[HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:11

parouscha heeft de kleine al een naam?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

Proficiat Parouscha!! Mooi veulen! Ben ook benieuwd naar foto's wanneer hij droog is en recht staat. Het kan zijn dat ze in het begin de draad nog niet zo goed zien, dus wij hadden er overal gekleurde lintjes aangehangen. Ze is er 2 keer in gelopen, maar had het toen snel door.
Stroom afzetten heeft volgens mij ook niet veel nut, dan leren ze het niet en het kan toch geen kwaad als ze eens een schokje krijgen.

Sterkte Charaz!! (ga even je topic lezen) Ze was nog erg jong, maar je bent snel gehecht aan zo'n klein ding he.

Vanessa, lief kopje heeft je veulen! En ook een mooi halstertje! Zie je niet vaak, leren halstertjes bij veulentjes, ze groeien ook zo snel he.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:18

Ik begin echt steeds gekker op Risky te worden.
Gister ben ik met hem aan de hand gaan wandelen samen met kyra en Risky.
En hij deed het zo super goed.
Uiteindelijk liep hij netjes gewoon aan het touw mee, zonder iets achet zijn kont langs.
Zelfs hem aan de hand laten draven ging.
We zijn tractoren, auto's fietsen, vrachtwagens en wandelaars tegen gekomen.
En in het begin vond hij ze dood eng maar uiteindelijk leip hij gewoon rustig door.
Onderweg natuurlijk een paar keer bij laten tanken en heel veel oeh en ah's gehoord.

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:19

Vanessa waw wat een bonk al!

Parousha Gefeliciteerd!!!! Je hebt er ook lang op hoeven wachten,ze had echt geen buik zeg! Op de fotos lijkt het veulen niet eens erg klein! Als hij te schriel is,zou ik toch even een prikje geven denk ik.

Charaz jeetje...veel sterkte..wat erg,dan is je veulen eindelijk gezond geboren!

Maseike wat een gave foto van Kookie!

Dwyne zou jij dan de volgende zijn nu?

Gisteren had Kyoto kolieken,ik zag het meteen,hij was erg ongemakkelijk,liggen,rollen,lopen als een dronkaard,willen plassen,...hij poepte wel,dus dat was al iets. Meteen VA gebeld en hij kreeg pijnstillers en vandaag lijkt alles over.
Zou een combi geweest zijn van moeders die gigantisch hengstig staat,teveel drinken door het warme weer,en beginnen grasjes eten.
Hopelijk komt het niet meer voor nu! Hij had na de prikjes toch meteen al weer praatjes ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:21

Proficiat paroucha.
Ik ben juist super blij dat er hier stroom op staat.
Als ze dan tegen de draad aan komen springen ze igg terug of gaan ze er 1 keer doorheen maar is het daarna vaak klaar.
Als er geen stroom op staat gaan ze er gewoon te pas en te onpas doorheen.
Er is 1 stukje waar niet altijd stroom op staat nou je snapt al wat Risky daar van vindt, daar spring je tussendoor.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:23

gem schreef:
parouscha schreef:
nou mijn stalhouder belde net dat hij dacht dat net te lang duurde en omdat ze zoveel trapte. Maar veearts heeft haar opgevoeld en alles was goed , alleen omdat ze sinds gisteren zoveel melk geeft? Was hij bang dat ze niet genoeg melk meer had voor als het veulen er komt straks. En ik moest melk kopen bij een paardenmelkerij. Volgends mij valt dat wel mee, ze melkt pas sinds gister.. Wat denken julli? Vond het zelf wat overdreven merrie geeft pas biest sids gisternacht en dan nu al da erbij. Maarja heb ik iig alles eraan gedaan haha

Lijkt me onzin. De echte biestproductie schijnt toch echt pas te komen als het veulen geboren is. (Dan zou Rianne haar veulen nooit biest gehad hebben :+ )

Klopt, de echte biest komt pas op gang als het veulen geboren is en wat er voor de geboorte uitlekt is niet erg. Hoe hadden paarden het anders in de natuur moeten doen? Evenals veulens in de regen, ik zou zelf ook een pasgeboren veulen niet in de stromende regen laten staan, maar hoe denk je dat dat gaat als een veulen in het wild op die manier wordt geboren? Als het goed is moeten ze er tegen kunnen.

Verder allen bedankt voor het reageren op het niet-reageren ;)

Dwyne bedankt voor de namen!

Maseike, gave foto van Cookie, die moest duidelijk even afreageren!

Kitzbi, Kim is een prachtig veulen!

Parouscha, gefeliciteerd met je veulen!
De merrie was inderdaad niet heel erg dik.
Betreft in het land doen, ik zorg altijd dat de stroom er af is als ik ze los laat voor de eerste keer met een pasgeboren veulen, omdat ze meestal even tegen de draad vliegen uit desorientatie en soms dan klem komen te zitten met een been tussen de draad, en dan kan ik ze er nog makkelijk uithalen als het stroom eraf is. Als ze een minuut of 10 erin staan doe ik de stroom erop en blijf er een half uurtje bij, daarna kijk ik regelmatig even bij de wei of het goed gaat. Het beste is als ze zo snel mogelijk leren wat stroom is. Ik ken namelijk diverse paarden die dat niet hebben geleerd als veulen en die nu met geen mogelijkheid binnen een omheining blijven.

Vanessakusje, wat een mooi ding dat veulen van je!

Charaz, wat erg!!! sterkte! :(:)

Es heeft melk, na een paar dagen een klein beetje te harsen, meer korstjes dan puntjes, had ze vanmorgen melkdruppels aan haar spenen! Vandaag dag 326.
Ze loopt nu lekker in de wei met haar vriendje en we houden haar in de gaten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even ter vergelijking, dit is Es in keuringsconditie, zo'n 5 jaar geleden:

Afbeelding

Venus, mijn ijslandermerrie die ook meedeed in DBT 2008 (hengstveulen Áfram), is 8 dagen achter elkaar gedekt, eergister voor het laatst, dus hopelijk drachtig! Afgelopen jaar was ze al door deze hengst gedekt maar heeft ze ergens verworpen/geresorbeerd.

Afbeelding
Afbeelding

Haar vriendin Sigrún, een jonge zwarte ijslandermerrie, is ook bij de hengst, zij is nog niet gedekt.
Haar cyclus lijkt langer óf er is iets aan de hand. Ze is gisteren gescand en had een ei van 4 cm maar geen hengstigheid. Nu had ik haar 3 weken geleden hengstig gezien, piepen en gillen, maar pas een week later begon ze echt van zich af te plassen, dus wellicht is dat nu ook aan de hand.
Ik hoop het maar, hopelijk laat ze zich snel dekken!

Afbeelding
Afbeelding
Dit is de hengst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Magic_Ice op 06-06-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:29

woej het volgende veulen is in aankomst! Ze lijkt er ook erg klaar voor,de flanken helemaal ingevallen enzo!
Verder nog 2 veulens in de maak dus,spannend!
Hier had onze zwartbonte dus ook voor dat ze zich 9 dagen liet dekken! Vrijdag sloeg ze eindelijk af. Rare cyclussen zo!

Kyrke leuk hoor,met mn eerste veulen deed ik dat ook allemaal en ze worden er erg mak van. Zou het nu nog moeten doen maarja vind er echt de tijd niet meer voor dankzij mn peuter :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:34

Essiesilly spannend het hartje morgen ben heel benieuwd!

Kyrkelover wat braaf van jouw veulen. Zo netje aan een touwtje meelopen.

Pretty beterschap met de koliek verschijnselen!

Magic stevige merrie! Ziete r super gezond uit. En mooie ijslanders.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:39

charaz Heel veel sterkte.

Parousha Gefeliciteerd eindelijk na het lange wachten.

Pretty gelukkig dat nu alles goed gaat, altijd naar om die kleine ziek te zien.

Hier gaat alles goed, de kleine groeit goed, hij heeft het met dit weer wel heel warm, gisteren hebben we hem een douche gegeven en dat vond hij wel lekker, alleen toen we hem droog gingen maken vond hij het wat minder leuk en bokte eerst naar mij, kon hem gelukkig net ontwijken en daarna steigerde hij naar mijn zusje wat ook net goed ging. Op zig is hij heel lief en braaf, maar wel echt een hengstje...

Hier een foto van hem 1 mnd oud.
Afbeelding

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:44

Magic Word spannend, merrie ziet er goed uit.
En duim voor je dat bijde merries snel drachtig zijn, zou mooi zijn volgend jaar 2 veulens ongeveer tegelijk.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:55

Ik vindt het wel fijn er zo veel mee doen.
Je merkt vaak veel verschil tussen paarden die als veulen/jaarling veel in hand zijn geweest en welke niet vindt ik persoonlijk.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:57

Magic: Merrie ziet er goed uit :D
Dat Venus zich 8 dagen achter elkaar heeft laten dekken zeg! Frekja liet zich maar 1 of 2 keer dekken en dan was het klaar ...
Leuk dat ze door Boreas gedekt is :) Hij is erg leuk, jammer alleen dat het een schimmel is .. :P

Conejo: Lekker dat je het veulen hebt afgespoten! Bij mij op stal doen ze dat ook al met de veulens, wennen ze er meteen aan :)

Ik denk dat het met stroom verstandig is om een veulen daar snel kennis mee te laten maken, zodat ie weet hoe of wat.
Mijn merrie gaat dwars door stroom heen, zolang er eten staat, blijft ze er netjes achter, heeft ze volgens haar idee te weinig eten ... Dan komt ze er gewoon doorheen.. Mijn merrie is sowiezo een uitbreker.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:59

Parouscha gefeliciteerd :) :)
Nou wil een mooie topic hoor van je veulen.... :) :)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:00

vanessakusje schreef:
Essiesilly spannend het hartje morgen ben heel benieuwd!

Kyrkelover wat braaf van jouw veulen. Zo netje aan een touwtje meelopen.

Pretty beterschap met de koliek verschijnselen!

Magic stevige merrie! Ziete r super gezond uit. En mooie ijslanders.

Ja Es is flink, ik heb in bovenstaand bericht nog even een foto toegevoegd van haar in keuringsconditie.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:00

Hier staat het stroom erook op en Kim heeft hem al gevoelt :) nu weet ze dat ze daar vanaf moet blijven

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:02

Libertylove schreef:
Magic: Merrie ziet er goed uit :D
Dat Venus zich 8 dagen achter elkaar heeft laten dekken zeg! Frekja liet zich maar 1 of 2 keer dekken en dan was het klaar ...
Leuk dat ze door Boreas gedekt is :) Hij is erg leuk, jammer alleen dat het een schimmel is .. :P

Ik ben juist wel gek van (appel)schimmels, haha! Ik hoop ook op schimmelveulens ;)

Vorig jaar en in 2007 liet Venus zich 5 dagen achtereen dekken, dus dit is bijna het dubbele.
In 2008 heb ik een hengstveulen gekregen van Venus x Skorri fra Gunnarsholti, dat was ook een supercombi! Ik heb hem nog steeds.

prettyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:05

Magic de merrie is niet meer te herkennen :D ,flinke buik heeft ze nu hoor!

Conejo zo dat is ook al een hele kerel. Ons hengstje is ook een echte hengst hoor,streken lieten nog geen dag op zich wachten en we hanteren de harde hand. Zou toch echt eens een merrietje willen hebben uit Pretty,om het verschil te zien :P

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:15

Magic_Ice schreef:
Ik ben juist wel gek van (appel)schimmels, haha! Ik hoop ook op schimmelveulens ;)

Vorig jaar en in 2007 liet Venus zich 5 dagen achtereen dekken, dus dit is bijna het dubbele.
In 2008 heb ik een hengstveulen gekregen van Venus x Skorri fra Gunnarsholti, dat was ook een supercombi! Ik heb hem nog steeds.

Ik vind schimmels te veel poetswerk, is niet zo handig in de toekomst voor wedstrijden ... Mezelf kennende.
Frekja haar vader is Ás, ook een echte schimmel. Als het goed is kan het veulen geen schimmel worden, paps is donkerbruin :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:22

pretty schreef:
Magic de merrie is niet meer te herkennen :D ,flinke buik heeft ze nu hoor!

Conejo zo dat is ook al een hele kerel. Ons hengstje is ook een echte hengst hoor,streken lieten nog geen dag op zich wachten en we hanteren de harde hand. Zou toch echt eens een merrietje willen hebben uit Pretty,om het verschil te zien :P

ja hij is zeker al een hele kerel en wil nog steeds voor wereld dominatie gaan, maar is ook wel een watje, hij rend altijd heel erg snel naar mama als hij iets eng of spannend vind. 2 jaar terug hebben we een merrie uit dezelfde combinatie gehad en die was veel ondernemender, wel minder happen en zo. Merken echt veel verschil tussen merrie en hengst. Is nu helemaal goed te vergelijken omdat het volle broer en zus zijn.

Foto van zijn volle zus nu 2 jaar oud.

Afbeelding

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:03

Parouscha gefeliciteerd!
Charaz sterkte :(:)
MagicIce: jeetje die is dik zeg!
Conejo: leuke foto!

Afbeelding

Tanja deze week, het veulen mag officieel vanaf vandaag komen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:23

IvysToeter schreef:
parouscha heeft de kleine al een naam?

Hebben nog een paar namen in gedachten. Maar zitten zelf aan Fernando te denken :) Maar Ferius is ook leuk of Fichency :D

Iemand een voorkeur?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:26

jennyk schreef:
parouscha: wat een leuk veulen! Kopie van zijn moeder zo dat hoofdje?

charaz: sterkte.

Ja echt een kopie ervan! Hij heeft zelf een tikje meer uitstraling vind ik zelf.
Hij is echt nergens benauwd voor :D Aandacht vond ie geweldig vandaag :j

Heb ze vandaag op stal gelaten, er is concours in het dorp en er is niemand die er toezicht op houd. En het weer is ook niet te vertrouwen. Morgen maar lekker naar buiten, is hij ook al iets meer bewust van alles denk ik :)

Dus morgen wat droogfoto's :) Heb wel wat met de telefoon gemaakt. Maar zal zien of de kwaliteit toonbaar is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:27

Al_Zawraa schreef:
Wat een gave foto van Cookie, en wat een briljant onderschrift _O-

Ik heb net onze eigen DA even gesproken over Shoukran (Aziza was koliekerig, dus toch nog maar even de DA laten komen, tuurlijk werd ze op het moment dat hij aankwam ineens een stuk levendiger. Toch maar even wat pijnstillers en darmontspanners ingespoten omdat het flink rommelde van binnen, en ze zo in ieder geval vanacht geen last meer heeft.). Deze DA heeft Shoukran natuurlijk nog nooit gezien, maar zegt dat de kans dat de hartruis overgaat of beter wordt eigenlijk 0 is.. De kans is groot dat het alleen maar erger wordt naarmate hij groter wordt en het hart dus harder moet werken. De DA van Shoukran is op vakantie dus die kunnen we tot de 22e nog niet spreken, maar begin nu toch wel een beetje bang te worden dat er geen positief einde aan dit verhaal gaat komen.. |(

Ow bah zeg -O-

Pris, gefeliciteerd met het veulen *\o/*

Charaz , ontzettend veel sterkte gewenst meid :(:)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:49

Paroucha gefeliciteerd.

En Charaz, heel veel sterkte, we leven met je mee.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:57