[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:51

Gefeliciteerd met de drachtige merries! En jij gefeliciteerd met je veulen Aniek, wat een moppie!

Lief pupje Kabayo! Over een paar weekjes een nieuw familielid erbij :)

Als ik een bestelling zou kunnen plaatsen zou ik ook voor een merrieveulen gaan. Ik heb persoonlijk meer met merries en eventueel kun je de lijn later weer voortzetten. Maar de natuur beïnvloeden gaat mij een beetje ver. Denk dat je dan een overschot of tekort aan geslachten gaat krijgen.

Tinniie, ik moest wel een beetje om je link lachen :P Zou het echt werken? Ik vermoed dat het een placebo-achtig iets is.

Vandaag Bin voor het eerst gescand. Ze vond het niet heel grappig, dramaqueen.

Er zit een klein eitje, alleen de baarmoeder is nog niet goed hengstig. We mogen woensdag terug komen. De DA vermoedt dat het ei dan flink gegroeid is(zeker met dit lekkere weer in het vooruitzicht) en dan mag ze daar blijven tot het ei gesprongen is. Vind het zo spannend dat het nu echt gaat beginnen!

Timmie06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:08

Nou ik heb er even de balen van...sorry even ego berichtje... woensdag gescand, mooi zacht ei insemineren maar zei de da. Donderdagavond geinsemineerd, vanmorgen was het ei er nog. Da zegt...nou deze gaat echt elk moment springen dus laat de hh niet te laat komen vandaag. Ik dat keurig doorgegeven maar ik hoorde maar niets ( zou een berichte krijgen als ze er bijna waren) nu hoor ik dat ze vanavond tussen 20 en 22 pas komen. Vrees dat het eitje dan al weer vertrokken is.... Op naar de volgende ronde dan maar...jammer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:28

Als ze donderdagavond geïnsemineerd is en vanavond weer, dan zou het toch prima moeten kunnen lukken? Zaadjes overleven 48 uur in de baarmoeder (dus van donderdagavond tot vanavond) en volgens mij zou een paar uur na de eisprong insemineren alsnog geen kwaad kunnen. Ik duim voor je dat het gewoon deze ronde raak is hoor!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:44

Ja je hebt geloof ik nog een 6tal uur na de eisprong kans op bevruchting

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:52

Inderdaad, na het springen van het eitje heb je ook nog even kans. Zou het echt niet laten gaan dus!

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:08

Ik ga er ook voor hoor... die 48 uur wist ik niet zeker omdat het ki is maar dat biedt zeker perspectief. Ik ga maar eens vertrekken naar stal en duimen

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:16

Hier is alles weer thuis en hopelijk drachtig. Mogen de 23ste terug voor scannen.

Waar ga je met die trailer naar toe?
Afbeelding

En weer herenigd.
Afbeelding

Iedereen weer tevreden. {:}

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:11

Wild Thing hebben we vandaag weer opgehaald. Ze is vandaag weer gescand en het is weer gegroeid *\o/* . Als je het vergelijkt met andere merries dan loopt ze ongeveer 5 dagen achter. Een latere bevruchting? Ander eitje? Het is een groot raadsel... Zou er nu dan meer kans zijn op een merrie? :D

Donderdag worden ze allebei weer gescand. We willen er goed boven op zitten. :wow:

Ik hoop ook altijd op merrieveulens. Maar het belangrijkste is dat de merries en veulens gezond zijn.

Voor iedereen Veel succes met wachten op de 18 dagen scan!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:15

Nou, dan is dat alvast afgesproken. Jullie krijgen merries, ik neem de hengsten wel!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:16

Ik wil ook graag een hengstje :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:19

Vulina, zullen we anders maar ruilen? Ik wil graag een merrie. Hengstje kom ik sowieso bij je afleveren :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:59

ik vind het zeer interessant milan lover, zal bij volgend kliniekbezoek Flo's verslagen even opvragen dan kan ik exact datum en uur doorgeven van inseminatie en eisprong en wat het geslacht dan uiteindelijk geworden is :P

en zoals tinniie al zei van de appelazijn het is een verschuiving van de kansen, het geeft niet 100 procent merrie's maar hoe zuurder het milieu waar de zaadcellen in terecht komen, hoe meer kans op een merrie, hoe alkalischer het milieu hoe meer kans op een hengst.
En dan spreken we alleen nog maar over de factor die bij de merrie beïnvloedbaar is.

dat product om toe te voegen, zorgt dat er dan niet voor dat je wel ook minder kans op dracht hebt? lijkt me dat de mannelijke zaadcellen worden gedood door een zuur toe te voegen.

oh en sexzaad zal er nooit komen, het paard is 1 van de enige dieren waar de mannelijke zaadcellen echt niet veel verschillen in gewicht als de vrouwelijke zaadcellen dus onmogelijk te onderscheiden zijn van elkaar, volgens mijn da in kliniek afdeling gynaecologie. Had dit al eens gevraagd :D . Bij koeien en mensen trouwens is het verschil in gewicht wel opmerkelijk en dus makkelijk te scheiden.

al speelt het uiteraard helemaal geen rol als alles maar gezond is. Het is alleen super super interessant ;) 8)7

duimen draaien voor meer drachtige merrie's

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:04

Milan_lover schreef:
Myrthe is vanmorgen gescand en het eitje is er mooi afgekomen, alles zag er weer goed uit. Nu weer 18 dagen wachten, hoop dat ze snel voorbij gaan :P

Heb je haar weer laten dekken door Cassanova?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:12

Het is allemaal ongelofelijk interessant ja, daar gaan mijn handen altijd van kriebelen want ik ben wel een muts met cijfertjes :P Lijkt me heel gaaf om oa hiernaar uitgebreid onderzoek te doen, maar dat zal denk ik wel erg veel voeten in de aarde hebben.

suffie schreef:
Milan_lover schreef:
Myrthe is vanmorgen gescand en het eitje is er mooi afgekomen, alles zag er weer goed uit. Nu weer 18 dagen wachten, hoop dat ze snel voorbij gaan :P

Heb je haar weer laten dekken door Cassanova?

Ja, ze is weer gedekt met Cassanova :j We konden het niet laten :D Deze blijft zekersteweten en Cassanova komt voor mij het dichtst bij wat ik zoek in een rij-/sportpony :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:23

Leuk, als je net zo'n leuk veulen krijgt als Carlijn dan bof je, echt een heel toegankelijk karakter, zo'n lieverd!!

ML, Finn en Myrthe gefeliciteerd *\o/* Mooi hoor Myrthe, Liby is toch al wat ouder en dan meteen oppakken, super!

AM Horses, fijn dat het vruchtje toch aan het groeien is. Mijn duimen draaien dat dit zich zo doorzet +:)+

Wij gaan maandagmorgen scannen op dracht, ik ben heel benieuwd. Lara heb ik de afgelopen week weinig gezien vanwege onze verhuizing, ze staat nog op de boerderij met de andere paarden en wij wonen nu 10 km verderop. Nog een maandje en dan zijn de stallen hier thuis klaar en komen ze weer bij ons wonen.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:17

Ik heb ook graag een merrie hoor! Zou namelijk net als meer graag de lijn voort willen zetten!

Wij zijn nu alweer vroeg op pad! Samen met mijn trouwste groom; opa!
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:44

Succes Kimsel!

Ik heb van 1 merrie ook graag een een merrie. Van de anderen mogen het hengsten zijn. Dus dan kunnen we ruilen Myrthe ;)
Mijn spring veulens verkoop ik sowieso, de dressuur veulens hebben grote kans op blijven..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:52

Ja hengstjes zijn zo lastig.. moet je weer laten ruinen, want ik mag (nog) niet starten met een hengst, de boer heeft liever geen hengsten meer op stal en wanneer ze eenmaal geruind zijn, bouwen ze minder spier op waardoor veel ruinen zo iel blijven, en wanneer die geblesseerd raakt, kan je er nieteens meer mee fokken...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:58

Ik laat ze hengst totdat ze 2,5 zijn, tenzij ze naar de HK mogen. Bespiering bij ruinen is hier niet anders dan bij merries. Ruinen/hengsten verkopen beter dan merries..

Voor mezelf heb ik ook liever een merrie, omdat ik de fokkerij erg leuk vind. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:00

Dubbel :) ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:06

Voor de drachtige merries gefeliciteerd!

Interessant om te lezen allemaal.

Verder is Sun vrijdag terug naar de hengst gedaan voor de 2e ronde. Gisteren was ze goed hengstig en is ze gedekt! Dus duimen weer :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:36

Merries verkopen hier wel makkelijker. Maar een groepje hengsten is wel zo leuk vind ik. Ben zelf meer van de hengsten qua karakter.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:38

Mag ik mij hier ook melden ? :D

Als alles goed verloopt dan verwacht ik voor volgend jaar een veulentje uit mijn fantastische merrie. *\o/*
Het is dan ook door haar karakter dat ik de knoop heb doorgehakt.

Mijn merrie: Frosty liby (Frosty's chic olena x peppy san liby)

Afbeelding

En de gekozen hengst: Especial Diamond (Like a diamond x cutters fancy)

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:56

Oh wat een gave combi!! Ik heb zelf een Paint gehad van I Cee Diamonds <3 geweldig paard. Is nu van mijn moeder.

Vind ruinen/hengsten vaak fijner in omgang maar fok ook graag en heb geen ruimte voor hengsten. Wil wel heel graag veulen uit 1 combi houden en mocht het een hengst zijn dan is de twijfel of houden (en ruinen?) Of opnieuw dekken... :=
Maar duurt nog ff voor die keuze gemaakt moet worden haha

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:58

Nou er zat een mooi follikel klaar! Was nog niet groot genoeg om te insemineren, maar de arts verwachtte halverwege volgende week te kunnen insemineren! :D