[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:10

Halsteralarm lijkt mij ook fijn, maar ja dan hoor je ook wel weer nare verhalen over paarden die blijven hangen. Dat heb ik 1 keer gezien, nou dan slaat de schrik je om het hart hoor!

Enniewee, de mensen hier hebben een singel dus daar moet ik het mee doen. :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:48

Singel alarm heb ik jarenlang gebruikt en nooit drukplekken van gezien hoor.
Ik ben op de halster modellen overgegaan nadat het snelheidsrecord op het ontsnappen uit de singel op 19 seconden stond bij de mini's _O-
En dan zat ie zo strak dat de merrie bijna met blauwe lipjes stond maar het was schudden met de schouders, hoofd naar beneden en dan konden ze er zo uit stappen. Daar lag het alarm weer...
Verhouding schouders/buik is bij die kleintjes al snel zoek natuurlijk.

De merries staan nu allemaal in hun eigen stal en daar bevallen ze ook.
Voor Macy een stal van 4x5,5m. De mini's hebben een stal van 2,7x4m.
Toen ik meer merries had om af te veulenen, kon het best zijn dat ze een dag of wat voor de bevalling nog in een andere stal gingen. Lag er dan net aan wanneer de merrie daarvoor was bevallen.
Soms beviel er een pony merrie ook in een 3,5x4m stal en dat ging ook prima.

Isis loopt weer druk heen en weer in de paddock, duidelijk niet blij... En dat terwijl ze nog hooi heeft liggen ook, ze eet er wel van maar loopt er ook headbangend bij weg...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:00

Het rommelt van binnen bij Isis dus....

Dekens en singels komen er niet op bij mijn paard(en), trekt toch strakker als ze gaan liggen, en lijkt mij irritant. Buiten dat is er nog zoiets als het eigen systeem wat alles perfect zelf kan regelen ;)
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 27-01-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:05

Jep, veulentje is ook erg druk. Zit ook al dicht bij de uitgang te porren lijkt het, de banden zijn zo los dat je zelfs daar beweging ziet :=

Dynamic heeft ook steeds veel last van het veulen. Nou is dat best een drama queen en laat ze het al snel merken als er wat is. Maar het veulen beweegt bij haar ook wel extreem :o
Heb voor haar ook al weer pijnstillers in huis voor na de bevalling :D Ook voor Isis trouwens, die was daar vorig jaar ook wel blij mee.
Dynamic hoeft nog maar 3 weken, dan zit ze op 300 dagen en mag het komen. Vorig jaar beviel ze op dag 305 en ik hoop voor haar dat ze daar niet veel overheen gaat...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:07

Deken + halsstuk ligt er al de hele winter op bij mijn merrie. Bij de strenge vorst stond ze met 1000gr. Maar verder 800gr, heb nu het halsstuk er al af en ze staat onder 500gr. :)

Moet straks met kind wel zonder deken natuurlijk. :D Ze is eind april uitgerekend dus wil haar half/eind maart zonder deken hebben.

@Marije: Spannend! :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:09

sokje, pff wat een berg..
Mijne geschoren met max 350 gram..
Maar die van mij hoeft pas in mei, en loopt tegen die tijd allang zonder deken.
Maar een birth alarm lijkt mij minder fijn dan dekensingels, die zitten niet strak.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:11

Mijn hemel sokje. 1000 gram? Heb jij een paard van suikergoed?
Ik vindt dat wel extreem veel hoor!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:12

Heb wel een fijne deken, dus het trekt haar niet op de borst oid.. Ze kan zichzelf prima warm houden hoor, maar daarbij teert ze zo op zichzelf in dat er niet tegen op te voeren is. :n Dus ik scheer haar haar eind september/begin oktober en dan gaan de dekens erop. :)
Pony staat de hele winter met 1 deken van 200gr (pony is 28) dus ik ben geen zeikerd ofzo.. Maar ik hou niet van magere paarden en met een veulie erin durfde ik het helemaal niet aan. ;)

@ponyparadijs: Dat was een dag of 10, toen het keihard vroor. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:19

Hmmm, maar van 1000 gram afbouwen naar 0 in een nog koude periode? Winter is nog maar amper aan de gang, februari is meestal de koudste maand. Ikzelf had er dan toch echt voor gekozen om niet te scheren.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:37

1000 gram :oo
Dat is idd (wat neon al zegt) moeilijk af te bouwen in deze tijd van het jaar!
Wat is creamer dan zielig zeg, die heeft een 0-grams deken op :(:) (enkel om haar schoon te houden, anders blijf ik poetsen en dat gaat weer ten koste van haar vetlaagje) Sjanty is in november geschoren en zelfs die staat onder (maar) 150 gram.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:40

Mijn andere pony staat onder 0-grams nu. Die heb ik ook geschoren. Maar had het onder de 200 grams warm, dus mag die onder 0 verder.

Mijn drachtige merrie heeft het niet warm of koud onder 350 grams. Eerst wilde ik het al gaan afbouwen, maar tis me nu echt nog te koud, en ze lopen toch hele dag buiten. Maar die kan ik straks best snel afbouwen als het echt warmer wordt. En het duurt nog 3,5 maand voor veulen komt. Dat scheelt ook.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:00

Neonlight schreef:
Hmmm, maar van 1000 gram afbouwen naar 0 in een nog koude periode? Winter is nog maar amper aan de gang, februari is meestal de koudste maand. Ikzelf had er dan toch echt voor gekozen om niet te scheren.

Hoho, 1000gr was een paar dagen maar he. ;) Ze staat nu onder 500gr zonder halsstuk, dus dat afbouwen gaat prima. Laatste week van februari trek ik er 200gr onder vandaan, halverwege maart nog eens 200 en dan eind maart gaat ie helemaal af. Dat gaat prima hoor.

Dit is dus niet omdat ik mijn merrie zielig vind, ze kan zichzelf prima warmhouden. Alleen, ze maakt zo snel en zoveel haar aan en ze steekt zoveel energie in het warmhouden dat er niet tegenop te voeren is. Dan heb ik dus elke winter een mager paard. Dat trekt me niet.
Pony staat zoals eerder gezegd onder 200gr, en dat is alleen omdat ze anders zo stram word in de rug. (ze is 28) Dus ik ben geen mieperd met m'n beestje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:19

Maar waarom heb je de keuze gemaakt te scheren als ze toch al moeite heeft met het warmhouden van zichzelf en je ervoor hebt gekozen om redelijk vroeg in het jaar een veulen te fokken?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:20

Sterre staat ook onder een 0 grams regendeken, enkel om de wind en regen wat tegen te houden (en om het poetsen te vergemakkelijken :P ). Ze is dan ook lekker wolliebollie en tegen de tijd dat ze bevalt (gewoon in de wei, als het weer niet al te slecht is), is de deken wel af.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:25

Neonlight schreef:
Maar waarom heb je de keuze gemaakt te scheren als ze toch al moeite heeft met het warmhouden van zichzelf en je ervoor hebt gekozen om redelijk vroeg in het jaar een veulen te fokken?

Omdat ze enorm veel haar aanmaakt in het begin van het najaar, dat is niet prettig als ze vol in het werk staan en het kost haar heel veel energie. Ik laat haar dus altijd tot oktober zonder deken rondlopen en dan gaat het scheerapparaat erover. Anders kan ik eind augustus al wel beginnen met dekens om haar kort in het haar te houden en dat vind ik gekkenwerk.

Ze is nu flink aan het verharen en staat onder 500gr zonder hals op het moment, dat vind ik niet te gek. Dan staat ze zonder problemen begin april zonder deken. :)

Ze is in mei voor het eerst geinsemineerd, dat vind ik niet zo gek vroeg?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:32

Ik begin met mijn pony ook altijd in augustus met een deken. Dan kan ik haar heel mooi kort in het haar houden. Moet ook zeggen dat ik haar afgelopen zomer de hele zomer onder een deken heb gehad. Maar dat was voor de keuring!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:35

Ik laat mijn paard altijd zo lang mogelijk zonder deken. Ze heeft fijne, lichte dekens die nergens knellen of schuren, ook niet als er 800gr op ligt. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:43

Alles wat voor ijsheiligen komt vind ik vroege veulens. Ik heb er overigens ook voor gekozen om eerder een veulen te hebben, maar ik maak dan ook al een keuze in de zomer hoe ik het doe met eventuele dekens en dergelijke. Dan zou een paard wat bij mij normaal volop in training staat niet meer volop in training staan in het najaar, maar al een stapje terug. En vanaf augustus al een deken op, om de vacht te beperken, en niet scheren. Zeker bij een paard die terugvalt omdat die moeite heeft om warm te blijven. Maar blijkbaar hebben we een ander stalmanagement. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:53

Ik heb Macy ook geschoren in oktober, alleen heb ik die niet onder zoveel dekens gezet dus dan gaat het ook makkelijker om het af te bouwen.
Sinds afgelopen weekend heeft ze op stal niets meer op en buiten alleen een ongevoerde regendeken.
Ze is nu toch met zwangerschapsverlof dus mocht ze nog denken meer haar nodig te hebben, maakt het voor het werk toch niet meer uit.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:55

Zoooo julllie gaan hard....net alles bijgelezen,
zag een ''discussietje'' over singel of halsteralarm..
Heb van de week bij divoza een singel besteld. Ze is 17 april 340 dagen en heb hem voor 8 april besteld is dat op tijd denken jullie???

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:56

Ik zie niet echt een verschil tussen een paard wat begin oktober geschoren wordt en dan de dekens op of eentje die al in augustus de dekens op krijgt. Dan staan ze m.i. in december met dezelfde vacht. Ze is nu vollop aan het verharen, dus die dunne vacht had ze sowieso wel gehad. ;) Ik kies er dus voor om m'n paard wat langer bloot te laten staan. Heb er net als jij over na gedacht, want normaal scheer ik pas eind november/begin december. Dat heb ik nu dus niet gedaan, omdat ik wist dat ze in april zonder deken moest. Zo'n gekke teruggang is het toch niet, van 500 naar niks in 2 maanden?

Ik moet hier overigens bij zeggen dat mijn paard altijd meer naar de schrale kant neigt, dus zodra ze ergens extra energie in stopt toont dat meteen. Daarom ben ik ook al vroeg begonnen met het voeren van merriebrok.

Minder jij dan in training bij zulke merries? Mijn paard vind het werken zo fijn, daar zou ze chagrijnig van worden. Zelfs nu springt ze nog steeds. :j

Verder heb ik bij deze merrie nog nooit een veulen gefokt, dus eind april leek me een mooie tijd. Dan kunnen ze gelijk het land op. Ik wist natuurlijk niet of ze makkelijk drachtig zou worden, maar gelukkig was het de eerste keer meteen raak. :D

Om even aan te geven dat ik paarden zonder deken absoluut niet zielig vind: pony heeft jaren zonder deken gestaan en veulie gaat in oktober richting Duitsland waar ie ook barre winters moet overleven. :D

*edit*
Niks hier is aanvallend bedoelt, ben altijd zeer geinteresseerd in hoe anderen het aanpakken. :j

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:03

jeemig 1000gr...ok was alleen tijdens de vorst maar toch....
heb bij igora vandaag haar 0 grams afgehaald, madam begon al te verharen onder dat ding. Heb trouwens een paar foto's gemaakt van de dikke maffe muts.
lekker in t zonnetje

Hallo! dus jij wou mij ff in actie zien?
Afbeelding

zoiets?
Afbeelding

of wat meer actie? voetjes van de vloer!
Afbeelding

Denk niet dat ik haar heb lopen opjagen....madam is als ze alleen in de buitenbak is nogal een showbinkie

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:07

Ik dacht dat ik al een muts was, met 400 gram op mijn merrie.
Maar 1000 gram jeemie zeg.
Dat kun je toch niet afbouwen kwa dekens.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:10

Mijn merrie wordt nog steeds bereden. Ze moet nog ongeveer 2 maanden. We zijn wel wat rustiger met rijden. En passen het werk aan aan wat de merrie aan geeft.
Maar Sokje spring jij nu nog gewoon met je merrie? Niet riskant?
Wij hebben de eerst 3 maanden niet gesprongen, daarna hebben we nog 3 maandjes zo af en toe een ieniminnie kruisje gesprongen. Verder durfde ik niet te gaan. Merrie heeft geen spring ervaring. En dan vindt ik het best riskant!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:18

Ja, ik minder in training met drachtige merries. Die gaan toch niet meer mee op wedstrijd vanaf september, dus wordt er afgebouwd.
Je zegt zelf dat je paard het snel koud heeft, dus waarom zou die het nu niet koud krijgen als je in februari (de koudste maand over het algemeen) dekens eraf haalt? Een paard wat niet geschoren wordt of eentje die in oktober geschoren wordt, daar zit nu echt wel verschil in vacht in, dat verschil blijft gewoon tot de zomervacht er compleet is.
Ik ben verder van mening, als je de keuze hebt gemaakt om te fokken, moet je ook de keuze maken om je eigen sport wat aan de kant te kunnen zetten in het belang van de merrie. Het scheren is alleen eigenbelang, daar heb jij last van als je je merrie traint.