[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:26

spannend wisanda

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:32

Spannend Wisanda!

Ik zou graag nog even de mening hebben van de ervaren fokkers hier, ben nooit zo onzeker, maar doordat het nu steeds allemaal geregeld moet worden de dag voordat we ze eventueel op zouden kunnen halen, krijg ik een beetje de kriebels omdat het steeds allemaal zo last minute is :o
Mausi is vanochtend geïnsemineerd, en ze hebben het ei afgespoten. Naar mijn mening zou het dan geen enkel probleem moeten zijn om haar morgen op te halen, aangezien het ei er binnen 24 uur af zou moeten zijn, en nog een keer insemineren er dus (imo) hoe dan ook niet inzit.
Mijn hengstenhouder vind het echter een risico, omdat het dan dus niet mogelijk is om haar morgen nog eens te scannen om te kijken of het ei echt weg is.

Heb dus toch nog lichte twijfel over het wel/niet ophalen van de merries...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:43

denk logisch na voor jezelf, wil je zo'n laat veulen hebben als ze nu niet drachtig is en je ze toch weer een week laat staan. Of neem je haar mee op de gok en begin je volgend jaar opnieuw?

Eerlijk gezegd zou ik haar ophalen en mocht ze niet drachtig zijn is volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Is ze wel drachtig kun je een gat in de lucht springen

Morgen moet onze Arie voor het eerst naar de smid, iemand tips om het voor hem soepel en prettig te laten verlopen??

Voeten geven doet hij super, staat geduldig als ik ze uit krab dus verwacht niet veel problemen maar is wel m'n eerste veulentje wat bekapt moet.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:01

Vraag. Mijn merrie is vorige week geinsemineerd. Nu moet zij 5 juli voor de stamboekkeuring. Dit is net binnen de 18 dagen. 9 juli moeten we voor check. Mijn dierenarts zegt gewoon doen. Zonde om die keuring te laten lopen. In principe adviseren ze niet anders doen dan je normaal doet. Mijn merrie is wel een stresskip zeker op vreemd terrein. Nu vind ik haar met de dag rustiger worden en de ruinen bij mij op stal die kijken ook totaal niet naar haar om terwijl de andere merries gewild goed zijn. Waar ze voor vorige week niet echt relaxt stil kon staan bij het poetsen kon ze gisteren drie kwartier stil staan waarbij ik haar uitgebreid getoiletteerd heb. Sokken knippen manen bijgewerkt enz. Wat is nu wijsheid?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:06

gewoon gaan, waarom zou je het niet doen? Ze is misschien drachtig maar dat betekend niet dat ze de komende elf maanden niets meer mag of kan doen...ze zijn niet spontaan gehandicapt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:29

Gewoon gaan, tegen een keuring moeten ze wel kunnen lijkt me. Dat kan een zwangere vrouw toch ook allemaal nog wel? :)

Ik heb een schimmel, toen hij kwam was hij wit met zwarte benen, manen en staart. Nu is hij 23 en wit met grijze manen en staart. Ik heb hem altijd prachtig gevonden maar wil toch geen schimmels meer. :) Ex had zoveel uitstraling dat ie zijn kleur "goed maakte" zeg maar.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:30

thea ik zou ook gewoon gaan denk ik, als het goed het met het vruchtje, raakt ze het heus niet zomaar kwijt.

Woogy, een laat veulen maakt me niet uit, deze merrie moet eigenlijk gewoon drachtig worden dit jaar. Dit is ook pas de 2e poging (nadat ze eerder haar vruchtje verloren heeft), dus hoop gewoon dat het pakt. Maar mocht ze niet drachtig blijken, laat ik haar over 3 weken hier thuis sowieso nogmaals insemineren.
Het lijkt me alleen zo enorm balen als ik nu zou zeggen, ik laat haar staan, en ze scannen morgen en het ei is er (zoals verwacht na afspuiten) af.

Het is gewoon lastig de beslissingen te moeten maken als je zelf niet overal met je neus bovenop kan staan :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:37

thea1978 schreef:
Vraag. Mijn merrie is vorige week geinsemineerd. Nu moet zij 5 juli voor de stamboekkeuring. Dit is net binnen de 18 dagen. 9 juli moeten we voor check. Mijn dierenarts zegt gewoon doen. Zonde om die keuring te laten lopen. In principe adviseren ze niet anders doen dan je normaal doet. Mijn merrie is wel een stresskip zeker op vreemd terrein. Nu vind ik haar met de dag rustiger worden en de ruinen bij mij op stal die kijken ook totaal niet naar haar om terwijl de andere merries gewild goed zijn. Waar ze voor vorige week niet echt relaxt stil kon staan bij het poetsen kon ze gisteren drie kwartier stil staan waarbij ik haar uitgebreid getoiletteerd heb. Sokken knippen manen bijgewerkt enz. Wat is nu wijsheid?

Mijn merrie heeft een kind ernaast lopen en ook weer gedekt en gaat gewoon voor stamboekkeuring, ze is 2 jaar geleden al opgenomen, maar we gaan dit jaar gewoon voor een predicaatje verder :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:07

Roma: dan zou ik haar lekker naar huis halen en als het niet gelukt is laat je haar alsnog volspuiten bij jou thuis toch?

Mijn dame is dit jaar met veulen aan de voet naar de show geweest en vorig jaar ook met anderhalve maand dracht. Geven ze niets om :) Zo veel wegen ze nog niet dus ze hebben geen last van extra gewicht ;)

Ze zeggen weleens dat een merrie bij stress vergooit, maar ik denk dat het dan vooral gaat om hele zware stress van bijvoorbeeld een verhuizing of ongeluk. Anderzijds...mijn merrie heb ik twee keer verhuisd tijdens de dracht, één keer om anderhalve maand het land op te gaan en de tweede keer naar haar vaste huis

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:10

Thea, ik zou me niet te druk om maken. Een keuring kan niet zoveel kwaad :)

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:54

Nee ik zelf maak me ook niet druk eerder mijn omgeving haha. Het gaat hun om het feit dat het binnen de 18 dagen is en dat dan het eitje nog niet vast zit. En de wetenschap dat mijn merrie stress gevoelig is. Maar ik denk dat ze zo ook wel stress dingen mee maakt bijvoorbeeld het trailerladen is voor haar ook een stress gebeuren maar ja dat moet ook gewoon zo nu en dan. Bedankt voor jullie reacties.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:56

Succes Thea :)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:20

Grrrr... Niets drachtig hier |( vrijdag opnieuw scannen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:22

Vervelend Wisanda. Roma succes met je beslissing, Thea ik zou ook gewoon naar de keuring gaan :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:54

AZ, eigenlijk zou het sperma toch langer dan vierentwintig uur in de baarmoeder moeten blijven leven.
Wij hebben t getest en vonden vaak nog na drie dagen sperma die tot bevruchten in staat was.
Dat ei zal er gespoten toch echt wel eerder af zijn denk ik zo?

Dan zou je haar ook op kunnen halen toch?
Tuurlijk ben ik geen expert wat jouw paarden aangaat.
Maar wat lastig zo op afstand niet? wens je wijsheid!

Wisanda bah niet drachtig.... succes bij de volgende ronde.

Thea ook aan het twijfelen, ik heb nooit voor zo'n beslissing gestaan, maar ik geloof dat ik ook gewoon zou gaan.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:54

Wat enorm balen, Wisanda!

Ik heb net eindelijk wat meer nieuws gekregen over Mausi, volgens de DA was het het perfecte moment van insemineren, dus morgen ophalen is geen enkel probleem :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:30

Balen wisanda! Hopelijk vrijdag alweer een mooi ei!

Super dat mausi gewoon opgehaald kan worden! Hopelijk is het bij jou nu ook raak!

Thea, ik zou gewoon naar de keuring gaan, tenzij je paard een enorme stresskip is op de trailer en tijdens zo'n keuringsdag, maar dan nog, betwijfel ik of ze daarvan hun dracht zouden afbreken.

Hier nog steeds niks hengstig, we wachten rustig af en prikken haar lek om het vocht uit de baarmoeder af te voeren.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:40

@Jibbel. Mijn paard laad moeilijk over het algemeen maar als ze er eenmaal op staat is er niets aan de hand. En aangezien ik weet hoe ze is met laden en geduld het magische woord is zal ze daarin ook niet buitensporig in de stress raken. Op dat terrein zal ze ws wel ff wat stress ervaren maar dat is zo kort dat ik denk dat ook dat wel mee valt. Ik begreep dat de keuring altijd buiten is dus dat is al een voordeel voor haar en ik den dat als ik de voorbrenger zeg wel vriendelijk met haar om te gaan het allemaal best goed zal komen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:44

Ja Tjinta, heel lastig zo op afstand, ook omdat je niet altijd alle informatie krijgt.
Het sperma is 24 uur onderweg, maar daarna zou het nog wel ongeveer 48 uur moeten leven in de baarmoeder.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:16

Jammer Wisanda, volgende keer beter

Jeej voor Roma!!! Je kinderen weer thuis heerlijk gevoel :)

Nou vraag ik me iets af, ik heb Pony nu twee keer laten dekken en beide keren was ze in één keer drachtig van een natuurlijke dekking twee verschillende hengsten. Nu lees ik al een paar berichten van dames die niet in één keer drachtig zijn en die zijn via KI bevrucht...Zijn daar cijfers over bekend?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:19

Gewoon gaan Thea! Als het een goed vruchtje is dan blijft dat wel zitten :)

AZ lekker naar huis halen dan, kun je er weer met je neus boven op :P

Wisanda balen zeg! Hopelijk volgende ronde beter!

Woogy ik zou het niet weten.. weet wel dat sommige merries niet dragend worden van onverdunt.. Mijn merrie is nu 4x gedekt en allebei in 1 x drachtig. Waarvan 1x KI en de rest natuurlijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:26

Dustinlover schreef:
Gewoon gaan Thea! Als het een goed vruchtje is dan blijft dat wel zitten :)

LOL!!! alsof hij eruit zou vallen van het geschud :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:31

maar het eitje gaat toch inderdaad pas nestelen later in het proces? dus 'vastzitten'?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:33

Hansje(Pony's mini zeepaardje) zwom met 36 dagen in de baarmoeder...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:34

klopt, hij zweeft eerst van de eileider naar de baarmoeder en dat duurt een week of 2 voordat hij in het baarmoederslijmvlies nestelt. Vanaf dag 15 geloof ik. En op dag 18 moet het sowieso ingenesteld zijn, daarom ook scannen op 18 dagen meestal.