[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:53

Riv: Dat is zeker geen vervelend uitzicht!!

Corina wat super frustrerend dat je veulen niet wil komen. Is het eigenlijk mogelijk dat een paard heb bewust binnen houd tot beter weer?

Dustin wat zijn ze rond zeg en zelfs met die dikke buiken houden ze de vaart er nog in!

Ynekes: Wat is die Pien een leukerd.

Mizz ik heb geen kit in huis maar ga wel even een paar dierenartsen hier in de buurt afbellen of ik daar voor bij hen terecht kan. Zo niet schaf ik hem misschien nog wel aan. Weet iemand of je speciaal zo een lammeren flesje moet hebben ik heb nog heel veel baby/kinderflesjes zou dat ook volstaan ik geval van nood?

sannahtris: Misschien ook voor jou een idee om even te informeren bij dierenarts in de buurt zodat je weet waar je he kit ingeval van nood kan halen. Ik vind het ook wel prijzig om onnodig in huis te hebben.

Vulina als die van jou wel is 14 dagen staat te lekken sta jij dan 14 dagen in de start blokken? Of zijn er buiten dat lekker nog andere tekenen waar je dan op wacht? Ik Meen me namelijk ook te herinneren dat die van mij al 14 dagen van te voren stond te lekker maar toen had ik in vergelijking met de uiers die ik nu heb gezien nog een vrij klein uier.

MacavityL: Een ego post is ook gewoon welkom hoor het is toch juist leuk te horen hoe het met alle paarden gaat!

Hier sinds van ochtend ook problemen met water geven :( Zelfs me Slobber was bevroren.
Me 3jarige Bruine is nog steeds kreupel gelukkig wel iets minder dan toen ik het ontdekte.... Maar hopelijk blijft ze nog even kreupel tot de sneeuw weg is dan is ze tenminste een beetje voorzichtig (zij is vandaag 295 dagen)! De andere 2 passen zich erg goed aan aan het weer!

Kabayo: ik heb me best gedaan! Moet zeggen dat ik het best leuk vond, want je bent net iets bewuster bezig met wat je leest.

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:08

Wat een drama met dat bevriezen. Hier ook echt niet leuk zoveel meer werk...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:21

Dddara he bah, zelfs slobber bevroren. :brr:

Ik merk (gelukkig) nog niets aan mijn dames. Ze moeten ook nog > 2 maanden. :')

Ze krijgen misschien toch nog op tijd een stal :):)

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:23

Pffff zoveel pagina’s bijlezen en maar 1 veulentje!! -O-

Overigens wel een heel knap veulen! Super leuke naam ook <3 fijn dat het goed gaat ondanks de opstartproblemen.

Corina, ga je merrie eens streng toespreken! Het zonnetje schijnt, er mag best nog een veulen komen :j

Kan niet wachten tot straks het hele topic weer volstroomt met veulenfoto’s, wat positiviteit in deze tijd is echt welkom :):)

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:40

Dustin wauw mooie winterfoto's van je bolle pluizebollen!

Corina sjonge je geduld wordt wel op de proef gesteld, maar qua temperatuur buiten natuurlijk lekker plekje bij mama binnen voor t veulen! Hoe sta je er zelf in, kan me voorstellen dat zo paraat staan je wel wat op kan breken.....

RivQ heerlijk uitzicht, hier ook kijkend naar mn paard over de velden, prachtig met dit weer!

DDDara ik heb bij de agrarische winkel hier in de buurt een losse langere speen gekocht, die kun je bijvoorbeeld op een leeg bierflesje of tupperware fles doen bijvoorbeeld, zodat ik, als het veulen het niet zelf lukt, de merrie kan melken en dan toedienen.
Balen dat alles bevriest.....

Vulina jij hebt veel ervaring volgens mij, komt het ook vaak voor dat de moeder zo beschermend is naar haat veulen dat ze er geen mensen eerst bij in de buurt wil hebben?

Ynekes heerlijk die veulenspam!!!!

Hier vind ik het watersjouwen gelukkog nog te doen. Heb een bak ik de stal staan die nog redelijk dooi blijfy telkens. Ik doe er 3x per dag een hete emmer bij in.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:46

Wat een prachtig uitzicht zeg! Dat wil ik ook wel!
Als het meezit hebben we deze zomer wel de paddock om over uit te kijken

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:46

Dustinlover, wat een heerlijke foto's van buiken :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:24

wat een prachtige foto's komen er voorbij. Dustinlover wat een mega skippybal op pootjes :D geweldig.

En ik zag een prachtige Pientje voorbij komen <3 heel veel spammen hoor <3

Sneeuw vind ik ook best leuk een paar dagen, maar die zeer strenge vorst mag van mij wel stoppen, ik ben iedere dag 200 liter water aan het verplaatsen met jerrycans om de paardjes van drinken te voorzien. En ik woon zelf 5 hoog (wel een lift) dus ik sleep dus in de ochtend en in de middag al die jerrycans op en neer := Mijn wei is op 6 min rijden. Maar pffff ben dat zo zat he.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:44

Mer dat is inderdaad een behoorlijke klus.... dapper van je!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:56

Riv_Q, prachtig uitzicht!

Ik ben ook aan het aftellen met die sneeuw ... Al twee pompen bevroren, regentonnen waar je niet door geklopt geraakt. Ben het stilletjes aan beu aan het worden.

Ik melk ook altijd de merrie even als het veulen net geboren is en dan geef ik de biest al wanneer het veulen nog op de grond ligt. Vroeger deed ik dat niet, maar toch 2x gehad dat de biest niet op tijd binnen was of niet voldoende. Ik doe dat gewoon met een grote spuit. Werkt heel handig en het is meteen goed binnen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:20

Jacky ik heb wel 2 merries gehad waarbij je de eerste tijd na veulenen niet bij in de buurt moest komen. Tenzij je met een paar vingers minder door het leven wou :=

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:26

Ynekes, wat een leuk ding! Snap dat je daar verliefd op bent. Leuke naam ook (mijn merrie heet ook Pien :o). Blijf vooral posten hoor!!

MacavityL, ik gooi er soms ook een ego-post doorheen hoor! Vooral als ik op stal ben. Dan heb ik niet zoveel tijd om lang te reageren, maar wil dan toch graag iets delen.

Lovelyn, hoi! Mooie merrie heb je. Ik vind de tijd dit jaar ook erg snel gaan. Misschien door het hele corona-gebeuren. Houd me toch onbewust bezig.

Dustin, skippybal op pootjes :+

Corina, fopmerrie :+

Vulina, jeetje 14 dagen. Ik hoop eigenlijk dat dat me die ene keer bespaard blijft, haha.

Riv_Q jij leeft mijn droom! Heerlijk lijkt me dat uitzicht. Ideaal ook met een veulen op komst.

DDDara zelfs je slobber! Ik moet zeggen dat het bij ons nu wel meevalt. De waterleidingen zijn preventief afgesloten, dus we sjouwen wel met water. Maar goed, volgens mij is het volgende week weer over. Ben zelf ook bang om uit te glijden.

Mer1980 Jeetje, dat is echt geen doen inderdaad. Ik wilde eerst zo'n zak voorstellen, maar las daarna dat je op 5 hoog woont. Ik hoop voor je dat het snel voorbij is.

Laureantii binnen hoeveel tijd moet het veulen dan gedronken hebben? Mijn merrie is erg kribbig wat betreft haar uier. Heb wel een flesje aangeschaft.

Mijn merrie lijkt nu ineens heel erg op te schieten. Uier lijkt flink te groeien. Onderstaande foto's zijn gemaakt ná een lang stuk wandelen, dus het slinkt niet. Ze zit nu op dag 306, dus ik hoop dat ze het nog even binnen houdt. Ik zie wel geel/wittige stukjes aan de spenen zitten, maar dat zijn nog niet echt harsjes te noemen. Ik heb toch nog een birth alarm kunnen regelen, die kan ik de 27e ophalen. Maar ik begin me steeds meer af te vragen of ze dat wel gaat halen.

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:00

Ual_95 dat is wel een duidelijk verschil vooral van 8 naar 11 februari. Bij die van mij durf ik er even niet onder te kruipen om de boel te bekijken, heeft een deken op wat ze al niet echt gewend is en dan kraakt die ook nog door de vorst en kreupel dus die is niet in haar beste doen!

Knolselder hoe deed je dat dan om de kleine ook een beetje tam te krijgen zijn de eerste dagen toch juist heel belangrijk?

Mer: als ik jou verhaal hoor mag ik niet klagen met de paarden aan huis!

Nou als het meezit gaat het maandag dooien dan wordt het nog wel even een hoop natte zooi maar alles is beter dan alles bevroren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:37

Ual die heeft er ineens zin in! Spannend :D Denk niet dat ze het zo lang uithoudt hoor :P

Rivq heerlijk uitzicht zo vanuit huis :) Dat heb ik zomers ook als ze in de wei lopen :D

Ik hoop juist dat er nog meer sneeuw valt. Ik wil sleeën :+

Dddara jeetje zelfs de slobber bevroren. Ik vind het niet koud buiten in de zon. Lekker! Heel leuk zo'n bijleespost! Vind ik zelf ook dat je dan echt goed leest wat iedereen zegt :)

Knolselder zo'n merrie had ik ook. Levensgevaarlijk := Gelukkig hebben we nu lievere merries :P

Mer jij baalt vast niet dat de sportscholen dicht zijn. Jeetje wat een werk!

Ynekes arme pientje als enige boktveulen :P Heb je niet nog een fotootje om het af te leren? :D

Vulina 14 dagen, jeetje. Dat zijn gebroken nachten :wow:

Jeetje Corina... die houdt het spannend!

Zilver komt bijna niet meer vooruit :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier ook water sjouwen.. wat een werk

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:45

Mooi die wapperende manen op de laatste foto, kabayo.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:19

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Corinadrenth: Diva 327
Mizzmontana: Easy 321

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:23

DDDara schreef:
Knolselder hoe deed je dat dan om de kleine ook een beetje tam te krijgen zijn de eerste dagen toch juist heel belangrijk?

Juist niet teveel. Je wil niet dat het veulen ziet dat zijn moeder jou constant aanvalt en dat normaal beschouwt dat jij bedreigend bent :+

Gewoon op een afstandje erbij zitten. Als ze buiten lopen in de paddock of in de wei, op een stoel gaan zitten. Of wat mest ruimen of eender wat. Dat ze aan je aanwezigheid wennen zonder de moeder tegen de haren te strijken.

Meestal stopt die overbescherming wel na een paar dagen (of soms weken) en vaak kunnen die veulentjes hun nieuwsgierigheid op den duur niet meer bedwingen en komen kijken. En zeker als je meer veulentjes hebt en die samen lopen, dan komt dat veulentje wel mee met de rest als die naar je toe komen.

En heel soms als de mama is afgeleid door haar eten maak je een kans op wat veulencontact :+

Het is echt niet een kwestie van de eerste dagen hoor.
Normaal ben ik ook wel bij de geboorte en dan hebben ze al menselijk contact gezien en geroken nog voor de moeder haar hormonen opspelen. Meestal begon dat gemeen gedrag naar mensen zo wanneer de merrie in de benen komt en veulen probeert te staan en drinken.

Al heb ik ook 1 gehad die ik door een flippende moeder pas na het spenen écht tam heb kunnen maken. Maar dat is helemaal goedgekomen.

Kabayo ik heb ze gelukkig ook niet meer :=
Al zijn dat eigenlijk gewoon juist goede moeders die hin veulen beschermen.

Wat ziet zilver er goed uit!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:06

Ual daar zit al echt verschil in!

Kabayo mooie foto's van Zilver!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:36

Ynekes, wat een leukerd is Pien!
Snap wel dat je ze nog even lekker warm binnen op stal houdt.

Corina, nog steeds niks? Spannend hoor!

Wat een prachtig uitzicht Riv_q!
Heerlijk om ze zo aan huis te hebben!

Leuke foto’s Kabayo. Lekker bol is zilver al.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:45

Omg silver is ook behoorlijk dik zeg. Een verschil met vorig jaar toch?

Leuk zicht daar.

Ik ben die sneeuw, ijs ook zo zat pfff.

Ik kreeg toch ineens de kriebels over me toen ik net onder men merrie ging hangen. 294 dagen en dit voor een maiden. Brrrr

Afbeelding

Corinadrenthe het gaat bijna dooien dus daar zal ze vast op wachten.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:58

Ja nu 3 maanden verhuisd en was even omschakelen, paarden aan huis. Maar zo lekker!

DDDara ohnee... zelfs je slobber, das niet goed nee |( Maar idd, zoals je al zegt, warmer weer op komst vanaf weekend :D. Wij hebben wel geschaatst vandaag.

En Mer, jerrycans vanaf je huis moeten slepen, ik vind je een bikkel!! {:}

Ual, die is lekker bezig ja! Blijft een wonder he hoe dat ineens in zn werking gaat.

Zilver <3 <3 zo mooi zwart en ben verliefd op haar voorpluk! Lekker gezellig dik al.

Haha Fotsy, was bij mij ook zo op 290 dagen, in 1 nacht gebeurd, schrok me dood :+

Hoe gaat het Corina??

Morgen is Quenza 240 dagen en kan ik aftellen vanaf 100... vandaag even met mijn lieverds op de foto.

Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:26

Wat leuk Riv zo met de hele bende op de foto

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:45

ual_95 schreef:
Laureantii binnen hoeveel tijd moet het veulen dan gedronken hebben? Mijn merrie is erg kribbig wat betreft haar uier. Heb wel een flesje aangeschaft.

ik heb altijd geleerd: binnen de 4u.
Of dat effectief zo klopt, geen idee. Meestal drinken ze wel binnen het uur.
Maar ik heb toch al twee keer gehad dat ze niet genoeg biest binnen hadden.
Kon ook wel komen door het feit dat de merries altijd melk beginnen spuiten na de bevalling om het veulen te "lokken" en ze daarom misschien de biest gewoon verspillen.
Dus ik melk ze even vanaf de merrie terug recht staat en begint te likken.
Spuitje erin en klaar. Dan kan ik gerust terug een paar uur gaan slapen als ze te moe zijn van recht te staan en nog niet superveel bij de moeder gedronken hebben :')

ManonDakotaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:46

Wat een mooie foto’s komen er voorbij! Mijn merrie zit nu op 326 dagen en ze geef alle tekenen behalve kegelen dus wij wachten geduldig af. Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:11

Angelpam: zo doe ik het ook! Paar keer per dag een hete emmer water in de grote bakken. Zelfs in de half openstellen komen ze daar de nacht mee door zonder dat het bevriest.

Annathris, ik heb eigenlijk niet zozeer tips voor namen. Het is best heel persoonlijk wat je mooi en passend bij je veulen vindt. Zelf vind ik het leuk om rekening te houden met stamboek/herkomst van het paard. Of te vernoemen. Ben nog druk aan het nadenken bij onze komende veulentjes.

Ik heb trouwens wel de kit besteld (in een aanbieding online). Dit zit er in:

Afbeelding
Van links naar rechts: flesje, zak opvolg melk, 2 zakjes colostrum, maatbekertje. Houdbaar tot 04-22. Denk dat als je de onderdelen slim los in koopt wel goedkoper uit kunt zijn.

Suffie: ja, ik herken het, pittig hè? Wordt vast beter in het voorjaar, met straks in het voorjaar langere dagen licht.

Dustinlover: wat een pose die foto! Mooi met die sneeuw en die “veulen-zij-vleugels”.

Knolselder: fijn deze handige tips rondom benaderen van veulens in de eerste dagen. Dus helemaal platknuffelen is nog niet direct handig.

Heb jij , Laurentii, of anderen nog tips hoe je zo’n staatsgevaarlijke moeder kunt melken als de nood hoog is?

Ual: dat is zeker een grote verandering.

Wendy, mooie drachtige dame al.

Corindrenth, ik zou er helemaal tureluurs van worden! Sterkte.

Mizzmontan: ik heb de kit via internet besteld.

Riv, mooie foto’s, zeker met jou en de kudde erop: jullie stralen allemaal.

Dddara: niet best als de slobber bevriest! Ook als je het wat lauw warm mengt?

Mer: jeeeeeetje joh! Jij hebt echt rechts van spreken dat je het zat bent, als je zoveel moet sjouwen... niet te doen.

Ik kijk inmiddels ook iedere ochtend direct of we al een nieuw veulentje mogen verwelkomen :)