[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:30

Welkom Hindo. Wat vervelend dat je een slechte ervaring hebt met de opfok. Mocht je het willen delen dan mag je uiteraard een pb sturen. Ik kan goed begrijpen dat je misschien even wil ventileren. Ik hoop dat het niet te ernstig is met het paardekind.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:57

Marije gefeliciteerd!!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:01

Hindo, welkom! Balen dat de opfok zo tegenviel!
Combi kan ik niet zien want ik kijk geen profielen :o :') ik vind dat iedereen zo nu en dan wel hier een fotootje kan plaatsen toch? Zeker als je nieuw bent... maar dat zijn misschien mijn koppige principes :o

Over aanhouden of verkopen, ik zou het nu nog niet kunnen zeggen... het ligt er aan hoe de kwaliteit is, dat heeft de hoogste prioriteit. Maar liever zou ik het wel zien opgroeien :j ook beter om te controleren wat mijn hengst nu eigenlijk fokt... Maar het word wel lastig als er 2 hengstjes worden geboren... dan moet er eigenlijk sowieso 1 verkocht vrees ik...

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:23

Veulen zullen we sowieso aanhouden, ik fok puur voor mezelf/de sport. Qua opfok; vervelend dat je een vervelende ervaring had Hindo. Die van ons zal in principe een jaar naar de Eiffel (Stal Escapade) gaan, afhankelijk van karakter/groei etc zal het daarna naar huis komen.. Voordeel van daar vind ik de uitstekende zorg (mijn 2 merries hebben er afgelopen jaar 1,5 maand gelogeerd en ik kom er regelmatig), de ruimte (hectaren aan grond) en de heuvels (goed voor de lichamelijke ontwikkeling). Lijkt me lastig om in Nederland een passende opfok te vinden (dan kom je mogelijk bij een natuurgebied terecht oid, wat ik qua toezicht niet fijn vind...)

Veulen is flink aan 't rollebollen in de buik, eigenlijk continu wel wat actief..kan wat worden hihihi! Merrie zit nu bijna op 210 dagen..

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:25

hier zal het veulen weg gaan. ik wil wel ooit ee veulen aanhouden, maar dan wel van een hengst die Misha op al haar punten verbeterd. Nikai verbeterd Misha al op veel punten, maar heeft net iets te weinig behang.
van het jaar word Misha wss gedekt door Deaglán en als daar een merrie veulen uit gaat komen is de kans groot dat ze blijft.

maar werken er hier wel eens mensen met KI? kan je deze ook vanuit engeland ofzo laten komen, want ik ben daar een paar hengsten tegen gekomen <3 <3 <3 de meeste hengsten in NL vind ik vrij weinig behang hebben, iig weinig sok voor een Irish cob. nu heeft Deaglan dit wel, maar ik zou ook wel weer graag kans maken op een apart kleurtje.
dat is allemaal voor in de toekomst hoor, maar met KI heb je ook weer het voordeel dat het niks uitmaakt of ze ijzers onder hebben en dat krijgt Misha wel aangezien dat we binnenkort vaak aangespannen gaan rijden over de weg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:29

AlaskaTorrie schreef:
Lijkt me lastig om in Nederland een passende opfok te vinden (dan kom je mogelijk bij een natuurgebied terecht oid, wat ik qua toezicht niet fijn vind...)

Er zijn in Nederland zat hele goede opfok bedrijven hoor ;) Met nog meer hectares en veel toezicht :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:35

KI gebeurd veel bij de rijpaarden. ;)
Zelf weleens aan gedacht, maar een veulen fokken wordt wel veel duurder met KI in mijn geval.
Ik had een dekhengst op het oog waar een rietje al erg duur was, dan nog transport naar NL en dan inbrengen.

Vulina, vast veel prima opfoks. Maar mijn ervaring is ook wel dat het soms lastig in te schatten is. Ben weleens op een opfok geweest die goed klonk en dan schrok je als je kwam kijken..
En weet een Cob die tussen de rijpaardveulens liep. Ze gingen allemaal voor hem aan de kant en hij at alle brokken etc op. :P

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:08

Bij kwpn gaat volgens mij alles via ki.
Sperma uit het buitenland is ook vrij normaal, lastig is alleen dat ze maar bepaalde dagen verzenden en je dus heel goed moet plannen ism je veearts wanneer je sperma besteld.

Denk dat er echt wel goede opfok bedrijven bestaan, wilde graag een beetje dicht bij huis zodat ik wat vaker kon kijken, dan was er niet heel veel keuze in opfok.

Ik hoop dit jaar op een hengstveulen.. merrie heeft alleen nog maar merrieveulens gekregen. Elk jaar voor de geboorte al door diverse mensen gebeld dat ze t veulen wilde kopen als t een hengst was... helaas elke keer moest ik ze teleurstellen..

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:35

Hier beide keren KI gedekt, maar daar hoefde het rietje niet van ver te komen. Wel iets meer kosten inderdaad.

Mijn ervaring met opfok is dat de goede opfokken al snel vol zitten en je daar echt moet reserveren. De opfok waar mijn hengst staat en m'n komende veulen ook naartoe gaat, had eind 2016 nog maar 1 plekje op de reserveringslijst voor de 2017-veulens...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:35

Wij fokken altijd met K.I.
Stuk veiliger voor merrie en hengst en hogere slaagkansen op dracht aangezien je op de juiste moment op de juiste plaats zit :)
Wij brengen onze merries altijd naar het dekstation om op te volgen, koste me vorig jaar 180€ per merrie, zaadafname, alle scans + inseminaties + verblijf met veulen voor 5 dagen inbegrepen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:55

Ik heb toen gekeken voor e3n hengst uit Engeland en het transport voor 2 rietjes was toen 400 pond en dan nog het dekgeld en het insemineren.
In totaal was dat een best flink bedrag.

Nu heb ik het sperma vers met de koerier laten komen vanuit België

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:18

juval schreef:
ik heb een plekje besproken bij stal Huusstede. Maar ik twijfel nog, t is best ver weg, en ik wil er denk ik toch liever zelf vaak naar toe. maar goed, dat zien we wel als het zover is. misschien kan die ook wel thuis blijven (als julia het ermee eens is dat Lucy vertrekt) ... maar het hangt van het veulen af.

Geen angst :+ Ellis bestookt je dagelijks met foto's en de omgeving is heel mooi om er een dagje uit van te maken :j

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:26

Tinniie schreef:
Wij fokken altijd met K.I.
Stuk veiliger voor merrie en hengst en hogere slaagkansen op dracht aangezien je op de juiste moment op de juiste plaats zit :)

Hier ben ik het toch helaas niet helemaal mee eens ;) Wel dat het veiliger is hoor, maar natuurlijke dekking geeft nog altijd de hoogste drachtigheidspercentages :j Ondanks dat vrij weinig mensen het meer doen. Snap heel goed dat veel mensen hier niet voor kiezen maar het is toch zo dat er best veel merrie's zijn die doormiddel van KI niet drachtig worden en wel bij natuurlijke dekking, gewoon omdat ze als het ware het hele voorspel missen en dat hebben sommige dames nou juist nodig om het goed te laten pakken en een mooie eisprong te krijgen.

En met natuurlijke dekking bedoel ik de dekking in de kudde, niet aan de hand O:) Imo is dekking aan de hand namelijk alsnog geregeld door de mens en niet door de natuur :+ (al zeg ik niet dat er iets mis mee is want voor veel merrie's werkt het en het is toch veiliger dan los dekken zegmaar)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:39

Annikab schreef:
Hier beide keren KI gedekt, maar daar hoefde het rietje niet van ver te komen. Wel iets meer kosten inderdaad.

Mijn ervaring met opfok is dat de goede opfokken al snel vol zitten en je daar echt moet reserveren. De opfok waar mijn hengst staat en m'n komende veulen ook naartoe gaat, had eind 2016 nog maar 1 plekje op de reserveringslijst voor de 2017-veulens...

Wij zitten ook elk jaar vol. Voor 2017 reserveren kan bij ons niet eerder dan dat je weet wat je krijgt, qua geslacht. Veel mensen reserveren wel al in: kun je plek vrij houden voor 3 veulens, maar uiteindelijk is dat niet eerder 'vast' dan wanneer de veulens er zijn. Daarbij fokken veel vaste klanten elk jaar een aantal voor de verkoop en een aantal om op te fokken. Daar komt dan geslacht en potentie bij kijken, voordat ze weten hoeveel hier komen. De enigen die zeker weten dat ze het veulen houden, zijn vaak de particulieren die eenmalig/een enkele keer een veulen fokken..

Wij gaan dit jaar 2 loodsen bij bouwen. Een grote en een kleinere. In de 'hoop' dat we dan eens plek over hebben voor de late reserveerders en nieuwe klanten :D (afgelopen jaar ook een hok bijgebouwd voor pensionklanten. Die zat binnen een week vol :+ )

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:41

Ik denk ook dat de natuurlijke dekkingen het hoogste slaginspercentage hebben.. Wij dekken KWPN, dus doen alles middels KI..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:12

Vulina schreef:
Annikab schreef:

Wij zitten ook elk jaar vol. Voor 2017 reserveren kan bij ons niet eerder dan dat je weet wat je krijgt, qua geslacht. Veel mensen reserveren wel al in: kun je plek vrij houden voor 3 veulens, maar uiteindelijk is dat niet eerder 'vast' dan wanneer de veulens er zijn. Daarbij fokken veel vaste klanten elk jaar een aantal voor de verkoop en een aantal om op te fokken. Daar komt dan geslacht en potentie bij kijken, voordat ze weten hoeveel hier komen. De enigen die zeker weten dat ze het veulen houden, zijn vaak de particulieren die eenmalig/een enkele keer een veulen fokken..

Wij gaan dit jaar 2 loodsen bij bouwen. Een grote en een kleinere. In de 'hoop' dat we dan eens plek over hebben voor de late reserveerders en nieuwe klanten :D (afgelopen jaar ook een hok bijgebouwd voor pensionklanten. Die zat binnen een week vol :+ )

Mooi! Want als degene bij mij in de buurt vol zit of niets is, wil ik mijn veulen graag bij jou zetten :D

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:36

En andersom hebben wij nochtans ook al dikwijls meegemaakt... merries die via een natuurlijke dekking nooit drachtig raakten en dan met K.I direct van de eerste keer drachtig zijn. De technologie staat niet stil he, de 'verdunners' van tegenwoordig bevatten ook allerlei middelen om het zaad te bevorderen, gaande van voeding/vitaminen, antibiotica, tot een soort gel/kussentje waar de zaadcellen met hun hoofdjes gaan liggen waardoor ze zichzelf en de anderen niet beschadigen. (Cushion centrifugage)
Er komen ook veel minder bacterieen mee in de merrie en veel meer controle indien tweelingdracht.

Wij hadden trouwens dit jaar 17 van de 20 merries van de eerste keer drachtig met KI.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:21

Hier de drachtige dames (en toekomstige vader) ook nog eens op de foto gezet vanochtend, de buikjes zijn nu echt serieus aan het groeien:

Jade & Satinka
Afbeelding

Crome
Afbeelding

En Arany voor het eerst sinds lang met winterpelsje :)
Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:22

Wauw Arany is echt prachtig :~
De dames ook natuurlijk!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:09

Ooooh wat gaan jullie akelig hard.

Opfok heb ik geen ervaring mee. hier blijft alles normaliter lekker thuis.

Ik ben jaloers op jullie mooie strakke foto's. Volgens mij moet ik ook eens een grote camera aanschaffen...

Gaya is inmiddels ook over de 200 dagen grens heen. Vanmorgen had ik het idee dat ik het veulens goed zag bewegen in de buik. Zeker ben ik niet want ze was ook heerlijk aan het eten. :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:10

Via natuurlijk dekken is slagingskans nog altijd het hoogst. Mijn hengst dekte ook altijd natuurlijk en heeft op 1 na alles in de eerste ronde drachtig gekregen.

Als we het veulen houden gaat hij/zij of naar een kennis of naar de stal waar mijn beide paarden ook ingereden zijn.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:38

Hier nu twee jaar met KI gewerkt, dekken niet heel veel NWR's meer natuurlijk.
Eerste jaar zijn mijn merrie's met zijn tweeën naar België gegaan (met nog twee merrie's uit de buurt op de vrachtwagen) en daar geïnsemineerd. Verzenden vanuit België is geloof ik al iets duurder. Alle vier waren gelukkig in één keer drachtig en binnen een maand waren ze weer terug in Groningen.
Afgelopen jaar met de veulens aan de voet, hield ik ze liever hier en hebben we aan huis (nou ja aan stal voor mij ;) ) laten insemineren + de merrie van Mariska. Alle drie ook in één keer drachtig.
En bij Roos zaten ook twee eitjes, dus wisten bij het insemineren al dat we daar op tijd op moesten scannen om een evt. 2de vruchtje weg te laten knijpen. Bij natuurlijk dekken heb je daar wel minder controle op.

Denk zeker niet dat KI beter is dan natuurlijk dekken hoor. Wat je ook zegt, soms wekt bij een hengst lopen ook wel bepaalde hormonen op. Wij zitten echter met hengsten die overal door Nederland staan en in de sport lopen, dus dan is KI toch wel de oplossing.
Alleen het uit Engeland verzenden zal wel hogere kosten aan zitten. En voor vers lijkt me dat al wel een hele lange reis, dus je zit mogelijk aan diepvries vast. Daar komt wel iets meer bij kijken dan met vers insemineren.

Wat de opfok betreft, heb ik nu mijn merrieveulen van 2016 (dat mooie donkerbruine merrieveulen, DL O:) ) bij een particulier lopen in Friesland. Is zelf ook gewoon een fokker met een aantal stallen vrij, dus vrij kleinschalig, maar wel alles netjes voor elkaar.
Na komend seizoen maar even kijken. Hoop nog steeds op een merrieveulen van Lies. Maar twee in de opfok houden wordt ook weer wat prijziger. Ik ben toe aan een promotie op het werk :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:38

Ik doe gewoon via ki. Vind ik persoonlijk makkelijk en je kan het via scannen mooi in de gaten houden. En scheeld het gewicht op de rug :P

Ik heb lady vandaag uitgelachen haha geweldig
https://youtu.be/Iutr_ByTyeE

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:17

Haha ja dat zijn de leuke, vooral als ze dan met de oren gaan bewegen :P

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:27

Mijn merrie heeft gewoon drie weken met de hengst in de wei gelopen. Ik denk dat het binnen 2 dagen al raak was :j
Ik heb haar tot de volgende cyclus laten staan, maar ik had haar eigenlijk na 5 dagen al naar huis kunnen halen. Ze hebben het erg naar hun zin gehad :o
De scholieren langs het fietspad trouwens ook, doorlopende voorstelling <<)