@richtje, die strepen heeft Vera ook, ik heb ze altijd lachend zwangerschapsstriemen/striae genoemd, maar wta het echt is??
Vera is nu 319 dagen! Dr uier was gister echt flink voller dan vrijdag, dus ben benieuwd. Vorig jaar beviel ze een dag voor haar datum, dus dat zou mooi zijn
Onverwachts, dat kan je wel zeggen ja. De merrie was 11 juni uitgerekend en vorig jaar heb ik 3 weken lopen waken omdat ze melk lekte en onrustig was, zweten, schrapen, ze had de banden zo slap op het laatst dat ze moeite had met staan (van het ene been op het andere). Gisteravond geen melk, banden vielen nog wel mee, merrie was rustig en ik kom om 5.45 vanochtend want ik zou vandaag eigenlijk weg en jawel: een veulen! Ik heb altijd een grote bek tegen iedereen dat je moet zorgen dat je erbij bent, ik heb ook een geboortemelder en ik ben heel alert, maar deze is me echt ontschoten. Ze had wel kunnen verzuipen. Stom stom stom. Ze had nog wat aparts, een enorm uier en melk. Niet de merrie maar het veulen. Het verschijnsel heet heksenmelk en toen ben ik dus maar aan het googlen geslagen, ik had nog geen naam en hier is ze dan: [naam]
suelza: ik heb ooit een stukje van SA opgeslagen over de verschillende fases van ontwikkeling van het uier:
de fases: helder vocht, niet gelig = oedeem dit word steeds geliger maar blijft lang helder, word hier al hars genoemd zodra het echt duidelijk geel is. Een volgend stadium is het troebeler worden van het gelige goedje. Uiteindelijk is het meer een soort jus (dikker van samenstelling ook), dat noemen we meestal kegelen omdat ze dat vanaf dan ook normaal doen. Daarna word het iets witter en vaak (tijdelijk) wat wateriger, dan heet het hier waterige-biest, het zit tussen het kegel-vocht en biest in. Daarna word het goedje steeds egaler wit en dikker, dan is het biest en normaal komt dan het veulen binnen 24 uur. Ik heb wel gemerkt dat iedereen zijn/haar eigen idee heeft over wat wat is, maar zo is het voor ons het duidelijkst als ik hier oedeem of hars of dikke hars of waterige biest of biest roep, dan weet iedereen welk stadium ik bedoel
Sommige merrie's leggen deze stadia's in zo'n korte tijd af dat het lijk alsof ze wat overgeslagen hebben (zoals een dame van niets (geen zachte banden, geen tekenen, zelfs geen uier) naar een veulen en volle uier met biest in slechts 2 uur). andere merrie's kunnen ellendiglang in een bepaald stadium blijven hangen... Vanaf het dikke troebele gelige (kegelen) is het meestal binnen 48 uur, maar ook dit kunnen ze stiekem toch heel lang volhouden... Tussen kegelen en biest kan er al geveulend worden maar hier wachten de dames vaak tot er echt biest is.