[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:38

AnniekSlijk , spannend....
Liaan , gefeliciteerd!
mooney, leuk dat je je merrie laat dekken!
Crines, haha, ik hoop dat je heel gauw welterusten tegen je veulen kan zeggen

mooney, dank je wel voor alle moeite!
Ik heb een boel bij geleerd.
Voor nu moeten we Trees eerst maar eens drachtig zien te krijgen.
En dan blijft het toch gokken wat voor een kleurtje er uit komt.
En dan kan ik nog zo gek zijn op het 'wild' kleurtje, belangrijkst blijft toch dat het allemaal goed gaat!

juval

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:50

gisteren is onze merrie gescand, er zat een heeel groot ei (waarschijnlijk ei want het was zacht). cyste's schijnen hard te zijn.
als het goed is wordt ze dus deze week hengstig. We slaan deze keer nog over want we willen geen veulen in maart/begin april.. volgende ronde over een week of 3 kunnen we eens gaan proberen. :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:51

Carmuh; Wat een onwijs gave combinatie. Ben erg benieuwd wat daar uitkomt!
Cynthia: Nogmaals van harte gefeliciteerd met Fiore :D Ik ben benieuwd of ze gelijk hengstig wordt als ze de hengst ziet.
Linda: Benieuwd of de “Sloeries” drachtig zijn bij het scannen. Wat hebben ze zich lang laten dekken zeg. Hier was ook een merrie ruim 10 dagen hengstig en ze heeft zich ook om de dag laten dekken. Wij hebben gewoon door gedekt tot ze af sloeg.
Resultaat na 18 dagen; Leeg…. -O- Dan baal je echt.
Silly: Spannend.. Ik hoop voor je dat ze drachtig is.
Mermere: Jij verwacht ook leuke kleurtjes volgend jaar! Spannend.
Tinniie: Gefeliciteerd met Crome! Hopelijk is Jade ook gewoon drachtig :D
Woogy: Hopelijk jij ook een drachtige merrie volgende week!
Sultan: Spannend! Nog even geduld…
MarijeR: Dat is nog eens een leuke verrassing!! Wat zal je blij zijn na al die tegenslagen dit jaar..
Juval: Wij doen de merries altijd omdraaien in hun stal, tegen de wand aan. De meesten krijgen hier een praam om. Omdat de mini’s zo krap zijn, is het belangrijk dat ze goed stil blijven staan.
Myrthee_: Spannend!
Setteli: Ik ben benieuwd.
Hinte: Mooie combinatie!
Anniek: Hopelijk in één keer raak. Hier insemineren ze pas met 5 cm.
Liaan: Gefeliciteerd! Wat fijn!
Mooney & Crines: Ik herken mijzelf daar ook in. Normaal ontzettend nuchter maar nu moet ik elke dag even aan Ice haar buik voelen om het veulentje gedag te zeggen. Anders zit het er misschien niet meer in +)
Aniek: Je hebt gelijk hoor. Ice haar veulen komt zó ontzettend vroeg volgend jaar. Ik heb daar nu al de zenuwen van..

ZO! hèhè.. Flink bijgelezen! :D

Ik heb me even stilgehouden in dit topic omdat ik erg bang was dat Ice haar veulentje zou vergooien door de operatie aan haar griffelbeen. Aangezien ik haar al 3 jaar drachtig probeer te krijgen was dit voor mij even een hele spannende tijd.

Gelukkig goed nieuws! *\o/*

Ice is nu 2 weken verder en de wond ziet er mooi uit. Ik heb haar gisteren laten scannen en ze is gelukkig nog steeds drachtig :D . Het veulen was enorm gegroeid en alles zag er goed uit! Ik had echt buikpijn tijdens de scan... Wát een opluchting. :j
Dit was de laatste scan want ze zit al op 70 dagen. Het aftellen kan dus beginnen!!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Icecrystal op 26-04-16 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:54

Lastig als ze zolang hengstig blijven. Toch heb ik ook wel goede resultaten gehad zelfs na 14 dagen hengstig en om de 36 uur dekken.
1 keer zelfs een merrie die zich 3 weken liet dekken, toen ben ik wel gestopt en bleek ze drachtig van de laatste dekking.

Ice, mooi dat ze nog drachtig is na de operatie!

Hier zijn er weer 2 merries door de 3 weken.
Het spannendste is Cookie, die staat ergens anders om gedekt te worden en dat lijkt nu goed te zitten maar ze is echt te klein/smal om te scannen. Hoop haar wel snel weer thuis te hebben. Nog een paar dagen extra schouwen dan dan lekker ophalen en hier verder laten broeden :D
Amy is ook door de 3 weken. De eerste ronde had het niet gepakt maar nu lijkt het goed te zitten.
Nu alleen Snazzy nog schouwen en duimen dat zij ook niet opnieuw hengstig wordt. Bij haar had de eerste ronde ook niet gepakt.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:09

Wat fijn icecrystal dat ze nog drachtig is.

Zolex der ei was er vanochtend vanaf dus t is maar goed dat ze het zekere voor het onzekere hebben genomen. Dus nu 18 dagen aftellen, spannend!!
Als ze bij haar dus tot 5 cm hadden gewacht waren ze te laat geweest.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:36

Fijn dat het ei eraf was. Maar dat hoeft niet percé zo te zijn. Het ei kan in een paar uur van 4 naar 5 gaan. Ze scannen dan meerdere keren per dag.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:12

Ice, wat fijn dat de wond goed gaat en dat ze nog drachtig is :)
70 dagen alweer, jeetje dat gaat hard!
Zo lang en dan leeg? :( oh jee, geen goed vooruitzicht...

Marije, oeh gelukkig bij jou toch positieve ervaringen met merries die zich zo lang hebben laten dekken, ik begon me al onwijs zorgen te maken :o
ook alweer 2 door de eerste drie weken? wat goed! spannend!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:28

Even een ego post :D, ga vanavond of morgen alles nalezen haha
Maar Harmony is drachtig!!! *\o/* *\o/*

Dus mijn combi voor 2017 is:

Afbeelding
Harmonynight
harmony (v.Harley vdl) x krunch de breve
X

Ceasar ter linden
King (v. Purioso) x Ferro

Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:34

Gefeliciteerd Silly :D knappe combi!!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:52

Gefeliciteerd Silly! Doe je ook nog na 6 wkn een scan? Wanneer is ze uitgeteld?

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:11

Gefeliciteerd silly!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:16

Gefeliciteerd Silly! Wachten op een leuk bontveulentje dus.

Hoe vaak (en wanneer) zijn jullie van plan om je merrie te laten scannen?
Ik zit er best wel over in dubio, mijn merrie is niet heel groot (Welshje) en niet zo'n makkelijke tante. Dus gevoelsmatig zou ik zo weinig mogelijk willen scannen, tweelingdracht wil ik wel sowieso op laten controleren. Maar weet niet zo goed of ik dan na de 35-40 dg ook nog een keer wil kijken of het nog zit of dat dat teveel stress voor de merrie (en dierenarts :') ) oplevert.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:30

Ik scan 1x
Het lijkt mij anders te veel gefrut worden en lijkt me met die kleintjes of met een stressvogel niet verstandig... Als ze dan later toch nog verwerpen, dan is dat maar zo...

Ik heb vanavond sloerie1 maar eens overgeslagen... Morgenochtend eens kijken wat ze dan doet... (Dek normaal savonds, misschien is het dan minder "gewoon" als ik sochtends eens kijk? Geen idee hoor! Het was een gevoelsmatige ingeving :') )

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:36

Gefeliciteerd Silly!

Wij scannen de kleintjes ook maar 1 keer omdat het risico groot is.

Ice heb ik wel vaker laten scannen maar dat is puur voor mn eigen gevoel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:06

gefeliciteerd silly, mooie combi

oh ice wat goed dat je merrie nog drachtig is en zo goed lijkt te herstellen

Linda hier heeft Elsa zich vorig jaar ook lang laten dekken. Wat ik wel weet, is dat mijn grote merrie zelfs als het ei af is (scan) nog zeker paar dagen hengstig loopt en zich zou laten dekken.

ik scan bij Flo 4keer, 15, 40, 60 en laatste op 105 dagen (kunnen ze dan als het goed ligt, het geslacht zien :P )
Elsa is niet gescand geweest, die kleintjes zijn ook niet zo makkelijk te scannen en ik moet naar kliniek rijden en wou haar die stress niet aandoen. Ze was ook nog maar net bij mij en heel schrikkerig. Heel andere pony nu :P

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:26

AnniekSlijk, zo zou ik ook denken hoor. Welke hengst voor Zolex? Volgens mij heb ik dat even gemist.

Linda2008, Weet niet wat ik zou doen, mijn merrie's worden nooit natuurlijk gedekt, dus geen ervaring mee sorry.

Icecrystal, Super dat de wond er goed uit ziet!
Super dat ze nog steeds drachtig is!

AnniekSlijk, mooi, hopelijk is t raak!

MarijeR, Super dat er weer 2 merrie's door de 3 weken zijn!!

Silly1972, Jeeej helemaal super! *\o/* gefeliciteerd!!! Super gave combi, gaat een knap veulen worden!

Ik laat ze 2x scannen, met 17/18 dagen en met 40 dagen :).

Hope is vandaag geinsemineerd, ei zat er nog, was nu 4,61, morgen ff scannen om te kijken of het ei weg is, want ook hier moeten we een dag van te voren (s ochtends vroeg) het sperma bestellen, willen we t overmorgen hebben. Hopelijk is het ei morgenochtend gewoon weg of eraf aan t gaan, anders moeten we toch sperma bestellen met het risico dat het ei er donderdag toch al af is, zou een beetje zonde zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:53

Zo alles bijgelezen, maar lukt niet om op alles te reageren met de telefoon.
Maar van al die kleurtjes heb ik toch geen verstand haha.

Marije, wat een prachtige verrassing :)

Liaan gefeliciteerd! *\o/*

Hinte, erg knappe pony's

Icecrystal, wat fijn dat alles goed is gegaan!

Marije, is het niet lastig als je ze niet van scannen?
Zo weet je het nooit zeker toch?
Kunnen ze paarden niet van de buitenkant scannen op een bepaald moment? :D

Liaan ja ik doe met 6-7 weken dracht ook nog een scan inderdaad.
Ze is 13 maart uitgerekend.

Spannend mijn lieverd!

Ja ben ook erg benieuwd wat er uit deze combinatie komt, maar bont is zeker hahaha

Dank iedereen :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

gefeliciteerd Silly!

Ik heb volgens mij al een stuk of 10x gescand.
Vandaag dus weer. En ja, wat zal ik eens zeggen. Ze was in ieder geval niet hengstig, en er leek in de hoek iets te zitten. Maar heel duidelijk was het niet, pfffff . Maar wat er zat lijkt wel overeen te komen met een dracht van 24 dagen. Maar dus nog steeds geen zekerheid.
Elke keer als ik terugkom op stal, vraagt iedereen: en, en?? En ja dan moet ik weer zeggen dat ik het niet weet. Dus nu maandag of dinsdag weer terugkomen. Of eerder als ze hengstig wordt.

Dus het aantal keer dat ik laat scannen geeft niet echt een goed beeld van wat normaal is :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:12

Oef Setelli wat rot zeg. Zo weet je ook niks zeker.

Mijn dierenarts komt vrijdag langs om de scannen. Even kijken hoever Liby in de cyclus is. Als het goed is moet ze bijna hengstig worden. Dus hopelijk maandag of dinsdag insemineren :)

Edit: wij scannen voor dracht 3 keer. Eenmaal om te kijken of het vruchtje weg is, dan op 18 dagen en op 25 dagen. Wij doen niet 40 dagen aangezien Liby ook een cyste in haar baarmoeder heeft waar frummeltjes graag tegenaan gaan liggen. Als het met 25 dagen goed gegroeid is blijft ze daarna drachtig.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:16

Omg wat slopend zeg Setteli

Harmony is nu 3x gescand, 1x om te zien hoe groot het ei was, 1x om te zien of het ei weg was en nu.
Ik scan iig nog een keer op/rond de 45 dagen.
Ze is echt tot nu toe voorbeeldig als fokmerrie.
Scannen kan gewoon zonder opvoelbox alles echt braaf en dat voor een jonkie

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:57

Wat een gedoe, Setteli, snap dat je er wat zat van begint te worden! Hopelijk snel uitsluitsel.

Mijn merrie's zijn vorig jaar 2 keer gescand. Eerst bij de hengstenhouder op geloof respectievelijk 18 en 15 dagen. Vervolgens bij mij nog eens rond de 30 dagen. Wou ze voor het najaar nog een keer laten scannen, maar ze waren al zo rond, dat ik het niet meer nodig vond :o
Dit jaar zou waarschijnlijk net zoiets worden. Even kijken of ik die 3de keer nodig acht. Of misschien nog een keer tussendoor als ik het niet vertrouw ;)

Oh en bijna vergeten; gefeliciteerd Silly!! *\o/* *\o/*

En IceCrystal, ja ik zit nu met twee jonge veulens. Koude nachten dat ze geboren zijn (stal is niet echt tocht dicht hier) en nu van dat bagger weer. Van mij mogen ze wat later geboren worden volgend jaar!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:13

Setteli, ah die onderzekerheid is echt heel rot :(:)

Silly, wat fijn dat je merrie zo makkelijk is!

Nu de merries eens savonds geen hengst gezien hebben, ben ik benieuwd wat ze straks zullen doen... :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:33

Iedereen bedankt!

Ja inderdaad Aniek dat is het enige minpuntje dat het veulen vroeg in het jaar geboren gaat worden, maar het kwam op alle fronten nou eenmaal goed uit om nu al te insemineren.
Had eigenlijk ook niet op gerekend dat het gelijk zou pakken.
Met een maiden is niks zeker natuurlijk haha.

En ach, heb ik een excuus om minidekentje te kopen ;)

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:28

Mijnlieverd: zolex is gedekt voor Wilson.
En? Was t eitje weg?

Setteli: jeetje balen zeg, dat je nog steeds in onzekerheid zit, maar misschien toch voorzichtig begint het er positief uit te zien?

Zolex hebben we met der vorige dracht met 16 dagen en 30 dagen gescand. Daarna het met rust gelaten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:23

Ja ik blijf positief, maar zou het nu wel eens zeker willen weten.

Jazzy zou dan ook eind februari begin maart bevallen, dus voor mij ook een goed excuus voor een minidekentje hihihi