan natuurlijk van alles zijn wat niks met een veulen te maken heeft. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:15

ynekes schreef:
Wat is het toch spannend zeg!! Er komen vast snel weer kleintjes voorbij!

Wij hebben deze week relatief goed nieuws gehad. Onze merrie is weer gescand en haar placenta was nu weer op normale dikte en haar uier is ook afgezakt. De antibiotica heeft wrsl goed aangeslagen en het veulen dartelt er nog vrolijk op los in de buik. Dus wij kunnen ietsjes opgelucht ademhalen

Heel fijn nieuws!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:16

Change3x schreef:
corinadrenth schreef:

Dat kan natuurlijk van alles zijn wat niks met een veulen te maken heeft. :)

Wat zou jij daar onder verstaan
Dikke buik met beweging

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:31

Dat gebeurd wel vaker.. Ik heb toevallig ook 2 staan, waarvan je zou zweren dat ze hoogdrachtig zijn. Maar zijn echt hartstikke leeg.

Fijn Ynskes!! Goed nieuws.

99nogwat, heel soms is biest rood van kleur..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:33

Caily schreef:
Spannend!! Succes vannacht.

Hier vandaag het laatste externe paard verhuisd, nu alleen mijn drie merries nog hier. Even rust voordat er kleine onruststokers :+ komen vanaf half mei. Morgenochtend wordt er eindelijk goed gekeken naar de hengst die hier bijna een jaar heeft gestaan. Mag/kan er gelukkig bij zijn. Fingers crossed dat zijn kansen gunstig zijn. Ik was er vandaag ook om de andere merrie te brengen en vond het er niet zo goed uit zien ;(

Ik snap niks van je verhaal.. Waarom moet er "eindelijk goed naar de hengst gekeken worden"?
En wat was er met de andere merrie dan?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:38

Ja ik volg het ook niet helemaal dat verhaal.

Corina, enige duidelijkheid geeft opvoelen... en uier misschien kn het oog houden, just to be sure.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:43

Knolselder schreef:
Ja ik volg het ook niet helemaal dat verhaal.

Corina, enige duidelijkheid geeft opvoelen... en uier misschien kn het oog houden, just to be sure.

Daar heb je gelijk in hoor. Ze word volgende week zwz gescand op hengstigheid

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:15

Het wordt straks een baby boom met al die merries die het spannend maken!!

Voor sal maar vast een volg topic gemaakt nu we de laatste maanden in gaan!
[KS-MK] Bijzonder Blub 2020

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:54

Geen veulens vannacht? Er was wel een hele mooie maan, zie dat er 9 maart volle maan/supermaan is. Misschien dan een babyboom?

Oh joh, zie dat ik hier zijn verhaal niet eens geplaatst heb. Oeps.

De hengst stond hier langere tijd in training/bruikleen, met optie tot koop na de hengstenkeuring in april. Eigenaresse kon hem begin dit jaar plotseling om financiële redenen niet meer houden. Hij zou verkocht worden en we hadden een koper, maar hij stond plotseling enorm kreupel. Koop afgeblazen uiteraard, maar hoe verder? Geld voor onderzoek was er niet. (Mijn hart wilde hem overnemen natuurlijk, maar ik kan hem hier geen toekomst geven omdat hij veel alleen zou komen te staan. En als ik nu veel geld in hem zou gaan stoppen, zou dat er in geval van nood voor mijn merries niet meer zijn. Geen verstandig idee.)

Ik meende na een week -eindelijk- een zweer te zien, hoefsmid erbij, die dacht aan hoornzuil. Daarvoor is operatie nodig, maar wel goede kansen. Maar eigenaresse bankroet, dus tja. Een vriendin van mij heeft hem gekocht en zou operatie voor haar rekening nemen. Hij mag daarna ook gewoon daar oud worden en samen lopen met de Tinker merrie die ze al heeft. Ze kende hem al via mij en had hem ook al eens gereden, dus wist dat qua karakter en papier hij het absoluut waard was om een kans te geven (ben haar zo dankbaar!). Maar eenmaal op de kliniek bleek er geen hoornzuil te zijn.

Hij is zwaar hoefbevangen bij mij gekomen, dankzij een andere trainingsstal (hun trainingsschema icm manier van paarden houden en voedingsschema). Hoe moedeloos ik bij zijn aankomst en de dagen daarna werd, zo snel had ik hem weer op de rit. Na 2 maanden liep hij alweer in de wei. Voordeel dat t een hengst is en van zichzelf geen dikzak. Hele zomer geen klachten gehad. Begin van de zomer hem "leren" dekken aan de hand en mee uit wandelen. Eind van de zomer begonnen met keuringsklaar maken en gaan longeren. Goedgekeurd zonder bemerkingen voor het leven bij het stamboek. Daarna het inrijden verder opgepakt. Ook allemaal geen klachten. Hij liep buiten op het harde én over het grind ook absoluut niet gevoelig of kort (blootvoets), zelfs in draf niet. Kon ook prima draaiende bewegingen maken. Lekker bij de merries in de kudde. Reageerde niet op voedingsveranderingen. Liep op sobere natuurweide met onbeperkt sober hooi en vitamine korrel.

Tot mijn stomme verbazing bleek op de kliniek zijn ene hoefbeen verzakt/verder gekanteld. De andere hoef is gek genoeg helemaal niks mee aan de hand. Vandaar eenzijdig kreupel. Terwijl het vorig jaar aan beide hoeven was. Dit verzakken zou de oorzaak zijn van zijn kreupelheid, maar ergens in mijn achterhoofd zit een twijfel. Hij reageerde amper op knijpen/slaan op de zool door de smid. Was donderdag nog gereden, zie hem elke dag in de wei bewegen, en op dinsdagochtend kon hij opeens amper lopen.

En er is hier werkelijk niks veranderd, en ik ben enorm bewust bezig met alles omtrent voeding en beweging, omdat ik nog meer paarden heb die gevoelig zou zijn op suikers (wel op een andere manier). Geen nieuwe partij hooi, geen nieuwe zak korrel, geen ander stuk weide, geen stress gehad, geen weersverandering, ga maar door.

Vorig jaar heeft hij een hele goede behandeling gehad door een landelijk hoog aangeschreven kliniek. Men beweert hier nu dat de foto's aan het einde van zijn behandeling daar slechter zijn dan die aan het begin. Terwijl de kliniek van toen adhv de foto's heeft gezegd dat de hoefbenen weer relatief goed (meer dan 95%) stonden.

Deze "controlefoto's" zijn gemaakt voordat hij bij mij kwam, ik heb alleen nabehandeling gedaan. Toen rijmde het voor mij niet dat hij hier alsnog zo enorm pijnlijk was en nog buut nodig had. Wetende hoe hij op die andere stal gehouden werd, had ik zelf mijn twijfels over de mate van herstel, maar vertrouwde de kliniek. We weten allemaal dat hoefbevangen enorm pijnlijk is en herstel langzaam gaat. Achteraf was de slechte periode dus ook maar redelijke kort, wat voor mij eigenlijk bevestigde dat mijn twijfel niet terecht was.

We doen nu nagenoeg hetzelfde voor hem als vorig jaar, en zijn inmiddels 4 weken verder na de kliniek, waar hij op ijzers is gezet met zooltjes. Ondanks dat hij amper kon lopen kreeg hij geen pijnstilling mee. Kliniek was erg sceptisch en vond dat hij binnen 2 weken beter moest zijn. Gelukkig van de dierenarts thuis wel buut erbij gekregen. Maar ondanks de buut en de ijzers is hij nog niks opgeknapt. Situatie is ook niet stabiel, maar enorm wisselend. Omdat hij bij controle hoefsmid op een zweer, niet extreem reageerde op knijpen/slaan op de zool, twijfel ik nog steeds aan de diagnose nu.

Vandaag gaan in ieder geval de ijzers eraf en goed bekapper erbij. We duimen dat hoefbeen niet door de zool is, want dan is het duidelijk. Als er vandaag ook niet echt veel duidelijkheid is, kunnen we verder gaan kijken of er niks anders is. Eindelijk weer schot in de zaak.

__

De merrie van een vriendin liep hier ook in de kudde. Het vaste maatje van mijn jongste merrie, maar ze zorgde wel voor onrust bij mijn oudere merries, niet echt gemeen, het is een lief dier, maar enorm kudde instinct icm temperament verschil jonge warmbloed vs oudere Tinker. Paard kon het enorm goed vinden met de hengst, en vriendschap met mijn jongste verwaterde. Dus ook wat stress bij mij, omdat mijn eigen paarden eronder lijden (overdreven gezegd want zo extreem was het niet).

Paard zou hier in het voorjaar/zomer sowieso weg gaan, maar was lastig qua tijd met hoogdrachtige/net bevallen merries. Dus besloten de merrie nu bij de hengst te zetten bij die vriendin dus. Zo heeft mijn kudde tijd om stabiel/rustig te worden voordat het eerste veulen komt, en ik duim natuurlijk dat de hengst zijn maatje terug geven hem ook gaat helpen. Als paard dan de geplande verhuizing in het voorjaar/zomer heeft, kunnen de hengst en merrie van vriendin samen, zo hoeft hij niet alleen te staan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:06

Acuut hoefbevangen kantelt vlot het hoefbeen. Ken er zat die niet kreupel waren, nooit klachten. Van 1 op andere moment HB en binnen 2 weken hoefbeen gekanteld en uiteindelijk ingeslapen.

Ik zou niet zo snel twijfelen aan de diagnose als ik het zo lees...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:12

Dit was geen 2 weken maar 1 nacht. En hoefbeen was al gekanteld, dat wisten we, maar deed hij het dus al meer dan een half jaar prima mee. Ik vind het raar dat een van zijn hoeven dan ineens zo extreem verslechterd, en itt vorig jaar, nergens op reageert. Hij overbelast nu al 6 weken zijn andere hoef, en die is nog steeds goed? Terwijl die vorig jaar net zo slecht was.

Dat hb snel kan gaan weet ik alles van. Ik stond erbij en keek erna paar jaar geleden. Een eerder paard ging van voor de lol in draf achter me aan in de wei binnen 20min naar geen pas meer kunnen zetten. Hb is voor dierenarts als het goed is ook spoedgeval. Mijn da heeft toen iig alles laten vallen en stond binnen 40min bij me. Maar dit paard had eveneens een redelijk duidelijke oorzaak, achteraf.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:20

En weer een dagje erbij.. Geen veulens nog?? Vanaf overmorgen mag mijn merrie er ook op *\o/*

Noisy : Chickyards Joan 341 dagen
LyanneS: Blood Diamond 339 dagen
Wayoflife: Sara 339 dagen
Loulou: Zira 336 dagen
MariskaFally: I’m Special 334 dagen
Tinniie: Satinka 328 dagen
caspertjeP: Emma 327 dagen
Mirjamalvaro: Sterre 324 dagen
Wayoflife: Graphic 324 dagen
Knolselder: Wiske 313 dagen
Luna2006: Kato 301 dagen

Cp112: SD Jolene maart/april verrassing
Goldenarrow: Lady Brown maart/april verrassing
Knolselder: Hanna maart/april verrassing
Knolselder: Kelly april/mei verrassing

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:30

Nee, het was rustig -O-
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:49

Het zat helaas niet mee, mijn trailer heeft een lekke band waardoor ik de Shetjes niet gelijk kon meenemen, maar.... Ik heb haar gekocht *\o/*
Van het weekend zal mijn vader de band plakken en dan ga ik ze maandag halen.

Moeder en zoon, moeder is wildkleur bruin en heeft stamboom en zoon is creme dun en heeft geen stamboom.
Ze is vorig jaar gedekt door een stamboomloze palomino hengst(zelfde vader van het veulen wat er naast staat), heeft daar de hele zomer bijgelopen en is daarna niet meer hengstig geworden dus gaan er vanuit dat ze drachtig is en in juni ergens zou moeten bevallen.

Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:28

Leuk hoor die shetjes! Kan je nog iets met de stamboomloze dieren, opnemen in een hulpstamboek oid?

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:30

tiwi1969 schreef:
Leuk hoor die shetjes! Kan je nog iets met de stamboomloze dieren, opnemen in een hulpstamboek oid?

Volgens mij niet, nsps sowieso niet die zijn gigantisch moeilijk.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:06

Leuk merrietje!

Wij gaan voor een paar merrietjes ook een leuk huisje zoeken.
Dus moest iemand een leuke merrie zoeken O:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:28

Ennasil92 schreef:
tiwi1969 schreef:

Volgens mij niet, nsps sowieso niet die zijn gigantisch moeilijk.

NSPS weet ik maar er zijn meer minipaarden stamboeken en de moeder heeft natuurlijk we papier.