[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:39

Welkom nieuwelingen

Uier zou ik niet te veel aan doen af en toe haal ik het vuil wel eens vantussen de zakjes maar anders doe ik er niet veel mee.

Inowa oeie nageboorte nog niet af

Arianne spannend voor je hengst

Merrie alle jaren vol kan echt geen kwaad, in de natuur zou dit ook zo zijn en als ze niet hard moeten werken

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:45

Hier worden ze ook gewoon elk jaar gedekt.

Ylona moet wel omdat ze anders bevangen raakt en pepper omdat ze het gewoon aankan.
Al heb ik bij pepper wel eens overgeslagen ivm omstandigheden

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:01

welkom koudbloedkim, uier schoonmaken doe ik alleen vlak voor de bevalling,en alleen als het echt nodig is, verder zit ik er alleen geregeld even aan om te wennen , vooral bij Camille , ze vind het maar niks , aan de buik zitten vind ze ook niks, ze accepteert het nu wel van mij, nou ja het is voor haar de eerste keer, dus moet wennen , Glowy vind het ook niet leuk, maar die laat alles toe, wat ik wel doe ik met een klein cameraatje foto's maken van het uier, jekunt dan goed zien of er iets rood is ofzo, en ook of het uier groeit, vooral vlak voor de bevalling is dat erg handig om te zien, hihi, jullie zullen hier nog wel de nodige uierfoto's te zien krijgen denk ik :+

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:17

Welkom Koudbloedkim.
Ik zit zo min mogelijk aan de uier. Je verstoort de natuurlijke hormoonhuishouding alleen maar in mijn ogen. Bij mij maiden deed ik het wel af en toe zodat ze aan aanraking kon wennen daar... Je weet nooit, mocht er iets mis gaan en je moet het veulen helpen drinken, dan is het wel fijn dat de merrie je niet weg slaat! Ook voor de melktesten is het natuurlijk fijn. Maar schoonmaken doe ik alleen als het écht nodig is!

Vientje, haha heel goed! Opkomen voor pinda :')

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:20

Wel ik twijfelde vooral omdat ze bij de eigenaar waar ze het grootste deel van haar leven heeft gestaan sinds haar 8ste ofzo slechts om het jaar een veulen kreeg (nochtans een echte fokker). Nu is ze 16 jaar trouwens. Ik hoopte alleen toch nog wel 2 veulens van m'n eigen hengst uit haar te hebben, omdat ik vind dat ze elkaar zo mooi zouden aanvullen (mijn hengst is super groot en smal, van het moderne type sportpaard-PRE en zij is eerder klein rond en erg barok). Dus dacht dat ze dat anders niet haalt nog 2 veulens na dit veulen als ik een jaar zou tussen laten ... Nuja we zien wel, ik wil haar sowieso niet uitbuiten. Ik wacht wel af hoe ze het stelt met haar veulen aan de voet. Spek heeft ze nu in ieder geval wel voldoende in voorraad :D En werken hoeft ze niet, heel af en toe eens een wandelingetje :) Ik heb ze nog maar pas opnieuw zadelmak gemaakt (ze had de laatste 9jaar niets meer gedaan). Doet ze allemaal heel braaf hoor *D
Afbeelding
Ik was wel van plan merriebrok bij te geven de laatste 2 maanden. Nu krijgt ze 1 schepje (pot van 1l) onderhoudsmuesli per dag. Ze staat natuurlijk ook wel constant op de weide, dus uit het gras haalt ze ook wel wat ze nodig heeft denk ik zo. Deze winter krijgt ze wel wat hooi bij, maar dan enkel als het gesneeuwd heeft of het erg koud is, dan hoeft ze niet buiten op zoek :D

Mijn hengst leeft op 3 scheppen muesli en heel veel hooi. Maar die krijg ik absoluut niet dikker (hij heeft wel de ziekte van lyme). Dus die moet op veeartsvoorschrift zo snel mogelijk fulltime in het gras. We zijn dat nu dus al een heel eind aan het opbouwen (zit nu ongeveer aan 3 dagen/week fulltime in het gras) en hopelijk blijven die twee zo braaf bij elkaar, want anders zal het helaas niet lukken :n Eigenlijk hoop ik zelfs dat ze toch gewoon lekker bij elkaar kunnen. Ik vind het denk ik gevaarlijker met een draad ertussen, als ze dan gaan gek doen ... :\

Arianne: haha ik ben blij dat je dat bevestigt want geloof het of niet, soms ga zelfs ik met zo'n ronde merrie aan het twijfelen :+ Het is m'n eerste veulen dus ik zie overal spoken :o

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:24

Inowa, niet zulke goede foto's. Geen draf of standfoto's in elk geval. En toen ik een keer met fototoestel de wei in ging stond hij vooral zo :')
Afbeelding

Deze zijn nog redelijk voor een indruk. Als ik nog eens langs ga zal ik een fotootje maken.
Afbeelding

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:27

Leuke shet is het,lekker stoer.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:27

Crines schreef:
Arianne: haha ik ben blij dat je dat bevestigt want geloof het of niet, soms ga zelfs ik met zo'n ronde merrie aan het twijfelen :+ Het is m'n eerste veulen dus ik zie overal spoken :o

Blijft grappig, want ik twijfel zelf ook altijd aan mijn eigen dieren! :D En bij een ander ben je er vaak zeker van dat ze wel of juist niet drachtig is. Stomme twijfelaars zijn we ook, haha. Maar zeker bij zo'n eerste veulen is het keispannend; snap je helemaal. Komt goed! Lekker van genieten.

Denk dat je gewoon je eigen gevoel moet volgen. Hoe was de bevalling, hoe is ze met het veulen enz. Als alles goed lijkt zou ik het gewoon proberen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:28

inowa schreef:
Leuke shet is het,lekker stoer.

Dank je! Ja, is een leuk stoer beest. Hij is nog vrij groen en dat wil de huidige hengstenjury niet zo graag; daar moeten ze al kant en klaar voor hun neus verschijnen. Pff, ze zijn 2 1/2!!! Maar goed, wij vinden hem goed genoeg om het te proberen. No stress, we zien het wel. Hoewel, geen stress? Als hij de baan in moet hoef je me denk ik niet aan te spreken O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:48

Luna2006, het was al donker, maar ik had het idee dat het schilfertjes waren.
Het voelde aan als wat ik weleens bij onze eczeemmerrie voel in de manen, maar het waren er maar een paar.

Knolselder, ze lijkt er geen last van te hebben, alleen jeuk.
Ik zag toevallig dat ze daar bij probeerde te komen met haar tanden om te krabben en dat lukte niet helemaal, dus kriebelde ik haar even en merkte ik dat hoe dichter ik bij de uier kwam, hoe harder ze met haar lip heen en weer ging.

Haha ja, ik mag wel aan haar buik komen, maar als mijn vriend eraan zit wordt ze ontzettend chagerijnig!

Vrouwke, heel herkenbaar.
Ik kan foto's maken waarop amper te zien is dat ze drachtig is, maar op andere foto's lijkt het dan weer 2x zo erg. :')

Kiki, ik ga het zeker in de gaten houden. :j

Dankje, Inowa!

Kim krijgt inderdaad ook geen merriebrok, gewoon 4 keer per dag een portie hooi.
S'ochtends en s'avonds een grotere portie en tussendoor 2 kleinere.

Jolandje, ah oke, ik heb inderdaad nog nooit de uier schoongemaakt. :o
Kim is op zich wel makkelijk, dus denk dat ze er even aan moet wennen.

Linda, ja dat is een goed idee. :j

Crines, wat een mooi paard!

Arianne, wat een gaaf hengstje inderdaad.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:29

Dankjewel iedereen om jullie mening even te zeggen wb Nikita,ben ik blij mee!
Ik sta er gewoon elke dag op te kijken als een zieke koe. :o
Maar als ik dan vanmorgen deze foto nam en bekeek,denk ik weer,waar maak ik me druk om? :+
(Ja ook hier heeft het geregend,is de paddock blub en de paardjes nog blubberder. :o )
Op de achtergrond nog 2 dikke buikjes,Clio (de grullo) en Vera (de vos) ,zonder twijfel drachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Aan Linda,zo zie je dus hé dat je de enige niet bent. Maar als ik daar nu moet naar kijken zien jullie geen buikfoto's meer van mijn paardjes tot in de lente. :o Dus lekker posten!

Fotsy extra in de gaten houden doe ik zeker. Vandaar dat ik net bij haar toch dacht aan scannen,niet dat dat iets helpt aan het risico op een red bag.

Cemlys oef nog een niet-poetser. :D
Doe je dat zelf die naalden zetten? Fijn dat het helpt!

Merriebrok kreeg mijn warmbloedpaard altijd hoor,ook toen het veulen geboren was. Maar shetlanders hebben het gewoon niet nodig,of toch de meesten niet. Ik bekijk het per paard maar de mini's voer ik gewoon hun normale muesli op als ze het nodig hebben. Meestal tijdens het zogen.

Welkom Koudbloedkim natuurlijk mag je hier meepraten!
Ik pruts ook niet teveel aan de uier eigenlijk,enkel op het laatst haal ik soms eventueel vuil er vantussen weg. Fijner voor het veulen ook.

Leuk Vientje! Dan hoef je echt niet meer te twijfelen!

Arianne heel spannend dan voor je hengst! Ja bij shetten is het niet altijd makkelijk hé om het goed te zien,zeker niet als er dan nog wintervacht bij komt. Bij Lisa is dat heel apart maar die gaat meteen zwellen als ze drachtig is. Ik moet zeggen,Ella (AMHA)veranderde ook meteen qua buik. Anderen zijn dan weer dik en blijven gewoon dik. :=
Knapperd weer met veel uitstraling zoals we van jou gewoon zijn!
Ben jij ook zo een twijfelaar haha. Scan jij jouw pony's eigenlijk?

Jolandje ik doe ook altijd uierfoto's. Die kleintjes hangen zo laag,dan moet je er al bijna onder gaan liggen met gevaar voor eigen leven soms haha. Dus ik doe even de camera eronder en klik klik en achteraf op het gemak de vorderingen bekijken. :D

Crines geen spoken zien hoor,daar zit mooi een veulentje in ;)
Ze is knap rond! Fijn dat ze alles zo goed oppakt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:38

Hihi duidelijk drachtig :j
En gelukkig ben ik niet de enige nee ;) haha ik maak nu foto's op grotere afstand dan valt het niet zo op ;) :P
Vanmorgen in het donker nog een fotootje geprobeerd te maken (Dag 197)

Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:41

Star ziet er megagoed uit hoor! Vies merk ik niks van. :D
En nog lekker op de weide. Hier is het vandaag helaas de eerste dag dat ze dus in de paddock moesten,het was gewoon té nat om die kudde er op te laten. De hengsten hebben meer geluk,die zitten wel nog op de weide.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:45

pretty schreef:
Dankjewel iedereen om jullie mening even te zeggen wb Nikita,ben ik blij mee!
Ik sta er gewoon elke dag op te kijken als een zieke koe. :o
Maar als ik dan vanmorgen deze foto nam en bekeek,denk ik weer,waar maak ik me druk om? :+
(Ja ook hier heeft het geregend,is de paddock blub en de paardjes nog blubberder. :o )
Op de achtergrond nog 2 dikke buikjes,Clio (de grullo) en Vera (de vos) ,zonder twijfel drachtig.

[ [url=m/Gr4Cnt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/I7s87c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan Linda,zo zie je dus hé dat je de enige niet bent. Maar als ik daar nu moet naar kijken zien jullie geen buikfoto's meer van mijn paardjes tot in de lente. :o Dus lekker posten!

Fotsy extra in de gaten houden doe ik zeker. Vandaar dat ik net bij haar toch dacht aan scannen,niet dat dat iets helpt aan het risico op een red bag.

Cemlys oef nog een niet-poetser. :D
Doe je dat zelf die naalden zetten? Fijn dat het helpt!

Merriebrok kreeg mijn warmbloedpaard altijd hoor,ook toen het veulen geboren was. Maar shetlanders hebben het gewoon niet nodig,of toch de meesten niet. Ik bekijk het per paard maar de mini's voer ik gewoon hun normale muesli op als ze het nodig hebben. Meestal tijdens het zogen.

Welkom Koudbloedkim natuurlijk mag je hier meepraten!
Ik pruts ook niet teveel aan de uier eigenlijk,enkel op het laatst haal ik soms eventueel vuil er vantussen weg. Fijner voor het veulen ook.

Leuk Vientje! Dan hoef je echt niet meer te twijfelen!

Arianne heel spannend dan voor je hengst! Ja bij shetten is het niet altijd makkelijk hé om het goed te zien,zeker niet als er dan nog wintervacht bij komt. Bij Lisa is dat heel apart maar die gaat meteen zwellen als ze drachtig is. Ik moet zeggen,Ella (AMHA)veranderde ook meteen qua buik. Anderen zijn dan weer dik en blijven gewoon dik. :=
Knapperd weer met veel uitstraling zoals we van jou gewoon zijn!
Ben jij ook zo een twijfelaar haha. Scan jij jouw pony's eigenlijk?

Jolandje ik doe ook altijd uierfoto's. Die kleintjes hangen zo laag,dan moet je er al bijna onder gaan liggen met gevaar voor eigen leven soms haha. Dus ik doe even de camera eronder en klik klik en achteraf op het gemak de vorderingen bekijken. :D

Crines geen spoken zien hoor,daar zit mooi een veulentje in ;)
Ze is knap rond! Fijn dat ze alles zo goed oppakt.

Ja die naalden die ik zelf. Ben da, osteopaat, dry needling therapeut. , en doe ook nog medical taping hihi

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:50

Dat is een mond vol,waar ik dus niks van ken. :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:57

Hier staan ze al een tijdje op de paddock. Bosgrond, veel regen en een hele gekke drukke welsh zijn geen combi. Wil een beetje weide overhouden.

Ik poets wel de uier. Merk dat ze er ook gewoon van genieten. Dilys gaat altijd steen flehmen terwijl luna in slaap valt. Marley oefen ik nu inderdaad dat ik overal mag aankomen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:05

Oh interessant onderwerp dat voeren.
Lies en Roos krijgen al een tijdje merriebrok,sinds het echt kouder werd/minder gras was en toen was het "keuringsvoer"ook net een beetje op. Maar is met name ook omdat het een beetje vol voer is. Lies is erg mager teruggekomen ruim een jaar geleden en is deze zomer eindelijk mooi op gewicht gekomen en dat wil ik zou houden.
Daarnaast was Roos altijd mijn dikkertje, was altijd op het randje elke zomer en in de winter kwam ze dan weer mooi terug op gezond gewicht. Maar die hebben we de hele zomer op rantsoen gehouden, dus die was keurig op gewicht en vind haar nu een beetje terugvallen. Volgens mij is ze voor het eerst in jaren (sinds de opfok) dat ze slanker is dan Lies :o
Dus met name voor Roos heb ik vorige week ook een muesli bij gehaald, krijgen dan halve kilo merriebrok en een halve kilo muesli per dag, dus echt grote hoeveelheden zijn het ook nog niet, maar net even een beetje extra ;) Verder krijgen ze onbeperkt hooi bij.

KoudbloedKim, welkom. Uier zou ik ook niet teveel aan prutsen. Wat ik hier lees, ben ik ook wel van plan om er wel af en toe eens aan te zitten voor beide maiden merries om er wat aan te wennen. Mijn ene vind het ook nog niet zo leuk als ik onder haar buik/aan de uier zit. Dus wel een beetje "oefenen".

Verder zie ik allemaal mooie drachtige buikjes langskomen. Maar snap dat je zelf af en toe toch twijfelt.
Af en toe staat één van mijn olifantjes ook weer net zo, dat ik denk nouhou :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:30

Pretty, ik heb (nog) geen paddock, dus ze moeten wel op de wei. Ik geef toe dat ik ze 2 dagen binnen heb gehouden met de storm, maar vandaag mochten de dames de goede wei op. (Het is het enige stuk wat (nog) geen blubber is... Dus ik hoop dat het nu echt droog gaat blijven := )

Ik heb wel merriebrok gevoerd, 2 maanden voor de uitgerekende datum ben ik langzaam de gewone brok gaan mengen om zo over te gaan stappen. Ik vind het gewoon een prettig idee omdat veulens toch best wat vragen van hun moeders... Maar weidegang, hooi, luzerne en pulp vind ik wel belangrijker dan brok :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:00

Ik voer nog lang geen Merriebrok. Ene merrie krijgt een beetje Vito voor het idee en vitaminekoekje. Dat blijft nog heel lang zo. Tegen het eind staat ze ook alweer lang in het land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:19

Ik denk dat wij binnenkort ook beginnen met de vitaminekoek, summerfit van Pavo, daar doen ze het heel goed op.
Soms vraag ik me af of ik wel voldoende voer, omdat je nu met de dracht niet echt kunt zien of ze afvallen.

Ik heb net even gefilmd van de jeuk aan haar uier, zie er verder niks aan.

Deze foto is van 12 November, bij Kim zit het echt onderaan de buik.
Afbeelding

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:29

Zo wat gaan jullie snel zeg. Ik lees wel braaf alles mee.

Welkom nieuwelingen.

Fien zit nu op de 168 dagen. Aan haar uier mag ik gewoon komen.

Hier wat foto's van vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Er komen mooie buikjes en vieze pony's voorbij :P a

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:40

Wat blijft ze toch gaaf KoudbloedKim! Benieuwd wat eruit komt. Wanneer verwachten jullie het veulen?
Thanks Pretty. Ja, ze moeten wel uitstraling hebben hier :P Wij laten onze merries meestal niet scannen. Toevallig dit jaar de meesten wel gedaan en die zaten allemaal goed. Heb jij ze verder wel gescand?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:44

Aaah kijk ze genieten zeg! zolang het niets raars is zou ik me geen zorgen maken. Mijn dames hebben schilferige vuiltjes tussen de uier hangen maar is dus gewoon vuil.

Fien heeft ook al een aardig buikje zeg!

Mag ik mijn 2015 ukje spammen? Ik vind der zo gaaf ontwikkelen
[KS-ITP] Maylinn's avontuurtjes gaan verder

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:44

Ooooo tieneke dat is geen jeuk! Dat is bij haar gewoon een heerlijk kriebel plekje.
Pepper vind het ook heerlijk om daar gekriebeld te worden en staat dan ook zo maf te doen.
Jeuk heeft ze dan niet maar is gewoon prettig.

Ik lees nog wat over het voeren...hier staan de dames nog op de wei en krijgen niks gevoerd.
Het gras is nog lang en blijkbaar doen ze het daar goed op.
Straks als het kouder word krijgen ze voordroog gevoerd en pas eind februari merriebrokken.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:50

Haha Kim, wat een lief filmpje! Je ziet haar genieten!
En heerlijk paard ook, ben gek op die kolossen!
Nu moet ik zeggen, ik ben ook zwanger en die tieten jeuken ook hoor :') alles veranderd, zet uit,...

Pretty is Ella dan toch zeker drachtig?
Irritant dat getwijfel bij merries he. Bij nikita moeilijk te zien, als ik de billen zie zit er ook een stevig laagje extra op :P
Ik heb dat hier bij Fre, vreselijk!

Fien ziet er ook goed uit Angelpam!

Ik poets ook zelden tot nooit hoor. Ik probeer alleen zo nu en dan de manen en de staart bij te houden ivm klitten en dan ga ik er ook eens met de losse hand en borstel over.