Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik vind dat iedereen zo nu en dan wel hier een fotootje kan plaatsen toch? Zeker als je nieuw bent... maar dat zijn misschien mijn koppige principes 
ook beter om te controleren wat mijn hengst nu eigenlijk fokt... Maar het word wel lastig als er 2 hengstjes worden geboren... dan moet er eigenlijk sowieso 1 verkocht vrees ik...
de meeste hengsten in NL vind ik vrij weinig behang hebben, iig weinig sok voor een Irish cob. nu heeft Deaglan dit wel, maar ik zou ook wel weer graag kans maken op een apart kleurtje.

juval schreef:ik heb een plekje besproken bij stal Huusstede. Maar ik twijfel nog, t is best ver weg, en ik wil er denk ik toch liever zelf vaak naar toe. maar goed, dat zien we wel als het zover is. misschien kan die ook wel thuis blijven (als julia het ermee eens is dat Lucy vertrekt) ... maar het hangt van het veulen af.
Ellis bestookt je dagelijks met foto's en de omgeving is heel mooi om er een dagje uit van te maken
Tinniie schreef:Wij fokken altijd met K.I.
Stuk veiliger voor merrie en hengst en hogere slaagkansen op dracht aangezien je op de juiste moment op de juiste plaats zit
Wel dat het veiliger is hoor, maar natuurlijke dekking geeft nog altijd de hoogste drachtigheidspercentages
Ondanks dat vrij weinig mensen het meer doen. Snap heel goed dat veel mensen hier niet voor kiezen maar het is toch zo dat er best veel merrie's zijn die doormiddel van KI niet drachtig worden en wel bij natuurlijke dekking, gewoon omdat ze als het ware het hele voorspel missen en dat hebben sommige dames nou juist nodig om het goed te laten pakken en een mooie eisprong te krijgen.
Imo is dekking aan de hand namelijk alsnog geregeld door de mens en niet door de natuur
(al zeg ik niet dat er iets mis mee is want voor veel merrie's werkt het en het is toch veiliger dan los dekken zegmaar) Annikab schreef:Hier beide keren KI gedekt, maar daar hoefde het rietje niet van ver te komen. Wel iets meer kosten inderdaad.
Mijn ervaring met opfok is dat de goede opfokken al snel vol zitten en je daar echt moet reserveren. De opfok waar mijn hengst staat en m'n komende veulen ook naartoe gaat, had eind 2016 nog maar 1 plekje op de reserveringslijst voor de 2017-veulens...
(afgelopen jaar ook een hok bijgebouwd voor pensionklanten. Die zat binnen een week vol
) Vulina schreef:Annikab schreef:Hier beide keren KI gedekt, maar daar hoefde het rietje niet van ver te komen. Wel iets meer kosten inderdaad.
Mijn ervaring met opfok is dat de goede opfokken al snel vol zitten en je daar echt moet reserveren. De opfok waar mijn hengst staat en m'n komende veulen ook naartoe gaat, had eind 2016 nog maar 1 plekje op de reserveringslijst voor de 2017-veulens...
Wij zitten ook elk jaar vol. Voor 2017 reserveren kan bij ons niet eerder dan dat je weet wat je krijgt, qua geslacht. Veel mensen reserveren wel al in: kun je plek vrij houden voor 3 veulens, maar uiteindelijk is dat niet eerder 'vast' dan wanneer de veulens er zijn. Daarbij fokken veel vaste klanten elk jaar een aantal voor de verkoop en een aantal om op te fokken. Daar komt dan geslacht en potentie bij kijken, voordat ze weten hoeveel hier komen. De enigen die zeker weten dat ze het veulen houden, zijn vaak de particulieren die eenmalig/een enkele keer een veulen fokken..
Wij gaan dit jaar 2 loodsen bij bouwen. Een grote en een kleinere. In de 'hoop' dat we dan eens plek over hebben voor de late reserveerders en nieuwe klanten(afgelopen jaar ook een hok bijgebouwd voor pensionklanten. Die zat binnen een week vol
)
) laten insemineren + de merrie van Mariska. Alle drie ook in één keer drachtig.
) bij een particulier lopen in Friesland. Is zelf ook gewoon een fokker met een aantal stallen vrij, dus vrij kleinschalig, maar wel alles netjes voor elkaar.