[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:13

Dan gaan we samen op zoek.......;-)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:29

plaats je wel ergens anders dan alleen in de huiskamer?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:30

????ik heb mijn comp in de huiskamer ja??????

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:32

_O- :o? ehhhh, juffmin bedoel je bij nader inzien denk ik......... :D }:0

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:53

quintusgl schreef:
quintusgl schreef:
Ik voer sinds 2,5 weken merriebrok. Ben aan het opbouwen en nu zit ze op 3/4 merriebrok en 1/4 sport in de ochtend en in de avond 1 kilo merrie en 1/4 sportbrok. Nu heeft ze al een aantal dagen een harde nek, kan het zijn dat ik haar misschien teveel geef ten aanzien van de merrie-brok en eiwitten etc. Zodra dit bij de koudbloedjes gebeurd gaat er bij ij resoluut een alarmbel en krijgen ze minder maar ik wil graag weten of dat iets met de dracht te maken heeft of toch met het voer? (ik stap sinds vorig week weer een half uur per dag met haar ivm pees-blessure).

iemand nog tips?

IK denk dat je merrie teveel krachtvoer krijgt, aangezien ze niet in training staat en ze een harde nek krijgt.
Kreeg ze deze hoeveelheid ook al voordat ze de peesblessure opliep?
aha het antwoord hierop lees ik al een stukje verder, misschien kun je wat minder merriebrok geven dan wat je eerst in de vorm van sportbrok gaf?
En dan zien hoe ze het er op doet?
Laatst bijgewerkt door desillies op 27-01-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:55

@Koot: Sorry voor de verwarring. Die haalde ik er alleen maar bij om aan te geven dat ik niet perse pro scheren en pro dekens ben. :) Was meer om te laten zien dat ik niemand voor het hoofd wil stoten en absoluut open sta voor andere dingen.

@Dyonne: Zo doe ik het ook. Dan hebben ze in december/januari toch weer wat haar. :j

@Neon: Ik heb idd ook ondervonden dat als je laat in het jaar scheert (november/december) dat de paarden dan lang niet zo mooi in de zomervacht komen te zitten als de ongeschoren/vroeg geschoren paarden. Dat verschil zie je heel duidelijk. :j Ik denk alleen – en dat kan ik natuurlijk heel erg fout hebben – dat ik mijn merrie meer geholpen heb met het scheren. Vorig jaar heb ik haar namelijk niet geschoren en toen stond ze er beduidend minder florissant bij. Overigens bouw ik elk jaar zo af dat ze in april zonder deken staan. De merrie begint altijd begin januari –ook ongeschoren- goed te verharen en staat dan in april weer met een dun vachtje.

Ik hoop niet dat ik iemand irriteer met deze discussie. Ik vind het erg interessant en leer graag bij. Zal me dus ook zeker nog wat meer verdiepen in jouw laatste post Neon. :j

Wbt de merriebrok: Voer mijn merrie sinds de 3e – 4e maand brok bij, en die staat er niets te dik bij. Maar die is dan ook niet vet te krijgen. Dat verschilt natuurlijk per merrie.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:55

Lol, Farita krijgt echt zoveel voer vergeleken met de rest hier!
Ach nouja, ze is niet té dik, we zijn jusit super blij dat ze nu wat vet op de ribben heeft! En ze zit super in d'r vel, dus tja..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:08

Kuchkuch...zal maar niet zeggen wat mijn lekker-luie tinkerdames krijgen :+ valt iedereen hier vast om van zn stoel :=

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:09

Desi; dank je wel. ik zal eens kijken hoe ze het op bv 2 kilo doet of 1 3/4.
airborn; dat heb ik dus ook, ben blij dat ze zich zo goed houdt, omdat ze snel te dun wordt.
Frenia; vertel!! of het is zerro of juist heel veel (ga voor het eerste.........;-))

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:17

bahaha! nou vooruit dan maar:

voor de duidelijkheid:
ze doen beiden al sinds half oktober niks meer (op wat sporadische ritjes met Angel na) en daarvoor ook al niet veel 8-)
ze staan 's nachts binnen, overdag buiten in de blubberwei

ze krijgen elk:
's morgens:
0.5 kg mix
0.5 kg merrie en veulenmix
0.5 kg fibermix
0.25 kg linamix (geëxtrudeerd lijnzaad-korrel)

's namiddags:
1 emmer (v 10l) wortelen

's avonds:
2 handen vol fiber/kruidenhooi-achtig iets
0.5 kg mix
0.5 kg merrie en veulenmix
0.5 kg fibermix
0.25 kg linamix
1 schepje (120 gram?) vitaminen en mineralen granulaat voor fokmerries

verder nog onbeperkt voordrooghooi en box is gestrooid met stro dus daar kunnen ze ook van eten als ze willen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:25

KootMiraDrum schreef:
Neonlight schreef:
Maar, scheren is voor het gemak van de ruiter, en niet voor het paard.
Tja, ik ben nu eenmaal een tegenstander van scheren van merries die voor mei een veulen krijgen. 8-)

Dan hoop ik voor jou dat Mira en je eigen wijffie langer lopen, en pas na 30 april bevallen :+

Waarom? De mijne staat met een puike dikke wintervacht rond te scharrelen. :) En wat ik heb gezien op de foto's is Mira ook niet geschoren. ;)

Jufmim haar berichtenteller gaat niet omhoog omdat ze hier post, dit is een HK topic. Posts tellen alleen maar op bij de informatieve fora en niet HK-topics die daar lopen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:25

hmmmmm, farita:
Savonds en smorgens een berg hooi, en we strooien extra stro op omdat ze dat ook eet.
Verder sochtend en savonds 1-2 scheppen basisbrok (2-4 totaal dus, afhankelijk van of degene die voert nog brokjes in dr bak ziet liggen)
Dan na het rijden altijd 1 schep slobber, 1 schep mueslie, en 1 schep sportbrok.

En als de eigenaresse bang is dat de bijrijder niet komt, voert ze zelf alles, en noteert dat dan niet, dus Farita krijgt regelmatig dat laatste rijtje dubbel :S

Ach...

Oh oh oh, Farita had vandaag een rodeo onder het zadel :D Of nouja, zo voelde het... allemaal schopjes tegen mn kont aan hihi

En madam rolde, tegen een heuveltje op om! echt knap! Terwijl ze op de rug lag, gaf het veulen een paar schopjes tegen de onderkant van de buik, je zag het gewoon uitpuilen hihi, arme merrie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:02

Nou, Macy zal nu vast denken dat ik haar uithonger :D
Die krijgt 200g basismuesli en 200g merriemuesli. Per dag, niet per voerbeurt :+ En dit is al heel wat meer dan dat ze eerder kreeg.
Verder bij iedere voerbeurt een handje aspero (gedroogde grassen) en 1 wortel.
Als ruwvoer krijgt ze overdag voordroog met de kudde buiten en 's avonds/'s nachts 3 plakken hooi.

Overigens heb ik met het scheren van drachtige merries op zich wel goede ervaringen.
Maar dan vroeg scheren en niet overdreven veel dekens erop. Dan groeit het langzaam weer terug en kunnen ze ook vroeg weer zonder deken.
"Vroegah" met de rijpaarden werd er meestal rond mei gedekt en werd er de eerste 3 weken rustig aan gedaan en daarna gingen ze tot het eind van het buitenseizoen mee op concours, dressuur en springen.
Vaak was dan in september de laatste springwedstrijd, rond de 4,5 maand, en daarna werd er niet meer gesprongen.
Wel dressuurmatig gereden en aangespannen (ja toen moesten ze nog veelzijdig zijn :D ).
Sport en fokkerij vind ik ook niet echt te combineren. Zeker springen niet, de merrie heeft niet alleen het extra gewicht mee te slepen maar ook de ophangbanden van de baarmoeder krijgen flinke klappen bij het springen. En dan is vrijspringen nog weer anders dan met een ruiter erop.
Maar goed, das mijn mening ;)
Met een veulen aan de voet, hoeven ze van mij ook niet onder het zadel of aangespannen te presteren. Dan mogen ze van mij fulltime moeder zijn...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:27

Ohja, Farita krijgt ook nog een emmer wortelen perdag.
En ze is geschoren, en vind dat heerlijk :P Ze heeft geschoren veel meer energie, dus ze had wel last van de vacht. Overigens, haar veulen komt pas in mei, dus tegen die tijd is de deken niet meer nodig, ze staat altijd tijdje voor mei al zonder deken. Ze is dan ook nu al flink aan het verharen, en zal dus ruim optijd in d'r zomervacht zitten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:35

Mogguh

Thanks voor jullie ervaringen vh halsteralarm.

Mijn merries kregen wel drukplekken v/e singel en beide dames stonden niet meer op bij het veulenen waardoor is desingel er dus niet af kon halen.

Mijn merrie staat nog wel redelijk in het werk, alleen niet meer veel galloperen en ze staat 24/7 buiten zonder deken, zij krijgt 2 x per dag anderhalve kilo merriebrok, handje muesli en onbeperkt hooi, tussendoor fruit en brood.
Als ik minder voer word ze schraal, tis gewoon niet z'on tinker die lekker dikkertje dap is.

ow ja, ik wil schijnbaar heel snel een veultje want ik vergat bij mn vorige post maart mee te tellen :D

Ze is nu 264 dagen drachtig en moet nog 76 dagen

fijne dag allemaal

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:16

goedemorgen! :D

hoe staan de merries er vandaag bij? alweer iets geboren of niet? ;)

rita is vandaag 259 dagen *\o/* en Happy is nu een week oud!! :#

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:17

MarijeR schreef:
maar ook de ophangbanden van de baarmoeder krijgen flinke klappen bij het springen.

Dat wist ik niet. :n Ik doe alles hier steeds in overleg. Heb wel de training al wat afgebouwd. Ik heb zelf niet het idee dat ik de merrie overvraag. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze het zo lang aan zou bieden. Maar goed, inwendig kun je niet kijken natuurlijk. In tegenstelling tot Tinkermuts doe ik juist wel veel galopwerk.
Ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ik mijn merrie aan het uitmelken ben maar ik heb echt het beste met haar voor hoor. Heb de keuze om te fokken wel overwogen gemaakt en ook de eventuele consequenties daarvan aanvaard.

Mijn merrie hoeft ook niet meer aan de bak straks met het veulen aan de voet. :n Die mag lekker moederen tot dat kind naar de opfok gaat. Jullie kunnen het natuurlijk niet zien, maar mijn paard staat nu met evenveel haar als haar ongeschoren buurvrouw die de hele winter met 1 deken heeft gedaan.

Ik moet gewoon eens foto's plaatsen, dan kunnen jullie ook de stralende mama aanschouwen :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:21

Niks meer geboren zo te zien :)

Nouw niet schrikken over de dekens fab staat onder:

300 grams staldeken
400 grams winterdeken
100 grams regendeken :D

Dit komt omdat ze die laatste 400 erbij heeft gekregen toen ze van stal naar buiten ging 2 weken terug en daar kon ze alleen in de container binnen..

Nu krijgt fab qua eten:

-hele dag weide dus kleine sprietjes gras als ze wil
-1 grote plak kuil
-3 kilo merrie brok

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:32

Goeiesmorregens!
sokje87 schreef:
Ik krijg nu een beetje het idee dat jullie denken dat ik mijn merrie aan het uitmelken ben maar ik heb echt het beste met haar voor hoor. Heb de keuze om te fokken wel overwogen gemaakt en ook de eventuele consequenties daarvan aanvaard.

Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je doen en laten. Jouw manier is misschien niet een ander zijn manier, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Al zijn discussies op zijn tijd wel een goed middel om te checken of je goed bezig bent.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:51

jufmim schreef:
Heb trouwens mn pics verkleind op mn site, bedankt voor de tip!

Ik stuur je er even een pb over.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:53

frenia schreef:
Kuchkuch...zal maar niet zeggen wat mijn lekker-luie tinkerdames krijgen :+ valt iedereen hier vast om van zn stoel :=

In tegenstelling tot Mira die het met maximaal 3 plakken hooi per etmaal moet doen, en 1 of 2 schepjes Dodson & Horrell Safe & Sound...... Ze wordt dik van de lucht, net als ik :D

Neonlight schreef:
Waarom? De mijne staat met een puike dikke wintervacht rond te scharrelen. :) En wat ik heb gezien op de foto's is Mira ook niet geschoren. ;)

Ik las het verkeerd, ik las dat je er op tegen bent dat merries voor mei een veulen krijgen :+ :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:27

ik voer ook niet zoveel, onbeperkt goed hooi en een kilootje merriebrok per dag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:28

kootmira las ik het nou goed dat je 10 km van stal woont. Ben je niet bang dat je telaat bent, of heb je nog iemand in de buurt die je kan waarschuwen.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:39

sokje87 schreef:
MarijeR schreef:
maar ook de ophangbanden van de baarmoeder krijgen flinke klappen bij het springen.

Dat wist ik niet. :n Ik doe alles hier steeds in overleg. Heb wel de training al wat afgebouwd. Ik heb zelf niet het idee dat ik de merrie overvraag. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze het zo lang aan zou bieden. Maar goed, inwendig kun je niet kijken natuurlijk. In tegenstelling tot Tinkermuts doe ik juist wel veel galopwerk.

Mijn merrie hoeft ook niet meer aan de bak straks met het veulen aan de voet. :n Die mag lekker moederen tot dat kind naar de opfok gaat. Jullie kunnen het natuurlijk niet zien, maar mijn paard staat nu met evenveel haar als haar ongeschoren buurvrouw die de hele winter met 1 deken heeft gedaan.

Ik moet gewoon eens foto's plaatsen, dan kunnen jullie ook de stralende mama aanschouwen :D

Mijn Arabische Volbloed heeft met dik dek meer haar dan mijn KWPN merrie zonder dek.. Pff..!!

Pipje gaat prima, mooi buikje.. Nog 110 dagen en dan weten we eindelijk wat er in zit!! Joepie!!

Pipje (Shet) krijgt tijdens dr dracht:
's morgens 4 wortels en 1/2 schep granen melange zonder haver. En een berg hooi.
's middags later weer wat wortels en soms een broodje.
's avonds 4 wortels en 1/2 schep granen melange zonder haver. En een berg hooi.

Als ze tegen het eind loopt, zeg maar een maand of 2 van te voren voer ik haar iets meer, maar wil niet dat ze te dik wordt, zodat de bevalling iets soepeler loopt dan wanneer ze te dik is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:44

Hier nog iemand die 10 km van stal woont. En ieder jaar te laat was. Sterker nog, ieder jaar niet het gevoel had dat ze al op punt stond, dus 's morgens in de stal een veulen aantreffen. :o

Neon staat op 2 keer 1 schep basisbrok (nu dacht ik dat die gele scheppen altijd 1 kilo zijn maar ik hoorde van de voedingsdeskundige dat dat scheppen van 750 gram zijn, en ik ga er dan ook vanuit dat iedereen daarnaast zit en het te vergelijken is met iemand anders die 1 kilo zegt), 2 keer een volle emmer wortel (dit zijn kontjes en schillen, zit meer in als dat je een emmer vult met hele penen) en onbeperkt voordroog. Ze doet verder niets.