[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:38

Nou met al die glimwormen gooi ik nog maar wat fluffy's in het topic :P
Foto's zijn van gisteren.

Afbeelding
Afbeelding
Snazzy op 258 dagen, nog 42 dagen tot het veilig kan komen, 62 dagen tot de uitgerekende datum.

Afbeelding
Afbeelding
Amy op 236 dagen, nog 76 tot de uitgerekende datum.

Afbeelding
Afbeelding
Misty op 219 dagen, nog 101 dagen tot de uitgerekende datum.

Afbeelding
Afbeelding
Party Girl op 192 dagen, beginnend buikje.

Afbeelding
Afbeelding
Dynamic op 169 dagen, nog weinig te zien. Buikje heeft ze na 6 veulens altijd wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:40

Ik ben gek op jouw paardjes. <3
Heb al meerdere veulens geboren zien worden.

Hoeveel dagen rekenen jullie voor de dracht?
Dus vanaf de dag van inseminatie/dekking tot uitgetelde datum?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:46

Voor de mini's reken ik 320 dagen vanaf de laatste dekking. Is wel zo'n beetje het gemiddelde met veulens tussen de 303 en 351 dagen. Gemiddelde van mijn eigen mini merries is 321 dagen gerekend over 26 veulens. Al zal het gemiddelde hier nu wel wat omhoog gaan nu Isis met pensioen is. Die zat meestal onder de 310 dagen. Misschien dat Snazzy mee wil werken, die is al eens op 304 dagen bevallen.

Bij de grote pony's en paarden rekende ik altijd 11 maanden vanaf de laatste dekking. Veel mini veulens zijn net wat eerder gaar :')

L_isanne

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:50

MarijeR wat een leuke poowns! Verschil is goed te zien onderling qua vordering van de dracht! Vanwaar het scheren van de hoofdjes en kaak? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:54

Hoor weer veel over de merriebrok. Halverwege de 9de maand moet je hiermee beginnen, als je eerder begint kan het geen kwaad, als alleen voor je eigen portemonnee. :+ De extra voedingsstoffen die erin zitten worden namelijk gewoon uitgescheten en uitgepiest, omdat de merrie daar vanaf de 10de maand pas behoefte aan heeft. Advies is op 9,5 maand voeren zodat de merrie kan wennen aan de omschakeling van voer. Als je eerder merriebrok voert betaal je dus dure merriebrok voor iets wat direct de mest in gaat......

Heb er uitgebreide testrapporten over liggen, gekregen op een symposium over fokkerij een aantal jaar geleden, vanuit de universiteit Utrecht.

Ik voer dus voorlopig geen merriebrok. :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:54

Ze liepen tot 2 weken geleden 24/7 buiten en nu komen ze eind van de dag op stal. Ze stonden zich rot te zweten met al dat haar :') Ze waren ook klaar voor -40 ofzo.
Nu kunnen ze de warmte kwijt zonder dat ze het straks koud krijgen als het weer omslaat.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:59

NL, ligt er aan of je de merriebrok ook voert voor de extra eiwitten. Veel basisvoer heeft sowieso al weinig eiwitten. Ik voer dan liever iets met hogere voedingswaarde dan de hoeveelheid krachtvoer omhoog te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:06

Ah oke, Kim is op 28 April geinsemineerd, dus ik heb nu een ongeveer-datum van 28 Maart in mijn hoofd, maar heb ook gehoord dat de grote koudbloedrassen vaak langer dragen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 19:08

Wat gaan jullie snel! even een kleine wandeling met maylinn en luna, eten maken en weer heel wat posts bij :o

Ella lijkt mij inderdaad overduidelijk drachtig!

mooie glimwormpjes zeg! alle 3 zo stralen!

CL: originele manier om die buik op de foto te zetten haha!

mooie fluffy merries marije!

Ik vind dat mijn dames echt amper wintervacht hebben dit jaar. Of toch veel minder als andere jaren.

Edit: ik reken 320 dagen aan al denk ik dat ze eerder op 11 maanden zal gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:33

Normaal gezien moet basisbrok volstaan voor de hoeveelheid eiwitten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:35

L-isanne wow wat een glimworm en duidelijk sooty, door de sooty veranderen paarden per seizoen van kleurschakering, zou iets met weer, eten enz te maken hebben

CL vind je merrie echt knap en zwart, zo zwart zie je er toch niet veel :9 ik gebruikte die sleazy vroeger ook voor onder haar deken tegen het schuren van de randen, wel niet tot over haar hoofd maar de jouwe heeft dit wel nodig als ze geschoren is.

fluffy's amai zeg wat een pak haar hebben die al, die zijn helemaal klaar voor de winter

Eigenaardig want ik vind ook dat ze hier nog helemaal niet veel winterhaar hebben tegen vorig jaar en heeft niks met temperaturen te maken hebben maar met de hoeveelheid licht, dacht ik toch eens gelezen te hebben :P , misschien hebben we wel veel zon gehad de laatste tijd, geen idee.
Als je naar Flo kijkt, lijkt het alsof we geen winter gaan krijgen :brr:

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:49

Interessant Neonlight wat je vertelde over de merriebrok. En is het noodzakelijk om na 9 maanden dit te gaan voeren of is dat per merrie verschillend?

Wat een wintervachten al zeg! En zo koud is het nog helemaal niet geweest.. Wel vroeg donker al en dat werkt ook niet mee. Wel heerlijk warm nu met die koude wind!

Fotsy thanks! Wat is sooty? Nog nooit van gehoord! :+

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:53

Eerste is dit jaar, andere is vorig jaar, heel verschil in vacht maar ook in wezen vind ik.
Afbeelding
Afbeelding

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:57

Zeker een (positief) verschil Luna! :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:57

Oh marije wat een fluffy ' s.

Zo was is het vandaag al een stuk kouder! Staten waren eindelijk klaar. Dus jonge merries ook van het land afgehaald. Het werd wel heel nat nu. Merrie staat nu bij een jonge merrie (ze kennen elkaar prima) maar jeetje wat is ze krengig. Deed al wat naar de hengst zo maar ramt vol naar achter bij deze merrie. Zal vooral vandaag even zijn maar ze was voorgaande jaren nooit zo bitchy. Weet niet wat die hengst erin gestopt heeft.
Weekendje dienst draaien hopelijk vanavond en vanacht rustig, dan kan ik nog even thuis blijven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:59

CL sleezys zijn idd heerlijk. Ik heb ze voor de keuring!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:06

L_isanne, je kunt er wel van uit gaan, met name voor de mineralen en vitamines. Voor eiwitten hoeft het niet perse, want normaal gezien moet goed ruwvoer volstaan aan de eiwitbehoefte.
Vooral tijdens de zoogtijd is die behoefte nog veel groter, dan is het helemaal belangrijk dat de merrie deze toevoegingen krijgt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:09

Gaaf Marije, het gaat hard nu bij jou :j
Ik vind Amy echt een plaaatje!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:10

Haha cemlys volgens mij heeft ie er toch gewoon een veulen ingestopt. Hopelijk. _/-\o_
hier is het land ook van droog naar erg nat gegaan.

Inderdaad minder vacht luna.

Marije jouw wollebaaltjes bewijzen dan weer dat mini's wel netjes kunnen zijn en moddervrij _/-\o_

Mooie fotos cl. Die buik lijkt op de fotos geeneens zo groot tot je hem dus van onderen trekt.

Inderdaad altijd leuk de diversiteit aan rassen in het topic. :)

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:15

Zo dan, ik kijk ook eens een dagje niet.

Wat een heerlijke dieren zie ik hier voorbij komen! Van glimworm tot flufbal, helemaal heerlijk!

Wat voer betreft kreeg ik van mijn dierenarts het advies vooral niet te vroeg merriebrok te gaan voeren, vanwege het eiwitgehalte. Wel kunnen we vanaf 6-7 maanden wat meer vitamines meevoeren. Mijn moeder heeft een blaadje meegekregen van pavo en een van iemand die speciaal mengt ofzo? Die laatste geen idee. Maar merriebrok zei ze inderdaad pas vanaf een maand of 10. En niet eens perse nodig.

Ik zou het trouwens wel heerlijk vinden als Wings een buiten had. Ze staat gelukkig wel in een buitenstal, heeft ze in ieder geval frisse lucht op d'r snoet :)

Marije, ik kijk telkens even stiekem op de cam. Heeft iets ontzettends rustgevends, om naar jouw fluffies te kijken :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:16

Neonlight schreef:
L_isanne, je kunt er wel van uit gaan, met name voor de mineralen en vitamines. Voor eiwitten hoeft het niet perse, want normaal gezien moet goed ruwvoer volstaan aan de eiwitbehoefte.
Vooral tijdens de zoogtijd is die behoefte nog veel groter, dan is het helemaal belangrijk dat de merrie deze toevoegingen krijgt.

helemaal waar en goed gezegd neon, heb zo een veel te dikke merrie, echt altijd, ook tijdens dracht maar amai heb ik die nu al moeten bijvoederen met zogen, niet normaal, nooit meegemaakt, al gans haar leven op dieet en nu moet ze eten 8)7 alsof haar veulen haar letterlijk leegtrekt, dus is echt afhankelijk van merrie tot merrie

L-issane moet je maar eens opzoeken :P is die donkere zwarte gloed over je merrie en ik zie ook appeltjes tevoorschijn komen (in haar hals op zomerfoto), appeltjes worden gelinkt aan sooty

cemlys, :') wordt duidelijk een merrie :=

ja minder vacht luna

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:19

Fotsy schreef:
L-issane moet je maar eens opzoeken :P is die donkere zwarte gloed over je merrie en ik zie ook appeltjes tevoorschijn komen (in haar hals op zomerfoto), appeltjes worden gelinkt aan sooty

Ah weer wat geleerd, dankje!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:38

Fotsy schreef:
Neonlight schreef:

helemaal waar en goed gezegd neon, heb zo een veel te dikke merrie, echt altijd, ook tijdens dracht maar amai heb ik die nu al moeten bijvoederen met zogen, niet normaal, nooit meegemaakt, al gans haar leven op dieet en nu moet ze eten 8)7 alsof haar veulen haar letterlijk leegtrekt, dus is echt afhankelijk van merrie tot merrie

cemlys, :') wordt duidelijk een merrie :=

ja minder vacht luna

Oh jee maar zo lijkt het wel haha. Zou wel mooi zijn. Wil wel een merrietje uit deze combi

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:16

Pretty, haha nou eigenlijk ben ik sinds half september al behoorlijk zeker hoor (toen ook immers besloten niet meer te laten scannen). Maar toch soms zo'n momentje dat je even twijfelt van; is ze nou dunner? De buik is weg! En dan kijk je van voren en is ze gewoon 2x zo breed :P Het duurt ook nooit lang hoor haha.
Daarnaast dus wat ik al aangaf, dat ik Roos wat schraler vind worden, met name op de rug/kruis zie ik het, maar nog wel een beste buik.

Marije, knappe buikjes hoor en ook gewoon erg knappe merrie's!

Wat betreft merriebrok, zit het er bij mij ook in dat dit ideaal voer is om pony's wat dikker te krijgen i.v.m. Dat is ook met name de gedachte waarom ik het nu voer. Was ook de bedoeling het pas aan het eind van de dracht te voeren, maar pony's mogen best wat extra nu. Roos lijkt ook echt veel te geven aan het veulen.

KoudbloedKim, ik ben van de 342 dagen uitgegaan die ik op verschillende site kon vinden, maar het blijft een beetje gokken met die maidens.

CL, knappe merrie! <3 <3 Heerlijk hoe ze ook omkijkt!

Fotsy, pony's zitten hier ook nog vrij dun in het haar. Volgens mij heeft de hoeveelheid daglicht te maken met het aanmaken van winterhaar, maar de temperatuur wel de hoeveelheid hiervan (pin me er niet op vast hoor, maar zo beredeneer ik het). Paarden op stal (zonder deken) maken immers ook kortere wintervacht aan dan paarden die buiten blijven lopen en met een deken nog korter.
Het najaar is hier vrij warm geweest en pony's staan hier ook nog veel beschutter dan waar ze vorige jaar liepen. Ook komen ze sinds de nieuwe stal amper meer buiten, waar ze vorig jaar de schuilstal amper gebruikten. Ben erg benieuwd hoe dik ze in het haar komen deze winter.

Ines, fijn dat de pony's bij jou ook naar binnen zijn! Is dat jouw Pendragon merrie die zo bitchy is nu? vergeet haar naam altijd :o. Ik zeg donkerbruin merrieveulen! :9

Hier een opgesplitst weekend, vandaag lekker vrij, morgen werken en dan weer zondag vrij.
Vanmorgen lekker even met de paardjes geknuffeld, die zijn nog superblij met hun stal. Het is zelfs drama om ze er even uit te krijgen om te mesten. Zijn vandeweek draadjes gespannen voor de ingangen om even rustig te kunnen mesten :o
Afbeelding
Hier vier zielige pony's toen ze naar buiten waren geschopt :(:)

Afbeelding
En mijn charmante olifantje! ^_^

Vandaag alle vier weer een wormspuit ingedrukt. Toch voor de Equest gegaan.
Ook bij Roos vandaag volgens mij voor het eerst een veulen gevoeld! :):)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:25

Aniek ze is echt enorm hahaha,valt echt niet aan te twijfelen.