[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:13

Dana01 schreef:
haha nog pit genoeg dus :D

Ze lijkt alleen maar fitter te worden gedurende de dracht, en nou staat ze ook sinds twee weken op merriebrok, dus nu is het helemaal feest :D . Heb haar vanochtend ook een paar keer heeeel erg hard de bak door zien vliegen, als haar tweejarige broertje het waagde naar haar te kijken, dat mocht niet :+ .

sonjim

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:29

Mijn hengstveulen volgde tot 3 maanden nog los in de heide zijn mama, wel handig als je gaat wandelen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:32

ik ben ook wel van plan om met veul en syl op stap te gaan naar het bos. dit bos is omheint,dus echt ver kunnen ze niet, zeker als we vidar ook meenemen zal hij/zij wel bij de kudde blijven. maar dat is dus nog even afwachten. wel spannend :)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:57

Nou Jule's dr merrie veulen ging dag 1 al voor moeders aan buiten!!

En ook moest ze gewoonvanaf dag 1 aan het halster en touwtje naar buiten, inderdaad eerst met hulp, daarna gewoon zo..

En ik mag wel zeggen dat we er nu enorm profijt van hebben, ze is super makkelijk..

(Behalve dan dat ze continu onder de draadjes van de omheining schiet.. Grr...)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:58

Goedenavond... wat is het toch altijd heerlijk om de vorderingen, ervaringen te horen en foto's te zien.

Hier is Jolynn inmiddels 254 dagen drachtig...
Afbeelding

Van de zijkant gezien valt het nog mee....
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:19

draaakje schreef:
ik denk dat het aanleggen enzo allemaal nog wel leuk, met een beetje hulp. maar het is vrij duur. on ze stal ligt dan wel tegenover ons huis, maar er moet wel een kabel neer gelegd worden, nu vriest het zowiezo nog dus begin ik daar niet aan. er zijn wel meerdere oplossingen maar al met al kost het een hoop centjes. ik ben rond die periode klaar met school dus ga gewoon mijn wekker zetten. (en als het echt spannend word op stal slapen.) (maar stel ik vind nog iets goedkoops op mp ofzo, dan kan ik mezelf niet inhouden :P)

Je schaft het maar 1x aan he ;)

Had camera mee, maar ben vergeten 250-dagen foto's te maken.....

Leuke buikkies komen er voorbij :j
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 26-01-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:24

dat zeker! en het gaat ook niet kapot, dus ik zou er lang van kunnen genieten. heb het geld er opzig zeker voor over. maar thuis hebben ze zo iets van wat heb je aan een camera als je zelf ook ogen hebt. ze vinden dat ik het beter op de ouderwetse manier kan doen, slapen op stal, met een filmpje, wat lekker, en gewoon gezellig. genoeg vrijwilligers in huis die me gezelschap willen houden. het is dus en het geld en een beetje de traditie. als je een schermpje hebt ga je niet steeds even spieken, dan kijk je op het scherm. en papa had wel zin om dan snachts thee te brengen, zegmaar de gezelligheid die erbij hoort.

maar dat is meer van vroeger uit bij ons, en dit is de eerste keer echt onze eigen merrie en bij ons thuis, vandaag :)
(maar ik twijfel nog, want straks doet ze 4 weken alsof ze bijna gaat beginnen :P en dan lig ik daar :P)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:58

Bedankt voor de leuke reacties op het filmpje :)

Neonlight gefeliciteerd met de 1e premie van Devdan!

Frenia, hopelijk krijg je jouw vriend zover ;)
De camera heb je al hangen dus dat scheelt weer ;)

Summer is weer kaal en heeft een lief buikje :D

Twinklebel wat leuk dat je de beeb gevoeld hebt :D

BaiNar, das al een beste buik :j

Draaakje, het voordeel van camera's vind ik dat je de merrie niet hoeft te storen. Hier verandert er op het eind van de dracht niets voor hen.
Het zelfde avondritueel als iedere andere dag in het jaar en als de lichten uit gaan, denken ze dat er niemand kijkt :D
Vroeger deed ik het ook zonder camera's en iedere keer als je dan gaat kijken, reageren ze erop...

Isis heeft nog steeds een heel vol uier. Volgens de melktest is het nog geen biest, dat klopt ook wel want vanavond was het nog helder.
Ze heeft niet haar late snack op, het hooi is ze wel de hele avond mee bezig geweest.
Ze heeft wel momenten dat ze erg geïrriteerd kijkt en ook bijt ze regelmatig naar haar buik.
Al met al toch wel tekenen dat er wat rommelt maar ik denk nog niet voor vannacht. Al kan die laatste fase van de melk ook heel snel gaan, dat duurde bij haar vorig jaar ook maar een paar uur.

Een uierfoto van vandaag:
Afbeelding
Na het buiten lopen (en dan loopt ze de hele tijd...) wordt het ook niet minder...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 06:52

mogguh

Veulens????

mijn merrie zit vandaag op 293 dagen, nog maar 47 dagen te gaan, kan nu al niet meer wachten.

mooie buik Wen, Ries aan het ontharen?

wie heeft ervaring met een halsteralarm?
gebruik nu altijd een singelalarm, maar vind dit voor de merrie zón onding.

fijne dag allemaal

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:34

Morgen, hier de zelfde vraag, zijn er nog veulentjes geboren ?
mijn merrie zit pas op 207 dagen dus ik moet me nog even vermaken met veulentjes van anderen :+

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:38

Goedemorgen!
Geen veulentjes??

Wij hebben zaterdag nog wat angsten beleefd, Terra at haar brok niet op, ging een paar keer liggen, en stond geregeld met haar achterbenen opgetrokken... Extra in de gaten gehouden dus, hadden schrik voor koliek... Uurtje later was de bak leeg, had ze gemest en at en dronk ze terug gewoon, waarschijnlijk heeft veulen gewoon wat zitten wringen...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:44

Dat was even schrikken, Toke.

Tinkermuts, ik heb het halsteralarm van Robor.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:56

Tinkermuts schreef:
wie heeft ervaring met een halsteralarm?
gebruik nu altijd een singelalarm, maar vind dit voor de merrie zón onding.

Geen ervaring met het halsteralarm maar weleens gezien dat een paard zich
heeft opgehangen aan zijn halster, achter een heel l*llig dingetje blijven hangen!!
... dus ik kies liever voor een singel... :o Maar da's mijn idee...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:57

Nog geen veulies?!
Toke; blij dat het weer goed is!
grrr. probeer ik een 300 grams deken ergens te kopen........zijn ze overal uitverkocht (tenminste die niet te dure..porva is erg netjes met haar dekens dus een rambo ofzo heb ik niet nodig....)?!?! Ik wil Porva niet van een 370 naar 200 zetten. Iemand nog een ander idee?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:04

Ik heb mijn merrie net een week terug van een 400 grams naar een 200 gezet! Heb daar geen problemen mee! Denk ook niet dat het heel erg is. De volgende stap is dat ze naar een ongevoerde regendeken gaat.
Maar kan je niet als tussen stap een zweetdeken er onder doen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:08

Naar mijn idee kan dat best hoor van 370 naar 200 grams... Doe ik ook altijd als ik afbouw, daarna een 0 grams!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:17

Thanx :-). Ik dacht dat de stap te groot zou zijn en zat ook te denken om anders 's nachts een fleecedekentje eronder te doen als het nog vriest. Maar ik begrijp dat het niet eens nodig zou zijn....... Ik ben er zo voorzichtig mee omdat ze, vorig jaar toen ik haar kreeg, al als een rietje stond te trillen als er maar een druppel regen kwam, en ze veel moeite had om dikker te worden in de winter met een 200 grams op. vandaar).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:18

Toke: Gelukkig weer snel opgeknapt!

tinkermuts: ik heb ook een halsteralarm, vorig jaar voor het eerst gebruikt en ben er erg over te spreken!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:46

quitus, dat kan volgens mij prima :j
Ik heb mijn ene pony direct na de echte vorst al van 200 naar 0 gedaan. Die had het warm onder de 200 grams.
Mijn andere pony (drachtige Maybel) staat nu over een 150 met daarover een 200 grams. De 150 gaat er als eerste stap onderuit. Maar ik laat het denk nu toch nog even liggen. Ze heeft het er niet warm ofzo onder.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:00

BaiNar schreef:
Geen ervaring met het halsteralarm maar weleens gezien dat een paard zich
heeft opgehangen aan zijn halster, achter een heel l*llig dingetje blijven hangen!!
... dus ik kies liever voor een singel... :o Maar da's mijn idee...

Er zijn ook veiligheidshalsters, waarbij in geval van ergens achter hangen de ring afbreekt/openbreekt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:03

nog geen veulens?

igora zit nu op zo'n 275dgn en haar humeur is echt waardeloos te noemen, vanochtend heeft ze me voor het eerst knalhard gebeten en nu zit mijn vinger in het verband....grrr chagerijnige muts

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:21

jeetje inkepink!vinger stuk of blauwe nagel? Wat een hormonen gieren er toch door de merries. Ik moet zeggen dat Porva naar mij toe deze week een stuk vriendelijker weer aan het worden is.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:21

KootMiraDrum schreef:
Er zijn ook veiligheidshalsters, waarbij in geval van ergens achter hangen de ring afbreekt/openbreekt.

Oh, da's handig te weten. Ik heb voor dit jaar wel een singel gereserveerd maar wie weet voor een volgende keer!!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:29

inkepink schreef:
nog geen veulens?

igora zit nu op zo'n 275dgn en haar humeur is echt waardeloos te noemen, vanochtend heeft ze me voor het eerst knalhard gebeten en nu zit mijn vinger in het verband....grrr chagerijnige muts

Heee nog een verband vinger, hier niet doordat een chaggo merrie erin heeft gebeten maar doordat ik gisteravond een groot deel van mijn nagel en onderliggende huid weg raspte over de komkommerschaaf. -O-
Ik heb daarbij een klein adertje doorgeraspt en dat had een minifonteintje als gevolg....

Tess is gelukkig niet chaggo maar juist enorm knuffelig .

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:32

daar heb je zeker ook gelijk in marije, maar typisch is dat syl vorig jaar voor ons raam, helemaal aan de onbeschutte kant van de bak waar ze in staan is gaan liggen bevallen. hier komen ze normaal alleen als of de zon er in om te zonnen, of op te mesten :P

syl lijkt wat dunner te worden, naar mijn idee krijgt ze wel genoeg, al zou ik het fijner vinden als ze meer hooi at, maar het gaat er niet meer in.
s ochtends:
1 schep merrie brok
2 speciekuipen hooi, die ze dus niet altijd op eet.
1 emmer lucerne mix

s avonds
halve schep maislijnzaadbrok
1 schep merrie brok
2 speciekuipen hooi, die ze dus niet altijd op eet.

zou ik haar meer brok moeten voeren?