[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:08

PH gezakt naar 6.8 :):)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 11:15

Spannend!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:41

gefeliciteerd knolselder, 3 merries en 3 mooie gekleurde.

Hier even een paar dagen druk met Sterre in de weer, er was een stuk placenta, van een hoorn, achter gebleven en heel vast zat. gelukkig heeft mijn fantastische DA het er uit gekregen en is ze nu vanochtend voor het laatst gespoeld, vandaag nog 1 x oxytocine en een paar dagen AB.
Afbeelding

het veulen doet het goed, het is wel een zeer bewegelijk veulen.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:48

Ow jeetje, wat goed dat ze het eruit heeft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:24

Oei gelukkig is het er nu uit!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:10

oef dat is nog een best stuk fijn dat de DA die eruit heeft weten te krijgen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:42

Wat fijn moner, je wilt niet meemaken wat voor ellende dat anders geeft. Gelukkig nu alles eruit.
Ik ben bij mijn oude merrie (die echt altijd aan de nageboorte bleef staan) na een eerdere tip uit dit topic begonnen met bijgeven van vit E met selenium in de laatste 3 maanden van de dracht. Daarna (heeft nog 2 bevallingen gehad) is het steeds goed gegaan. Hebben jullie ook ervaring hiermee? Heb de PRE dat nu voor de zekerheid ook maar gegeven.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:28

Spannend Mirjamalvaro!

Wow dat is een flink stuk nog moner, gelukkig heeft de DA het eraf kunnen krijgen, heb het nog nooit gezien zo.

Hoe gaat het verder met alle al geboren veulentjes? Ik lees nog steeds elke dag mee met jullie, maar reageren schiet er bij in, druk druk druk,

Hier alles z’n gangetje, Viv is echt een enorm makkelijk veulentje, we zijn er zo blij mee, <3
Afbeelding
Afbeelding

Peesbeschermers ook maar vast gepast, moet ze nog wat ingroeien :’)

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:07

De mijne is vandaag 1 maand :) en 101 cm.

Vastbinden zit er (nog niet) in en de moeder zou ook niet zo braaf staan als die van jou Sharonindezz :') .

We blijven ploeteren en oefenen, veulen heeft idioot veel energie en als die een beetje op is wordt ze alleen maar opstandiger en een beetje boos. Handen vol aan.

Fijn Moner dat het stuk eraf is. Ik las eerder over water inspuiten tot het loslaat, maar dat was bij een intact placenta, hoe is zó'n gedeelte er uit gevist?

Vraagje: Weten jullie over monnikspeper? Ik gebruikte het voor de dracht om de hengstigheden wat de dimmen. Het werkte (of het was placebo, maar ging beter). Voor ik ermee begon was het soms zelfs lastig om te rijden in de rijbaan als er tegelijk een ruin was... muts :+ . Zou dat impact hebben op de lactatie, of zou ik er al mee kunnen beginnen weer?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:20

Geen idee ponytante.

Hier iedereen maar even op stal gezet. Sterre is super boos en viel iedereen aan. :=
Ph 6.5 nu. Hopelijk komt de kleine snel :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:24

Ik zet mijn veulens nooit vast… heel fragiel halsje hebben ze nog dus dat kan later wel als ze wat ouder zijn!
Mijn merrie zou daar ook niet zo braaf staan denk ik :)
Hier de veulens ook verschrikkelijk veel energie, vooral ‘s ochtends wil het hengstje eigenlijk het liefst bokkend wegrennen zodar ik het halster af doe, dus daar zijn we nu mee aan het oefenen… blijven staan tot het af is :')
Hij is echt stout af en toe := merrietje is veel braver!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spannend mirjamalvaro!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:31

@Libera, wat een type. Die wil later danser worden :)

Ik zet ze ook niet vast. Nog steeds niet. Maar zet eerlijk de volwassen paarden ook vrijwel nooit vast. En nog erger, ben ik 9 van de 10x te lui om een halster te pakken, dus moeten ze zo meelopen en blijven staan. Maar ze trappen erin.

Dinsdag komt de veearts nog een keer kijken en enten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:42

Hahaha hier ook eigenlijk pas vast als ze aan het werk gaan.. jaar of 3 dus. En vrijwel nooit gedoe ermee

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:47

Enige moment dat de paarden hier vast staan is in de trailer. Veulens dus nooit :')

Sterre is aan het eten. :roll:

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:54

Hier staan ze na 2 maanden vast in de trailer. Omdat ik er dan niet bij ben. In de stal oefen ik al veel eerder dat ze toch leren met die druk om te gaan. Mijn ervaring is dat ze dan ook veel makkelijker mee lopen. Heb nog nooit een ‘veulentasje’ hoeven te gebruiken

Moner jeetje wat een stuk nog! Fijn dat het er uit is

Mirjamalvaro spannend !

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:23

Spannend Mirjamalvaro! Komt vast snel

Moner gelukkig is het er nu uit

Hier staan Midnight en Vespera al weer bijna een weekje in de kudde. Was eerst even spannend met wat over-nieuwsgierige paarden, maar werd snel netjes opgelost en Midnight geniet van de rust van de kudde en dat ze weer lekker door de hele 7 hectare kan trekken, dochterlief vindt het fantastisch, mag af en toe met wat andere al wat kriebelen neuzen en wil stiekem met mijn eigen tweejarige al wat spelen, maar dat wordt door Midnight nog snel afgekapt, ze moeten nog even geduld hebben. Het is wel echt een dametje met een flinke kop erop, halster lukt nog niet zo goed, maar ze loopt wel braaf mee zonder en kunnen alle voeten optillen+ uitkrabben en houdt enorm van kriebelen, dus dat halster komt ook wel. Ze weet zich wel overal aan te schaven, vooral doordat ze heel druk bezig is met alles te ontdekken en ze nu ze in de kudde staat ook flink wat bomen en struiken tot haar beschikking heeft (en daar kan je natuurlijk dwarsdoorheen! Super leuk spelletje en kriebels ook meteen lekker over je billen heen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:22

Ziet er mooi uit daar bij jou equinight! En heerlijk zo in de groep, ziet er relaxed uit

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:51

Moner, gelukkig heeft de dierenarts het eruit gekregen! Best nog een groot stuk!

Libera, wat een stevig veulen al! Wel een knapperd <3

Mirjamalvaro, hopelijk snel een veulen!

Wat een gave plek equinight!

Wij zitten vandaag op dag 323. Hier een foto van de uier van gisteren, maar vond die daarstraks precies nog meer gevuld. Ze lijkt het dit jaar wel wat lastiger te hebben dan vorig jaar, ook al is haar buik beduidend minder dik!
Afbeelding

Ook onze jaarling is weer helemaal happy nu haar vriendinnetje weer mee op de weide mag na 10 dagen stalrust door serieuze wonden :knuffel:

Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:15

Seven Dat is zeker een knap ventje <3

Mirjamalvaro Dat klinkt positief allemaal, spannend :):)

Rensju Dit zijn idd de laatste 2 merries voor ons. Dan begint het lange wachten op volgend jaar :+

Superpony zijn er vermoedens dat ze de bevalling niet goed doorkomt of is het je gevoel omdat ze ouder is en het zwaar heeft?

Moner jeetje wat goed dat je DA dat er nog uit gekregen heeft. Hopelijk knapt ze nu goed op.

Busymissy Wij zijn in 2023 begonnen met vitamine e bij te voeren. Normaal hadden wel altijd wel een paar merries die aan de nageboorte bleven staan. 1 merrie had er altijd problemen mee. Sinds we dus vitamine e bijgeven hebben we nagenoeg geen last meer van merries die aan de nageboorte blijven staan. Loes dit jaar was de eerste die eraan bleef staan terug. Maar dan gaat het om 1 uit 40 bevallingen dus daarover kunnen we zeker niet klagen :D

Sharonindezz wat een leuke foto's <3 heerlijk dat ze zo braaf is.

Ponytante zover ik weet mag je monnikspeper niet tijdens de dracht of lactatie gebruiken.

Libera wat een stoer en knap veulen is je veulen *D

Equinight Ziet er heerlijk dat plekje bij jou. Fijn dat de kennismaking goed ging en de kudde rustig is.

Romy_L1998 dr uier groeit zo te zien goed. Hopelijk knapt het vriendinnetje snel terug volledig op.

Saartje blijft een beetje hangen nu. Uier is een klein beetje voller maar ph nog steeds 6.8. Ze is wel wat rustelozer vandaag en heel erg boos op de vliegen die op haar zitten :+
Afbeelding

En ook een foto van Tina haar uier.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Bussymissy - Mientje - 342 dagen
Seven - Gisele - 331 dagen
Mirjamalvaro - Sterre - 328 dagen
Busymissy - Piconera - 328 dagen
Magic_lover - Ivana - 322 dagen.
Nieky1993 - Tina - 321 dagen
Nieky1993 - Saartje - 320 dagen
Ciara_Lady - Felicia vd kampsedijk - 315 dagen

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:15

Afbeelding
Afbeelding
We zitten vandaag op 310 dgn.... ben benieuwd hoelang ze er nog over doet, banden zijn ook al flink slap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 01:19

Niet vastzetten, wil niet zeggen dat ze niks kunnen natuurlijk. Ze leren hier alleen gewoon te blijven staan. Kunnen vanaf dag 1 of 2 een halster om en leren in alle rust netjes mee te lopen. Kennen heel goed druk.
Maar ik vind het zelf niet nodig. Ik pak af en toe een halster, maar meeste kan ook zo.

En ze komen ook als ik roep; https://www.youtube.com/shorts/tGSIEA0OFjw
Lopen los mee; https://www.youtube.com/shorts/vYR-VMQ1Pic
En doe ook alles als ze los staan; https://www.youtube.com/shorts/TDW333Av71g

Spannende uiers!!

Wij zitten op dag 313 en ik vind het ook hard gaan, maar we moeten maar afwachten. Misschien gaan merries die later zijn uitgerekend wel sneller??

Nieky, Het is echt afwachten. Ze is 18, maar normaal echt niet oud.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 07:50

De onze gaat ook los mee op de trailer. Toevallig afgelopen dagen 2 keer om moeders te insemineren. Wel met halster zodat ze aan een touw mee op locatie kunnen. Meten mooi leermoment.

Beetje veulen spam, m’n dochtertje van 4 is helemaal gek met hem. Zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben besloten hem niet aan te houden, beetje lastig om tussen 5 merries op te fokken zelf :') Dus als jullie nog zoekende liefhebbers voor een gelders paardje weten ;)

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:03

Hier kent de jaarling het vaststaan ook (nog) niet. Druk kent ze wel al en kan ook gewoon flink aan een halstertje meelopen. Over 2 weken hebben we haar alleen vervoerd naar de wei en stond ze dus voor het eerst vast op de trailer. We hadden haar langs 2 kanten vastgezet en deed het voorbeeldig! Uiteraard wel al vaak geoefend met trailerladen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:08

Halster gaat af hier in trailer, bang dat ze zich anders ophangen.

Vanmorgen pH6.2, moesten met 2 merries naar inseminatiestation.
Net weer onderweg naar huis, belletje, waar zijn jullie ze is nu begonnen.
Moesten nog een uur terug rijden :')
Maar alles is goed gegaan.
Rosbuds Virgo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:09

Gefeliciteerd *\o/*