[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:34

Borstvoedende vrouwen hebben toch ook wel es last van kloofjes. Wat smeren die er dan op?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:51

lansinoh zalf. :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:53

Eigenlijk kan die zalf misschien ook wel goed zijn voor paarden hoor! Maar dan heb je wel een grotere tube nodig :') ,was heel goeie zalf en kon geen kwaad voor de baby! Maar je moest dat na elke voeding aandoen,dat is wel geen doen bij een merrie maar voor wat het waard is... Maar misschien bestaat er daar gewoon wel een paardenvariant in!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:01

Jeetjr wat gaan jullie hard zeg :)

Kodi groeit als kool ;)
Ga vanavond beter bij lezen op telefoon zo onhandig.

Geen idee of de uier terug loopt polleman. Haal haar niet altijd zelf binnen. Vanmiddag wel dus zal eens kijken straks
Maar het stelt echt nog weinig voor. Zo op de foto lijkt het veel meer. De buitenkant nog steeds dezelfde Zucht en grote als eerst. Binnenkant nu alleen iets voller

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:07

Misschien een domme vraag, maar ik heb dit jaar behoorlijk wat boterbloemen in het land. Weet een veulen gelijk dat ie daar niet van moet eten? Of hoe gaat dat eigenlijk.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:22

Verassing van de dag , Ghytta

Afbeelding

Afbeelding

merrie was 9 juni uitgerekend

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:26

Dat is een leuke verrassing tanjaatjuhh!!!

Hannepan, wat denk je van gewoon uierzalf gebruiken?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:33

Tanja gefeliciteerd!!! Is ze volledig Fries? (gezien het kolletje en het sokje) een merrie,leuk!

Jet4you ik heb er ook behoorlijk veel dit jaar dus ik volg jouw vraag,ik weet het zelf niet.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:35

Nee oma heeft tuigerbloed. Vandaar :P maar vind het weleens leuk voor de afwisseling. Tis anders altijd zwart met niks

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:38

Proficiat tanjaatjuhh! Altijd leuk zo'n verrassing :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:42

gefeliciteerd *\o/* wat een knap veulen en een verrassing

het is overal verschrikkelijk van de boterbloemen, komt door natte en koude weer. Ik vermoed dat veulens dit ook wel weten hoor, smaakt behoorlijk slecht naar het schijnt :P en is giftig maar nu ook weer niet zo extreem dus een paar kan geen kwaad.

kloven oeie pijnlijk lijkt me, geen ervaring mee, zelf ook nooit gehad en mijn merrie haar uier heeft eens even rood gezien maar was vlug over

Laura blij dat je terug aanwezig bent en goed dat natanalientje het zo stelt. Had je nieuwe aanwinst al gezien, ben blij voor je, ze is prachtig en valk :9 :9 heb zwak voor creme verdunningen :j

wow sultan das groot en die is zo oud als Lily, ik denk dat zij nu 1.10is.

rocky amai die mag nu wel gaan komen

tentamen klinkt erg raar als Belg, toch succes

genieten van de kleintjes

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:45

Heb alles proberen bij de lezen.

Proficiat met de knappe veulens!

Leuke verassing tanjaatjuhh! knap veulentje!

qua boterbloemen ben ik ook wel benieuwd, hebben wij hier ook in 1 van onze weides staan.

Laura leuk dat je terug meeleest! Je zal altijd aan je knappe mannetjes herinnerd worden, willen of niet. Maar dan heb je ook mooie momenten om aan terug te denken tijdens de dracht.

Luna is compleet hersteld van de operatie. Je ziet enkel de draadjes nog zitten, geen littekenweefsel etc. Natuurlijk wel nog een wondebuikje of hoe ze dat noemen. Dit zal pas met de tijd wegtrekken. Zelf ziet ze er mooi levendig uit, ze is de grote baas in de kudde en ze geniet terug van haar wandelingen die we maken.
Momenteel zijn we van enkele 100den meters aan het opbouwen naar 2 km waarna we terug rustig stukjes draf gaan invoegen zodat we volgend jaar genoeg conditie hebben om terug te gaan mennen. Dit jaar was nog niet echt aangeraden.

Wel, haar uiertje blijft ze hebben, die wilt maar niet weg gaan. Ondanks dat hij al een stuk leger is blijft ze af en toe druppen. Blijf er wel braaf vanaf maar vind het zielig voor der.

Afbeelding
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:47

Mooi genezen Luna zie je later weinig van

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:49

Jet4You schreef:
Misschien een domme vraag, maar ik heb dit jaar behoorlijk wat boterbloemen in het land. Weet een veulen gelijk dat ie daar niet van moet eten? Of hoe gaat dat eigenlijk.

ik vind zoveel boterbloemen doodeng voor een veulen, mijn merries lopen wel op een land vol, maar die komen er niet aan, een kennis had een paar jaar geleden een veulen dat ineens dood in de wei lag, omdat ze geen flauw idee hadden waaraan het veulen gestorven was hebben ze sectie laten verrichten, de darmpjes zaten vol met gele bloemetjes, boterbloemen dus, als hier de veulens geboren zijn gaan ze op een ander weitje waar praktisch geen boterbloemen staan
Afbeelding

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:00

Gefelicteerd met de veulentjes!!

En de boterbloemen... die heb ik dus ook heel veel in de wei staan maar is dat dan schadelijk ook over een langer termijn? dat ze de gifstoffen opsparen (zoals bij jacobskruid) op het stuk waar ze nu staan zijn de bloempjes op maar de rest van het weiland staat er nog vol mee. als ik er dan iedere keer een meter gras bij geeft kan dit dan kwaad?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:31

Ja boterbloemen zijn giftig. Voor paarden, vee, mensen. Ze hebben een scherpe smaak waardoor ze normaal niet opgegeten worden.
Bij te weinig gras hebben dieren soms weinig keus
Quote:
De stof die hiervoor verantwoordelijk is, heet protoanemonine, een afgeleide van een andere stof die ranunculine heet (let op de naam).

Bij dieren die ervan eten (runderen, schapen, varkens, honden…) veroorzaakt de stof een hele reeks ziekteverschijnselen. De eerste die optreden, zijn kwijlen, mondontstekingen en buikpijn. Deze kunnen verder leiden tot mondzweren en schade aan het spijsverterings- en excretiestelstel. Ook het zicht en de voortbeweging kunnen aangetast worden. Slechts zelden, echter, lijdt het gif ook tot de dood van een dier.

Ook verbranden door de zo'n kan

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:52

normaal eten ze er niet van, tenminste volwassen paarden niet, mijn merries staan op een stuk van zo'n 4000 m2 met z'n tweeen, dus tussen de bloemen nog genoeg grasjes te vinden :j

als boterbloemen tussen het hooi zitten en gedroogd zijn , schijnen ze niet meer schadelijk te zijn

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:53

Hier hebben we ook boterbloemen in de wei en ook hier worden die niet opgegeten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:53

Jep cemlys helemaal correct en inderdaad dieren zijn eerst al tijdje ziek hoor voor ze sterven en dit in extreme gevallen.
Behalve gevoeligheid aan de zon komt van een ander kruid met name sint janskruid, ook geel bloempje goed tegen depressie maar slecht voor de huid.

Jolandje ben je zeker dat het boterbloemen waren, niet dat ik je niet geloof maar jacobskruiskruid is ook een gele bloem en dit eten ze wel en geeft plotse dood. En lijkt toch wel allemaal op elkaar zo in de maag van een dier.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:12

Fotsy bij boterbloemen kan het wel hoor. Zie je mss meer bij koeien dan bij paarden

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:16

Fotsy schreef:
Jep cemlys helemaal correct en inderdaad dieren zijn eerst al tijdje ziek hoor voor ze sterven en dit in extreme gevallen.
Behalve gevoeligheid aan de zon komt van een ander kruid met name sint janskruid, ook geel bloempje goed tegen depressie maar slecht voor de huid.

Jolandje ben je zeker dat het boterbloemen waren, niet dat ik je niet geloof maar jacobskruiskruid is ook een gele bloem en dit eten ze wel en geeft plotse dood. En lijkt toch wel allemaal op elkaar zo in de maag van een dier.

er werd toen gezegd dat het boterbloemen waren, daarom ben ik er ook zo voorzichtig mee

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:13

Voor zover ik weet eten koeien het wel.
We hebben in elk geval zoveel gras dat de paarden niet aan de boterbloemen beginnen. Maar ik ben toch wel een beetje bang om straks het veulen erin te zetten...

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:28

wij hebben in de andere wei ook veel boterbloemen,.... weet niet wanneer deze weer weggaan?
en zijn ze in het hooi ook nog giftig?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:33

In het hooi zijn ze niet meer giftig. Ik heb hier een stuk wei waar nog esdoornzaailingen instaan. Dan liever boterbloemen :)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:41

Tanja gefeliciteerd met veulen

Wij hebben gelukkig geen boterbloemen

Alle wachters op een veulen succes

Even ego berichtje
Vandaag in ZH geweest zicht is weer beter geworden
Een hoop ijzerwerk in mij hoofd het was gecompliceerd met oogkas was in puin en de oogkas was ook inelkaar gedeukt duz die hebben ze terug moeten drukken wat moeilijk ging omdat het bovenin helemaal in ztukjes was
Verder nog rustig aan doen . Maar dat komt goed