[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:49

dat ben ik met je een neon :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:59

Volledig mee eens Neon ik ben ook absoluut geen voorstander van scheren. Dan maar liever eerder onder een deken!

Mijn drachtige merrie heb ik nu onder een 200 grams staan. En als het weer wat zachter wordt gaat ze onder een 0 grams!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:59

quintusgl schreef:
Ik voer sinds 2,5 weken merriebrok. Ben aan het opbouwen en nu zit ze op 3/4 merriebrok en 1/4 sport in de ochtend en in de avond 1 kilo merrie en 1/4 sportbrok. Nu heeft ze al een aantal dagen een harde nek, kan het zijn dat ik haar misschien teveel geef ten aanzien van de merrie-brok en eiwitten etc. Zodra dit bij de koudbloedjes gebeurd gaat er bij ij resoluut een alarmbel en krijgen ze minder maar ik wil graag weten of dat iets met de dracht te maken heeft of toch met het voer? (ik stap sinds vorig week weer een half uur per dag met haar ivm pees-blessure).

iemand nog tips?

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:00

Bij ons worden de drachtige merries niet geschoren en krijgen geen deken om!

Ik zou er niet aan moeten denken dat de merrie vroegtijdig begint met bevallen, en ze dr dek nog op heeft.. Maar of dat uitmaakt weet ik eigenlijk niet eens..

Bij mij worden ze ook niet op wedstrijd uitgebracht in de winter tijdens de dracht, en dus maakt een wintervachtje dan ook niet uit.

Gelukkig ook geen afbouw geklooi!! Hiep hoi, k moet dr niet aan denken..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:01

Hoe lang is je merrie drachtig?
Moet zeggen dat ik 2 en een kwart kilo brok voor een merrie die praktisch niks doet best heel veel vindt!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:04

ponyparadijs schreef:
Moet zeggen dat ik 2 en een kwart kilo brok voor een merrie die praktisch niks doet best heel veel vindt!

Mijn merrie (negen maanden drachtig) doet ook niks en krijgt twee keer daags een schep merriebrok. Vind ik niet teveel, het veulen groeit flink de laatste twee maanden, dus de merrie heeft het hard nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:07

Tja niet mijn idee Twinklebel. Ik zie niet graag dat drachtige merrie de laatste maand ineens vet worden. En ik zeg niet dat elke merrie vet wordt van merrie brok hoor!
Maar ik vindt het erg veel!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:09

ponyparadijs schreef:

8 en een halve maand. hiervor kreeg ze dezelfde hoeveelheid sportbrok.

Twinklebel schreef:
Mijn merrie (negen maanden drachtig) doet ook niks en krijgt twee keer daags een schep merriebrok. Vind ik niet teveel, het veulen groeit flink de laatste twee maanden, dus de merrie heeft het hard nodig.

Weet jij dan misschien of dit een harde nek kan veroorzaken?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:11

jufmim schreef:
Zoooo julllie gaan hard....net alles bijgelezen,
zag een ''discussietje'' over singel of halsteralarm..
Heb van de week bij divoza een singel besteld. Ze is 17 april 340 dagen en heb hem voor 8 april besteld is dat op tijd denken jullie???
Wat raar dat jij steeds op 3 berichten blijft staan...........

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:13

ponyparadijs schreef:
Tja niet mijn idee Twinklebel. Ik zie niet graag dat drachtige merrie de laatste maand ineens vet worden. En ik zeg niet dat elke merrie vet wordt van merrie brok hoor!
Maar ik vindt het erg veel!

Ligt er een beetje aan hoe groot je merrie is, of ze met of zonder deken buiten loopt en hoe hard ze verbrand. Mijn merrie heeft heel de zomer op twee keer een half basisbrok gestaan, werd toen twee keer per week heel licht mee gewerkt. Daar deed ze het goed op en was zelfs iets aan de vette kant. Maar nu ze zonder deken halve dagen buiten loopt en het veulentje aan de eindspurt begint verbruikt ze het echt, want ze is nu slanker dan van de zomer. Vervetten doet ze dus absoluut niet.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:16

Misschien had ze met de sportbrok genoeg en nu met merriebrok teveel. Ik kan best minderen maar als er nu ook andere redenen zijn dat je merrie een harde nek krijgt door iets van de drachtigheid dan zet ik haar op minder brok terwijl dat misschein niet de reden zou zijn. Vandaar mijn vraag of er ook een verband kan zijn tussen de dracht en de nek. Zo niet dan ga ik sowieso wat minderen met merriebrok, want dan krijgt ze gewoon te veel. (heb hier met de andere paarden genoeg ervaring in, maar voeren en een drachtige merrie niet, vandaar.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:17

Ik heb bij die van mij nog niks gemerkt aan haar nek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:17

Ik heb wat nare ervaringen met merriebrok en ben dus heel voorzichtig wat dat betreft. Persoonlijk voer ik het ook niet.
Mijn merrie krijgt nu de fokkerij meusli van Marstall. En dan nog maar een halve schep per dag. Verder staat ze alleen op de granen.
Nou moet ik zeggen dat deze merrie alleen al van de lucht dik wordt hoor. Maar nu tijdens haar dracht is ze nog steeds goed in vorm!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:19

oe lastig quintus...

hier hebben ze ook nooit een deken op en ik zet ze na het rijden gerust drijfnat weg. maar wel afgekoeld! in de trailer krijgen ze een zweet dekentje op, voor de zekerheid. maar dat een bezweet paard kou zal vatten is inderdaad achterhaald, het zijn geen mensen :)
een bezweet paard zonder goede vacht (bijvoorbeeld geschoren) kan daarin tegen wel snel kou vatten, de vacht is namelijk heel belangrijk omdat deze de vocht druppels naar buiten brengt, hetzelfde als wat een zweet deken doet :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:22

Deze foto is van afgelopen zondag, bijna 9 maanden drachtig, staat al een maand op twee maal een schep brok, waarvan de laatste twee weken merriebrok. Vind ik dus absoluut niet vet. Maar is wel een paard van 1.68m, dus dat zal ook wat schelen met die van jou....
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:25

sokje87 schreef:
Ho Lelle, ik doe het ook zeker niet beter dan een ander hoor. Zoals gezegd heeft mijn pony jaren zonder deken gestaan, ze heeft nu een deken op omdat ze anders echt heel erg stram wordt van de kou. (ze is 28) Ook het veulen zal -als alles goed gaat- zonder deken de winters moeten overleven. Daar zie ik echt geen kwaad in, hoe minder fratsen, hoe beter.
Draaakje: Ze heeft het niet koud, haar systeem werkt uitstekend. ;) Ze maakt genoeg vacht aan. Het maakt voor mij geen verschil of je een dunne vacht houdt door dekens op te leggen of dat je die eraf scheert en dan dekens oplegt. Ik kies dus voor het laatste, omdat ze dan langer zonder deken kan staan. :)
Deze winter ziet ze er dus ook goed uit, en ze is nu keurig aan verharen. :j

Waarom haal je nou toch steeds de oude pony erbij? Dat is toch niet degene die drachtig is? :?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:25

mooie foto.(ben gek op schimmels ;-)). Ja, Por is 1.63m

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:26

draaakje schreef:
syl is al enorm aan het verharen, de andere helemaal niet. het is hier wel nog -5 snachts..

Koot en Mira waren al voor de Kerst al bezig....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:28

Neonlight schreef:
Maar, scheren is voor het gemak van de ruiter, en niet voor het paard.
Tja, ik ben nu eenmaal een tegenstander van scheren van merries die voor mei een veulen krijgen. 8-)

Dan hoop ik voor jou dat Mira en je eigen wijffie langer lopen, en pas na 30 april bevallen :+

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:28

Er staan bij ons meerdere drachtige merries op stal en eigenlijk krijgen ze als ze drachtig zijn en niet worden gereden (meerendeel op onze stal) maximaal 1 schep granen. pas op het moment dat ze zijn bevallen krijgen ze maximaal 3 scheppen graan. Die merrie krijgen dus geen van alle extra krachtvoer op de laatste maanden van de dracht.
Eigenlijk krijgt ook mijn merrie niks extra. Ben alleen een ander soort meusli gaan geven. En dat voer ik iets minder!

Afbeelding
Dit is mijn merrie (1.60m) op bijna 8 maanden dracht!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:31

ziet er goed uit pp.
Sttat ze wel op stal? por staat 24/7 buiten en moet dus wel wat meer hebben om genoeg energie te hebben tegen de kou en vh veulen. maar ik kan natuurlijk kijken hoe ze reageerd op wat minder brok.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:35

Mijn merrie staat op stal. Staat nog onder een 200 grams deken. Maar wordt ook nog gewoon bereden. En we doen welliswaar iets rustiger aan maar ze werkt gewoon nog!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:41

Mijn merrie staat op een halve kilo ponybrok en werkt nog.
Zielig he? :P
Ze doet het er prima op. Als ik idee heb dat ze tekort komt ga ik het wel opvoeren. Wel krijgt ze vrijwel onbeperkt hooi. :j

Wat betreft scheren. Eigenlijk ben ik er geen voorstander van. Maar mijn merrie zweet echt abnormaal dan met rijden. Ik scheer wel altijd vroeg (oktober). Ze maken dan wel nog wat vacht aan, maar dat vind ik niet zo erg.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:00

neon: mij hoef je niet te overtuigen hoor :P
ik ben helemaal geen voorstander van scheren en trouwens ook niet van dekens :P

Tinkerbell verhaart al sinds november met heelder kilo's haar 8)7
Siuan en Angel beginnen nu héééééél langzaam aan de eerste ultra-lange haartjes te verliezen :+
gek hoe dat zo kan verschillen he, en dat terwijl Tinkerbell altijd een korte wintervacht heeft vergeleken met alle andere paarden, maar mevrouw heeft het NOOIT koud :n :?

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:06

Citaat:
Wat raar dat jij steeds op 3 berichten blijft staan...........

Ja he vond ik ook al......
Heb trouwens mn pics verkleind op mn site, bedankt voor de tip!

Quintusgl: Mijn pony (kruising Fjord/Fries) heeft ook een week ofzo een dikke bobbelige nek..Ze krijgt 2 kilo merriebrok en beweegt elke dag redelijk. Ritjes onder de man of aan de longe, dus weet ook niet of het aan de brok ligt...