Mjetterd schreef:Hoi hoi,
Ik kom even binnen vallen aangezien hier waarschijnlijk mensen met ervaring zitten. Wat is nou een prima leeftijd om een veulen af te spenen? Ik lees dat de meningen nog al verdeeld zijn over dit onderwerp, dat sommigen het met 4/5 maand al doen en anderen dat veel te vroeg vinden. Is 6 maand bijvoorbeeld helemaal oké?
Ik denk dat je er beter een apart topic voor kan openen, maar denk dat de meningen enorm verschillen en het is wel typisch een discussie waar mensen lijnrecht tegenover elkaar komen.
Mijn ervaring is dat merries die alleen staan met het veulen of veel op stal staan met het veulen, de veulens ook sneller beu zijn. Wat logisch is. En het ontbreekt ook echt weleens aan goed voeren. Daarbij is het niet altijd zat zijn. Het is ook opvoeden. Maar zoals gezegd, het is voor een merrie alleen pittig soms. Met steun kan ze ook beter aan haar eigen rust komen. En als ze buiten lopen in een kudde kan het veulen goed de energie kwijt en met andere spelen. Dat kan op stal niet.
Vroeger stond alles bij elkaar en kwam er een natuurlijke scheiding en was het aan het einde van het seizoen vrij makkelijk om de merries weg te halen en dan de veulen met opvoeders te laten staan.
Wij hebben nu in 2022 ervoor gekozen om er een merrietje met veulen bij te kopen. Ze werden beiden hun veulen niet zat, maar voedde wel goed op. Ze steunden elkaar en de ruin was ideaal voor de hengstjes.
Op 10 maanden iets geholpen met afspenen en laten castreren. Nu 3jr zijn ze nog steeds heel hecht. Nu wordt het veulen wel een veulen alleen, maar wel in deze kudde en ik verwacht dat ze elkaar nog steeds steunen. Merrie is eerst beschermend, maar later zal ze ook weer vertrouwen hebben.
Over de uier. Hier ontwikkelt het tot nu toe volgens het boekje en het is vrij stabiel, maar ze loopt 24/7 rond. Ik heb er de vorige keer hard aan gewerkt om overal aan te mogen komen en dat vindt ze nog steeds prima. Ze vindt de foto's wel wat genant geloof ik.