[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:59

Gefeliciteerd Belle, knap mannetje hoor.

Sblom: exact dat, de juiste persoon komt wel.

Marit...wat stom, andere speentje ook geen tjoepke geworden nou?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:05

Nee, en ph is hoog. Helaas!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:09

Zucht, hoe is het nu met jou? jij was van de week helemaal niet fit?

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:10

Ik lees nog steeds alles mee, maar jullie gaan nog steeds zo snel!
Gefeliciteerd voor alleen die een veulentje hebben gekregen!
Gisteren was mijn verzorgpaardje uitgerekend.. Inmiddels zijn de banden slap, uier is vol en vanmorgen had ze voor het eerst harsjes... Hoop dat het niet lang meer gaat duren!!

Afbeelding

Afbeelding

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:11

Ja wat dat betreft gaat het wel wat beter. Echter ben ik zo down :( dat vind ik heel moeilijk. Ik moet gewoon blij zijn dat ik überhaupt zwanger ben en mag zijn en dat Gwen drachtig is. Maar nu zie ik het vooral nog even als last :x

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:14

snap ik wel, kost een hele hoop energie en dat je je veulen eruit aan het staren bent is voor de meeste mensen al heel pittig, laat staan in jouw situatie.
Komt aal goud, knuffels wijffie

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:38

Nou zeg, Woogy.. dat is stom! Maar beter nu dan dat ze hem snel doorverkopen. Nu heb je zelf nog invloed op waar hij terechtkomt.

Marit :(:)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:39

joycejj schreef:
En arianne hoe lang duurt het voordat de bestelling er is?

Bij hem is het bijna altijd vandaag besteld, vandaag verzonden. Fijn bedrijf; nog in de opstartfase, maar ik vind dat hij goed bezig is. Wel vooral shetlandspullen, maar hey, wat kan jou dat schelen met die strips? 8-)
Wat een hondenellende hier :( Levende have is zo leuk en gezellig, maar dit zijn altijd nare periodes. Diva, jij ook sterkte de aankomende tijd.
Andrea, wat fijn dat de eerste berichten positief zijn. Duimen dat deze lijn doorzet zo.
Ah Fokfanaat, eindelijk dan! Succes.
PFff Woogy, dat is lekker dan. Die zijn dus echt over één nacht ijs gegaan met hun beslissing en jij bent de dupe. Niet okay! In elk geval kun je zelf naar een beter adresje zoeken nu; als zij hem toch gekocht had was het ws ook niet goed gegaan...
Belle, gefeliciteerd. Wat een schatje!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:16

dikke knuffel voor de mensen die het hier even nodig hebben

zitten weer paar spannende merrie's tussen

en gefeli aan diegene met het bonte veulen

woogy balen zeg

oh DL heb je ze deze keer wat gespreid :D

maritb als de ph dan daalt, is het voor goed

Alexandra jij vroeg eens iets over het leeglopen van je merrie's uier. Hier is de ervaring dat na weidegang hun uier altijd wat mindert maar op een dag blijft hij gelijk aan smorgens en dan wordt het spannend en loopt die nooit meer terug, vult alleen maar meer en meer.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:59

nou hier niet eens tijd gehad om het spul aan te melden, merrie gedekt 5 juli en gister een ieniemini maar gezond ijslander hengstje, en ja gewoon echt gemist. niks aan te zien :D ( shame on me :+ )

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:39

Wow ik liep zomaar even 8 pagina's achter!
Gefeliciteerd met de veulentjes!
En ik zie een hoop gevulde uiers *\o/*

Hier 2 om toe te voegen aan de lijst, die niet van ons zijn maar wel hier komen bevallen elk jaar :)

Op deze merrie heb ik de eer gehad om al te rijden! Eer, want zoals haar zijn er niet veel. Appelschimmel trekpaardmerrie Lilly
Afbeelding

Drachtig van Bart van Wienenhof, een van de weinige hengsten die appelschimmelkleur doorgeeft.

Afbeelding

Bij deze mogen we hopen op een hengst! Een merrie houdt de eigenaar zelf maar een voor een hengst hebben we shotgun :)

En Tessa heb ik al voorgesteld, die is ook gearriveerd op de kraamafdeling.

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 04:18

Blijf toch even meelezen met jullie, want er komen regelmatig nog handige tips of weetjes voorbij :D

Fotsy wat betreft dat uier, wat mij wel opviel is dat tijdens die warme dagen het uier s avonds na weidegang veel minder was terug gelopen, bleef zowat hetzelfde.
Terwijl gister ( toen was het lang niet zo warm), het uier wel flink was terug gelopen in vergelijking met s morgens.
Hebben jullie dat ook bij de merries?
Gister ook nog even langs de tuinen geweest voor de strips en ze zit tussen de 7 en 8, dus das nog wel heel hoog.

Gefeliciteerd met het bonte veulentje!!

Andrea is er alweer nieuws wat betreft may?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 06:25

Gefeliciteerd Sassefras, dat vraagt om foto's!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:01

Gefeliciteerd Sassefras!

Fokfanaat en...?

Leuke merrie Granoek!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:23

Fokfanaat? Merrie geboren?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:53

FF?? En??

Granouk, knappe merrie!! Maar stiekem moest ik wel lachen; "die hengst is een van de weinige die appelschimmel doorgeeft." Maar de merrie is toch schimmel? Dan heb je toch altijd al kans op schimmel :') of lees ik het dan verkeerd? :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:55

Granoek: een zwarte hengst kan nooit schimmelkleur doorgeven. Schimmel toont altijd. En bij ieder kruising met een schimmel heb je 50% óf 100% kans op schimmel. En die kans komt van de schimmelpartner in de kruising, en daar doet een niet-schimmel partner in de kruising niets aan bij of af.

En appelschimmel is geen aparte kleur. Dat is gewoon de manier waarop een schimmel schimmelt.
En als laatste is schimmel een ander gen dan roan (wat in trekpaardenland rood-, bruin- of blauwschimmel heet, afhankelijk van of de basis vos, bruin of zwart is, maar dus géén schimmel is)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:00

Ben ook benieuwd Fokfanaat. Heeft ze doorgezet vannacht? Of laat ze je nog een nachtje in spanning?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:42

Sassefras, dat was nog eens een leuke verrassing!

Gefeliciteerd Belle!

Woogy, jeetje wat stom zeg... Dat kun je ook echt niet eerder bedenken ofzo 8)7 Maar Kaz is zo leuk, die heb je vast snel aan iemand verkocht die wel een blijvend thuis kan bieden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:55

Boh ja ik zeg het zoals het me wordt wijsgemaakt, ik ben 0,0 bekend met kleurkansen. Zou me er graag in verdiepen maar heb er de tijd nog niet voor gehad helaas!
Bij de trekpaarden is dit een aparte kleur geworden omdat bruinschimmel/blauwschimmel dus niet volledig wit wordt en appelschimmel wel. Dat bruinschimmel en blauwschimmel niet écht schimmel is was in het topic al eens aangehaald, maar zo heet het hier dus wel. :)

Echter zijn er, behalve Bart, geen andere hengsten hier bekend die deze kleur al bewezen hebben doorgegeven behalve de vader van Lilly, die overleden is. Deze was ook appelschimmel en heeft dus Lilly voortgebracht uit een zwarte mama.
Komt wel weer bij dat er dus ook weinig tot geen andere appelschimmel merries zijn om mee te beginnen, en die wat er zijn worden ook door Bart gedekt. Het probleem hier is alleen dat je appelschimmel merries hebt die allemaal familie zijn dus dan zit je vast :(

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:05

Idd bruin,vos en blauw schimmel = roan
Appel en vliegen schimmel = grey.

Die schimmel veulens komen dan uit schimmel moeders, waar papa eigenlijk niets mee te maken heeft :) je hebt gewoon 50/50 kans dat ze haar schimmelgen meegeeft aan haar veulen.
Kruisen met een Boulonnais geen optie? Die zijn (normaal gezien) homozygoot schimmel dus zo kan je die kleur er wat meer inkrijgen..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:11

Tinniie schreef:
Idd bruin,vos en blauw schimmel = roan
Appel en vliegen schimmel = grey.

Die schimmel veulens komen dan uit schimmel moeders, waar papa eigenlijk niets mee te maken heeft :) je hebt gewoon 50/50 kans dat ze haar schimmelgen meegeeft aan haar veulen.
Kruisen met een Boulonnais geen optie? Die zijn (normaal gezien) homozygoot schimmel dus zo kan je die kleur er wat meer inkrijgen..

Kruisen met Boulonnais en Percheron is zeker een optie, zou prachtig zijn! Maar die kunnen dan volgens mij weer niet ingeschreven worden en aangezien ze willen fokken is dat wel een vereiste. Ofja ik weet tenminste dat mijn jaarling, die kruising shire x clydesdale is, geen veulens mag maken als hij groot en sterk is want die zouden dan in een hulpstamboek komen ofzoiets? Je ziet hoe 'goed' ik op de hoogte ben hé, heb gelukkig geen fokplannen met hem haha

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:13

Helaas niks vanacht....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:15

Jee FF, daar zag het gisteren niet naar uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:19

Granoek, je hebt met een dominante kleur zoals schimmel geen inteeltprobleem. Met iedere hengst ongeacht diens kleur krijg je 50% schimmels. Je hoeft dus helemaal geen familie te kruisen.