[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:24

LaDonna75 schreef:
Ik weet dat het bij sommige rassen gebruik is de veulentjes te scheren maar ik zou er zelf nooit aan beginnen. Het haar zit er niet voor niks denk ik, en door te scheren blijven de haarwortels gewoon zitten, die moeten er dan uit. Minpunten op een keuring voor een bruine veulenvacht vind ik echt te zot, dat zou echt niet mogen. Net als minpunten voor een oony in sportconditie in plaats van moddervet ( maar dat is weer een andere discussie). Ik zou hem lekker goed rossen dagelijks, dan zijn die haren zo weg.

Hij verhaart helemaal niet. De vorige keer scheren is mij echt zo goed bevallen. Van een sloom zielig veulen naar een blij racemonster. Hij heeft er wel erg last van. Maar zit even met de temperatuur

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:33

Hier gwn dik veulenvachtjr en geen last ergens van. Geen jeuk. Niet sloom oid. Ik laat de natuur het oplossen.

Voor een keuring die minpunten geeft op zulke belachelijke criteria zou ik niet eens heen willen. Dat moet niet gevoerd worden _O-

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:39

Voor een keuring zou ik het ook niet doen. Als hij het echt te warm heeft kun je ook een streep weg scheren. Dat scheelt al. Maar is natuurlijk niet zo mooi....

Laleentje, ik had bij jou echt wat verwacht. Maar die gaat vast gauw komen :)

gefeliciteerd met alle veulens! Afgelopen dagen weer heel veel.

Renske, nogmaals heel veel sterkte. Ik hoop dat Ariel er zo min mogelijk last van heeft.

April maakte de laatste dagen niet veel vordering. Uier is echt bijna niks meer (terwijl ze 2 maand geleden toch een beste uier had). Ze staat nog steeds op de AB, ik hoop dat als die op is er een veulen naast staat! Ze is vandaag 330 dagen, nooit gedacht dat te halen.
Maar vanochtend had ze voor het eerst een druppel wit doorzichtige melk eraan *\o/* *\o/*
PH is nog steeds hoog, maar we hebben progressie!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:41

Het is natuurlijk niet zo dat ik hem scheer voor een keuring. Wel omdat hij er last van heeft. Ik wou opzich niet een scheer discussie openen, meer een temperatuur discussie _O-

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:43

Spannend Setteli!

Ik kan niet wachten totdat het veulen er is! Vind zo spannend. Merrie is nu wel rustig en het duurt natuurijk nog even. Nog
12 dagen en dan zitten we in de veilige zone!

Een veulen scheren zou ik ook niet doen.. tenzij medische noodzaak

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:44

Nja je geeft zelf een andere reden voor het scheren. Dus dat krijg je er automatisch bij.

Op mijn fofos zie je ook dat Roos wat zweet. Als ze gek heeft gedaan. Voor de rest niet. Ik vind het dus prima te doen mrt veulenvacht. Gaat vanzelf er wel af.
Dat jeuken is vrij normaal. Doen alle paarden wel. Even lekker een borstel er over heen desnoods.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:53

Ik snap je gedachtengang wel hoor Kabayo.
Zat me gisteren ook af te vragen of ik Sam niet een plezier zou doen met wat vacht eraf. Hij loopt echt met een dikke fleecedeken rond (zo'n enorm fluffy dikke veulenvacht) terwijl Rose een veel dunner vachtje heeft. Op dit moment zit hij veruit het dikst in zijn vacht van paarden hier, zelfs de shet heeft minder haar. En hij wordt er inderdaad ook wel wat sloom en zweterig van. Maar goed. Ik kijk even wat het weer komende week gaat doen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:08

Ik zou zelf het veulen niet scheren nu.
Wat je zegt, het gaat van 25-28 graden deze week, naar 20 volgende week. Als je dan ook nog zijn vacht er af haalt, is denk ik vragen om problemen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:27

J_emma schreef:
Ik snap je gedachtengang wel hoor Kabayo.
Zat me gisteren ook af te vragen of ik Sam niet een plezier zou doen met wat vacht eraf. Hij loopt echt met een dikke fleecedeken rond (zo'n enorm fluffy dikke veulenvacht) terwijl Rose een veel dunner vachtje heeft. Op dit moment zit hij veruit het dikst in zijn vacht van paarden hier, zelfs de shet heeft minder haar. En hij wordt er inderdaad ook wel wat sloom en zweterig van. Maar goed. Ik kijk even wat het weer komende week gaat doen.

Een lotgenoot hihi. Ja zo denk ik ook. De merries hebben zo'n strakke vacht. En zelfs die zweten. Wil geen oververhit veulen (wat best nog geregeld voorkomt)
Ik wacht ook het weer af.

Rose_Sonny schreef:
Ik zou zelf het veulen niet scheren nu.
Wat je zegt, het gaat van 25-28 graden deze week, naar 20 volgende week. Als je dan ook nog zijn vacht er af haalt, is denk ik vragen om problemen..

Dankje. Ik denk inderdaad dat het niet slim is. Wil zeker geen longontsteking. Het weer blijft iets aparts in NL :=

Hoop voor de kleine man dat hij snel verhaard. Het haar zit nu nog zo vast. Merk echt verschil met dit veulenhaar uit maart en mijn vorige veulen in mei. Zoveel langer en dikker.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:05

Met Ariel gaat het gelukkig wel goed. Ze is er aardig rustig onder.
Ze is het er alleen nog niet mee eens dat ze niet bij haar vriendin Olivia staat.
Ze staat nu in de kennismakings paddock van de hit-actief.
Dan kan ze hopelijk gauw daar de groep in.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:08

Hier zijn hoofdjes en hals geschoren maar is ook ras gebonden. Voorlaatste week gaan ze volledig kaal gedaan. Tis niet verplicht op keuring maar toont wel veel netter

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:34

Hier wordt niet geschoren.

Chablis begint het wat zwaar te krijgen. Nog 13 dagen tot veilig. :(:)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:51

Ik heb er 3 die redelijk kort in het haar zitten en 1 die echt een soort wolharige mammoet is. Dat is al wel vaker voorgekomen.
Ik scheer niet of het moet echt net als vorig jaar weken lang 30+ graden zijn zonder regen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:53

't haarballetje
Afbeelding

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:58

Renske, wat een verschrikkelijk nieuws om te lezen. Ik wens je heel veel sterkte :knuffel:

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:37

Het haar helpt ook om minder last te hebben van steekvliegen. Ik scheer in ieder geval mijn veulen niet.
Men raad ook af om het veulen voor een keuring te scheren. Bij een veulen is het niet erg als de vacht een bruine gloed heeft.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:06

Heb het ook niet gedaan, maar me wel afgevraagd of hij er niet vrolijker van zou worden.
Bij onze shet haal ik in september/oktober én februari/maart zijn vacht eraf en dan loopt hij eventueel met extreme kou of lange regenperiodes een of twee weken met een deken. Maar over het algemeen is hij in het Nederlandse klimaat dolgelukkig zonder die enorme berg haar. Hij heeft het heel snel te warm (ik gok dat zijn speklaag ook meewerkt om warm te blijven ;-) ).
Ik zie bij Sam ook dat het nu gewoon net too much is. Maar goed, de ergste hitte gehad en voor de volgende hitteperiode is die veulenvacht er hopelijk wel af :-)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:06

Heb het ook niet gedaan, maar me wel afgevraagd of hij er niet vrolijker van zou worden.
Bij onze shet haal ik in september/oktober én februari/maart zijn vacht eraf en dan loopt hij eventueel met extreme kou of lange regenperiodes een of twee weken met een dunne deken. Maar over het algemeen is hij in het Nederlandse klimaat dolgelukkig zonder die enorme berg haar. Hij heeft het heel snel te warm (ik gok dat zijn speklaag ook meewerkt om warm te blijven ;-) ).
Ik zie bij Sam ook dat het nu gewoon net too much is. Maar goed, de ergste hitte gehad en voor de volgende hitteperiode is die veulenvacht er hopelijk wel af :-)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:57

LaDonna75 schreef:
Ik weet dat het bij sommige rassen gebruik is de veulentjes te scheren maar ik zou er zelf nooit aan beginnen. Het haar zit er niet voor niks denk ik, en door te scheren blijven de haarwortels gewoon zitten, die moeten er dan uit. Minpunten op een keuring voor een bruine veulenvacht vind ik echt te zot, dat zou echt niet mogen. Net als minpunten voor een oony in sportconditie in plaats van moddervet ( maar dat is weer een andere discussie). Ik zou hem lekker goed rossen dagelijks, dan zijn die haren zo weg.

Ik heb mijn februari veulen een aantal weken geleden al geschoren, hij zat enorm in het haar en voelt zich veel beter zo. Ik heb hem de eerste weken nog snachts op stal gehad, dus zo'n vacht was uiteindelijk ook niet meer fijn op stal, als hij direct 24/7 buiten zou staan dan had ik het scheren nu pas gedaan als hij nog niet kort verhaard was.

Na het scheren was hij helemaal dol, wel opgepast met regen en kou de eerste tijd maar nu laat ik hem ook gewoon weer in de regen buiten en zie hem nooit rillen.

Afbeelding

Ik scheer wel vaker veulens, de mini veulens sowieso.
Ze verharen ook gewoon de geschoren vacht als je scheert tijdens het verharen, alleen zijn de haartjes die uitvallen dan wat korter, het is niet zo dat de haarwortels blijven zitten door het scheren, ik neem aan dat je wel een lengte scheert en niet volledig kaal tot op de huid :D .

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:16

Kabayo schreef:
Het is natuurlijk niet zo dat ik hem scheer voor een keuring. Wel omdat hij er last van heeft. Ik wou opzich niet een scheer discussie openen, meer een temperatuur discussie _O-

Ik heb het vorig jaar ook één keer uitzonderlijk gedaan omdat het veulen abnormaal dik veulenhaar had.
Ze stond de hele tijd nat in het zweet en te pompen qua ademhaling. Maar ik heb toen enkel de hals en borstkas geschoren.
Daarna was ze frisser.

Maar dit jaar vind ik de temperatuur wel veel lager liggen. Dus dit jaar zou ik het niet doen.
Ik begrijp het keuringsprincipe wel, maar kan je dan niet een week voor de keuring scheren ofzo? Op zich kan het geen kwaad in mijn ogen, zolang je de oren en neusharen maar niet afscheert.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:25

Al tijdje wat afwezig door de drukte omtrend baby, peuter, paarden en veulen hahaha.
Krijg mn veulentje moeilijk tam helaas…

Vandaag wat beeld van m online gezet en veel belangstelling van mensen die er echt toekomst in zien!
Alleeeeeen hoe plak je een prijskaartje op een veulen…
Mocht er iemand ervaring hebben met de verkoop van kwpn sport veulens en de prijzen daarvan en met me mee willen denken :D dan heeeeul graag

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:14

Renske wat een drama ! Heel erg veel sterkte voor jou en voor de merrie, zo sneu :(:) neem de tijd dit even te verwerken

Rose sonny gefeliciteerd met je veulentje <3

Leuke foto's komen er voorbij.

Ik heb vorig jaar ook een klein streepje geschoren bij hals borst tijdens de hittengolf. Zou nooit volledig scheren. Werd toen die 2 weken erna ook ineens snachts weer 13 graden, denk dat dat niet goed gegaan zou zijn. Babs zit nu ook 5 keer warmer in de vacht dan Jackie, ook af en toe bezweet maar dan zoekt ze de schaduw wel op. :)

Hier groeien ze goed door. Babs vond de laatste paar dagen halster en zonnebrand niet zo leuk dus is wat schuwer. Maar de blaren staan al op haar neusje (ook van lotus en nova) dus ik moet wel. :(:)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:51

Even een egopostje... mijn merrie is vorig jaar 6 keer geinsemineerd 5de keer is ze waarschijnlijk even drachtig geweest voor de 18dagen want haar hele cyclus was in de war. Ze werdt niet meer echt hengstig terwijl ze altijd netjes op de 21 dagen zat. Toen heel licht hengstig gespoten en toen daarna geinsemineerd met een andere hengst toen in 1 keer drachtig.
Nu twijfelde ik al beetje omdat ze best buikig was maargoed dan scheeld het maar een maand natuurlijk. Nu is ze vandaag 300 dagen (op de laatste inseminatie) vorig jaar is zei op 329 dagen bevallen en had voor de zekerheid berekend wanneer ze op de 5de inseminatie op 329 dagen zou zitten en dat is zondag....

Nu hing er vanmorgen een inseminatie harsdruppeltje aan en vorig jaar heeft ze 3 dagen een klein harsje voor de bevalling.... ik knijp hem nu wel een beetje

Afbeelding
Afbeelding

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:01

Renske_W schreef:
Hier helaas slecht nieuws.
Vanochtend met Amarens en Ariel naar Wolvega geweest. Long echo gemaakt welke er al slecht uit zag, toen met de scopie gekeken, en helemaal achterin zat het open gehemelte. Zo niet te zien of te voelen.
Vanmiddag wordt ze ingeslapen. ;(

Heel veel sterkte! :knuffel:

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:38

CF ik zou dan zeker even goed in de gaten blijven houden. Zeker de situatie die je schetst.