[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:47

Draakje kan je haar niet beter meer lucerne gaan voeren? Dan heb je weer ruwvoer. Denk dat ze qua krachtvoer genoeg krijgt!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:05

quintusgl, Macy is dit weekend van een (ff opgezocht) 370 rhino deken naar... niets gegaan ;)
Alleen buiten heeft ze een ongevoerde regendeken op tegen de wind en regen.
Op stal zet ze nog niet eens haar vacht overeind, ondanks dat ze in oktober nog geschoren was.

Draakje, dat probleem heb ik ook met Isis, steeds minder hooi op kunnen eten en dus gewicht verliezen.
Voor haar ben ik nu dus weer gerst aan het koken, met lijnzaad er door.
Het is een hoop werk maar het helpt wel.
Ik heb gewoon losse gerst, gaat met veel water in een pan en dan een uurtje of 3 pruttelen totdat het helemaal opgezwollen is door het water. Wel steeds een beetje water erbij doen en in de gaten houden, als het droog kookt ben je niet blij :=
De laatste 20 minuten gooi ik er nog lijnzaad doorheen zodat het een dikke brei wordt.
Eventueel nog wat mengen met zemelen of geweekte bietenpulp.
Ze moeten er even aan wennen maar nu worden ze allemaal gek als ze mij met een pan zien lopen :D

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:06

quintusgl schreef:
jeetje inkepink!vinger stuk of blauwe nagel? Wat een hormonen gieren er toch door de merries. Ik moet zeggen dat Porva naar mij toe deze week een stuk vriendelijker weer aan het worden is.

vinger is stuk, nagel lijkt er nog op te zitten maar alles begint een beetje erg blauw/paars te worden.

Weet je wat nou het gekke is? Als ik haar vast heb mag ik inmiddels gewoon het uier schoonmaken zonder een optater te krijgen, maar voor je het halster ophebt..........haphaphap op alles en dus vanmorgen mijn vinger.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:22

ponyparadijs schreef:
Draakje kan je haar niet beter meer lucerne gaan voeren? Dan heb je weer ruwvoer. Denk dat ze qua krachtvoer genoeg krijgt!

Lucerne is geen ruwvoer maar krachtvoer. ;) Omdat het zo fijn gemaakt is is de ruwe vezel eruit en wordt het een krachtvoer. Toevallig is er vrijdag op de stal waar Devdan staat een voedingsdeskundige geweest voor een aantal paarden, en die vertelde dat met een hele uitleg erbij. Erg leerzaam overigens. Dit was een voedingsdeskundige van Mytens, en die kwam ook voor een aantal paarden die niet dik te krijgen waren. Omhoogzetten in krachtvoer was daar niet de oplossing. Als je echt ligt te tobben, probeer eens zo iemand langs te laten komen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:10

neonlight: Was het niet Myten???

marije en draaakje: idd, hier hangen er al 2 camera's dus dat scheelt ;) zou ze niet meer kunnen missen!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:43

Kan ook Myten zijn. :D
Zelf hebben we op stal ooit iemand Cavalor gehad, die komt nog eens per jaar. Erg fijn, die kijken toch veel na en zien veel aan een paard. En beiden zijn echt niet zo van hun eigen merk voer. Als het goed is en ze staan op een ander merk voer is het gewoon goed.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:14

Neonlight schreef:
Zie je dat oranje lint niet hangen? :P
1ste premie. Jammergenoeg geen kampioen, strikt gezien wel reservekampioen. Was ook een beetje vreemde kampioenskeuring, de ronde draven heb ik gemist. :? Commentaar van de jury weet ik niet, ook wel jammer.

Nogmaals proficiat, Maaike! De foto's (ook op het NF-forum) zijn mooi hoor! Dat beetje bruin nog op zijn oren en neus maken het extra leuk. Arlette heeft weer goed haar best gedaan ;) .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:16

Neonlight schreef:
Tja, ben nog helemaal hyper van de prijzen die ik gewonnen heb dit weekend. :o

Vooral van die bekers he? :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:19

Toen ik op stal aankwam lag de Fjord in de grote box en Mira in de kleine. Veel te klein voor haar. :( De deuren staan altijd open en ze hebben hun verharde uitloop, maar ik moet even gaan bedenken wanneer ik ga beginnen met 's nachts de deur van de grote stal dicht te doen zodat Mira daar in kan liggen. Wil niet dat ze straks in de kleine vast komt te liggen. Maar 3 mnd vantevoren is wel erg vroeg om daar al mee te beginnen.
Sjaggo merries... Mira is liever dan lief. Kreeg net een kadootje van haar en haar bebie. Ik had wat wilgentakken neergelegd, en ineens stopte ze met eten, keek achterom naar mij en zei "kijk, hij beweegt" en ja hoor, daar ging de buik, heen en weer :+:

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:29

Foto-update *-:)

Tinkerbell 247 dagen dracht

Afbeelding

Afbeelding

Siuan 272 dagen dracht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo zag Siuan er half september nog uit... voor en net na ze bij ons kwam
Afbeelding

Afbeelding

en zo ergens in december:
Afbeelding

Wie kan mn moeder even geruststellen en zeggen dat haar paard écht niet noodzakelijk dikker hoeft te zijn voor dit stadium van de dracht?? Ze vindt haar namelijk vermagerd (wat ik ook wel vind ;)) en vindt haar te dun voor 272 dagen dracht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:31

Vermagerd zie ik niet echt op de foto's zie wel dat ze wat bespiering kwijt is.
Maar een dikke merrie heeft het veel zwaarder met de bevalling hoor. Dus ze moet niet TE dik worden!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:33

en Angel, alias "de smeerpoets", 276 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:35

Ik vind haar ook niet echt vermagerd maar inderdaad is de bespiering weg.

Gemma, schei uit over die bekers. Zit nog steeds te dubben waar ik ze kan laten zonder dat ik ze zie. :+
En ik heb net een topicje van mijn kanjer en dus Neons eerste veulen gemaakt: [ITP] Reedhill's Devdan op de hengstenkeuring.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:47

Neonlight schreef:
Ik vind haar ook niet echt vermagerd maar inderdaad is de bespiering weg.

Gemma, schei uit over die bekers. Zit nog steeds te dubben waar ik ze kan laten zonder dat ik ze zie. :+
En ik heb net een topicje van mijn kanjer en dus Neons eerste veulen gemaakt: [ITP] Reedhill's Devdan op de hengstenkeuring.

_O- , ik lig hier in een deuk! Misschien kun je ze als voerbak gebruiken voor Dev?? HIJ heeft ze gewonnen, dus HIJ moet er maar een plaatsje voor vrij maken in zijn box _O- ! Als ik nou pastoor was geweest, had ik ze wel van je over willen nemen, elke zondag tijdens de mis: "En op de avond voor zijn lijden nam hij de beker wijn ...." :~ 8)7 . Nee hoor, het is de kift, eigenlijk ben ik hardstikke jaloers op je :P .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:14

Je bent niet de eerste die voorstelt dat ik Dev zijn slobber erin kan doen. :+
Alleen Dev heeft ze niet gewonnen he. ;) Die heeft 1 klein bekertje gewonnen, die je niet eens ziet staan bij die andere 2. Ik heb die andere 2 gewonnen als meest faire en sportieve hackneyrijder. Ik heb ze dus ook nog echt zelf gewonnen ook. Ga er denk ik vanavond maar mijn maaltje uit eten. :')

En voor degenen die het niet snappen: ze belden me gisteren op voor deze prijs. Ze misten me op het feest zaterdag (tja, hengstenkeuring he) en toen hadden ze hem uit willen reiken. Nu zijn ze gisteren bij mij thuis geweest om die prijs te brengen. 2 bekers, en vraag niet wat voor bekers. :')

Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:16

Ze zijn duidelijk echt nep, net echt, plastic :j

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:40

Je kan er wel een mooie bowlschaal van maken :9
Super de luxe, grote doet er dus wel degelijk toe :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:48

Die linker, DIE wil ik winnen, geweldig :+ !! Moest je daarvoor meest fair of meest sportief zijn?
(en nou houd ik erover op, lang genoeg offtopic geweest :x )

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:49

leuk hoor, die bekkers :) eet smakkelijk ;)

Ik wil syl inderdaad niet nog meer krachtvoer gaan geven. ze krijgt trouwens ook nog een half schepje bietepulp met voerbeurt. (mm lekker veel suiker)
dat gerst idee klinkt heel interessant, ik ga eens kijken of ik daar aan kan komen, en hoeveel geef jij dan???
meer ruwvoer word moeilijk, hooi en kuil kan ze gewoon blijkbaar niet meer zo veel eten, ze begint er wel steeds weer aan, want het ligt er de hele dag, maar ze zit denk ik gewoon vol. brokken daarin tegen eet ze dan wel, en appeltjes enzo.
is gemalen mais anders iets? (al hoor ik daar ook minder goede verhalen van, en ze krijgt al maislijnzaadbrok, is om dik te worden en goed voor de vacht)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:10

Laat nu die linker dus wel een verzilverde beker zijn en niet zo'n nepperd. ;)

Ik heb van die beste man te horen gekregen dat suikers voeren slecht is en een tegenovergesteld effect heeft, zeker wanneer veel gegeven wordt, en een half schepje per voerbeurt noemde hij al veel.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:23

ik weet het, net als appels en wortels. bietenpulp werkt alleen heel goed bij onze fjord die snel dunne poep heeft...
en syl word er wat dikker van. maar suikers zijn inderdaad heel slecht..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:00

Neem dan een bietenpulp met weinig suiker. Kwik Beet van Dodson & Horrel is er zo 1, en die hoeft ook maar 10 minuten te weken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:14

Nog geen veulens...

wel:
1 merrie met heldere gele hars, zonder goede volle uier (normaal max. 7 dagen hars met een volle uier)
1 merrie met troebele hars, met -meestal- een volle uier (af en toe laat ze het nog iets leeglopen, ongeacht tijdstip en wel of geen beweging)
1 merrie met bijna-biest (1-zijdig dunner; wateriger, andere zijde is dikker en witter, heel dicht tegen biest of melk aan)

Ramaylla wilde vandaag spontaan naar binnen terwijl het zonnetje lekker scheen, bleek baby aan de zwem te zijn gegaan (heeft vrijwel constant hoog achterin gelegen zodat we hem onder de platen zagen bewegen). Hij lag dwars, letterlijk met zijn kont aan de ene zijde onderin laag in de buik, zijn hoofd aan de andere zijde laag in de flank, daar stak ze dus 20 cm uit ofzo. Ik kon mijn hand erop leggen en voelde precies zijn neusje duwen en de vorm van zijn hoofd; heel gaaf ;)

Shanaya heeft toch wat vlokken in de melk, uier blijft verder redelijk leeg. Ze kreeg zaterdag AB en vandaag moest ik haar nog een keer spuiten. Ik smeer de uier nu in met uddermint om de ontsteking/celvorming tegen te gaan/te genezen (handig trouwens als je koeien melkt en dus dat soort middeltjes te pas en onpas kunt gebruiken) ik voel geen harde plekken meer in haar uier, wel is het wat dikker aan de zijde die nu dikkere wittere bijna-biest geeft.

ik vraag me alleen soms af of het aanmaken van melk niet een reactie is op het hoge celgetal nu in de uier. Of komen de vlokken misschien door het overslaan van de normale procedure (uier maken, oedeem, hars enz.)

Zie, ik maak soms ook nog nieuwe dingen mee!
Shanaya is nu extra zielig: ze heeft een ei op haar ene borstspier door het prikken zaterdag, morgen komt er 1 bij op haar andere borstspier van vandaag... Ik wilde haar maar niet in de hals spuiten nu, dan wordt ie zo stijf daarna... Ze kan niet tegen prikken!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:15

draaakje schreef:
leuk hoor, die bekkers :) eet smakkelijk ;)

Ik wil syl inderdaad niet nog meer krachtvoer gaan geven. ze krijgt trouwens ook nog een half schepje bietepulp met voerbeurt. (mm lekker veel suiker)
dat gerst idee klinkt heel interessant, ik ga eens kijken of ik daar aan kan komen, en hoeveel geef jij dan???
meer ruwvoer word moeilijk, hooi en kuil kan ze gewoon blijkbaar niet meer zo veel eten, ze begint er wel steeds weer aan, want het ligt er de hele dag, maar ze zit denk ik gewoon vol. brokken daarin tegen eet ze dan wel, en appeltjes enzo.
is gemalen mais anders iets? (al hoor ik daar ook minder goede verhalen van, en ze krijgt al maislijnzaadbrok, is om dik te worden en goed voor de vacht)

ik voer er 1 nu senioren slobber van subli, dat krijgt ze nog makkelijk weg en dat houdt ze ook mooi op gewicht. Moet je wel 6 uur weken ivm de pulp die erin zit.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:18

Wij zijn druk aan het kijken voor een halsteralarm (Want ik denk dat ik dat liever heb als een gewoon alarm) maar waar kan ik die het beste kopen?