[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:14

Wat een breeeede merrie hierboven, poeh wat een verschil met de 'slanke' versie :wow:

Charaz sterkte :(:)

AZ wat een spannende toestand :(:)

parouscha een mooi hengstveulen uit een nog wel heel beschaafde buik op meer dan 360 dagen!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:15

Magic ice: zo zeg die is echt dik!

De veulens hier weten ook gelijk wat stroom is. Al weet Look gelijk als het eraf is want dan staat ie gewoon in het lint te happen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:00

Parouscha: proficiat met je hengstveulentje! Mooi kind hoor :) .

Citaat:
Magic_Ice schreef:
Klopt, de echte biest komt pas op gang als het veulen geboren is en wat er voor de geboorte uitlekt is niet erg. Hoe hadden paarden het anders in de natuur moeten doen? Evenals veulens in de regen, ik zou zelf ook een pasgeboren veulen niet in de stromende regen laten staan, maar hoe denk je dat dat gaat als een veulen in het wild op die manier wordt geboren? Als het goed is moeten ze er tegen kunnen.

Precies. In de natuur worden veulens verwekt wanneer de natuur het toelaat, en geboren wanneer de natuur het toe laat. Maak ik hierbij wel de kanttekening dat in de natuur veulens niet "gefokt" worden, en de merrie de schuilplekken ook beter voor het uitzoeken heeft ipv hier tussen 4 stroomdraden of hekken.

Wat is Es (ook van MI toch?) dik......

DwyneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:24

pretty schreef:
Dwyne zou jij dan de volgende zijn nu?

Denk het... zie hier de uier van daarstraks: (dopjes zijn niet zo heel duidelijk op de foto maar ze heeft duidelijk witte druppels hangen! :D)
Afbeelding

Kwamen weer een boel leuke foto's langs van veulens en volwassen paarden!

Parouscha Gefeliciteerd met het veulen!

Magic_Ice der merrie heeft een totale transformatie ondergaan, die zou ik niet terugherkennen zo van de keuringsfoto!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:42

Spannend. :D

De staart van Welmoed wordt ook steeds slapper. :D Vandaag voelde ik het veulen weer diverse keren schoppen <3 .

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:31

Charaz, heel veel sterkte, wat erg zo een jong beestje....

Gefeliciteerd Parouscha, lieve foto's hoor.

Vanessakusje mijn veulen is 2 dagen jonger dan de jouwe, wel grappig om die vergelijking te zien. Leuk veulen heb je hoor!

Vet coole foto van coocky!

En verder nog mooie foto's gezien.

En bij een paar wordt het weer spannend. Ik vind de merrie van Magic echt mooi, en wat een buik zeg!
En Dwyne, succes!

Ik ben heel blij want ik kon vandaag eindelijk weer even longeren en het ging zowaar heel erg goed met Ella, ze is al een stuk rustiger met het scheiden!!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:40

magda_90 schreef:
Spannend. :D

De staart van Welmoed wordt ook steeds slapper. :D Vandaag voelde ik het veulen weer diverse keren schoppen <3 .

Mooi is dat he als je het ziet bewegen <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:45

Absoluut!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:02

Citaat:
Magic_Ice schreef:
Evenals veulens in de regen, ik zou zelf ook een pasgeboren veulen niet in de stromende regen laten staan, maar hoe denk je dat dat gaat als een veulen in het wild op die manier wordt geboren? Als het goed is moeten ze er tegen kunnen.

Ik vind dat altijd een moeilijk argument. Het is ook niet gezegd dat in de natuur de veulens die in de late vrieskou of stromende regen geboren werden, er niet ziek van werden en dood gingen natuurlijk. Daar had niemand zicht op. En wij willen dat nu eenmaal liever voorkomen ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:04

gem schreef:
Parouscha: proficiat met je hengstveulentje! Mooi kind hoor :) .

Citaat:
Magic_Ice schreef:
Klopt, de echte biest komt pas op gang als het veulen geboren is en wat er voor de geboorte uitlekt is niet erg. Hoe hadden paarden het anders in de natuur moeten doen? Evenals veulens in de regen, ik zou zelf ook een pasgeboren veulen niet in de stromende regen laten staan, maar hoe denk je dat dat gaat als een veulen in het wild op die manier wordt geboren? Als het goed is moeten ze er tegen kunnen.

Precies. In de natuur worden veulens verwekt wanneer de natuur het toelaat, en geboren wanneer de natuur het toe laat. Maak ik hierbij wel de kanttekening dat in de natuur veulens niet "gefokt" worden, en de merrie de schuilplekken ook beter voor het uitzoeken heeft ipv hier tussen 4 stroomdraden of hekken.

Wat is Es (ook van MI toch?) dik......

en dat in de natuur veel veulens gewoon doodgaan!

Parousscxha gefeliciteerd, stroom gewoon aanlaten hoor.

Charaz heel veel sterkte vreselijk, wat mankeerde hij nou precies.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:05

ik geef ook altijd een veulenprik, kan de da ook direct effe het veulen nakijken, en wil gewoon er alles aan gedaan hebben

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:15

fokfanaat schreef:
[en dat in de natuur veel veulens gewoon doodgaan!

inderdaad, valt niets tegen in te brengen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:20

Magic_Ice, wat een buik zeg! Hoeveelste veulen is dit voor haar? Wordt dus ook spannend nu. Ga je voor een weidebevalling?

Dwyne, duidelijk te zien, nog al een spannende merrie!

Al_Zawraa, ik dacht ook dat met de groei een ruis weg kon gaan, dat hoor je toch ook bij kinderen? Tenzij de ruis veroorzaakt wordt door een gat, dan is de kans behoorlijk dat het gat meegroeit en groter wordt, maar ruis veroorzaakt door kleppen kunnen ze volgens mij wel overheen groeien.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:44

Parouscha gefeliciteerd!

Charaz sterkte!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:52

Gefeliciteerd Parouscha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:02

Bedankt allemaal!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:03

kleintje is week oud, en heeft nu een naam! :)
Afbeelding

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:05

Dwyne Spannend.

Ik heb dit jaar op advies van de da geen veulenprik gegeven. Enting van de merrie was nog geen maand er voor en hij had genoeg gedronken en optijd. Vorige keer wel gedaan omdat enting van merrie bijna 2 mnd er voor was omdat ze zo lang over droeg. Ik ben wel een voorstander om de da langs te laten komen om moeder en kind ff na te laten kijken. Ik zelf ben nog niet zo ervaren met fokken.

Vandaag heeft mijn zusje gereden op mabel en dat ging super ik had donderdag op haar gereden en dat ging ook super, zij is echt heel rustig doet alles wat je vraagt wel af en toe een hinnek, maar niet. Alleen Libre is een drama, bij ons is de bovenkant van de stal open en hij steigert er over heen. Nu hadden we vandaag de bovenkant dicht gemaakt met doeken, maar ook dit hielp niet. Iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen. Ik sta op een pension stal en kan niet makkelijk het veulen mee nemen met rijden. We hebben wel een paddock waar ik met veulen zou kunnen rijden, maar uit ervaring hou ik hier niet zo van, wand heb vaak mee gemaakt dat veulen dan op moeder gaat springen en hou niet zo van hoefjes in mijn rug en het is de bedoeling dat er straks ook weer een meisje van 9 op gaat rijden. En om nou altijd iemand bij het veulen te laten is erg vermoeiden voor die persoon. Als het echt niet anders is het niet anders en rijden is niet het aller belangrijkst, maar als iemand nog een tip heeft is die welkom.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:17

Charaz sterkte...

cartouche boekt vooruitgang!! gister lekte ze melk maar vandaag ist weer staking...
dan, jenske loopt nog steeds met een volle uier en lekt ook nog regelmatig EN hisse heeft lutske ook zover gekregen denk ik, moet haar te poetsen kwam ik aan de spenen en daar spoot ook melk uit :+ tot nu toe dus 2 niet drachtige merries met lekkende uier en 1 drachtige die niet wil veulenen en lekt sporadisch %) veulens fokken is niet simpel :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:18

silketje! Lekker stel heb jij zeg! :roll:

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:24

conejo: Bovenkant van de stal dichtmaken dan maar? Is wel wat werk, maar dan kun je wel met een gerust hart aan de gang met de merrie.

jenny/silketje: is het een idee om bij cartouche eens 3 weken van het aantal af te trekken? Dat ze later gedekt is lijkt duidelijk en dit aantal kijkt echt zo, nou ja, zielig ;)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:38

Heey

Parouscha: Gefeliciteerd :D.

Charaz : Jeetje wat heftig, ontzettend veel sterkte :(:).

*\o/* We weten door wat voor een hengst Shaddy is gedekt *\o/*
We hebben net contact gehad met de 1ste eigenaar.
Ze was gedekt door een 2 jarige hengst met Mustangbloed.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:45

nicole: heb ik laatst ook al eens wat van gepost, van mij mag ze eraf of onderaan met stipjes ipv dagen...
is maar een ideetje hoor

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:57

Nicole288 schreef:
Citaat:
Magic_Ice schreef:
Evenals veulens in de regen, ik zou zelf ook een pasgeboren veulen niet in de stromende regen laten staan, maar hoe denk je dat dat gaat als een veulen in het wild op die manier wordt geboren? Als het goed is moeten ze er tegen kunnen.

Ik vind dat altijd een moeilijk argument. Het is ook niet gezegd dat in de natuur de veulens die in de late vrieskou of stromende regen geboren werden, er niet ziek van werden en dood gingen natuurlijk. Daar had niemand zicht op. En wij willen dat nu eenmaal liever voorkomen ;)

Ik doelde ook op veulens die niet extreem vroeg of laat geboren worden en inderdaad, het gaat niet volledig op want de paarden die wij hebben leven niet in het wild.

Es is inderdaad erg dik, dit is veulen nummer geen idee, bij de vorige eigenaar heeft ze zowiezo 5 veulens gehad, daarvoor vast ook nog een paar.
Ze is inderdaad heel anders vergeleken met de keuringsfoto.

We gaan voor een stalbevalling ivm het zicht en de controle dmv camera en ik denk dat het niet lang meer duurt nu, ze heeft pijn en loopt rondjes en er hangen witte druppels aan haar spenen.
Ik houd haar op het moment via de camera scherp in de gaten, net stond ze al te flemen van de pijn.
Het bouwde op gedurende de avond, eerst elk half uur een onrustig moment, nu elke 5 min.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:18

Dat klinkt alsof je zometeen een veulentje kunt gaan opvangen dat eruit komt rollen, succes :)