[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:02

Gefeliciteerd Knolselder!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:51

Gefeliciteerd Knolselder! 3 dubbele jackpot gekregen <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 11:50

Mjetterd schreef:
Hoi hoi,

Ik kom even binnen vallen aangezien hier waarschijnlijk mensen met ervaring zitten. Wat is nou een prima leeftijd om een veulen af te spenen? Ik lees dat de meningen nog al verdeeld zijn over dit onderwerp, dat sommigen het met 4/5 maand al doen en anderen dat veel te vroeg vinden. Is 6 maand bijvoorbeeld helemaal oké?

Ik denk dat je er beter een apart topic voor kan openen, maar denk dat de meningen enorm verschillen en het is wel typisch een discussie waar mensen lijnrecht tegenover elkaar komen.

Mijn ervaring is dat merries die alleen staan met het veulen of veel op stal staan met het veulen, de veulens ook sneller beu zijn. Wat logisch is. En het ontbreekt ook echt weleens aan goed voeren. Daarbij is het niet altijd zat zijn. Het is ook opvoeden. Maar zoals gezegd, het is voor een merrie alleen pittig soms. Met steun kan ze ook beter aan haar eigen rust komen. En als ze buiten lopen in een kudde kan het veulen goed de energie kwijt en met andere spelen. Dat kan op stal niet.

Vroeger stond alles bij elkaar en kwam er een natuurlijke scheiding en was het aan het einde van het seizoen vrij makkelijk om de merries weg te halen en dan de veulen met opvoeders te laten staan.

Wij hebben nu in 2022 ervoor gekozen om er een merrietje met veulen bij te kopen. Ze werden beiden hun veulen niet zat, maar voedde wel goed op. Ze steunden elkaar en de ruin was ideaal voor de hengstjes.
Op 10 maanden iets geholpen met afspenen en laten castreren. Nu 3jr zijn ze nog steeds heel hecht. Nu wordt het veulen wel een veulen alleen, maar wel in deze kudde en ik verwacht dat ze elkaar nog steeds steunen. Merrie is eerst beschermend, maar later zal ze ook weer vertrouwen hebben.

Over de uier. Hier ontwikkelt het tot nu toe volgens het boekje en het is vrij stabiel, maar ze loopt 24/7 rond. Ik heb er de vorige keer hard aan gewerkt om overal aan te mogen komen en dat vindt ze nog steeds prima. Ze vindt de foto's wel wat genant geloof ik.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:05

Hier gaan de veulens er altijd pas na minimaal 5 mnd af. Het varieert ergens tussen de 5-6,5 maand. Net hoe het uitkomt.

Er was ergens een vraag over een jong veulen die geen hooi zou mogen. Dat is echt grote onzin. Een veulen mag en kan na een paar dagen gewoon wat mee gaan knabbelen en dat word langzaam meer. Niks mis mee.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:12

Hier gaan ze er ook rond de 5,5 a 6 maand af gemiddeld

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:56

Oh ja hooivraag vergeten, veulens eten gewoon hooi. Net zoals ze gewoon gras eten. :')

Sterre haar veulen is anders in de buik gaan liggen :')

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:37

Vrijdag gaan wij hier weten of onze volbloed dragend is, uiertje groeit gestaagd door en merrie zou naar mijn weten niet dikker zijn geworden Afbeelding

De andere merrie zullen we mee uitwendig laten scannen, gezien we nog steeds twijfelen :+
Afbeelding

Mijn niet dragende heeft meer gevulde tietjes _O- 8)7

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:42

Blijft toch eeuwig mooi dat jonge grut

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:16

Gaaf Cioccolato.

Spannend TJ stables.

5-6 maanden afspenen vind ik nog steeds echt te jong. Maar was ook wel een van de redenen om toch zelf weer te fokken. Nog een lijst met redenen, maar vind de periode bij de moeder erg belangrijk.

Ben wel echt super benieuwd hoe de 3jr gaat reageren op zijn broertje of zusje en zijn mama als moeder daarvan. En ben benieuwd wat zij gaat doen. Vorige keer was ze niet zo vriendelijk naar dr moeder en broer de eerste weken, maar naar dr zoon is toch anders.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:45

Nou ik hoop op de merrie sophie :j

Hooi eten oja dat gebeurd hier flink, gras eet vortex al flink en natuurlijk biks. Hij eet echt alles hebben we nog niet eerder zo vlot gehad met een veulen. Ook geen diaree gehad nog gelukkig

Prachtig Quir <3
Ik moet de fotos nog op de pc zetten die ik gemaakt heb nog geen tijd gehad :=

Kwa afspenen als we vortex houden gaat hij met 5.5 maand bij mama weg en naar een vriendje om samen op te fokken. Gaat hij weg alsin verkocht zal het ookwel rond die tijd zin tenzij mensen het later willen.

Hij lijkt mooi langgelijnd Cioccolato :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:33

Myrna91 Hier eten ze ook gewoon hooi enz mee vanaf een vroege leeftijd.

Jippyhorse welkom. Spannend een onverwacht veulen. Hebben ze wel een idee Wie de vader kan zijn?
Kwa tekenen. In mijn ervaring wordt het pas spannend als de uier vol blijft en niet meer terug loopt gedurende de dag. Zolang het nog zo schommelt is het vaak niet zo spannend. Je kunt altijd een uier foto maken en hier plaatsen.

Mirjamalvaro Je zou zeggen dat het met zo een volle uier niet meer lang kan duren. Hopelijk daalt de ph snel.

Romy_L1998 Fijn dat ze veilig is. Nu kun je echt aftellen. Kun je merrie tv kijken tijdens het verbeteren :D

Knolselder Dat is wel super leuk dat je 3 dun veulens hebt uit je hengst. Ga je veulens houden?

Superpony bijna aftellen dus.
Ze zal het wel zat zijn ondertussen idd.

Seven Als je even de naam zegt van je merrie en aantal dagen zet ik je er wel bij op :D

Quir geweldige foto's <3 wat een knappe veulens heb je.

Tj_stables goed dat je even laat scannen. Zo weet je het tenminste zeker

Cioccolato knap veulen <3

Saartje besluit haast te hebben. Vandaag dag 318. De ph was gisteren 7.4 en vandaag 6.8 :+ . Uier moet nog een stuk voller dus verwacht nog niet direct iets vannacht. Maar gok wel dat ze deze week een veulen heeft als ze zo doorgaat :D vorige x begon de ph ong 5-6 dagen van te voren te dalen en heeft ze nog eerst geharst enz. Benieuwd hoe ze het nu doet.

Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Bussymissy - Mientje - 340 dagen
Mirjamalvaro - Sterre - 326 dagen
Busymissy - Piconera - 326 dagen
Ciara_Lady - Felicia vd kampsedijk - 313 dagen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:06

PH zakt niet meer, Saartje heeft Sterre al ingehaald ;( :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:00

Hier begin ik rond de 6 maanden met afspenen maar ik bouw het heel langzaam op. Hengstveulen word eerst gecastreerd als hij nog niet verkocht is zodat ze gezellig samen kunnen blijven :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:30

Ik denk dat mijn veulen afgespeend is als ik einde zomer de vliegendeken afhaal. Het is nog steeds zware paniek als ik dat nu doe.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:20

DDDara schreef:
Ik denk dat mijn veulen afgespeend is als ik einde zomer de vliegendeken afhaal. Het is nog steeds zware paniek als ik dat nu doe.
:') _O- Best erg, maar moet er toch wel een beetje om lachen. :o

Tsja afspenen, de laatste heeft er tot 10 maanden langs gelopen, maar hangt wel van de merrie af, ik heb ook een merrie die moeilijk dik te krijgen / houden is, zolang ze er fantastisch uit blijft zien maak ik geen haast. Wel hebben we de eerst bevallen merrie alweer rustig opgepakt en het veulen loopt dan in de wei of in de paddock, dat gaat nu heel goed.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:56

DDDara ik moet stiekem wel lachen met je post :') . Arm veulen haha krijgt een hart verzakking van dr eigen moeder

Mirjamalvaro kwa uier staat Sterre dan weer hoor op saartje :+

Vandaag is Tina veilig. Uier stelt nog niet Super veel voor..ph is 7.4. Banden zijn wel al goed slap. Tina gaat meestal in de week rond haar datum. Benieuwd of ze dat nu weer doet.
Afbeelding

En saartje haar uier is hetzelfde, ph ook maar melk is wel een stuk witter. Heb nog steeds niet het gevoel dat het voor vannacht is. Maar we houden dr goed in de gaten.
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Bussymissy - Mientje - 341 dagen
Seven - Gisele - 330 dagen
Mirjamalvaro - Sterre - 327 dagen
Busymissy - Piconera - 327 dagen
Magic_lover - Ivana - 321 dagen.
Nieky1993 - Tina - 320 dagen
Ciara_Lady - Felicia vd kampsedijk - 314 dagen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:34

Kijk staan we gelijk bijna bovenaan :D

Kijk mn knappe ventje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij test alvast een nieuwe haarstijl uit.
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:39

Geweldige foto's Seven!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:06

:D

Dit is Sterre nu:
Afbeelding
Ph nu denk ik 7

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:06

Super gaaf seven! Vooral de laatste! Briljant

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:50

Spannend nieky! Zijn dit je laatste twee?
Mirjam, ben je aan het waken?
Seven <3
Laatst bijgewerkt door rensju op 04-06-25 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:51

Geweldige foto’s Seven en vooral die laatste.. echt hilarisch!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:21

Over afspenen ik weet nog niet wat ik doe. Mijn eerste heb ik met 10 maanden afgespeend gecastreerd en toen terug geplaatst. De vorige hebben we niet afgespeend dat is natuurlijk verlopen. Nu blijf ik nog twijfelen aan houden of niet. Ze is zo leuk, maar eigenlijk was
Het idee een paard en geen 2.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:26

Dat uier zit goed vol mirjamalvaro!
Mijn merrie is net zover qua dagen en zag er zondag precies zo uit, maar nu loopt het uier nog steeds terug en pH zakt ook nog niet echt.

Lekker ding is het Seven!

Bijna zover dan Nieky, bijzonder dat het uier van Saartje dan minder vol lijkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:11

Leuke foto's seven.

En toch het grootste voordeel van internet dat je veel leuke en lieve foto's kan delen met elkaar.

Spannend nieky en mirjamalvaro

Sonjim, hier net zo gedaan en ze zijn nog steeds gek op elkaar, beide merries en zonen.

Bij twijfel nog niet verkopen. Ik ken alleen spijt en dat is achteraf. Misschien heb je wat meer tijd nodig.

Ik ga niks verkopen. Ik vind 6 wel teveel, maar de oudste zijn 18, 25 en 26. Tegen de tijd dat deze aan het werk gaat, zal de situatie misschien anders zijn. Is de afgelopen jaren hier sws steeds geweest met wegvallen van de oudjes.

Nieky, ja, ze zal het wel zat zijn, omdat het deze keer zo zwaar is, maar ze moet nog minimaal een week.

Haar uier loopt niet terug, vult zich goed, maar is ook erg gespannen.
Ben blij dat ik weet dat dit de laatste is. Hoop alleen dat ze erdoor komt. En hoop nog meer dat ze zich na de bevalling wat verlicht kan voelen. Als ze de rest toestaat en ze helpen goed, kan ze misschien rustig herstellen.