[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:27

J_emma: Die is echt rond, me mobiel op de grond durf ik niet echt aan mijn lomperds gaan er vast en zeker op staan. Ik ben ook begonnen met het aanraken van het uier vandaag nog veilig met e bezemsteel gedaan ik durfde de gok nog niet te wagen om er onder te kruipen maar ze gaf er niets om.

Corina of wie het nog meer weet hoe werkt het temperaturen?

Wayoflife Wat een knappe merrie! Ik hoop stiekem heel erg op een koffievos al weet ik niet of ik er kans op maak…. Ik heb een Don Romantic (v. Don Schufro) merrie en zei is donkerbruin maar haar vader opa en overgroot opa zijn allemaal Koffievossen. Ik heb haar gekruist met een zwarte sjabrak bonte hengst. Uiteraard gaat mijn voorkeur naar iets bonts maar een koffievos met een sjabrakje zou wel geweldig zijn of “gewoon” een koffievos zou ik ook erg blij mee zijn… maar ik weet dus eigenlijk niet of dat mogelijk is aangezien ze zelf donkerbruin is.

Cioccolato: Hoe werkt dat de biest laten testen? En zit er in kunstbiest dan ook echt antistoffen? Ik ben eigenlijk niet van plan een veulenprikje te nemen maar stel dat het drinken niet zo soepel gaat is een veulenprik je dan nog een toevoeging qua antistoffen/ weerstand? En moet een veulenprikje altijd op de eerste dag of kan het ook later?
Riv_Q Volgens mij heb ik hier in het topic iets gelezen over een veulen Don van jou afgelopen jaar maar zie steeds in je onderschift rust zacht lieve kleine Don wat is er met hem gebeurt?

Salatiga Ben jij van plan een veulenprikje te geven? Want ik geloof dat het dan niet zo veel uitmaakt wanneer je vaccineerd?

Corina wat balen zeg dat je zo lang moet wachten wat zal jij heerlijk slapen als je straks een gezond veulentje hebt!

Kabayo wat super gaaf zo met de slee achter je paard, je moet ook wel een hele relaxte hebben als ze er gewoon vrede mee heeft als jij van je sleetje valt ik zie al voor me hoe dat hier zou gaan! Hoe oud is zilver en hoeveel veulens heeft ze al gehad?

Laurentti &
Vulina
Ik ben eigenlijk niet van plan mijn merries te gaan melken omdat ik bang ben dat ik het niet goed aan het veulen geef of dat ik juist zorg dat ze zich verslikt. Maar ik heb wel een merrie waarbij ik me zou kunnen voorstellen dat ze het melken misschien niet zou accepteren, dan klinkt de tip van het eerste half uur juist wel weer heel handig. Kunnen jullie een situatie benoemen (bijvoorbeeld als er iets niet goed gaat bij de bevalling of noem maar op) waarbij je adviseert toch wel echt even te melken en het veulen de fles te geven? En hoeveel moet ik dan melken, en stel ik krijg de melk er dan toch niet in is er dan nog wel genoeg bij de merrie of komt dat niet zo nauw?

salatiga1995

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:48

Nee ik doe nooit een veulenprik, maar dacht ook weleens wat gelezen te hebben dat als je merrie altijd netjes op tijd geënt is dat het dan niet persé hoeft? Want anders moet ik 2x enten in 2 maanden >;)

Kabayo, ze kan nog lekker sjouwen voor de slee! En schrok ze niet toen je kapseisde? :')

Haha Cio, die is echt niet onder de indruk... van de zijkantfoto zie je pas hoe dik ze is, mooi aan het bakken!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:07

Wiseguy heeft vorig jaar ook geen veulenprik gehad. Heb 's ochtends wel de da laten komen om hem en de nageboorte te checken.
Maar ze gaf aan dat gezonde veulens niet snel meer een veulenprik kregen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:57

Ik doe ook nooit veulenprik. Goed enten, goed voeren en zorgen dat ze goed biest krijgen. Gezonde veulens hebben 'm niet nodig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:05

Ook geen veulenprikjes hier :D

Was vandaag heerlijk weer, dames hebben genoten vd zon.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:07

Ik melk bij de merrie die ik nu heb altijd, die laat het veulen niet drinken omdat de uier te zeer doet. Dat zoeken doet haar zeer.
Vorige merrie was heel anders, die stond zo ongeveer met haar achterbeen omhoog en daar dronken de veulens in no-time.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:08

Hier ook geen veulenprik..

MoosssJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:18

Ik twijfel hier nog over de veulenprik.. Wat zijn jullie voor en tegen argumenten?
Gwen kan niet zo heel goed tegen enten en wordt er echt ziek van hierdoor dus mijn twijfel %)

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:43

Tijdens de online meeting dierenkliniek gaven ze aan ip geen veulenprik , alleen bij zwakkere veulens

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:11

Hier wel een veulenprik. Ik test geen antistoffen trouwens. Dat is voor mij echt iets nieuws. Vroeger deden we dat ook niet en vond het best duur :o

Salatigna nee ze vond het niet eng.het was eerder "zucht.."

Dddara zilver boeid niks wat :+ alleen de normaalste dingen zijn spannend haha. Zilver word dit jaar alweer 6. Gaat veel te snel. Ze heeft 1 veulen gehad. Laventhe die nu in Limburg staat bij een bokker. Ze is verkocht
Afbeelding

Cio die eerste foto :(:) wat een heerlijke buik <3

Mer ja geweldig. Inspannen en wegrijden. Zo fijn. Hetzelfde onder het zadel. Oef die is al dik! Groot veulen :D

Busymissy grappig he :+ Jaa ze loopt heerlijk :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:23

Ooit in mn leven moet ik ook op een slee axhter een paard zie ik al _O-

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:46

Oh heeeeeerlijk, ik wil ook met m'n snowboard achter het paard hahaha *\%/*

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:47

Hier ook geen veulenprik gegeven vorig jaar, maar wel antistoffen getest. Dit is toch niet zo duur? Paar tientjes dacht ik. Voor jezelf een fijn idee dat je zeker weet dat het veulen goede antistoffen binnen heeft gehad. En het is nog altijd een stuk goedkoper dan dat je met veulen met veulenziekte op de kliniek staat.

Leuk zo met die slee!

Corina, hoop voor jou dat veulentje zich snel aan dient, na het weekend word het weer wat warmer, dus wie weet dat ze toch op iets betere temperaturen wacht :D

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:00

Hier ook geen veulenprikje. Wij moesten deze keer wel echt wel even melken en ik ben blij dat we het veulen wat biest konden geven zodat het de moed niet verloor en kon blijven zoeken en ondertussen toch al wat binnen had gekregen. Met een spuitje geven is misschien wel handig. De fles wilde onze Pientje echt niet hebben.

De kleine ontwikkeld zich trouwens als een klein brutaal monstertje. Zodra de boxdeur opengaat is mevrouwtje er als de kippen bij. Ze is absoluut niet bang en al heel gezellig!
Afbeelding
Afbeelding

Ze wil ook geen seconde stilstaan vr een mooie profielfoto!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:09

Ik ben echt al jaloers op jouw baby foto's Ynekes <3 . Heerlijk!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:18

Ynekes, ze ziet er goed uit!
Ik denk dat je wel meerdere ongeduldigen hier jaloers maakt momenteel :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:21

Ahw ynekes wat doet ze het goed !
En denk dat iedereen niet meer kan wachten !

Corina hoop voor jou toch wel snel hoor, de fop merrie :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:29

Veulenprik is alleen vitamines en tetanusserum. Als de merrie niet goed geënt is is het zinvol voor het laatste, en als het veulen echt zwak is kunnen vitamines helpen, maar normaal gezien is het niet nodig.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:04

Wat is Laventhe al een prachtig paard zeg! Mooie uitstraling.

Ik dacht ook de slee achter Suus te hangen, maar ik zie me ook zo de bocht uitvliegen :')

Ynekes Pientje ziet er zo meuk uit toch benieuwd naar een profielfoto, ooit _O- gezellig dat ze al zo mensgericht is!

Veulenprik heb ik alleen bij mijn eerste veulen gehad omdat ik niet beter wist en 2 jaar geleden toen een moedertje haar leven aan een zijde draadje hing en er door haar pijn ook bijna niets te melken viel de eerste uren.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:13

Bedankt voor de reacties neem indd geen pavo kit dan flesje en spuit heb ik er al liggen!
Bel sws de da zodra ik zie dat ze gaat bevallen.

Wat fijn zeg ynkes je hebt groot gelijk lekker binnen straks kunnen ze lang zat buiten lopen! Super leuk die updates lekker fotos blijven plaatsen van knappe pien <3

Kabayo wat is zilver toch een leuke merrie echt een knapperd en ze lijkt me ook echt een hele lieve merrie!

Wat een mooie merrie ook twee bladzijdes terug koffievos? Met wie is ze gedekt..

Corina pfff wat een geduld zeg ze maakt het je niet makkelijk 8)7
Heb je zelf nog een beetje slaap zal vast niet..

Spannend zeg met de lekkende uiers zou fijn voor jullie zijn als rond maandag komt dan zijn de koudste dagen voorbij!

Ik ent mijn paard morgen was bij de da en die zij dat het beter was om de moeder te enten zodat ze het via de moeder binnen krijgt dat dat beter is!

Vind het wel erg glad worden in de paddock alles vriest op morgen hou ik haar binnen denk is maar even niet anders!
Had trouwens gister echt penny momentje: <3
Wil ik even delen met jullie *D
En heb een naam hoor voorzowel merrie als hengst *\o/*

Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:23

Heel druk geweest en ik schrijf überhaupt niet veel, maar wilde even reageren op de vraag van het temperaturen als teken can een naderende bevalling. Ik gebruik het Radco alarm, deze meet elke 5 minuten de lichaamstemperatuur. Dit is een hele goede manier om een bevalling te voorspellen. Alle paarden dalen voor de geboorte, alleen sommige dalen langzaam soms al een dag van te voren en in de laatste uren snel, vorig jaar een merrie die heel snel daalde vlak voor de bevalling en dan kan je toch nog afwezig zijn. Zelf temperaturen is dan ook niet zo betrouwbaar. Maar met een alarm zoals de Radco is wel heel betrouwbaar.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:05

even een kleine update. de melk word zoet

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:06

Yeah, spannend! De laatste ronde gaat in *\o/*

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:12

corinadrenth schreef:
even een kleine update. de melk word zoet