[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veronique56

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:55

Nieky, van harte gefeliciteerd met je hengst uhhh merrieveulen!!!

Knolselder, jij ook gefeliciteerd. Knap veulen hoor. Mooi snoetje en kleurtje.

Al die nachten waken en dan bevallen ze overdag. Het zijn schatjes die merries van jullie.

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:57

Ik heb ze 's nachts nu ook binnen staan. Maar dat is meer omdat de grote paddock nu zo nat is dat ik daar geen veulen uit wil moeten vissen 's nachts. Normaal staan ze overdag op de track en 's nachts achter het huis in een grote paddock. Beide hebben camera toezicht. Onze track is onpraktisch voor het bevallen door de afstand, dan moet ik te ver heen en weer lopen om spullen te pakken. Dus keuze is vooral praktisch.

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:57

Nieky en Knolselder gefeliciteerd!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:03

Gefeliciteerd Nieky en Knolselder, wat een heerlijke tijden ook. <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:07

Gefeliciteerd Niek en knolselder.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:23

Wij hebben ze 's nachts ook op stal, de dames wachten ook echt tot ze binnen staan voor ze beginnen. Met de vele regen van de afgelopen tijd waren onze paddocks ook erg nat. Moet wel zeggen dat de meesten nu met 2 dagen zon ook wel weer zo goed als droog zijn.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:28

Petraaken Ze houd je goed bezig idd :=

Knolselder nogmaals gefeliciteerd *\%/* wat een leuk veulentje <3. En super cute met je kids erbij. Heeft hij al een naam? Wat zal je lekker slapen straks haha.

Plop1997 ik heb nog nooit een merrie gehad die over dr veulen ging rollen. Sterker nog ze zijn super voorzichtig met de veulens. In een stal heb je gewoon meer overzicht vind ik. En aangezien de merrie in een veilige en gesloten omgeving staat is het voor haar ook relaxter lijkt mij. En ze kunnen ook veel relaxter dutjes doen op het einde.

Goldenarrow jeetje slaap je nog wel iets :')

Pomski ik zou het idd ook niet durven langs water. Ik zou ook gaas ofzo er tegen doen. Ik heb hier ooit een veulen gehad wat door 3 weides ging met telkens 4 draden :+ in paniek kunnen ze veel,dan is gaas beter.

Kabayo gefeliciteerd met de mijlpaal. Ik ben ook heel benieuwd of ze de veilige datum haalt :D

Shadow33 ook frustrerend als je merrie elke keer 3-4 weken overdraagt :+

LauraEH mooi buikje heeft ze :j

Corinadrenth die heeft ook nog geen haast precies haha.

Nayla dat is toch echt wel hars wat je daar van de uier afhaalt :D uier ziet er ook heel vol uit idd

Nadia2008 staat zo te zien flinke spanning op. Ze houd jou ook goed bezig he.

Hier is de kleine nagekeken door de veearts. Hij was ook vol lof over dr en alles is inorde. Ze heeft de naam April gekregen ( Engels uitgesproken uiteraard). Het is echt een grote dame. Veel groter als haar veulen van vorig jaar. Terwijl dat veulen uit een hengst kwam die 10 cm groter is als onze hengst :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog fantastisch goed nieuws. De veearts heeft Zibo nagekeken en tegen alle verwachtingen in is de navelbreuk toch dicht aan het groeien. Toen hij geboren was kon hij echt 4 vingers "erin" kwijt. En nu nog maar 2 *\%/* Dus we gaan toch afwachten of het vanzelf dicht gaat. Hij verwacht ook dat hij met een weekje helemaal recht staat. Dus echt super blij ermee.

Ondertussen is Blue ook veilig vanaf vandaag *\o/*. Zij droeg bij de vorige eigenaar 345,358 en 350 dagen. Dus we hebben nog even te gaan waarschijnlijk :+
Afbeelding
Afbeelding

En amber is niet zichzelf vandaag. De harsjes worden steeds groter en de spenen vullen ook beter de laatste uren. En ze loopt veel met de staart eraf. Dus we gaan weer waken :D
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:35

Wat fijn nieky! Hopen dat dit zo doorzet :D En weinig _O- Het ergste is nog dat dit mét slaapstand aan is.

Ik weet niet meer wie de foto plaatste, maar ik zou ook iets van gaas doen. Wij hebben hout met een stroomdraadje ervoor en ook daar klimmen ze soms doorheen. Zelfs als ze al wat ouder zijn. Vorig jaar stond een 4 maanden oud veulen ineens aan de andere kant van het hekwerk (waar ik zelf overigens met moeite doorheen pas en ik ben echt niet zo dik). Liet zich gelukkig wel redelijk makkelijk pakken en moest toen het hele erf mee over om uiteindelijk weer bij mama te kunnen komen. Ik weet nog steeds niet hoe hij het voor elkaar heeft gekregen. Alleen draad langs zo'n sloot zou ik wel spannend vinden.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:38

Knolselder wat leuk dat de kinderen er ook bij waren!

Bij ons staan de merries snachts op stal. En overdag op de weide, heb zowel op stal als op de weide camera’s zo heb ik ze altijd in het oog. Ook hebben we buren (gepensioneerde boer) die altijd thuis is, en ze altijd in de gaten heeft :P die houd me altijd goed op de hoogte als hij iets ziet die niet klopt.

Toffee zit vandaag op dag 354, en haar uier maakt echt geen vordering meer de laatste week.. wordt er moedeloos van -O- haar banden zijn superslap, haar vulva ook, staat zelf een klein beetje open. Vraag me echt af hoe lang het veulen nog op zich laat wachten.

Dit was haar uier deze morgen
Afbeelding

Dit was haar uier deze avond, terug volledig leeg -O-
Afbeelding

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:41

Gefeliciteerd met de geboren veulens, mooi overdag!

Happy Hippie, heel veel sterkte met jullie kleintje, hopelijk gaat ie het redden.

Hier de merrie vandaag 311 dagen drachtig maakt nog geen haast wil vooral alleen maar eten.

Afbeelding

Afbeelding

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:14

nieky 1993 ja ze houdt me echt bezig. Net even buiten in de bak wezen relaxen met haar en toen opnieuw foto gemaakt. Begint toch harsjes weer te krijgen.

Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:26

Sorry heb de laatste 24 uur niet gevolgd.

Mijn merrie had gisteravond lichte koliekklachten. DA gebeld maar medicatie gaf weinig verlichting. Vannacht is DA nogmaals geweest en we besloten om haar met spoed naar Someren te brengen. Verdenking gaskoliek. Ze was 325 dagen.

In Someren aangekomen inmiddels 02.30uur waren haar waardes goed en er was darmactiviteit. Het was afwachten op de ochtend tot de pijnmedicatie die voor transport is gegeven was uitgewerkt.

Vanochtend kreeg ik telefoontje dat ze weer niet fit was. Op echo bleek een baarmoeder draaiing. Komt zelden voor zo laat in de dracht.

Optie was openmaken via de buik, veulen en baarmoeder terugdraaien, vastzetten en dichtmaken en afwachten totdat veulen geboren zou worden.
Risico is dat wanneer ze gaat bevallen dat alles openscheurt. Daardoor gecontroleerd bevallen in kliniek met tegendruk tegen buikwand. Als dit al lukt dan moest merrie en veulen 2 mnd. boxrust om te genezen. Andere opties waren er niet.

Ik heb gekozen om haar te laten gaan vanochtend. Daarop is er een nood keizersnede uitgevoerd om het veulen te halen. Zou t veulen levensvatbaar zijn dan zouden we het proberen.

Het was een groot donkerbruin luxe merrieveulen. Ze was groot, sterk, voldoende vlees op de botten, haar vacht was in orde, ze reageerde op aanraking. De oortjes waren ook in orde (geen flappies). Er was hoop.

Vanavond heb ik haar toch moeten laten gaan omdat er te weinig vooruitgang in zat. Ze had geen zuigreflex.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:32

Wat heftig OYYO. Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:32

OYYO wat verschrikkelijk verdrietig, heel veel sterkte gewenst met het verwerken van deze verliezen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:33

Jeetje OYYO wat heftig :oo vreselijk nieuws ;( heel veel sterkte :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:34

Oyyo, wat een dubbele pech zo.

Lekker topic dit hoor, man, wat kan er veel fout gaan bij het fokken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:34

OYYO wat een vreselijke belevenis… heel veel sterkte…

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:36

Jeetje Oyyo, wat heftig en wat een pech… heel veel sterkte

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:36

Jeetje, wat een horror verhaal. Heel veel sterkte met dit enorme verlies

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:42

Wat vreselijk OYYO! Heel veel sterkte.

Wat gebeuren er een heftige dingen hier zeg!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:45

Jeetje een dag werken en weer een paar pagina's erbij

nieky1993 wat een leukie qua tekening <3
Wat fijn dat de navelbreuk toch aan het dichtgroeien is. Met wat hoop toch geen operatie nodig.
Spannend met Amber

Knolselder ja daar is hij dan eindelijk, gefeliciteerd *\o/*
En wat een leuk kleurtje ik hou ervan.
Fijn dat het allemaal echt zo voorspoedig is verlopen.
Leuke foto met je kinderen en heerlijk dat ze het zo mee kunnen maken omdat ze vakantie hebben.

Plop1997 ik denk dat het onwijs uitmaakt hoe je merrie normaal gesproken gehouden wordt. Kijk staat ze normaal met de nacht op stal of altijd al 24/7 buiten.
Persoonlijk vind ik zelf op stal fijner. Onze paddock is te groot om alles via de camera in de gaten te kunnen houden. Idem met de 2 schuilstallen die erop staan.
Weide word in ons geval nog lastiger. Ervan uitgaande dat ze met de nacht bevallen.
Ook met verlichting ben je in mijn ogen behoorlijk beperkt buiten.
En dan nog, heeft ze buiten de rust om in de kudde te bevallen?

goldenarrow zo herkenbaar, dat deed Bo vorige keer ook. Record was iets van 19x op 1 nacht. Met slaapfunctie op het alarm. En als klap op de vuurpijl nog geen veulen.

Pomski heel eerlijk met die sloot erachter vind ik het toch wel wat eng. Anderzijds als ze draad kunnen en er respect voor hebben....

Kabayo gefeliciteerd met de 300 dagen mijlpaal, nog 20 tot veilig
Uier is al lekker vol

shadow33 wie weet schieten ze rap vol

LauraEH mooi buikje en zo te zien staat ze idd lekker te genieten in het zonnetje

corinadrenth begint ook langzaam aan al een beetje te vullen

nayla je dames houden het lang vol.
Lijkt idd wat hars

imani_abby je geduld word aardig op de proef gesteld. Wie weet bevalt ze niet met een echt vol uier.

Orange begin is er qua uier. Bo zit ongeveer gelijk qua uier.

OYYO jeetje wat een drama |( gewoon beide het niet gered.
Heel veel sterkte

Bo dr uier vanavond toen ze net binnen stond. Weer wat meer dan gisteren. Vandaag 312 dagen drachtig

Afbeelding
Afbeelding

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:47

Wat een horror Oyyo. Heel veel sterkte met dit super grote verlies!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:50

Gefeliciteerd knolselder wat een leuk tijdstip en zo met de kindjes bij geweldig is dat. Heb ik ook ooit eens met onze dochter meegemaakt.

Hahaah nieky toch een merrie dus

Hier het alarm er maar aangehangen. Ze is veilig nu en uier loopt nog terug maar minder dan voorheen en spenen lijken nu ook iets meer uit de uier te komen. Ik verwacht het nog niet direct maar met een maiden weet je nooit.
En als ik typ krijg ik net alarm dus eerste dutje is een feit >;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:55

Wat een horror verhaal OYYO. Enorm veel sterkte :knuffel: Y;(

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:03

OYYO, wat heftig voor jullie! Wat een rotdag moet dit zijn geweest. Heel veel sterkte met dit verlies! Het leven is soms hard ....