Bij de stal waar we met Nirvana heen gaan zijn de stallen niet super groot, echt ouderwetse shetlander stalletjes. Maar de plek waar ze bevallen is ongeveer de grote van een 20x40 bak en er staat een infraroodcamera op. Gelukkig bevalt ze ook pas in Juni dus dan is het hopelijk warmer met minder wind. De afgelopen 2 jaar zijn we er bij geweest met de bevallingen van veulens. Eentje hadden we gezien toen we toevallig even op de camera keken. Merrie was erg onrustig en toen ik een blaaszakje zag hebben we de eigenaresse wakker gebeld. De andere kwamen we toevallig nog aanrijden om savonds hooi te voeren en toen zagen we ook een zak hangen. Deze merrie had ook een geboortealarm om dus haar eigenaresse kwam 1 minuut later aan.
De stal van Valentijn is opzich wel groot genoeg en heeft ook een camera maarja daar staat meneer nu in te revalideren. Nirvana is wel echt 24/7 buiten gewend dus die zal een stal waarschijnlijk ook niet op prijs stellen.
Wil later (als we de paarden ooit aan huis krijgen) 2 van die mooie bevalling/revalidatie stallen met uitloop, lijkt me ideaal.
Hier staan ze gewoonlijk heel het jaar rond in een groepstal met vrije uitloop naar buiten. Maar als ze moeten bevallen komen ze aan huis bij mijn moeder in de paddocks en gaan ze snachts op stal. Ik heb al horrorverhalen geweten van tegen de omheining bevallen en veulen onder draad. Of in de draad. En nog van die verhalen. Overdag als er iemand een oogje in het zeil houdt maakt me dat niet uit. Maar anders op stal. Daar kan natuurlijk ook wat gebeuren, maar toch… Voor mijn gevoel veiliger.
Oyyo wat een nachtmerrie...vreselijk verdrietig, heel veel sterkte.
stal_HD
Geplaatst: 04-04-23 22:13
Oyyo wat ontzettend verdrietig. Heel erg veel sterkte gewenst.
Wat ben ik dan dankbaar dat flirt weer opgeknapt is. Al was ik wel met haviksogen aan het kijken naar haar, zeker als ze lag.
Jet
Geplaatst: 04-04-23 22:19
Oyyo, wat een vreselijk verdriet voor jou! Eerst de beslissing je merrie te moeten laten gaan om het veulen te redden en dan alsnog je veulen ook nog moeten laten gaan! Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote dubbele verlies!
AM_Horses
Geplaatst: 04-04-23 22:23
Odilia maakt vaart. Vanavond een kegeltje aan linkerspeen. Snel iets kunnen regelen op stal dat ze naar een binnen stal kon. Wordt -2 vannacht, zag ik niet zitten in een buitenstal. Gelukkig staat ze nu binnen naast Nigrante. En toen ik weg ging een druppel aan rechterspeen. Heel erg benieuwd of ze doorzet
Willemiens
Geplaatst: 04-04-23 22:24
Jeetje Oyyo wat een bizar verhaal…. Onwijs veel sterkte