[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:19

Juffmin; Ik heb een singelalarm va de 10e (via Divoza) en por is 20 april uitgerekend (je kaapt hem niet voor mijn neus weg he ;-)).
Mijn dekenverhaal staat een aantal pagina's eerder. Zodra de nacht boven 0 is ga ik afbouwen. dwz van een 370 naar een 200 grams en mocht het heel koud zijn dandoe ik er een zweetdeken onder. Overdag komt ze al in 200 grams te staan.

Ik voer sinds 2,5 weken merriebrok. Ben aan het opbouwen en nu zit ze op 3/4 merriebrok en 1/4 sport in de ochtend en in de avond 1 kilo merrie en 1/4 sportbrok. Nu heeft ze al een aantal dagen een harde nek, kan het zijn dat ik haar misschien teveel geef ten aanzien van de merrie-brok en eiwitten etc. Zodra dit bij de koudbloedjes gebeurd gaat er bij ij resoluut een alarmbel en krijgen ze minder maar ik wil graag weten of dat iets met de dracht te maken heeft of toch met het voer? (ik stap sinds vorig week weer een half uur per dag met haar ivm pees-blessure).

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:25

Hier weer nieuwe foto's van mijn merrie. Mijn merrie staat dit jaar niet met een deken. Dat is bewust omdat ze al vroeg een veulen en ik niet met afbouwen wil zitten aangezien het begin maart ook nog koud kan wezen.
Kijk en geniet van mijn (kleine) buik. :D

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:26

Wij hebben sinds december de wedstrijden gestopt. Znoesje was toen 8 maanden drachtig.
Verder ben ik wel van mening dat drachtigheid en sport tot op zekere hoogte goed te combineren valt.
Nu met mijn merrie is het nog makkelijk omdat ze nog maar L1 rijdt. Daarom ook nu bewust laten dekken en niet als ze al veel hoger in de sport loopt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:43

Bij die eerste foto zie ik meer buik dan bij de laatste, best beschaafd. Is het haar eerste veulen?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:52

Neonlight schreef:
Bij die eerste foto zie ik meer buik dan bij de laatste, best beschaafd. Is het haar eerste veulen?

Ja het word haar eerste veulen.
We hebben hier nog een drachtige merrie met eerste veulen van Mnonn maar dat echt een verschil kwa dikte.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:00

nicole, mag ik ook nog vragen hoeveel afstand er dan mag zitten tussen de ontvanger en de melder/pieper? de ontvanger kan ik gewoon in de stal zetten, maar de pieper wil ik dan wel mee naar binnen kunnen nemen :P

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:01

ik rij ook nog steeds wedstrijden met een merrie die nu dik 7 maanden is, kan nog prima ze heeft ook nog een heel beschaafd buikje en zitten nu ook in de L1 dus zoveel vraag ik ook niet van dr. Ze is wel net ziek geweest dus doe het nu even rustig aan. Maar met 2 maand stoppen denk ik.

mooie foto´s van Aimiga, het beschaafdste buikje van de stal ongeveer ;) nog een maandje toch? spannend!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:08

Inkepink: Wat een lekkere dikkie :D

Maseike: Jawel hoor, ze staat nu onder 500gr. Zo doe ik het elk jaar eigenlijk.

Ponyparadijs: Ik werk ook nog steeds met mijn merrie. :j Er zijn wel eens dagen bij dat ze aangeeft dat ze het wat rustiger aan wilt doen, en dat doen we dan ook. Ook heb ik wat meer rust ingebouwd: wat vaker een dagje vrij, wat meer buitenritjes..
Ik spring nog steeds, zonder problemen. Ze beleeft er bijzonder veel plezier aan, ben vorige week zelfs nog op concours geweest. In de les werken we vooral aan de basis: lijntjes, controle, controle controle :+ en gaan we niet meer zo hoog. :n

Neonlight: Ik heb niet gezegd dat ze het snel koud heeft. Ze steekt veel energie in het warm houden van zichzelf en dan met name in het aanmaken van een nieuwe vacht. Dit gebeurt vooral in het begin van najaar natuurlijk, en dan gooi ik er ook veel dekens op. Dan steekt ze nl. minder energie in het aanmaken van een nieuwe vacht.
Ik zie bij mijn merrie geen verschil, ze is aan het verharen en komt al mooi in de zomervacht. Mocht er een verschil zijn, dan is dat in april helemaal te verwaarlozen.

Wat de sport betreft: als mijn merrie aangeeft dat het te zwaar wordt, dat ze het niet meer leuk vind of dat het wat moeilijker gaat zet ik zonder problemen de sport aan de kant hoor. Zoals je het nu stelt doe je het voorkomen alsof ik totaal geen rekening met mijn paard hou.
Ze geeft zelf aan het leuk te vinden, heeft energie voor 10, de oortjes er constant op.. Ik zou niet weten waarom ik haar dan stil moest zetten. Zoals eerder gezegd heb ik de laatste tijd overigens wel wat afgebouwd, en dat pakt ze goed aan.

Vergis je niet, ik let ontzettend goed op mijn merrie. Als ze vanaf de eerste maand geen zin meer had gehad dan had ik vanaf de eerste maand niet meer gereden. Geen probleem. Zal binnenkort eens fotos plaatsen, kun je zien dat ze het prima doet. :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:15

Vroeger op de manege / handelsstal / "stoeterij" (alles in 1) waar ik reed, werden de drachtige merries zo lang mogelijk bereden, maar de training werd wel geleidelijk afgebouwd tot uiteindelijk een beetje voorwaarts / neerwaarts losrijden, om ze nog wat in conditie te houden.
Springen mochten de (alle?) merries echter niet meer, kreeg ooit op mijn kop omdat ik tijdens het longeren over cavaletti eentje te hoog had liggen en de a.s. mams er overheen "hipte".

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:22

Dat vind ik weer het andere uiterste. Een klein sprongetje moet kunnen. In het wild springen ze ook nog als het moet. Veulen zit goed genoeg beschermd. Springtraining zou ik ook niet meer doen, maar een huppeltje voor de lol is weinig intensief.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:22

Heey allemaal, ik meld me hier ook, onze Romy is nu ook al ruim 8 maanden drachtig. Ze begint al een aardig dikke buik te krijgen, maar voorlopig rijd ik haar gewoon door (wel een stuk rustiger). Ze heeft tijdens het werken nog zo veel plezier en enthousiasme, wel merk ik wel dat ze na het rijden wel moe is wat ze normaal nooit heeft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:24

Ik spring ook absoluut niet hoog hoor en dit zal ook zeker niet lang meer gaan duren. Maar ja, ze vind het leuk, het maakt haar los en ze doet het prima... Dus waarom niet?

De fokker die mij helpt (met zo'n 40 jaar fokervaring en meerdere internationale toppers gefokt) vind ook dat ik het prima doe. Natuurlijk is het ook nieuw voor mij maar met gezond verstand kom je een heel eind. :j

Straks als ze echt mega is zal ik ook niet veel meer doen dan een beetje rondhobbelen en loswerken hoor. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:25

Farita heeft nog nooit zo lekker gelopen als nu! dus ook die dame blijft lekker door sporten! Als ze het echt niet meer leuk vind, doen we het natuurlijk rustiger aan, maar ze heeft er nu nog z'n lol in...
Bovendien willen we haar conditie op peil houden, ze is immers al 21, en dan is het op peil houden van de conditie makkelijker dan het weer opbouwen! Beter voor haar gezondheid om rustig door te hobbelen dus. Maargoed, Farita word onder B niveau gereden :P Dus niet echt zwaar ofzo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:28

Het lijt nu alsof de merrie met het schuim tussen de benen wordt gereden elke dag maar vergis je niet. :D

Ik stap 20 minuten los, dan nog zo'n 20 minuten galopwerk (voltes draaien, verruimen en weer verzamelen en springwisseltje linksom en rechtsom)
Ze zweet amper, die dikke. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

Neonlight schreef:
Dat vind ik weer het andere uiterste. Een klein sprongetje moet kunnen. In het wild springen ze ook nog als het moet. Veulen zit goed genoeg beschermd. Springtraining zou ik ook niet meer doen, maar een huppeltje voor de lol is weinig intensief.

Het was een manegebedrijf..... laat ik de merrie een huppel maken, dan maakt een ander er een sprongeTJE van, de volgende 2 sprongetjes enz. enz.
Kwam er sporadisch een doodgeboorte of miskraam dan hadden "wij" het altijd gedaan... vandaar niks geen sprongetjes meer, maar wel tot zo lang mogelijk rijden. Ook buitenritten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:18

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:20

Sorry, ben geen keukenprinses.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:22

Gut, mijn paarden hebben niks om, en staan 24 uur per dag buiten (wel met schuilstal hoor)
Scheren doe ik niet ivm vernietigen van een goede winter vacht.
En een deken belet naar mijn idee een paard om zijn haren op te zetten, waardoor hij zich minder goed warm kan houden.
Let op ik zeg niet dat ik het beter doe, alleen anders ;)
Trouwens mijn twee ruinen waren uberhaubt al niet blij als ik met een deken aan kwam zetten. :o

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:30

ik heb gereageerd ponyparadijs :P

wij scheren ook niet, maar dat was denk ik wel duidelijke :) maar door te scheren maak je het je pony, die al veel energie moet stoppen in het verharen, niet nog moeilijker? je zegt zelf dat de haren weer aangroeien, ik denk zelf dat als een pony een dik genoeg dek op heeft dat de haren dan niet weer gaan groeien na scheren. misschien krijgt ze het juist wel koud als je haar scheert wat weer energie kost?

ik ben van mening dat een drachtige merrie niet ziek is, en rijden kan dus best. meestal hebben ze er veel plezier in. syl is nu zo dik dat ze het echt niet fijn meer vind, daar ga ik dus alleen nog mee wandelen of stap/draf ritjes mee in het bos maken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:36

Ho Lelle, ik doe het ook zeker niet beter dan een ander hoor. Zoals gezegd heeft mijn pony jaren zonder deken gestaan, ze heeft nu een deken op omdat ze anders echt heel erg stram wordt van de kou. (ze is 28) Ook het veulen zal -als alles goed gaat- zonder deken de winters moeten overleven. Daar zie ik echt geen kwaad in, hoe minder fratsen, hoe beter.

Draaakje: Ze heeft het niet koud, haar systeem werkt uitstekend. ;) Ze maakt genoeg vacht aan. Het maakt voor mij geen verschil of je een dunne vacht houdt door dekens op te leggen of dat je die eraf scheert en dan dekens oplegt. Ik kies dus voor het laatste, omdat ze dan langer zonder deken kan staan. :)
Deze winter ziet ze er dus ook goed uit, en ze is nu keurig aan verharen. :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:39

dat snap ik sokje :)
maar vaak zie je dat een paard wat geschoren is ondanks zijn deken wel weer een wintervachtje gaat maken, ik vraag me dan af of ze het niet te koud hebben. anders zouden ze toch wel "kaal" blijven. al zal het ook met de lengte van de dagen te maken hebben.

syl is al enorm aan het verharen, de andere helemaal niet. het is hier wel nog -5 snachts..

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:46

[quote="sokje87"]Ho Lelle, ik doe het ook zeker niet beter dan een ander hoor. Zoals gezegd heeft mijn pony jaren zonder deken gestaan, ze heeft nu een deken op omdat ze anders echt heel erg stram wordt van de kou. (ze is 28) Ook het veulen zal -als alles goed gaat- zonder deken de winters moeten overleven. Daar zie ik echt geen kwaad in, hoe minder fratsen, hoe beter.

Zo bedoelde ik het niet : :D
Ik probeerde juist niemand voor het hoofd te stoten :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:00

Maar, scheren is voor het gemak van de ruiter, en niet voor het paard.
Tja, ik ben nu eenmaal een tegenstander van scheren van merries die voor mei een veulen krijgen. 8-)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:17

Neonlight: ik ook ;)
maar ik weet ook dat er paarden zijn die een immens dikke wintervacht krijgen en die gewoon niet droog te krijgen zijn zelfs na een miniem beetje "werken", die krijgen dan zelfs onder dekens koud en moeten veel te veel energie steken in het opnieuw droog en warm worden.
Ben zelf ook geen fan van scheren, maar in zo'n geval begrijp ik het wel... natuurlijk is dat dan ook weer in eerste instantie voor het gemak van de ruiter, maar uiteindelijk komt het ook het paard ten goede (en je kan dan wel zeggen; niet meer rijden ;) maar een beetje beweging is niet slechts voor je paard, ook voor de drachtige exemplaren ;))

verder heb ik er in het geheel géén verstand van :+
ken alleen dit voorbeeld omdat ik zo'n paardje ken: ongeschoren is het swinters een lelijk mager ding en geschoren voelt die zich echt ongelooflijk top ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:41

Toch kun je een bezweet paard in de wind stil zetten, hij krijgt er geen last van en het niet koud. Dat is namelijk achterhaald.

De reden waarom ik er op tegen ben is omdat je met scheren een verstoorde haargroei creëert en een verstoorde warmtehuishouding. Met een verstoorde haargroei bedoel ik de aanmaak van zomer en wintervacht, en vaak gaat dit nog een jaar na het scheren door. Dit is wat ik zelf ondervonden heb, en ook wat DA-en beamen. Verstoorde warmtehuishouding komt omdat een geschoren paard de vettige ondervacht niet meer heeft die hij zo hard nodig heeft om warmte te kunnen reguleren. Nu ga je dus met een hoogdrachtige merrie liggen klooien daarmee in de tijd dat ze het het hardste nodig heeft. Dekens moeten afgebouwd worden, terwijl de merrie die juist zo hard nodig heeft, door de verstoorde haargroei en de verstoorde warmtehuishouding. Daardoor moet een merrie veel meer energie gaan steken daarin, terwijl die energie juist zo hard nodig is voor het veulen, zowel voor de laatste weken van de dracht als de eerste weken van het zogen, wat toch de zwaarste weken voor een merrie zijn.