Gefeliciteerd Desi en Jildou met de drachtige merries. GA hopelijk niks geks op de swab, en ligt het “gewoon” aan de hengst (wat niet per se handig is, maar toch). Succes. Muronia nog steeds geen groei op de swab? En al uit je keus voor haar? Suffie succes en moner ook. Shirley welkom, knappe hengst, nu ben ik wel nieuwsgierig naar je merrie Alle mede-wachtbankzitters succes met wachten
Weet iemand of er enig bewijs is van invloed van stress op (wel of niet) drachtig worden? Ik had gisteren een show met Sanaa maar volgens mijn vader gaf dat alleen maar stress en verkleinde het de kans op drachtigheid. Ik denk dat het niet echt te beïnvloeden is op deze manier maar keihard kan ik het niet maken. Hij ook niet trouwens Overigens is mijn vader geen ervaren paardenfokker, hij is enkel van de koeien en schapen.
LaDonna ik denk dat het echt per merrie verschilt of stress wel of geen invloed heeft, maar ook de mate van de stress. Zo heeft de ene van een show een klein beetje stress terwijl een ander er mega stress van heeft. Maar ik denk dat een merrie die echt enorm stress ervaart van een show minder goed drachtig kan worden. Maar medisch onderbouwen kan ik dat niet,
Seven
Geplaatst: 01-05-22 13:57
Het wacht bankje word al mooi vol Gefeliciteerd met de nieuwe drachten
Tis wat lastig voor me bij te houden wie nu wie is naar dat komt wel hopelijk
Goldenarrow Wat zuur dat ze nog niet drachtig is Soms werk een combi ook gewoon niet. Heb met een merrie haren terug 5 x spielberg geprobeerd geen geluk en toen met een jonge hengst die daar ook stond gedekt en gelijk Drachtig. Wellicht helpt het wisselen naar een andere hengst.
Welkom dennenboom
Gefeliciteerd kabayo met de maccie
Muronia Wat lastig Ben benieuwd wat de cushing zegt Ik zou trouwens ook door dekken als ze niets vinden op de swabs Regumate heeft hier geholpen bij een merrie
Mdwstables Fijn dat het goed ging met veulen en merrie naar de kliniek
Spannend luna Ben benieuwd of het is gelukt
Mooie mannen moner
Shirley Hopelijk dit jaar meer geluk met deze mooie combi
Welkom op de bank voor 1 merrie jildouu op naar de rest
Desi Super dat het toch is gelukt op de tweede keer
Ladonna Ik denk dat stress zeker niet meehelpt maar 1 x wat stress is vast niet gelijk het punt continue stress en drachtig willen worden is in mijn ervaring vrijwel onmogelijk.
Onze dame is ook weer onder het zadel dat pakt ze goed op daar zal ze ook wel iets stress van hebben gehad maar dat is duidelijk weg nu
moner
Geplaatst: 01-05-22 14:07
Twee drachtige merries Desi en Jildou gefeliciteerd. Kiki, Bamorka en GA Balen, maar met goede moed de volgende cyclus en hopelijk met meer geluk. Ik zit hier ook met versleten duimen op het wachtbankje voor Sterre.
Ik heb een enkele keer wel eens een merrie voor een dekking van buitenaf, maar eigenlijk vind ik het wel makkelijk zo, alleen eigen merries. Ik heb er 7 die dit jaar gedekt worden. Normaal heb ik maar 1 hengstje, maar van de crème dun heb ik de moeder en oma.
Ik heb een merrie die altijd drachtig gescand was en na de premie keuring door de stress haar vruchtje kwijt was. Het eerste veulen dat ik van haar heb, is van het jaar dat we niet op de keuring zijn geweest. Ze is een van. de mooiste merries die ik heb en zeker haar stap en draf zijn geweldig, maar ik ga niet meer naar de keuring. Dus stress heeft volgens mij zeker invloed.
Cynthia82
Geplaatst: 01-05-22 14:26
Kiki, wat jammer Meestal is het wel een troost dat je vaak zo snel daarna weer opnieuw kan beginnen.
GA, wat balen zeg
Muronia, hmmm.. ergens hoop je dat er wat uit de swab komt, want dan heb je de reden waarschijnlijk gevonden en kan je er iets aan doen.
Gefeliciteerd Desi!
Suffie, welke hengst ga je gebruiken?
Seven
Geplaatst: 01-05-22 15:01
Moner Dat is altijd zo balen als er zoiets gebeurd. Snap dat je dan niet meer drachtig naar de keuring wil
Bamorka
Geplaatst: 01-05-22 16:07
Welkom Shirley! Hopen op meer succes dit jaar!
Jildouu_97 ook welkom! Gefeliciteerd met de eerste dracht.
kiki1976 Ja ik hoop ook dat het dit jaar weer lukt, maar we zullen het zien. Eerst nog maar een gezond veulen op de wereld zetten
Desi_2409 gefeliciteerd met de dracht!
GA spannend zeg! Ben benieuwd
suffie fijn dat Happy mooi hengstig was, nu duimen!
LaDonna75 ik denk dat dat per merrie verschilt, maar als het een heel gevoelig paard is zou het best kunnen, maar dat is een gokje!
moner voor mij is er niks balen hoor haha, dit was in 2019 en 2020. In 2021 is ze mooi drachtig geworden en over 2 weken uitgerekend.
Nou ja, we zullen zien. Gevoelig is ze zeker. Maar als ik het goed heb geteld, zou de innesteling pas morgen zijn en dan mag ze lekker zonder spanning de hele dag gras eten.
suffie
Geplaatst: 01-05-22 16:25
Cynthia82 schreef:
Suffie, welke hengst ga je gebruiken?
Noakley BE, staat in Duitsland.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 01-05-22 16:53
Even hectische dagen gehad, dus wel gelezen maar geen tijd gehad om uitgebreid te reageren, maar nu even de tijd voor een bijleespost.
Jennyk, hopelijk is ze drachtig morgen! Ondanks dat er veel toch niet drachtig lijken deze ronde.
Muronia, gefeliciteerd met de dracht van Veronia, wel jammer van de andere merrie. Ben benieuwd of de swab schoon blijft, ene kant fijn, maar aan de andere kant had je dan misschien een oorzaak gehad.
Regumate kan zeker een optie zijn, al wordt het in deze fase meestal gebruikt om de cyclus te resetten als ze niet synchroon lopen (baarmoeder en eierstokken), dat lijkt niet zo te zijn toch? Maar wellicht wel het proberen waard. Anders inderdaad na ovulatie en inseminatie starten, maar even goed met de dierenarts overleggen. Ppid is inderdaad ook een veel voorkomende oorzaak van niet drachtig willen worden, maar op haar leeftijd is vernauwing van de eileider(s) ook een vrij veel voorkomend probleem.
Zou leuk zijn als het toch nog lukt!
MDWStables, spannend op het wachtbankje! Welke hengst heb je gekozen?
Luna2006, was Bibi nog hengstig? Hopelijk ook op het wachtbankje!
Moner, leuke hengstjes! Hoeveel merries mogen ze dekken?
Shirley, welkom! Leuke hengst heb je uitgezocht. Hopelijk lukt het dit jaar om haar drachtig te krijgen!
AM, wat een mega ei had ze! Had mijn merrie 2 jaar geleden ook zo enorm. Hopelijk is ze toch drachtig! Door welke hengst is ze gedekt?
Jildouu, welkom! En gefeliciteerd met de eerste drachtige! Hopelijk schiet de andere merrie ook een beetje op.
Desi, gefeliciteerd dat ze nu echt drachtig gescand is!
GoldenArrow, spannend! Hopelijk is Prganza ook mooi schoon! Maar helaas zegt het niet altijd iets als alles er mooi uit ziet. Kunnen jullie ook goed van hengst wisselen? Of gaat dat bij de Arabieren toch anders? Maar hopelijk wordt ze volgende keer mooi drachtig! En is de andere merrie hengstig (aan het worden).
Suffie, mooi dat ze hengstig is. Hopelijk succes! Welke hengst heb je gekozen?
LaDonna, ze zeggen vaak wel dat stress invloed kan hebben op of ze wel of niet drachtig worden. Of het echt zo is, geen idee. Mijn vosje was heel gestresst op het station (die is bij de minste verandering al van de wap) en dus 5 weken daar gestaan en veel stress continue, maar die was direct in 1x mooi drachtig. Dus of het echt invloed heeft?
Hopelijk niet en is ze gewoon mooi drachtig!
Seven, mooie merrie! Welke hengst heb je voor haar gekozen?
Zo, vanaf nu proberen beter bij te houden.
Hier gaan mijn merries over 3 weken pas naar het station, dus nog even wachten.
Verder heb ik tot nu toe 100% dracht van de merries die ik geinsemineerd heb, voelt ook wel goed ondanks dat het niet mijn eigen merries zijn haha. Vanaf deze week op dinsdag en donderdag (en af en toe op zaterdag, andere dagen insemineren ze ook niet) alle merries insemineren op het EU station. Wel zin in.
Afgelopen week de hengsten weg gebracht naar hun zomer vakantie adres. Staan daar zo mooi op zo'n 20+ ha.
Jongens hebben het prima naar hun zin, maar mijn merrie is wel echt depressief zonder haar kind. Zo triest en zielig om te zien.
Seven
Geplaatst: 01-05-22 17:56
Quir livius net als vorig jaar Dit is de nu Jaarling van haar
Wat staan ze er heerlijk Wat sneu dat je merrie zo depri is
simpie94
Geplaatst: 01-05-22 19:01
Gefeliciteerd Desi!
Mooie score zo Quir
Welkom Shirley. Vind ziyech een fijne hengst
Hier verder weinig nieuws. Morgen scannen waar de merrie in de cyclus zit.
Desi_2409
Geplaatst: 01-05-22 19:02
Wauw wat een gave merrie Seven!
En Quir wat een geweldige plek om zo te kunnen opgroeien als paard!
Dank voor de felicitaties, ik duim voor jullie dat we binnenkort meer drachtige merries hebben in dit topic!
quir: ja dat hoop ik ook! Om kwart over 8 mag ik bellen om te horen hoelaat de dierenarts hier kan zijn, normaal gaan we naar de kliniek om te scannen, maar met 2 pony's is het handiger dat ze hierheen komen. Wat een ruimte hebben de heren zeg! Is het nog erg koud bij jullie? Super voor je dat je merries mag insemineren! Mag je die van jezelf ook doen?
jildou: gefeliciteerd met je drachtige merrie!
Desi: gefeliciteerd met je drachtige merrie!
simpie: heb jij ook een merrie die de hengstigheid thuis niet toont?
nessinator
Geplaatst: 01-05-22 20:52
Jennyk en Simpie, succes met scannen! Seven, wat een leuke jaarling Hoe groot is hij nu, en hoe groot verwacht je dat hij wordt? Quir, prachtig om je hengsten zo te laten opgroeien. Blijven ze daar in de winter ook? Of wordt het dan te koud in Zweden? Bamorka, veel plezier met de laatste loodjes van je nu drachtige merrie! Moner, wat vervelend dat ze het vruchtje bij een keuringsjaar kwijt is geraakt. Bedoel je dat je helemaal niet meer met drachtige merries naar keuringen gaat? Moet je ze nog laten keuren als ze al een keer zijn geweest, of doe je dat voor het veulen?
Hier een merrie die eindelijk weer tekenen van hengstigheid laat zien. Ze kroop weer gezellig bij de ruin in de stal, die kan ze buiten de hengstigheid niet uitstaan. Voor mij dus een heel ander wachtbankje!
Nessinator Hij lijkt een stuk beter kwa maat hij was wat kleiner in get begin nu is hij even groot als zn leeftijds genoot uit een grotere lijn. De moeder is 1.65 en ik verwacht dat hij daar ook heen gaat. Het is het eerste veulen van haar.
Quir
Geplaatst: 01-05-22 21:52
Seven, wat leuk Livius! Vind hem erg leuk en zijn veulens lijken ook erg goed! Haar jaarling lijkt ook goed!
Ja erg sneu voor de merrie (ze heeft m ook ruim 11 maanden bij zich gehad), maar kan er niet zoveel aan veranderen behalve wat aandacht geven. Dat lijkt ze wel te waarderen. Hopelijk is ze snel weer de oude.
Simpie, hopelijk zit ze mooi bij de hengstigheid in de buurt.
Desi, ja echt heerlijk voor die kleintjes. Lekker baby hengst zijn in ruige weides waar ze heerlijk kunnen spelen. De met de halsters nog om zijn die van mij (donker bruine en palomino), de andere 2 zijn 3 jarige hengsten en over een week of 2 als die van mij gewend zijn komen er nog 2 jaarlingen en oudere ruin bij. Dus ook wel een leuk gemengd groepje, maar zonder meisjes in de buurt.
Jennyk, spannend dus morgen! Inderdaad met 2 wel zo fijn als ze dan thuis komen. Ga duimen dat ze mooi drachtig is!
Overdag is het nu ongeveer 15 graden, de nacht tussen de -5 en 5 graden. Dus niet meer zo heel koud gelukkig. 3 weken geleden viel er nog in 1 nacht 65cm sneeuw. Ja mag straks mijn eigen merries ook zelf doen, ze gaan naar hetzelfde EU station. Hopelijk zijn zij ook in één keer drachtig.
Nessinator, mooi dat de merrie hengstig lijkt te zijn/worden! Ook een leuk wachtbankje. In de winter gaan ze naar een andere plek (wel met hetzelfde groepje), meer in de bewoonde wereld en met een geïsoleerde inloop stal. Temperatuur is meestal het probleem niet zo (zolang ze uit de wind kunnen staan, altijd hoge kwaliteit hooi hebben en droge lig plekken), maar de wolven zijn dat hier in de winter als er veel sneeuw ligt wel. Nu trekken ze weer dieper de bossen in (en groot deel van dit stuk is ook wolf proof omheining, maar niet overal). Het huis op de foto's is ook alleen in de zomer bewoond.
Bedankt voor de Regumate tips, ik overleg morgen met Klijndijk of ik dan na eisprong meteen kan beginnen.
Welkom Shirley, hopelijk heb je dit jaar meer succes!
7,5 is wel echt flink he AM, zijn ze nog langs geweest te scannen?
Jildou welkom en gefeliciteerd met de dracht van je merrie. Succes alvast met de anderen!
Kiki ik had er eigenlijk liever wel iets uit gehad, dan was het allemaal duidelijker. Nu weer zo iets vaags waar niks uitkomt he.
Desi top, gefeliciteerd! Fijn dat je nu echt bevestiging hebt.
GA als ze slecht tonen kunnen dit soort kleine dingen al aanwijzingen zijn, hoop dat ze nu hengstig is. En slim om uit voorzorg toch die swab maar even te doen, dan weet je het zeker.
Suffie fijn dat ze mooi hengstig is, succes!!
LaDonna ik had al een hengstenkeuze, ze was nu van de eerste ronde niet drachtig. Morgen kan ik bellen voor de definitieve uitslag. Mij is verteld om de eerste weken van de dracht stress zoveel mogelijk te vermijden. Dat neem ik wel serieus.
Seven ja dat ga ik ook doen, ik trek nu alles uit de kast, dit is ook echt haar laatste jaar dus we zien het wel. Wat een leuke merrie heb je! Moner jeetje, zo zie je wat stress kan doen he.
Cynthia precies, dat had ik eigenlijk ook gehoopt maar ja.
Quir dat loopt bij haar wel synchroom ja. Zouden ze een vernauwing van de eileiders niet op de scan moeten kunnen zien denk je? Wauw dat is een hele mooie score! Ik kan me helemaal voorstellen dat moeder sneu is dat haar kind weg is! De hengstjes staan daar wel prachtig zo.
Simpie succes morgen, hopelijk tegen hengstig aan.
Nessinator succes op het hengstigheidsbankje . Ik zit daar ook met 1 bil op met mn ene merrie.
Wainonia is vanavond gescand. Het ei is nu 4,5, dus gelukkig is morgen nog een dag te vroeg. Krijg ik dan eerst de definitieve swab uitslag. Mocht daar toch iets uitkomen dan ga ik daar eerst mee bezig. Als er, zoals verwacht, niks uit komt, dan gaan we dinsdag insemineren en dan woensdag spoelen. Dan kan ik meteen de regumate meenemen bij de kliniek. Woensdagavond dan weer ei check. Hopelijk is hij dan weg en kan ik met de Regumate beginnen met een geïnsemineerde merrie met een schone baarmoeder. Heel plan van aanpak dus! De PPID uitslag verwacht ik volgende week dan ergens.
moner
Geplaatst: 01-05-22 22:49
Nessinator, ik heb 1 merrie die door de stress twee x een vruchtje is verloren. Zij gaat niet meer mee. Om kroon te worden moet een merrie 4 x een 2de premie of 2x een 1e premie halen. Dat doe je voor jezelf, de moeder van de merrie kan zo met meerdere kroon merries preferent worden en voor de nakomelingen. Met Shetlanders probeer je een veulen, enter en twenter premie te halen en dan kroon. Je gaat veel vaker maar een keuring dan bijvoorbeeld bij het Friezen stamboek, overigens mag je maar 1 x per jaar en alleen in je eigen regio. Deze stress merrie wordt dus nooit kroon. Muronia Succes morgen ben benieuwd of ze dunne eileiders op de scan kunnen zien, ik duim voor dat het deze keer wel gaat lukken Bamorka ik probeer dingen goed te onthouden zo op de telefoon, ik was dus helemaal mis Quir wat een luxe
Quir
Geplaatst: 01-05-22 23:00
Nee vernauwing van eileiders kan je meestal niet zien op een echo, eileiders zijn ook maar een paar mm dik en zijn erg kronkelig.
Apart zeg dat dat zo dun is! Als je je bedenkt dat daar een vruchtje van 5 tot zelfs 7,5 cm doorheen moet . Interessant wel ook.
Quir
Geplaatst: 01-05-22 23:10
Nee haha, follikel die zo groot wordt is alleen een blaasje in de eierstok. Daarin zit de eicel (die is nog geen fractie van een mm groot). Als follikel ovuleert (letterlijk springt) komt de eicel vrij en die gaat de eierstok in. Merrie heeft een redelijk unieke eierstok met maar 1 plek waar ovulatie plaats vind.
Spermacellen gaan via papil in de baarmoeder hoorn ook de eileider in en daar vind dan de bevruchting plaats (en de eerste delingen). Dan komt het in de baarmoeder terecht en gaat het innestelen.
Goldenarrow. Goed plan. Ik ben benieuwd. Ik vondt het bijzonder dat ze normaal van bijna dood zaad gewoon drachtig wordt en nu niet. Of ze is vuil of misschien toch niet de combinatie
LAdonna. Ik denk dat stres zeker wel van invloed kan zijn. Nu ken ik merries die echt veel stres hebben ervaren en gewoon drachtig bleven. Maar andersom hoor je ook. Ik probeer risico's te vermijden. Hier gaan de merries met veulens ook gewoon naar de keuring. Nog geen dracht daardoor verloren.
Seven. Knappe merrie
Muronia. Ik hoop stiekem dat er toch iets uit de swab komt. Dan heb je een aanleiding. Zo niet is het plan met regumate het proberen waard
Moner. 7 Shetlander merries. Hoe leuk straks op de wei Ik snap dan ook wel dat je niet met die merrie naar de keuring gaat. Beter geen risico's nemen
Quir. Is de merrie toen drachtig geworden met zo'n mega ei? Volgens mij komt de dierenarts dat hier amper tegen.
Ooh wat super. Dat is wel top dat alles drachtig is wat je zelf hebt geinsemineerd. Zo leer je het wel met zoveel merries. Hoeveel staan er op zo'n eu station daar?
Heerlijk de jongens op zoveel grond. Kunnen ze prachtig opgroeien. Ik snap wel dat moeders even depri is. Snel weer zo'n knapperd maken dan Ooh die wolven lijken mij ook best spannend. Dat zullen daar wel echte roedels zijn. Pakken deze ook paarden?
Simpie. Niet hengstig gezien?
Nessinator. Fijn dat ze hengstig toont
Gefeliciteerd voor de drachtige merries
Zijn hier niet meer geweest om te scannen. Nu had ze van de vorige keer insimineren ook geen vocht. We wachten rustig af. Odilia 8 dagen. Verwacht eigenlijk geen dracht. Was best korte hengstigheid Nigrante 6 dagen. Dit is volgens boekje gegaan in veulen hengstigheid. Ik ben benieuwd Liezella 3 dagen. Vond ik eigenlijk mooi gaan. Enkel met mega ei