Ik heb heel erg lopen twijfelen of ik haar wel of niet drachtig liet worden en de eerst keer waren we net te laat, dus werd al juni dat ze geïnsemineerd kon worden pakte wel in een keer. Nog 8 dagen en dan is ze alweer 300 dagen drachtig. Nu ze allemaal op de wei staan begin ik er wel naar uit te kijken.
hier ook eentje die niet gelijk drachtig werd en dus een cyclus later kwam te zitten en met yentl heeft rik lang getwijfeld wel of niet dekken maar omdat ik bleef aandringen dus daarom pas begin augustus gedekt
pretty
Geplaatst: 04-04-14 14:14
van zo een uier als Mella kunnen die shetters van mij alleen maar dromen Lijkt wel een tinker iets ofzo,koeienuiers.
Nou ja, dus na 368 dagen dracht vannacht om 2.50 werd ie dan geboren, ik zei nog een zwart merrieveulen of een voshengst... Het is de hengst Hij heeft S.A. Fawzan Ibn Tawfiq Fawzan betekend Victorious
Ik had eigenlijk een kleintje verwacht, maar je ziet de stelten en hoe uitgevouwen hij is op de foto's
Het was een hele lange lange lange dag en nacht. Mawiyah had rond 2 á 3 uur biest en wilde naar binnen met toen al af en toe flinke krampen. De hele verdere middag en avond werden de krampen steeds heviger tot ze uiteindelijk zwetend en dampend rondjes liep door de stal, al stampende en slaan en bijten en kont tegen de muur drukkende. Voor opvoelen was ze nog te strak, niet helemaal ontsloten maar ook niet meer strak/dicht op de buitenste ring, dus het waren valse weeën op een moment waarop ze echter dan ooit aanvoelden aangezien ze wel moest veulenen. Ik had haar om 1.40 ofzo bekeken qua ontsluiting en een uur later om 2.40 nog eens om te zien of ze al vordering maakte want ze werd heftiger en heftiger. Die keer ging ik er met mijn arm in, al was het nog wel wat strak, het was wel ontsloten. Ze draaide weg dus ik kon niet goed doorvoelen maar het patroon onder mijn vingers voelden in de vluchtige aanraking als een massa onder een placenta. Wat waarschijnlijk wel klopte aangezien enkele minuten later het water brak Ik weet dat het rond 2.50 was dat het water net gebroken was en ik haar net opgevoeld had, want die tijd stond op mijn telefoon van het telefoontje naar de DA.
Na het breken wilde ze gelijk gaan liggen en draaide wild en onrustig rond, maar ik voel liever eerst even zodat ik de positie kan bepalen. Gelukkig maar Dus tijdens een wee voelde ik gauw op en ik trof een poot aan direct bij de uitgang, een hele nauwe geboorte gang en als ik mijn best deed voelde ik ook een neusje en een pootje in de verte die ik niet makkelijk kon pakken omdat het zo strak was. Toen ik mijn hand terughaalde lang de eerste poot voelde ik dat het een rugligging was. Aangezien ze zo vreselijk nauw was wist ik niet of ik het veulen kon draaien als ie niet uit zichzelf draaide en hij lag al vrij ver door de baarmoedermond want ik ging niet dieper dan mijn elleboog of iets voorbij half mijn onderarm. Dus terwijl iemand met de merrie liep belde ik de DA voor assistentie/advies of wat hij me kon geven in die laatste minuten (dacht ik) voor we moesten ingrijpen als ie niet gedraaid zou zijn. Nou ja, verder dan een paar zinnen kwam ik dus niet, ze ging in de ankers en perste zo hard dat de voorste poot tot aan de knie naar buiten stak en het neusje ook zichtbaar was. Hij lag wel al op zijn zijde, of bijna in ieder geval, dus hij draaide gelukkig wel mee. Maar toen hadden we een hele nauwe merrie, 1 poot missende en geen ruimte om die nog te zoeken. Gelukkig kwam hij met de volgende korte wee (die vrijwel direct kwam) mee langs de wang van het kleintje. Dus die werd naar buiten getrokken, er werd gedraaid, geroepen dat ie staande ging, en in alle snelle handelingen was ik even heel heel heel erg blij dat we 2 medewakers extra hadden die hun eerste real life bevalling mee gingen maken Want mawiyah is een rillige soms, een drama queen, die had niet blijven staan als ze niet vastgehouden werd... En het veulen met zijn 3 opvangen is toch makkelijker vanaf die hoogte.
Na de landing op de grond zag ik de navelstreng spuiten, die was veel te kort afgescheurd (net zoals zijn volle broer vorig jaar) maar dit keer was ik voorbereid en lag het hechtgaren klaar, wat zusje vakkundig erom knoopte terwijl ik het stompje vasthield, de merrie vastgehouden werd en het veulen de neus schoongemaakt werd en plat gehouden werd (heerlijk zo met zn 4 ). Het kleintje stond overigens in een kwartier of minder misschien, heel snel iig.
Vorig jaar bleef mawiyah 9,5 uur aan de nageboorte staan, toen spoten we pas later, nu bleef ze 9,25 uur aan de nageboorte en spoten we 3x vanaf direct na de bevalling.
Mooie naam zeg! En wat een gave bles heeft hij! Wat een heftige bevalling zeg, gelukkig is het goed gekomen en was je erbij.
frenia
Geplaatst: 04-04-14 17:42
van harte gefeliciteerd SA!!! ben benieuwd ook naar foto's
hier vandaag erg gelachen met de paarden nouja gelachen, twas gewoon leerrijk en grappig omdat het deels mijn eigen fout is
Pride is super lief en respectvol, maar ik weet dat Angel een draak kan zijn naar nieuwe paarden toe (ze beschermt haar kudde ) en dan gaat ze kappen met haar voorbenen, dus ze liepen tot vandaag nog niet vlak naast elkaar op aangrenzende weides maar met een weide tussen.
Angel is zo'n vreetmonster ook, die moet in het voorjaar voorzichtig aan het gras wennen. Nu ben ik wat haar betreft ook wel overvoorzichtig hoor maar ze heeft al een paar x een klein beetje gaskoliek gehad in het voorjaar (op die bijna 10 jaar dat ik haar heb valt 2 of 3x ook relatief gezien best mee natuurlijk ) ze gaat echt schrokken als ze op het gras komt alsof ze in geen jaren gegeten heeft dus nu went ze al een week op kort gras (wat yentl en rheanna afgegraasd hebben) en wil ik haar dus voorzichtig met een paar uur per dag in het dikkere gras zetten, maar die wei is dus naast die van Pride. Dus voor Pride zn veiligheid een enkel draadje gespannen op een metertje van de omheining, zodat ze niet kunnen snuffelen (en Angel dus niet gaat lelijk doen). Ik kom ook al een tweetal dagen voor Pride zn neus met de merries langs om Angels reactie te peilen en om zijn reactie in te kunnen schatten.
Voor ik de merries op de wei liet heb ik Pride zn halster opgezet want hij moest nog geënt worden en toen was hij echt een beetje vervelend, drammerig en lopen klieren. Ik dacht van wat is dat nou toch allemaal??!! Hij is altijd makkelijk en rustig dus ik snapte er niks van, dacht dat het aan de alcohollucht lag ofzo
Tot ik dus de dames op de weide liet... Quinta zo hengstig als wat en piesen piesen Sja, logisch dat Pride dacht van jippie ik mag aan de bak want ik kom natuurlijk al twee dagen lang merries "schouwen" denkt hij dom dom dom van mij maar wat was hij me nou toch teleurgesteld ocharme, dat Angel hem geen blik waardig gunde en zo'n ander ras merrie als QUinta naar hem stond te knipogen. Hij keek me echt aan zo van djesus dit kùn je niet menen he?! En toen ging hij hooi vreten