Mijn ene merrie als die hengstig wordt is ze ook gewoon goed hengstig. Dagje of 5 ong dat ze zich laat dekken. De andere is een verhaal apart. Die wordt eerst een paar dagen superhengstig en laat zich dan dekken. Dat ebt dan de dagen erna weg, waarop ze echt hengstig is en ook drachtig wordt. Laat zich altijd 10-14 dagen dekken. Hier dit jaar met hengst ij weiland gedekt. Die weet precies wanneer het kan.
Tjinta
Geplaatst: 22-11-15 10:51
Ik heb bijgelezen.
Onze jonge herder is onder een auto gekomen en heeft het helaas niet overleefd. Ben er echt kapot van.
Wat hengstigheid betreft is dat met Wings een drama. Die toont dus absoluut niet hengstig, ook niet met schouwen. Onze dierenarts en tevens hengstenhouder zit op 3 kwartier afstand. We hebben daar zo'n 5 keer heen moeten rijden voor er eindelijk een mooi ei zat, maar tonen deed ze nog steeds niet. Ook twee keer hengstig moeten spuiten, want echt reageren deed ze daar niet op. Gelukkig was het wel in 1 x raak.
Neon, bedankt voor de toelichting. Nou overweeg ik nog niet hengstig te spuiten. Ze toont alleen niet zonder hengst erbij, maar insemineren ging verder prima. Maar dan goed in de gaten houden of ik veulenhengstigheid kan opmerking en dan goed in de gaten houden wanneer we haar ongeveer moeten wegbrengen. En jammer dat het niet gelukt is tegelijkertijd. Hier zijn ze wel samen weggebracht, maar Lies direct avond van aankomst nog geïnsemineerd en Roos dus 9 en 11 dagen later. Ach nog een mooi klein verschil tussen beide veulens (hopelijk )
Er valt hier natte sneeuw trouwens
MarijeR
Geplaatst: 22-11-15 13:04
Hier ook natte sneeuw. Nog meer natte drek... Doe mij maar een flinke laag echte sneeuw en vriezend weer (met zon!).
Ik lees het net in jouw topic inderdaad. Ja dit natte spul is niets. Maar van mij mag er best een keer een mooi pak sneeuw komen inderdaad. En vorst in de grond is ook wel mooi (met uiteraard een zonnetje), kunnen de paardjes lekker het grote stuk land op. En goed tegen de beestjes!
suffie
Geplaatst: 22-11-15 13:14
Tjinta, heel veel sterkte!
Hier was er vanmorgen alleen vorst, brrrr, wel weer wennen hoor. Gisteravond was bij ons op de manege een concert van de muziekvereniging in combinatie met paarden. Erg mooi, maar wat was het koud in die hal
In de week heb ik bijna geen tijd om te reageren, ben al blij dat ik alles kan bijlezen in de topics waar ik "actief" ben. Jullie gaan echt mega snel. Wel heel leuk om alle buikjes voorbij te zien komen met de verhalen
Hier gaat alles z'n gangetje. Luna groeit ook goed, is nu 7 1/2 maand op weg en voelt zich prima. Wel had ik twee weken geleden schrik dat ze het veulen misschien ging afstoten, want de paarden waren uitgebroken en zijn ruim 2 uur onderweg geweest door de landerijen van het grensgebied. Ik heb Luna nog nooit zo bezweet gezien, nat met helemaal wit schuim. Na een uurtje op stal leek het of er tevoren niets was gebeurd. Het veulen heb ik alweer gevoeld, dus die maakt het goed. Wonderwel hier geen gewonden, alleen onze eigen auto in de prak, manlief heeft geprobeerd ze de weg af te snijden en kreeg daarmee de Haflinger op/over de auto. Die heeft helemaal niets hieraan overgehouden!! Auto is inmiddels weer gerepareerd.
Vanmiddag ga ik een kijkje nemen bij mijn veulen van dit jaar in de opfok, ben benieuwd.
Ik ga Fleem dit jaar wel eens laten hengstigspuiten. Maar eerst eens weer een cyclus bij de hengst houden. Misschien dat ze dit jaar wel Makkelijk op gang komt.
Noisy
Geplaatst: 22-11-15 14:01
Vreselijk Tjinta, veel sterkte voor jullie
Ik heb niet echt bijgelezen want hartstikke druk maar wel gezien dat er een aantal nieuwe meekletsers zijn welkom! Pfff, ik ben blij dat de week voorbij is. Retedruk op m'n werk en ook nog even alles geregeld voor m'n eerste schooldag. Vanaf de 30e zit ik weer in de schoolbanken, na 15 jaar Stiekem toch wel een beetje spannend en het zal wel weer even wennen zijn maar ik heb er zin in.
Gisteren een beetje m'n nieuwe telefoon zitten uitvogelen en een leuk filmpje in elkaar geflanst. https://youtu.be/P5zALcpeoaA Joan zit nu op 162 dagen. Ik heb het idee dat ik de beeb al wel heb gevoeld maar ik heb er geen ervaring mee en dus twijfeeeeeel! Het voelt niet echt als darm bewegingen maar komt meer van binnenuit. Is mijn vermoeden dan juist? Ze staat dan ook steeds naar haar buik te kijken en te gapen. Zo dus: Dalijk naar stal, dan zal ik weer een goede buikfoto maken bij daglicht
_Patrick_
Geplaatst: 22-11-15 14:05
Tjinte heel veel sterkte met het verlies
stal_HD
Geplaatst: 22-11-15 14:07
Tjinta sterkte gewenst. Nooit leuk zo afscheid moeten nemen.
Hier was flirtje denk ik al met 7 dagen hengstig in de veulen hengstigheid. Want ze is met 12 en 14 dagen gedekt en daarna niet weer. Normaal is ze echt wel een week hengstig. Ook laat ze zich niet echt goed dekken met een veulen aan de voet. Dat weet ik niet. Kom ik volgend jaar wel achter. Dit jaar lag ik in het ZH net na de geboorte veulen.
BianCatjee
Geplaatst: 22-11-15 14:18
Tjinta heel veel sterkte met het verlies van je herder
Suffie leuk! Hoelang is het geleden dat je je veulen de laatste keer hebt gezien?
Hengstigheid. . Tsjaa mijn grote merrie toont het de ene keer wel de andere keer niet.. en in de kudde in mijn weiland (3 ruinen en 4 merries) is er 1 die het hele jaar door hengstig is, word zelfs hengstig van merries en ik heb sinds de zomer een shet ruintje in bezit (ken ik al 3 jaar) en die denkt volgens mij nog dat hij hengst is, die dekt gewoon als ze heel erg hengstig zijn
En natte sneeuw.. Hier gelukkig nog niet! Vind sneeuw best leuk maar dan ook echt een dik pak en een zonnetje erbij en vervolgens ook gauw weer weg graag..
Hier alleen maar regen. Wilde nog graag rijden maar helaas.
Fien zit vandaag op de 170 dagen .
Toen ik vandaag onder haar buik keek zag ik dit. Haar tepels staan nog wel naar binnen
Arianne
Geplaatst: 22-11-15 14:50
DustinLover, hoe gaat het met je welshjes? Ik ben zoooo geneigd eens te komen kijken; wij willen op termijn ook graag een welsh en ze lijken zo leuk! Cynthia, handige app! Welke is dat? Bah Tjinta, wat naar!! Sterkte!
Wings_love
Geplaatst: 22-11-15 15:12
Angelpam, hoe ver is jouw merrie nu? De mijne had het twee weken geleden ook. Schijnt een hormonaal dingetje te zijn. Was ook met een paar dagen weer weggetrokken. Begon zo: En een dag later was het al zo:
Na twee-drie dagen was het weer helemaal normaal.
Fotsy
Geplaatst: 22-11-15 15:25
Tjinta veel sterkte, altijd moeilijken vriend moeten loslaten