[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:32

Nieky en Annelies. Beiden gefeliciteerd. Heerlijk op de dag. Fijn dat ze er zijn.

Plop1997

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:35

Gefeliciteerd knolselder!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:46

nieky gefeliciteerd met je mooie merrieveulen, haha ik heb dat ook eens gehad, ervan overtuigd dat het een hengstje was, maar bleek toch een merrie *\o/*

annelies gefeliciteerd, eindelijk is hij er , wat een mooitje <3

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:56

Ik heb een vraag met betrekking tot je merrie binnen of buiten laten bevallen.

Bij ons in de buurt laten de shetten fokkers die ik ken hun merries buiten bevallen op het gras. Maakt niet uit of dat 's nachts of overdag is. Dit omdat een stal gevaarlijk zou zijn omdat de moeder dan over het veulen heen kan rollen. Ze doen het al jaren zo dus ik wilde Nirvana ook gewoon buiten laten bevallen.

Maar op internet zie ik echt heel veel hun merries gewoon in een stal bevallen. Met name ook bij professionele fokkers. Dus uiteraard ging ik me afvragen hoe gevaarlijk het bevallen in een stal nu is als heel veel mensen het wel doen.

Wat zijn jullie voors en tegens mbt bevallen in een stal of buiten. Ben heel benieuwd naar andere ervaringen dan alleen de mensen om me heen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:58

grootste voordeel is dat je veel beter kan zorgen dat je bij de bevalling bent, dat ze de rust hebben en geen andere paarden erbij. en dan ze droog en uit de wind kunnen liggen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:00

Gefeliciteerd nieky en knolselder!

:Z :Z En dit is alleen nog wat bij mij binnenkomt want het alarm belt eerst mijn vriend. Pas als hij het alarm niet afmeldt wordt ik gebeld.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:00

Gefeliciteerd net de veulens.

Hier ook bevallingen in de stal. Ze staan ook snachts op stal en meestal komen ze snachts.. en meestal zijn we erbij dus er over heen rollen lijkt me dan sterk.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:11

Gefeliciteerd knolselder!!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:17

Gedronken, gepoept, wil al naar buiten en placenta intakt eraf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:18

Gefeliciteerd Knolselder, prachtig veulen!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:21

Afbeelding
Zouden jullie deze afrastering voldoende vinden?
Van onder naar boven; plank, draad, lint, draad, lint, draad.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:46

pomski ik zou dat zo niet durven, kun je er niet wat gaas bij langs maken ?

plop, ik zet de merrie die bijna kan bevallen altijd 's nachts apart op stal, ik heb haar dan continu onder de camera en ze staat veilig en warm en lekker in het stro, vaak gaat ze meer plat liggen en dat is ook fijn om dan niet gestoord te worden, overdag gaat ze dan wel op de wei met de anderen als een veulen in een kudde geboren word staat de moeder meestal snel op en verdedigd wel , ik heb wel alles aan huis en ben zelf ook veel thuis, dat scheelt

wat een schatje annelies <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:55

Ik zou die afrastering durven ala het veulen draad (of iig afrastering) kent. Dus eerst een ander stuk en dan pas zo kort op de sloot

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:33

Plop1997 schreef:
Ik heb een vraag met betrekking tot je merrie binnen of buiten laten bevallen.

Bij ons in de buurt laten de shetten fokkers die ik ken hun merries buiten bevallen op het gras. Maakt niet uit of dat 's nachts of overdag is. Dit omdat een stal gevaarlijk zou zijn omdat de moeder dan over het veulen heen kan rollen. Ze doen het al jaren zo dus ik wilde Nirvana ook gewoon buiten laten bevallen.

Maar op internet zie ik echt heel veel hun merries gewoon in een stal bevallen. Met name ook bij professionele fokkers. Dus uiteraard ging ik me afvragen hoe gevaarlijk het bevallen in een stal nu is als heel veel mensen het wel doen.

Wat zijn jullie voors en tegens mbt bevallen in een stal of buiten. Ben heel benieuwd naar andere ervaringen dan alleen de mensen om me heen.

Ik zit ook nog te twijfelen maar neig naar snachts op stal, dus als het dan geboren wordt op stal, anders in de wei.
Ook al heb ik een camera in de wei, als het donker is is het toch allemaal lastiger. En ik moet een paar honderd meter lopen naar stal en als het dan niet goed gaat .........
Voordeel van de wei is dat het hygienischer is heb ik begrepen en ze hebben meer ruimte.
Al is mijn stal ook 6 x 8 maar ja ook dan kunnen ze het randje/deur opzoeken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:41

Nieky & Knolselder: van harte gefeliciteerd met jullie veulens.

Knolselder: wat fijn dat ze het op zo'n mooi tijdstip heeft gedaan :D al die nachten waken voor jan snot en de kids op school dus er ook niet bij, maarrrrr prachtig kereltje <3 voor zover dat nu te zien is.

Pomski, ik zou het veulen dan wel even kennis laten maken met het draad en er goed bij blijven, normaliter moet dit wel genoeg zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:36

Stal_HD, fijn dat Flirt weer beter lijkt!

Nieky, gefeliciteerd met je hengstveulen Merrieveulen :D . Het gebeurt vaker dat dat pas later goed gezien wordt hoor!

Knolselder, zo denk je dat het vast vandaag wordt, zo is het er! Jij ook gefeliciteerd, met je hengstveulen!

Happy_hippie, gelukkig wel de nacht doorgekomen, duim nog steeds heel hard voor je dat het goed gaat komen!

Luna, ziet er toch wel als een serieus uier uit vind ik.

Pomski, ik heb geen ervaring met zo'n afzetting bij zo'n sloot, maar ik zou het zelf wel heel spannend vinden. Mijn vroegere manege-eigenaar die ook zelf fokte liet de veulens de eerste keer aan het schrikdraad voelen en meestal beleven ze er dan wel uit de buurt. De paarden dronken uit de sloot, dus die walkanten waren platgelopen. In de 5 jaar dat ik op de manege kwam is er nooit een veulen in het water geraakt. Dat waren wel paardenveulens, dus een stukje groter dan die van jou.

En qua geboorte: mijn voorkeur zou uitgaan naar een ( ruime) stal en niet in een paddock of op het gras. Maar het zal per situatie verschillen wat het beste is en waarschijnlijk ook wel of het een ervaren moeder-merrie is of dat het haar eerste veulen is. Als er complicaties optreden is het voor een dierenarts ( lijkt mij) ook veel fijner om in een stal te moeten helpen dan in een weiland/paddock.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:25

Knolselder gefeliciteerd!! Was dit die merrie waar je enkele dagen terug van plaatste dat je twijfelde of er wel wat in zat? Hij is prachtig!!

Nieky gefeliciteerd!! Ook al zo'n mooie tijd. Gaaf veulen! Mooi getekend.

Pomski ik zou dat prima aandurven. Hier 2 simpele draden voor de grootste sloot. Andere sloten zit geen draad om heen.

Qua waar geboren zou ik stal of gras prima vinden. Liever niet in het zand want dan krijgt de merrie zoveel zand binnen met schoon likken

StalHD fijn dat Flirt lijkt op te knappen.. niks aan!

HappyHippie wat een rollercoaster. Heb je nog iets gehoord vanmiddag?

Goldenarrow genoeg koffie ingeslagen? :+ Ze mist je gewoon :))

Zilver is vandaag 300 dagen drachtig *\o/* Wat fijn dat we dit maar weer gehaald hebben. Nu enorm benieuwd of ze veilig gaat halen of net niet. Ze heeft nu eenmaal een snelle oven := Vandaag ook weer lekker voor het eerst een uurtje in het land <3 Ik kan er zo van genieten. Dik is ze wel
Afbeelding
Uier vandaag na buiten lopen
Afbeelding
Komt ze aan hoor, bolle :+
Afbeelding
Met haar veulen van vorig jaar
Afbeelding

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Luna2006 - Sun - 308
Luna2006 - Belle - 310
Ciara_Lady - Nylke E.M - 312
Knolselder - Suus - 313
Nieky1993 - Blue - 320
Dddara - Don Dara - 322
Goldenarrow - Intissima - 322
Nicky1963 - Fyanda BM - 322
Tjakka123 - Jaja 324
Quir - Carice - 325
OYYO - Karfunkel - 326
Sabrinatomic - Nosa - 328
Luna2006 - Muis - 328
Goldenarrow - Estonia - 330
Mer1980 - Solo - 330
Lady124 - Lady - 332
Baudyh - Mevr G - 332
Nobel01 - Unique - 333
Baudyh - Ivoorprinses - 333
Baudyh - Diantha - 333
Knolselder - Poppy - 333
Suffie - Happy - 333
AM_Horses - Odilia - 345
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 348
Nayla - Rafa - 349
xsurfdiary - Karina - 353
Nayla - Breeze - 354
Nieky1993 - Amber - 355

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 16:52

Wel, gelukkig is het vakantie, dus de kindjes er heerlijk bij <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor hem super, kan gelijk naar buiten in de zon!

Ze is buiten bevallen, maar zo nat in de plas vruchtwater (had er wel een handdoek onder gelegd), toch mar even binnen in het stro gelegd voor het verdere werk. Handig aan die kleintjes, die til je zo op _O-

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:07

Heerlijk zeg, dat ze nu eindelijk naar buiten kunnen.

Hier gebeurt nog vrij weinig.
Bij Her (312 dagen) beginnen de spenen iets meer naar beneden te hangen
Afbeelding

Bij voraya 304 dagen gebeurt echt helemaal niks. Maar zij loopt ook vaak 3 tot 4 week over. Dus dat zal wel eind mei, begin juni worden.
Afbeelding

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:19

Gefeliciteerd Nieky en Knolselder!

Mijn merrie geniet enorm van dit weer {:} 298 dagen drachtig Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:24

De Deense merrie... 311 dagen drachtig

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:43

Knolselder wat super dat het vakantie is, hier nog niet (Flevoland), maar wel geweldig dat de kids erbij konden zijn, die foto ook met je dochter <3

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:00

Wat gaat het snel ineens bij velen, zoveel nieuwe veulens en dat met zo mooi weer, zalig.

Nicky, proficiat!

Nieky voor u ook proficiat!

Knolselder, idem als hierboven!

Happy hippy, hopelijk kunnen ze je veulen helpen, ik volg je topic ook wat

Stal HD , is je merrie weer beter?

Breeze en Rafa doen rustig verder, ondertussen is er nog een merrie bevallen daar op stal maar die twee van ons volgen nog niet.

Breeze 354 dagen, beetje meer uier denk/hoop ik te zien en ze had wat geschuurd

Afbeelding

Afbeelding

En Rafa 349 dagen, duidelijker meer uier, ze stond net buiten en ineens hoorde ze een van de veulens roepen, ze kon niet snel genoeg weer naar de stal, moederinstinct lijkt ze iig wel al te hebben.
Ik zag wel een hard stukje aan haar speen hangen wat met nakijken los kwam, is dit een goed teken? (Of ik zie dingen die ik wil zien)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nayla op 04-04-23 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Nadia2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:02

kolselder gefeliciteerd. Mooi zo buiten.

Nieky 1993 gefeliciteerd met je merrie veulen!!

Afbeelding

Afbeelding

329 dagen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:04

Nieky Gefeliciteerd

Knolselder Gefeliciteerd

Plop Ik denk dat het onzin is dat het in de stal gevaarlijker is door het rollen, maar in een kleine ruimte kan er natuurlijk makkelijker iets fout gaan door gebrek aan ruimte. Mijn merries bevielen meestal buiten maar ik had ze wel snachts op stal zodat ik ze goed in de gaten kan houden onder de camera. Lijkt me vreselijk als het alarm snachts afgaat en ik met me zaklamp door het land en de paddocks zou moeten om te zoeken waar me merrie ergens is gaan liggen. En als iets niet goed gaat is het veel moeilijker in grijpen in het donker.
Maar zolang het buiten licht is mogen ze van mij buiten bevallen, dan heb ik me "bevaltas" klaar staan en als het alarm gaat kom ik in me badjas en slipperd rennend het land door met me bevaltas op me rug....... Tis maar goed dat niemand het kan zien hahahaha :+