[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:48

Nou wat veel drachtige merrie's erbij *\o/*

Boelles: voor jou een nieuwe ronde, hopelijk nu wel succesvol!

muronia: wat een lastige situatie! Hopelijk is het maar tijdelijk!

tara: succes op het wachtbankje

kabayo: even afwachten of ie goedgekeurd wordt!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:10

Jammer Boelies!

En ook jammer van Elonia. :( Die 30-jarige is die stippel toch? Hopelijk keert de rust terug.

Verder iedereen gefeliciteerd, er is overduidelijk een stijgende lijn *\o/* . Hopelijk hier ook, begin van de week scan.

Dank voor het meedenken AM, Muronia en M_arjolein. Inmiddels knoop doorgehakt, erop of eronder, we verhuizen morgen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:24

Boelles wat jammer zeg. Wel fijn dat je meteen door kan gaan nu.

Elina wat spannend deze dagen. Ik duim voor je dat je er nu geluk mee mag hebben.

Ponytante, als het moet dan moet het, dus op hoop van zegen voor jullie!

Klopt dat is de stippel. Het zal ook een combinatie van zijn. Stippeltje gaat behoorlijk achteruit nu. Ze komt zo slecht uit haar vacht, we hebben hem met plukken nu eindelijk bijna eruit. Ze is blind aan 1 oog. Ik merk dat ze zich totaal niet meer kan weren tegen de anderen, ze probeert zich ook veel af te zonderen. 2 weken geleden is ze ondersteboven gerend door mijn ruin die tegen haar op botste en nu afgelopen week heeft ze een flinke trap van Elonia gehad, zomaar uit het niks. Ik zie haar ook behoorlijk invallen aan de achterkant. Ik ben bang dat ze echt op het laatst begint te lopen maar in haar hoofdje wil ze nog en is ze nog niet daar, dus ik ben bang dat dit haar laatste zomer is maar op dit moment vind ik haar nog te goed om een knoop door te hakken. Dat spookt wel vreselijk door mijn hoofd de laatste dagen, vooral omdat ik zie hoe een Elonia nu tegen haar doet (maar ook mijn ruin). Paarden kunnen dan toch echt gemeen zijn.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:16

Even OT: Muronia, dat had ik met mijn oude ruin ook, op een gegeven moment werd hij gewoon aangevallen door de groep en een hoek in gedreven en gebeukt. Gelukkig was op dat stal nog de optie om hem even bij de shetjeswei neer te zetten voor de laatste 6 maanden.

Toch wel natuurlijk gedrag maar voelt heel cru :(:) Sterkte de laatste zomer.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:38

Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd! *\o/*

Diegene op het wachtbankje nog succes met wachten. Ik ga dinsdag ochtend weer met de mijne scannen op dracht. Twijfel zelf. De ene keer denk ik ja dit zit wel goed en de andere keer denk ik, hmm toch niet.. :+

Diegene die weer opnieuw de cyclus in gaan, succes, hopende dat deze ronde succesvol gaat worden!

Muronia wat een vervelende situatie zit je in met de onrust in je kudde. Heel herkenbaar het stukje om ergens een knoop door te moeten gaan hakken. Wat is het juiste moment?

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:04

Ik denk ook al verschillende winters ‘Dit wordt de laatste van mijn 34-jarige pony’, maar toch weet hij er elk jaar goed door te komen!

Hier is vanmorgen de DA geweest, ze is gescand en het eitje is weg, spannend afwachten tot over 2 weken om te zien of ze drachtig is :)

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:34

Ik bedacht me nog (elk nadeel heeft z'n voordeel): donderdag verhuizen... als zij in het weekend niet hengstig toont hoef ik bijna niet te scannen. :)* Wie weet (normaal is ze binnen 2 uur al klaar voor actie op vreemd terrein).

ps. +/- grapje, ik ga niet het scannen afzeggen :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:11

Ponytante. Succes met de verhuis. Dat zal wellicht een hele opluchting zijn om niet meer naar deze stal te hoeven.

Romy. Spannend!

Muronia. Lastige situatie. Ik heb met wild Thing ook wel eens gehad. nog vroeg in de dracht, jaagde ze andere in de hoek en dan erop meppen. Uiteindelijk ging het wel beter. Maar ruimte is dan wel de key of echt even apart houden tot ze terug wat stabieler is.

Kabayo. Aah waarschijnlijk heeft ze het prima naar haar zin met de knappe heer :') soms is het loslaten van het gewende even lastig. Nu snap ik het goed hoor! Zeker met al die regen! Wat een ellende dit jaar!

Boelles wat balen!

Tara. Duimen!

Laylah. Gefeliciteerd *\o/*

Imaginaerum. Ik zou ook gelijk terug dichtzetten. Nu doen sommige na dracht scan. Maar als eerder al is gebleken dat ze dan niet drachtig word. Dan lijkt me dit ook duidelijk.

Toch wel de indruk dat merries slecht op gang komen of terug hengstig worden. Vindt dit jaar moeizamer beginnen als vorig jaar. Gelukkig was er vandaag nog een merrie drachtig gescand die eerst leeg was zogezegd. Van mijn hengst. Aan de kwaliteit ligt het niet. Anders waren die van mij ook niet in één keer drachtig :Y)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:27

Gefeliciteerd voor degene die hun merries al drachtig hebben! *\o/*

Gisteren mijn mini weggebracht, gisteravond eerste dekking. Zo spannend!

Dus intussen voor beide merries op het wachtbankje. Mijn rijpaard merries reageerde heel bijzonder op de mini toen zij hengstig werd, dus wie weet. _/-\o_

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:22

Veel succes weer voor diegene op het wachtbankje.
Ja mijne is een fopmerrie, ze deed 2 kleine plasjes en was gewoon drachtig.
Maar een merrie van de hengsten houder had ook zo'n fop merrie :')

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:13

Muronia, wat balen dat Elonia zo naar doet!
Gefeliciteerd Laylah2002 en DDDara!
Tara_13, Juval, Dela, Romy_L1998 en Hommage, spannend!
Succes, Kabayo en Ponytante!

Ik heb een bijzondere avond gehad, de dierenarts kwam weer op de fokkerij om twee andere merries op te voelen en dit keer ben ik gebleven tot hij er was zodat ik zelf nogmaals kon vragen of mijn merrie dichtgezet kon worden.
Hij wierp één blik op het hoofd van mijn merrie en zei dat ze er gewoon goed uit zag dus dat dichtzetten niet nodig was, draaide zich om en scheurde weg in zijn auto. Zowel de staleigenaren als ikzelf stonden met onze mond vol tanden, zij hebben al honderden veulens gefokt en zijn ook van mening dat je een merrie moet blijven dichtzetten als dat eenmaal nodig is gebleken... Deze dierenarts is nogal contactgestoord maar wel heel snel ter plaatse altijd en relatief goedkoop, maar ik ben er nu klaar mee en bel morgenochtend gelijk een andere dierenarts. Ben nu alleen wel wat paranoïde dat ik te laat ben met dichtzetten (zondag voor het laatst geïnsemineerd).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:12

Jeetje, bizar zeg. Daar was ik ook snel klaar mee geweest. Juist communicatie is belangrijk.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 01:22

Hommage. Zou mooi zijn dat ze drachtig zijn. Hoeveel heb je er nu gedekt?

Imaginaerum. Oeps. Dat zou bij mij ook niet goed vallen hoe kan je dit nu van buitenaf zien? Heel raar. Communicatie moet toch wel mogelijk zijn op een normale manier. Zou ik dan ook helemaal klaar mee zijn.

Kabayo. Is silver ondertussen al gedekt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 03:11

Jennyk jaa! Ik verwacht het wel

Imaginarum wauw heel bijzonder... Snap dat nooit he, het is je werk :Y) Qua later dichtzetten geen ervaring mee. Hopelijk lukt het nog!

Amhorses ze is niet boos, maar ook nog niet uitbundig plassen. Ze hadden wel een staarwedstrijd vanavond :+ Ik denk eigenlijk vandaag :j En anders sowieso morgen wel
Afbeelding
Ja zeker lastig hoor! Nou wordt ze prima verwend met onbeperkt hooi en lekker buiten. Dat zie ik ook wel eens anders bij hengstenstations. Dus wat dat betreft komt het goed. Ben meer bang op een ziek veulen als het vies weer is. Gelukkig is het weer enorm bijgedraaid en lijkt het zo goed als droog te blijven

Claudia draait Elonia al wat bij?

Laylah2002 wat een grapjas. Gefeliciteerd!

Hommage die had er zin in :P Zilver moet altijd wel even een dagje aarden en wennen voor ze een paard in de buurt laat :+ Duim dat het slaagt!

Ponytante haha je kan het erop gokken natuurlijk. Ik zou het geduld niet hebben hoor om niet te scannen :+

Romy al op het wachtbankje :D Duimen!

Dela wat spannend! Ik duim natuurlijk op dracht!

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:55

Amai, Imaginaerum, daar zou ik ook niet mee kunnen lachen! Als hij daar een goed onderbouwde mening over heeft, mag hij die delen, maar zomaar wegrijden ….

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:05

Imagerun nou die hoefde van mij niet meer terug te komen. :=

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:35

Imagerun dat is wel heel bijzonder... nog nooit eerder zulke vreemde taferelen gehad met deze da?

AM_Horses Hommage dus en m'n nmprs merrietje. Zit een week tussen straks zo'n beetje mocht het bij beiden direct raak zijn.

Kabayo, nou ze was zo hengstig.. kreeg haar amper de trailer op. Was even vergeten dat ik haar door de wei van m'n ruin moest loodsen :+ Hopelijk Zilver vanavond ook! Spannend!

Jullie gaan zo hard trouwens :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:26

Hommage. Dat zou wel leuk zijn twee dicht op elkaar.

Ik heb waarschijnlijk een merrie straks erbij die we gaan dekken. Wat oudere merrie maar wel al veulens gehad. Nog even afwachten of ze hier snel naartoe kan komen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:17

Ik kan mijn merrie wel achter het behang plakken. Ze geeft me stress terwijl we vorige week een kloppend hartje hadden.
Ze is hysterisch als er een paard uit de buurt weg gehaald wordt (helemaal als het haar weidegenootje is), maakt een bende van haar stal en staat bij de ruinen te gillen.
Vorige drachten was ze juist super makkelijk en rustig (en schoon).

Klamp me er maar een beetje aan vast dat mijn oude merrie tijdens haar dracht van een merrieveulen ook achterlijk was in vergelijking met de dracht van een hengstveulen, maar ga toch maar over een paar weken weer scannen 8)7

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:18

Mijn oude fokmerrie was nog keuring iedere maand 'hengstig' terwijl ze drachtig was, ondanks dat ik er meerdere veulens mee had gefokt kon ik er niet aan wennen := arghhh fopmerries zijn het soms.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:58

Ik heb niks aan een merrie gezien en die was t na een kloppend hartje scan nog verloren. Toen ik random scande kon ik wel gelijk weer insemineren.

Oftewel je kan nergens vanuit gaan.
Af en toe scannen, zeker met vroege dracht en een 'gewoon' braaf paard zou ik zeker doen. Kun je met wat geluk nog een keer

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:08

Hier heeft merrie een spijl uit de boxwand geslagen, zo boos op een nieuwe buurman 8)7 Ze moest ook nog rustig aan doen vanwege dichtzetten :x Nog 5 dagen wachten..

Cio, hoeveel en hoe lang blijf jij scannen dan?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:09

Mer1980 schreef:
Mijn oude fokmerrie was nog keuring iedere maand 'hengstig' terwijl ze drachtig was, ondanks dat ik er meerdere veulens mee had gefokt kon ik er niet aan wennen := arghhh fopmerries zijn het soms.

Dit lijkt me erg stressvol ja!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:39

Ligt er aan hoe vroeg ik in het seizoen zit.
Nu toevallig met een andere mee gescand. Merrie zou nu eind mei uitgerekend zijn dus eind juni nog gedekt.. dus nog 1 of 2 keer na hartje tot voor de gust.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:39

Ik doe voor het eerst eens mee met een grote ook := Zo vreselijk spannend, helemaal geen ervaring met KI, gelukkig wel al jaren van de partij hier en al veel geleerd!
Merrie vandaag weggebracht naar de dierenarts. Ik zit helaas te ver om regelmatig te komen scannen voor opvolging en mijn merrie is niet zo happy op de trailer om te vaak/ver te rijden. Dus ze blijft daar tot na inseminatie. Baarmoeder was al mooi hengstig, maar nog weinig actie in de eitjes. Of we zijn net te laat maar dat lijkt me sterk. Ik heb ze goed in de gaten gehouden en met hengstjes in de buurt is ze altijd duidelijk hengstig.