[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:28

:D vind ik ook AniekR, ze is megaaaa

Ja zou kunnen hoor de samenhang licht en warmte,
al lijken Marijer haar mini's daar niet aan mee te doen :P of is het daar kouder dan hier?

AniekR

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:29

Hihi nee he. Mijn moeder was vandaag ook weer een keer mee, nu we niet meer hele dag bezig waren met de stal.
Die stond ook even te kijken van hoe dik ze al zijn.

Vandaag ook even geprobeerd trouwens om aan Lies haar uier te zitten. Tilde wel even dreigend haar achterbeen op, al deed ze nog niet echt iets. Maar komende tijd wel maar even met halstertje om en iemand die haar vast houdt een paar keer voorzichtig aan zitten dat ze er wat aan went.
Gaan we bij Roos ook maar doen. Al verwacht ik bij haar minder reactie (maar misschien ben ik gewoon naïef daarover haha O:) )

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:35

Wow jullie gaan echt veel te hard :')

Sterkte voor degene die haar paard en ongeboren veulen is verloren :( (weet even niet meer uit mijn hoofd wie het was)

Welkom voor alle nieuwelingen!

Ik las iets over voeding, mijn merrie stond tot vorige week nog overdag in de wei en daarna op stal met aardig wat goed kwaliteit hooi. Nu staat ze overdag in de rijbaan en daarna op stal met goede kwaliteit hooi. En ze is aan de dikke kant en krijgt alleen elke dag een handje muesli omdat ze anders haar stal afbreekt als haar vriendin haar prakje krijgt ;)

En ik reken 333 dagen dracht, alhoewel ze bij haar eerste dracht op 320 dagen is bevallen dus ik houd haar rond die tijd al goed in de gaten :)

Ik heb gisteren op 149 dagen dracht voor het eerst het veulen gevoeld *\o/* :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:36

Fotsy schreef:
Ja zou kunnen hoor de samenhang licht en warmte,
al lijken Marijer haar mini's daar niet aan mee te doen :P of is het daar kouder dan hier?

En nog en belangrijke factor; aanleg O:)
Zag hier veel mini's die veel sneller in het haar schoten dan mijn pony's en ook dikker haar hebben. Mijn nichtje heeft een Quarter die bijvoorbeeld ook met buiten lopen, praktisch geen vacht aanmaakt. Echt combinatie van factoren. Maar dat het alleen het licht is geloof ik niet, maar heb wel gehoord dat het iets is dat de productie van vacht op gang brengt.

Vorig jaar ook in augustus/begin september ineens een hele koude periode gehad (weet dat te dunnen Lies toen ook direct stond te rillen en deken op moest), maar daarvan schoten ze niet in het haar. Maar misschien wel iets wat, wannéér de dagen dan korter is wel al invloed heeft op hoe dik ze in het haar schieten.
Tja, ik ben geen wetenschapper, maar zulke voorstellingen maak ik mij erbij.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:50

Hier krijgt fien al van begin af aan merrie brok. Ze geeft bijna alles aan haar veulen dus wil haar wat extra geven. Ik heb bij fien ook al duidelijk een aantal x haar veulen gevoeld.

In het haar schieten doen ze hier omdat ze al vroeg dekens op krijgen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:31

AniekR schreef:
Pretty, haha nou eigenlijk ben ik sinds half september al behoorlijk zeker hoor (toen ook immers besloten niet meer te laten scannen). Maar toch soms zo'n momentje dat je even twijfelt van; is ze nou dunner? De buik is weg! En dan kijk je van voren en is ze gewoon 2x zo breed :P Het duurt ook nooit lang hoor haha.
Daarnaast dus wat ik al aangaf, dat ik Roos wat schraler vind worden, met name op de rug/kruis zie ik het, maar nog wel een beste buik.

Marije, knappe buikjes hoor en ook gewoon erg knappe merrie's!

Wat betreft merriebrok, zit het er bij mij ook in dat dit ideaal voer is om pony's wat dikker te krijgen i.v.m. Dat is ook met name de gedachte waarom ik het nu voer. Was ook de bedoeling het pas aan het eind van de dracht te voeren, maar pony's mogen best wat extra nu. Roos lijkt ook echt veel te geven aan het veulen.

KoudbloedKim, ik ben van de 342 dagen uitgegaan die ik op verschillende site kon vinden, maar het blijft een beetje gokken met die maidens.

CL, knappe merrie! <3 <3 Heerlijk hoe ze ook omkijkt!

Fotsy, pony's zitten hier ook nog vrij dun in het haar. Volgens mij heeft de hoeveelheid daglicht te maken met het aanmaken van winterhaar, maar de temperatuur wel de hoeveelheid hiervan (pin me er niet op vast hoor, maar zo beredeneer ik het). Paarden op stal (zonder deken) maken immers ook kortere wintervacht aan dan paarden die buiten blijven lopen en met een deken nog korter.
Het najaar is hier vrij warm geweest en pony's staan hier ook nog veel beschutter dan waar ze vorige jaar liepen. Ook komen ze sinds de nieuwe stal amper meer buiten, waar ze vorig jaar de schuilstal amper gebruikten. Ben erg benieuwd hoe dik ze in het haar komen deze winter.

Ines, fijn dat de pony's bij jou ook naar binnen zijn! Is dat jouw Pendragon merrie die zo bitchy is nu? vergeet haar naam altijd :o. Ik zeg donkerbruin merrieveulen! :9

Hier een opgesplitst weekend, vandaag lekker vrij, morgen werken en dan weer zondag vrij.
Vanmorgen lekker even met de paardjes geknuffeld, die zijn nog superblij met hun stal. Het is zelfs drama om ze er even uit te krijgen om te mesten. Zijn vandeweek draadjes gespannen voor de ingangen om even rustig te kunnen mesten :o
[ [url=m/AE1EVM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier vier zielige pony's toen ze naar buiten waren geschopt :(:)

[ [url=m/5j6CFa.jpg]Afbeelding[/url] ]
En mijn charmante olifantje! ^_^

Vandaag alle vier weer een wormspuit ingedrukt. Toch voor de Equest gegaan.
Ook bij Roos vandaag volgens mij voor het eerst een veulen gevoeld! :):)

Nee niet eens de pendragon (dan had ik het nog gesnapt), nee beyonce dus. Nou staat supervreetzak nu ook bij supersupervreetzak. Haha gok dat ze dat niet ziet zitten. De hengst had ze aardig onder de duim

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:49

Nou ja ook een donkerbruin merrieveulen voor haar dan? Of zal het een valk-achtige worden? Maar van haar weet je niet of ze heterozygoot of homozygoot schimmel is toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:53

Ik denk dat zij homozygoot schimmel is. Wie weet idd een valk achting veulen weer! Hengst draagt Aa voor agouti volgens mij en geen vos en schimmel. Andere merrie kan wel kleur geven (stiekem hoop ik natuurlijk op donkerbruin merrie met heel veel aftekening. Haar moeder was grillig getekend en ook bij haat vader zat sabino), hengst is iets minder gek getekend en is me ook niet zo bekend in die lijnen. Maar wie weet

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:22

Ja daarom dacht ik ook aan de Pendragon omdat zij sowieso heterozygoot is. Donkerbruin merrietje zou gaaf zijn! Van Yonce nog afwachten, maar dan wordt het vast ook een prachtig schimmeltje! ^_^

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:38

Bij ons is het maar hopen dat Desteny signalen geeft van te voren...

Ze is drachtig, waarschijnlijk mei dit jaar gedekt, maar wanneer??

Afbeelding

Hier zie toch al wat buik verschijnen!

Aan haar uier te zien heeft ze al eerder een veulen gehad, dat is wel zo prettig bij een nu 18 jarige pony

Afbeelding

Dit is het hengstje wat erbij zou hebben gelopen, welsh achtig, deze foto had vorige eigenaar nog.

Spannend hahaha

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:02

Vervelend he als je geen dekdatum hebt! Ik zou der uiertje wat in de gaten houden en idd der gedrag.
Ik zag bij luna vaak spoken haha.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:02

Wat een leuke fluffy's :D

Hier nog niet zo'n fluffy wintervacht hoor. Komt ook niet bij mijn Spanjaarden denk ik. Maar glimwormen zijn het toch ook echt niet hoor :n Eerder teddybeertjes.
Vorig jaar was mijn hengst zijn eerste winter in België en daar moest hij toch aan aanpassen hoor }> Hij staat nu met 'slecht' weer nog altijd hele dagen in z'n stal. En 'slecht' weer voor hem dat is alles wat wind, regen en -15°C is 8)7 Nouja, hij komt dan ook uit Almerìa natuurlijk :o

Ik wil ook het veulen voelen schoppen!! :(:) Ga toch eens voelen dit weekend.

Ok merriebrok zoals ik dacht dus de laatste 2 maand ongeveer, komt voor elkaar :j

En nou ff off-topic, maar dit wilde ik toch echt ff met jullie delen:

Mijn lieve Quiero heeft daarpas m'n hele dag goed gemaakt. *D
Hij was sinds juni niet zichzelf en na heel lang zorgen maken en zoeken, bleek hij de ziekte van Lyme te hebben opgelopen (door een tekenbeet). ;( Hij kreeg een maand lang antibiotica, maar mijn veearts durfde niets voorspellen, want blijkbaar is er nog niet veel bekend rond deze ziekte bij paarden. Ook had hij echt een heel hoog aantal anti-lichamen in zijn bloed, veel hoger dan gelijk welke andere patiënt die mijn VA al had behandeld.

Na de antibioticakuur werd hij zo mogelijk nog magerder en intussen waren echt al zijn spieren verdwenen. Zijn vacht was dof en piekerig en hij schuurde als een gek. Zijn mooie lange manen, staart en zelfs vacht moesten eraan geloven... :(

Midden oktober vond ik dat hij eindelijk vrolijker en actiever leek te worden. En 3 weken geleden had ik hem voor het eerst terug even onder het zadel genomen... Niet goed, hij was zo slap en onmiddellijk buiten adem :( Toch leek hij blij om terug iets te mogen doen. Dus de week erop nog even geprobeerd en ik zag toch beterschap. Vorige week een keertje overgeslaan en nu vanavond terug erop...

Amai, wat een verschil :wow: EINDELIJK zag ik terug mijn oude trotse hengst terug om het hoekje piepen *\o/* Hij liep terug met springveren onder z'n voeten en eindelijk kon ik na zoveel maanden het te hebben gemist zijn spieren voelen werken. Eindelijk straalde hij weer energie en kracht uit <3 :+: Ik kan niet beschrijven hoe blij ik ben. Nu heb ik er eindelijk vertrouwen in dat hij wel weer op zijn pootjes terecht komt :+:

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:04

Spannend Watnou, hopen dat ze wat tekenen geeft.
Die van mij zijn begin mei gedekt (2 en 13 mei), dus ik denk/vrees dat ik vanaf begin maart er al wel vol spanning bovenop ga zitten. Maar voor jullie ook geen idee of het dus 1 of 31 mei is geweest (of zelfs eerder of later)

*edit* Crines, fijn dat je hengst zo vooruit gaat. Hele andere situatie, maar hier een doodzieke pony gehad ruim 4 jaar, dus weet hoe fijn het is als je ze dan vooruit ziet gaan! Hopen dat het zo door blijft gaan!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:13

Crines, fijn dat je hengst eindelijk weer zo vooruit gaan!!

Lastig zo zonder dekdatum... Ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat doen die de hengst gewoon bij de merries ingooien.
Annelies, zag dat jij daar ook over na dacht. Maar hoe hou je dan goed in de gaten wanneer ze gedekt zijn? Je kunt toch moeilijk 24 uur per dag blijven kijken...

Wintervacht aanmaken, ik heb ook begrepen dat het met licht te maken heeft maar toch maakte mijn fjord (ja echt! Fjord!) nooit een dikke vacht aan als ik maar op tijd begon met dekens... Dus ik denk dat het combinatie is van licht en warmte.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:18

Awel, ik was aan het denken, bij de schapen doen ze een kleurstof op de buik van de ram en als de ooien gedekt zijn, hebben die dus een kleur op hun rug. Zou dat bij paarden ook werken? :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:44

Rammen krijgen een tuigje met een wasco blok om,als hij dekt dan kleurt de kont van de ooi een andere kleur (meestal groen,blauw of rood).

Dus geen kleurstof op de buik maar gewoon een wasco-blok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:13

Crines, wat fijn dat het beter gaat met je paard!
Het is altijd naar als je paarden iets mankeren.

Dat is best slim, van die kleurtjes. _O-

Mijn merrie zou gedekt worden en was lichamelijk compleet hengstig, maar liet niks zien.
Dus uiteindelijk is ze geinsemineerd en in 1 keer raak, van een tweeling waarvan 1 eitje succesvol is weggehaald.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:24

Zoiets zou toch best ook bij een miniatuurpaardje kunnen passen dan misschien, inowa?
Aaaaahhh, nu snap ik waarom ik schapen met tuigjes in de wei zie, dat zijn dus de rammen :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:55

hahahaha, Annelies herkent de rammen aan de tuigjes :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:16

Haha idd zou het best kunnen werken bij mini's.
Als je elke dag er bent dan kun je precies zien welke pony wanneer is gedekt.

Grote schapenhouders hebben vaak een veld vol ooien en daar lopen dan bijvoorbeeld 3 rammen bij met verschillende kleuren blokken.

De boer weet dan precies welke ooi bij welke ram hoort.
Al komt het wel eens voor dat een ooi 3 verschillende kleuren heeft.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:31

Ik geloof niet dat een dektuig van schapen bij een mini gaat passen. Heb zelf grote rammen gehad en het dektuig wel eens bij Tibbs gehouden maar dat werkt niet :P
Overigens zijn verschillende kleuren vaak omdat de blokken regelmatig gewisseld worden om makkelijker te zien wanneer een ooi gedekt is en of ze weer opnieuw gedekt is of niet.

Maar met een hengst in de kudde kan je toch prima zien wanneer een merrie hengstig is? Hier is dat iig nooit te missen hoor. Heb jarenlang de hengst ook in de kudde gehad, zeker met de welsh cobs vroeger. En Tibbs, Patton en Deputy hebben ook regelmatig in de kudde gelopen om te dekken.
Het is niet zo dat een merrie opeens gedekt wordt en dat ze elkaar dan verder negeren.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:44

hier staat Yuma in het dekseizoen ook gewoon bij de merries , ik zie hem dan wel dekken en aan de merries is het ook wel goed te zien.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:54

hier zie je ook duidelijk als de merrie's hengstig zijn hoor en gedekt worden, hoop luid gehinnik en veel gegil komt eraan te pas, (en nee niet van de merrie's :') ) en je kan er toch niet naast kijken :D

Afbeelding

De hengst mag andere kant van de weide staan maar als er ze beginnen pissen, is hij er als de kippen bij :P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:58

Nee, ik heb hier 1 merrie die niet laat zien wanneer ze hengstig is. En waarvan ik dus ook niet zeker ben of mijn hengst haar wel gedekt heeft en/of ze zich wel laat dekken als ze hengstig is (nogal een 'speciale'). Door voor die merrie zou het alleszins erg makkelijk zijn.
Bovendien is de weide niet aan huis. Dus als ik alleen even kom voeren (en in het weideseizoen gaat dat al wat sneller dan in de winter), moet ik geluk hebben juist te zien wie hengstig is en wie gedekt wordt.

Misschien is zoiets ook wel zelf in elkaar te knutselen :P

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:40

Zo goedenavond daar ben ik weer :)

Ik heb net alles bijgelezen, maar sinds ik mijn opvang welshjes heb, heb ik zo weinig tijd om bij te lezen en te reageren en ben ik blij als ik op de bank lig voor de tv doordeweeks en dan in het weekend nog in de nacht werken.

Ik las wel iets over die dektuigjes, geniaal :P