[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:00

Moah!! Daar wordt je toch simpel van Corina...

Handige checklist, ik had ook nog wel een handige site gezien maar die staat nog op de laptop. Als ik er aan denk zal ik dat vanmiddag even posten.

angelpam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:45

Ze stelt je geduld wel op de proef corina.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:47

word hier doodsimpel van, wel elke avond onrustig in de zin van schrapen en flemen. maar het zet nog niet door.
ze lekt niet continue melk. soms druipt het heel even of er komt een paar sec een straaltje uit.
nu zat ik te denken om biest op voorhand te nemen.
is de pavo kit goed?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 08:47

word hier doodsimpel van, wel elke avond onrustig in de zin van schrapen en flemen. maar het zet nog niet door.
ze lekt niet continue melk. soms druipt het heel even of er komt een paar sec een straaltje uit.
nu zat ik te denken om biest op voorhand te nemen.
is de pavo kit goed?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:02

@corinadrenth: op hoeveel dagen zit ze nu? Hoe doe jij het waken? Met birth alarm en camera?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:17

tamaramt schreef:
@corinadrenth: op hoeveel dagen zit ze nu? Hoe doe jij het waken? Met birth alarm en camera?

ze zit nu op 328 dagen dracht. waken doe ik idd met birth alarm en camera. ook temperaturen en melkstrips, al kan ik die moeilijk aflezen

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:21

Oh zo begrijpelijk Corina...

De Pavo kit is prima als noodpakket maar ik zou in jouw geval eerder de melk direct na de geboorte laten testen op antistoffen wanneer je bang bent dat ze te veel biest kwijtraakt. Heel vaak regelt de natuur het goed en is de biest nog prima in orde, ondanks deze voortekenen en het kegelen. Zo'n testje is zo gedaan en dan hoef je niet met kunstmelk id weer. Kunstmelk heeft weer effect op de darmpjes.

Wij moesten vorig jaar wel ad kubstbiest, toen was de biest niet meer goed omdat mijn merrie placentitus had gehad en al twee weken iedere dag heel veel melk verloor. Toen was de biest niet meer helemaal goed en hebben we 2 liter kunstmelk met biest moeten geven. Veulen kreeg achteraf ook nog meconiumverstopping en had later alsnog te weinig antistoffen en kwam id kliniek terecht. Daar trouwens heel goed behandeld en na 5 dagen fit mee naar huis en nu een joekel van een enter *\o/*

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:26

Heb nog niet echt goede foto’s. Maar ff een indruk.Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:26

Hier met kunstbiest een gezond veulen zonder tekorten of verstoppingen. Na enkele dagen over gegaan op moedermelk zonder problemen. Dus het zorgt niet standaard voor problemen.

Ik zou bij twijfel ook moedermelk laten testen en als nodig is de kunst geven.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:56

SunnyHorse - als ze zich niet laten melken, kan je een praam gebruiken. Vaak lukt het dan wel. Mijn merries kennen het gelukkig allemaal. Ik had er eentje die ook altijd sloeg, maar na heel veel oefening, kan ik er nu gewoon aankomen.

DDDara - verslikken kan altijd, dat komt vaak omdat je het hoofd van het veulen te hoog kantelt. Je moet er voor zorgen dat ze hun hoofd niet te hoog in de lucht gooien zodat er inderdaad geen melk in de luchtpijp terecht komt. Ik doe altijd enkele druppels op de tong, dan beginnen ze vaak te smakken en start de zuigreflex en dan gaat het heel gemakkelijk.

Corina - ik heb een merrie die 7 dagen op voorhand melk lekt (soms echt in stralen er laat uitspuiten). Dat vang ik op en ik begin haar tijdig te melken. Dat blijft dan in spuiten in de koelkast liggen. Wanneer het veulen geboren wordt, leg ik die spuiten in lauw water om wat op te warmen en dan geef ik het. Werkt tot nu toe prima zo.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:00

Jeetje Corina, ze houdt je goed voor de gek.

Op basis van jullie verhalen misschien toch even een praam zoeken, als melken toch nog noodzakelijk blijkt.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:15

Thx voor alle lieve reacties op de foto's van mijn 'kudde' <3

ManonDakota, ja enige wat je kunt doen is afwachten tot ze hem of haar heeft afgebakken :+

Ohh wayoflife, spannend... en heel leuk eentje (eigenlijk 2) erbij! Knappe merrie !

Handig zo'n meeting sblom!

Sunnyhorse, moest lachen om je hooibuffet haha

Corina neeee joh nog niet!! :wow: ze wacht idd echt tot het dooit :'). Je moet maar zo denken: Blijkbaar heeft hij of zij nog even nodig...

Spannend charmfaith, komt nu dichterbij he

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:18

Hier een mijlpaal. Quenza nog 100 dagen tot uitgerekend: :D

Afbeelding

Lotus 260 dagen... geen buikfoto
Afbeelding

Op deze foto zie je de buiken wel goed. :')
Afbeelding

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:31

Ook nog eens tijd gehad voor uierfoto's:
Olly 325 dagen.
Afbeelding

Afbeelding

Laura, nog altijd af en toe een drupje melk.
Op 305 dagen.
Afbeelding

Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:44

schiet al lekker op hierboven.

heb toch maar de pavo sos kit besteld na overleg met nog een fokker

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:04

Wat houdt ze je in spanning Corina! Op hoeveel dagen ging ze de vorige keren?

Zo Fotsy die begint op tijd! En dat voor een maiden

Die laatste foto Kabayo met een beetje wapperende manen is echt mooi! Knap koppie heeft Zilver <3

Dat heb je slim gedaan wayoflife! Gewoon lekker kopen op het laatste moment, scheelt wachten! Ik ging vorige drachten lekker naar het buitenland een paar maanden, kwam ik pas mooi terug als ze al over de helft was :')

Hoe nauw nemen jullie het enten een maand van te voren? Ik kwam altijd wel goed uit met half maart enten en half april uitgerekend maar nu moet ze voor 2 Maart geënt worden en is ze pas 9 Mei uitgerekend -O-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 11:15

Laurentii schreef:
Corina - ik heb een merrie die 7 dagen op voorhand melk lekt (soms echt in stralen er laat uitspuiten). Dat vang ik op en ik begin haar tijdig te melken. Dat blijft dan in spuiten in de koelkast liggen. Wanneer het veulen geboren wordt, leg ik die spuiten in lauw water om wat op te warmen en dan geef ik het. Werkt tot nu toe prima zo.

De échte biest komt pas na het veulenen, dus van te voren opvangen en geven lijkt mij zeer onverstandig. Zit het veulen straks vol van melk zonder goede waardes.
Ik zag ook je tip van binnen 4 uur drinken, maar er moet binnen 2uur echt wel wat in zitten.

DDDara, als ze hier eenmaal harsen, blijft er inderdaad constant iemand kijken. Sorry, ik kan het niet laten.. Je weet dat het "mijn paard" is hè, en niet "me paard"..

De mééste merries, ook diegenen die het nu niet toelaten, laten zich het eerste half uur wel melken. Daarna kunnen ze wel eens gevaarlijk worden, ook de liefste merries wel.
Ik heb een merrie van klanten die een week lang geïsoleerd blijft, ook voor mensen. Die wil iedereen dood maken..

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:50

Vulina schreef:
Laurentii schreef:

De échte biest komt pas na het veulenen, dus van te voren opvangen en geven lijkt mij zeer onverstandig. Zit het veulen straks vol van melk zonder goede waardes.
Ik zag ook je tip van binnen 4 uur drinken, maar er moet binnen 2uur echt wel wat in zitten.

DDDara, als ze hier eenmaal harsen, blijft er inderdaad constant iemand kijken. Sorry, ik kan het niet laten.. Je weet dat het "mijn paard" is hè, en niet "me paard"..

De mééste merries, ook diegenen die het nu niet toelaten, laten zich het eerste half uur wel melken. Daarna kunnen ze wel eens gevaarlijk worden, ook de liefste merries wel.
Ik heb een merrie van klanten die een week lang geïsoleerd blijft, ook voor mensen. Die wil iedereen dood maken..

Het was geen tip, zo hadden ze het mij altijd geleerd vroeger :')
maar in praktijk is het altijd sneller.

De melk opvangen was op advies van de dierenarts. Vroeger deed ik het niet en toen heb ik één keer een veulen gehad dat te weinig antistoffen had.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:54

Sommige merries maken gewoon te weinig antistoffen, los van of ze al vroeg melk loslaten..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:57

Corina ik denk dat ze het toch te koud vind :P dat maakt die van ynekes niet uit want dat is een fries haha

Salatigna dankje! Ben ook echt gek op haar. Hier word niet voor het veulen geënt. Gewoon op haar ent dag. In oktober uit mijn hoofd.

Laurentii oh ben je ook al veilig? Wist ik niet haha. Spannend!

RivQ jeej mijlpaal *\o/* zo mooi wit. Witter dan sneeuw hihi. Prachtige foto met zijn allen <3 dankje! Ze heeft zeker een leuke voorpluk :D

Wayoflife hele mooie merrie. Koffievos?

Handige checklist! Kunnen we die ergens uitprinten?

Charmfaith spannend zo'n alarm lijkt mij :=

Dankje amhorses! Zag een leuke winactie van jou op internet. Leuk!

Jemma bedankt <3 Heel verstandig. Heb ik ook gedaan. Ze vond het nog niet heel chill maar accepteerde het veel beter. Heeft vast gescheeld :) die van jou is wel heel bol

Dddara dankje! Ik zal de link even bekijken :j

Sunnyhorse wat ligt die er heerlijk bij <3

Ook Jacky en Mirjam bedankt ! Knolselder ja wel beter dat je zulke merries weg zijn haha. Zilver vind ik altijd mooier drachtig. Geen idee waarom :+ veel leuke reacties ! Ook bedankt dennenboom en alicelover

Fotsy ja klopt. Vorig jaar bleef ze heel lang bescheiden. Je maiden heeft er zin in. Gelukkig bijna veilig!

Manondakota ook al veilig *\o/* haar buik steekt uit :+

Hier even gesleed. Ze doet al ruim 3 maand niks :+ inspannen en weglopen. Vind ze zo leuk he <3
Afbeelding
Afbeelding
En toen kapseisde we :=
Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:03

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth: Diva 328
Laurentii: Olly 325
Mizzmontana: Easy 322

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:11

#salatiga1995: ik heb met 5 maanden dracht geent influenza en tetanus en ook rhino, met 7 maanden nog een keer rhino en met 9 maanden dracht nog keer influenza en tetanus en rhino.
Dit alles op advies van de kliniek.
Mijn merrie was 8 Februari 9 maanden drachtig. Dus als de sneeuw volgende week weg is dan rijd ik naar de kliniek.
Daar krijgt ze ook meteen een extra controlescan om te weten of het veulen goed ligt en niet in stuit ligt.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:13

Kabayo schreef:
En toen kapseisde we :=
[ [url=m/vOBAfG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig foto moment, hahaha! Ze kan lekker bewegen die Zilver!

Ik vind het weer nu prima voor een veulentje Corina, in het zonnetje uit de wind is het echt lekker. Fluister haar dat maar even in de oren.Misschien helpt het en heeft ze gewoon een beetje koudwatervrees?
Succes met het lange wachten, niet leuk meer zo.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:02

Corina: nog steeds geen veulen, ik kijk altijd even snel hier in de ochtend of er al een beeb bij is, maar nee hoor ;)

Kabayo: wat een gave foto's en die met de slee zijn ook geweldig, toch wel handig zo'n paard zo <3 hihi

Ik zag de pavo kit voorbij komen ik overweeg die ook te kopen, maar aangezien ik van plan ben volgend jaar eerder een veulen te hebben koop ik die pas ergens in mei want mijn merrie is pas 7 juni uitgerekend.

Wayoflife: gave merrie knap hoor en ook 7 juni uitgerekend? wat is ze nog mooi slank.

Mijn drachtige merrie (ook echt te dik, maar ze krijgt maar een handje voer + onbeperkt voordroog :=) ) pas 7 juni uitgerekend :=

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:21

Mijne vindt sneeuw echt niet oke.
Afbeelding

Vanaf de zijkant. Edit. Soort van zijkant :')
Afbeelding