[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:00

Ach Tinniie zo sneu als ze het zo zwaar hebben he. En als het dan ook nog niet echt wil opschieten.. Ze lijkt er wel bijna klaar voor te zijn. Hopelijk vandaag dan?

Myrthe ik hoop dat de laatste dagen dan rustig verlopen voor jullie.

droversrun ohh Guusje is echt een heerlijke boef! Dat wordt extra draadjes spannen vrees ik :)

mijnlieverd dat is toch al een heel uier. De speentjes mogen nog wat gaan doen denk ik?

Jolandje ook nog niks met Glowy?

En Knolselder...?

_Karin, bedankt voor de tip van het flosdraad! Wat een bollies heb jij zeg

Eilinora Pepper houdt je bezig!

Gwenvd het lijstje wordt langer en langer...

sunshinedaan wat een schatje. Ze past nog in haar tuigje haha

Kimsel 300 dagen is toch een hele mijlpaal, de laatste weekjes aftikken

kara voor kleintjes is het vanaf 300 dagen veilig en voor paarden vanaf 320. Uitgerekende datum ligt rond de 330-340 dagen

298 dagen, nog maar 2 tot veilig hier (niet dat ik verwacht dat ze vrijdag meteen een veulen uitpoept, maar het gevoel is goed dan!). Haar uier... tja, is groeiende, maar moet nog een heel eind:

Afbeelding

kara

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:07

Iedereen alvast succes/sterkte de komende dagen met de te verwachten veulentjes.

Mijn KWPN merrie is zondag 11-3 300dgn

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:30

Ik heb er nu eentje in de 300 zitten. Die had eergisteren ineens best al wat uier maar nu weer rustig en wat terug gelopen. Overdag leger dan savonds. Magoed toch maar op stal onder de camera vast.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:40

Zoveel pagina's erbij dacht dat er wel n veulen zou zijn.. maar niets dus.

Wat maken een hoop dames het spannend zeg

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:45

pretty schreef:
Suffie jammer van de nieuwe kaart. Ik moet begin april ook mijn beltegoed herladen of het verloopt. Ook al zo irritant. En je belt het niet op,dus het loopt steeds meer op,stom.

Misschien kan ik het dit jaar redden. Mijn dochtertje heeft de mobiel van overleden opa gekregen en daar staat nog genoeg tegoed op wat geldig is en zij gebruikt de mobiel nog niet. Maar ik zag gisteren dat hij vergrendeld is met een pincode. Nu hopen dat oma hem weet, want opa kunnen we het niet meer vragen :7 En anders toch maar een nieuwe kopen......

Lara was vannacht erg onrustig, ik denk dat de zogenaamde veulendraai gisteren heeft plaatsgevonden, dat zou nog 10 dagen betekenen en past ook wel bij haar uitgerekende datum van 21 maart. Uier is erg vol, maar geen melk, vooral zucht. Buik kan niet lager en banden zijn plumppudding. Hopelijk vanavond alarm erom en dan weer rustiger slapen :z

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:41

Straks bevallen ze gezellig allemaal tegelijk :D

Vergelijking met gisteren, vandaag dag 347; (screenshot van Whatsapp :') ) Afbeelding

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:02

Ik werd vanmorgen wakker en dacht nou... dat hele topic zal wel vol staan maar gewoon nog steeds niks... ik verwacht aankomend weekend de babyboom!!! *\o/*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:06

Zouden ze wat aanvoelen? Nika komt eigenlijk nooit in een box..

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:22

Dat is nu een echte waakhond. :))

Wat betreft 320 dagen veilig, dat is ook iets wat niet klopt. Een merrie heeft een gemiddelde draagtijd tussen de 320 en 360 dagen. Daar komt die 320 dagen vandaan. Als je een merrie hebt die altijd rond de 360 dagen draagt en die krijgt op 320 dagen een veulen, kun je er echt wel van uit gaan dat het veulen prematuur is en het niet gaat overleven.
Toen mijn merrie 2 jaar geleden overleed hebben we het veulen eruit proberen te snijden, ze zat ongeveer een week voor haar gemiddelde draagtijd. De DA zei toen al dat het, ook al was ze zo dicht bij de tijd, het veulen weinig kans had omdat het meeste kans prematuur zou zijn. Die paar dagen kunnen al zoveel schelen. Uiteindelijk was het veulen al dood en hebben we ook geen idee of het prematuur zou zijn.
Rose heeft vorig jaar ook een prematuur veulen gehad. Ponymerrie van 130 cm, over de 320 dagen dracht. Niks veilig dus, veulen heeft het ook niet gered.

Toch houd ik ook 320 dagen aan als een mijlpaal. Altijd leuk om weer een mijlpaal te hebben en naar toe te leven. Voor mij is dat ook het moment om wat meer in actie te komen, camera klaarmaken, wat meer uier kijken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:38

Handig zo een waakhond Vulina, die komt waken of er wat geboren wordt :D

Hier niets bijzonders. Stiens gedrag verandert wel. Uiertje terug wat voller vanochtend en Charlie begint ook te veranderen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:10

wow een echte waakhond, krijg je ook alarm als het zover is :D

had nu toch echt al een veulen verwacht bij een van jullie merrie's, waar blijven ze nou

klopt neonlight, zo zouden oudere merrie's ook een langere draagtijd hebben dan maidens maar dit komt bijvoorbeeld omdat de moederkoek minder werkzaam is door hun leeftijd en daardoor het veulen minder voedingsstoffen krijgt en minder snel af is.
Dus alles hangt af van merrie tot merrie, zij hebben elk hun eigen draagtijd en dan nog niet gesproken van stress, ziekte, voeding of andere omstandigheden tijden hun dracht die een invloed zouden kunnen hebben.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:33

Ik heb onze 3 jongens ook allemaal met 37 weken gekregen, en het waren alle 3 dikkertjes :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:00

Oudere merries langer draagtijd......Clio is nu 20 en heeft vorig jaar haar kortste dracht ooit gehad, 309 dagen en niks prematuur. Er bestaan geen zekerheden. :')

Vulina toevallig dat je dat zegt. Tiny stond gisteren bij haar moeder Clio te eten uit de bak. Clio duldt normaal geen anderen en nu hing ze rond haar dochter. Heel vreemd. Clio is überslim en voelt maar al te goed als er iets gaande is. Verklaar me gek maar zij had ooit het alarm om en de maiden naast haar lag te bevallen en het vlotte niet. Clio ging liggen,liet het alarm afgaan waardoor wij toesnelden,en zagen dat de merrie in de problemen zat. * duikt weg nu*

De komende dagen komen er hier zeker veulens bij,spannend! *\o/*

Murosch zeker al wat in gang bij Suzy!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:06

Wowwwww jullie zijn snel gegaan!!! Zie dat er weer 2 veulentjes geboren waren, GEFELICITEERD!!!!! En dikke buiken die al lekker opschieten, merries die alweer overdragen en die in de safe zone zitten. Baby's kom maar snellll *\o/*

Hier zijn we volop bezig met de boksen aan klaar maken thuis aankomende zondag komen de eerste 2 merries thuis (huis is nog niet klaar maar ze moeten onder de camera _O- bed staat er dus kan er overleven haha) De oppas merrie is namelijk eind maart 1ste week april al uitgerekend..

Zondag de stallen helemaal schoongemaakt, dacht even in een ochtend gedaan te hebben met 4 stallen.. Nou daar flink op verkeken...

Voor
Afbeelding

Afbeelding

Na *\o/* (dankzij de stable cleaner anders had het er nooit zo uitgezien :') )
Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:13

draagtijden, glowy heeft bij mij twee veulens gekregen, één op 322 dagen en een op 326 dagen en beide perfect gezonde en voldragen veulens, camille kreeg twee jaar geleden haar eerste veulen op 312 dagen, je kon aan de vacht zien dat ze wat vroeg was , maar was al helemaal goed en is nu al een gezonde twenter :+ vandaag zit glowy op 329 dagen, zo lang heeft ze nog niet eerder gedragen, ze heeft wel twee jaar geleden een dood veulen gehad, die was echt te vroeg, had ook nog weinig vacht

Glowy vandaag, uier lijkt nog steeds iets te groeien hoewel het niet zo hard meer gaat, ze staat wel erg graag binnen in haar kraamstal, ze kan zo naar buiten lopen maar blijft toch binnen staan

uiertje vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:13

Zodan Nicole, dat is goed opgeknapt! Mooi hoor :))

Wat betreft draagtijden... Weet toevallig wel van mijn merrie(uit 2006) dat ze in 2010 is bevallen van een hengst veulen na 356 dagen en in 2011 ook een hengst veulen na 364 dagen. Toen was zij zelf dus 4 en 5 jaar oud en ik vind het best lang haha. Vrees dus ook dat ze dit jaar weer over tijd zal gaan net als bij de vorige eigenaar :')

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:26

Oh dat wordt hier een babyboom de volgende dagen!

Mijn merrie is nu 315 dagen. Heb gisteren alvast het alarm gehaald want ik ben dit weekend op trainingsweekend dus wil zeker op safe spelen.

Afbeelding

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:32

Oh Vulina bijzonder dat je hond opeens zo erbij gaat zitten, bij ons veranderde het gedrag van de andere paarden ineens toen jonne bijna moest bevallen. Zo benieuwd wannneer ze gaat ‘smijten’ :D

Lekker bezig Nicole! Welke stable cleaner gebruik je dan? Dit is wel echt een zichtbaar verschil.

Glowy doet ook goed haar best Jolanda!

Fijn dat ze bijna veilig is Murosch, aan haar uier te zien wacht ze gelukkig nog even :)

Hier Guusje spam :D
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:51

Mijn Belissimo merrie zit vandaag op 320 dagen, maar uier is er nog niet helaas.Afbeelding

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:08

Fokfanaat, is dit de merrie die wat vuilde? Hoe is het daarmee?

Droversrun, geweldig lekker ding is Guusje!

Courtjuh, leuke combi hoor!

Vulina, en de Rottie gelijk!!!

Nathe, groot gelijk hoor.

Nicole, wauw netjes

Tinne, hier dan ook maar suc6!!!

Karin, heel jammer dat ze leeg is. Maar reuze benieuwd naar Jillz haar veulen, fijn dat Jillz weer hersteld is!

He naam vergeten voor de meelezer die het zo netjes bijhoud, super lief

Alle waar het spannend is, sterkte en suc6 met waken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:13

Helaas is dit niet die merrie, die moet nog ruim 2 maanden.
An sich gaat het wel goed, maar zonder antibiotica vlamt de ontsteking weer op, dus nu 5 weken gehad, nog 10 te gaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:48

Pfff dat is echt stressvol lijkt me,
Duim dat de laatste 10 weken goed verlopen!!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:00

Zo, nieuwe poging om Birth Alarm in te stellen. Stomme SIM kaarten -O-

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:07

Mooie lichte stallen Nicole, kunnen de vogels weer schijten :=

Draagtijd is inderdaad maar een begrip. Wij hadden Fleckvieh koeien. De gemiddelde draagtijd van een koe is 9 maanden. Onze koeien gingen standaard 3-4 weken over, die hadden een draagtijd van 10 maanden. Als er dan met 9 maanden een kalfje werd geboren, was het ook heel vaak prematuur.

Mooie uierontwikkeling Vulina, maar nog niet spannend genoeg :(:) Nika zal inderdaad wel iets ruiken, bij ons kropen altijd de katten in het strohok tussen de koeien. Wat dat betreft hebben dieren echt een 6e zintuig.

Mooie uiertjes komen er voorbij. Ik kan er wel een foto van Lara bijplaatsen, maar die wijkt niet af van de anderen :D Het wordt gewoon een boooooooom het weekend van de 17e maart, let maar op :j

Fokfanaat, wel fijn dat de merrie reageert op de AB, wat moet dat moet en ik hoop zo voor je dat het goed mag gaan de laatste 10 weken. Is dat de merrie die drachtig is van Just Wimphof?
Je andere merrie heeft nog geen haast zo te zien :')

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:29

Suffie, deze merrie maakt pas een serieus uier aan bij de bevalling.. Dus, spannend zat :D