[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:21

Whahah dat ken ik van dan expres in de stal gaan mesten, dat doet Dilys ook!
Dan ga je inderdaad houden van paardje die netjes alles netjes op 1 plekje doen. Heb er maar 1tje die haar stal inricht. Onder haar voerbak mag geen stro liggen. En rond haar drinkbak en haar poepplek mag ook geen stro.
En dan heb je een plekje waar heel veel stro in een cirkeltje ligt, daar gaat zij liggen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:49

Tja pretty moeilijk zeggen al vind ik ze wel een peervorm buik te hebben maar ja ik durf daar soms geen uitspraak over doen, sinds ik eens heb meegemaakt dat merrie leeg was, had dikke buik en zeeeer actieve darmen. :P maar zoals gezegd tijd zal raad brengen en scannen tja das alleen maar voor je eigen gemoed dan want kan toch niks veranderen. Maar ze is toch niet meer hengstig geweest toch?

Viespeuken in stal, ben ik blij dat ik zo propere paarden heb zeg, :D hengst is properste van allemaal gelukkig want is perlino maar ook de rest mesten allemaal aan de kant en lopen niks open.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:20

Oh crines dat is bloedirritant als ze in hun voerbak of drinkbak mesten! Ella durft het ook doen bah.

Fotsy gelukkig is Marcelleke proper op zijn eigen. Mijn twee hengsten zijn ook proper! Geef mij maar hengsten op dat vlak.
Mja het gevaar bestaat dat ik ze overvoer als ik denk dat ze drachtig is. Ik heb voor de rest geen twijfelgevallen dus ik had liever niet de Da laten komen dan maar als ik mezelf blijf gek maken dan toch maar scannen. Ze is niet meer hengstig geweest neen maar ik weet dat dat niet alles zegt.
Oh ik ben gewoon erg. {:)-:(

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:23

Ik zou niet perse meer voeren, ze heeft reserves genoeg als ik de billen zie :+

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:28

Dat was ik ook niet van plan. Ik dacht aan minder dus moest zr niet drachtig blijken natuurlijk. :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:28

al mijn paardjes zijn lieve schatten maar helaas hebben ze wel de smerige gewoonte al hun behoeften in schoon stro te doen -O-

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:29

hahah ok :P zijn zat mensen die een stevige merrie nog merriebrok bijgeven, zou ik zelf nooit doen.
Marley krijgt nu zelfs het minste van allemaal want ze is gewoon dik genoeg. Met overschakeling gaat ze dus waarschijnlijk nog minder krijgen of ze zou moeten verliezen aant veulen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:31

Ik voer nooit merriebrok aan mujn shetlanders. Even kijken wat dat geeft met Ella of die meer nodig zou hebben als ze zoogt maar tijdens dracht krijgen ze het niet. Reserves genoeg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:32

Neon is wel heel proper op stal, altijd netjes "piramide-poepen", altijd netjes alles boven op elkaar stapelen.
Alleen jammer dat dat dan ook wel weer net haar favoriete hoekje is om met haar kont te gaan liggen. :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:40

Ik vind mezelf even heel zielig als ik jullie zo hoor! Ik heb echt alleen maar gepaneerde pony's en stallen die er elke dag weer uit zien alsof ik al een week niet gemest heb :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:41

tja pretty moeilijk die onzekerheid en dan al zeker na vorig jaar te hebben meegemaakt, moet je ze toch extra in de gaten houden

neonlight _O- :') ik zie het zo voor me, lekker warm toch :D
en ik zou volgens osteo af en toe eens met mijn blote voeten in de mesthoop moeten lopen tegen wintertenen :P

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:44

Mest liggen doen ze geen van allen. Zelfs dilys niet die van der stal een modderpoel maakt. Enkel modderplekken heeft ze. Nu ze een inloopstal heeft gaat ze ook meer buiten slapen, en zolang het droog is krijgt ze ook geen dikke pak stro maar vlas, en dan enkel in het beschutte gedeelte. Voorlopig houdt ze dat proper dus fingers crossed.

Luna had ik met 150 dagen al op merriebrok. Marley ga ik afwachten wanneer ik overschakel. Het activeert precies toch ook wat uierontwikkeling als je eraan begint bij oudere merries. Heb het sowieso nog liggen, veulens krijgen tot hun jaar merriebrok en daarna overschakeling op sport omdat daar ook weer genoeg in zit om te groeien. Al zoek ik nog een beter alternatief voor pubers want sport is niet altijd handig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:53

Neonlight schreef:
Neon is wel heel proper op stal, altijd netjes "piramide-poepen", altijd netjes alles boven op elkaar stapelen.
Alleen jammer dat dat dan ook wel weer net haar favoriete hoekje is om met haar kont te gaan liggen. :')

Same here haha
Ik poets ook nooit hoor. Behalve mn rijpony. Vanavond nog eens behandeld want we willen binnenkort weer een beetje aan het werk. Bah wat zat hij vast. Achter kwam hij vrij makkelijk los maar de voorkant was maar zozo. Achter de oren vooral veel spanning. Ik laat zn lichaam nu even de rest doen. En dan over een paar weken weer even voelen. Dry needling vond hij heerlijk. Hoe keer naalden ik erin zette, hoe dieper die ontspannen door zakte.

Pretty ik denk ook drachtig hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:01

Toen Bo nog op vlas stond was ze wel wat schoner dan nu ze weer op stro staat.
Maar eigenlijk ligt alles altijd wel redelijk aan één kant in een hoek. Maar niet meer als daardoor. Lees bruine streep op de muur en alles op 1 hoop.

Wel heeft ze wel eens de nijging om een hoop als kussen te gebruiken, waardoor de mest aan haar oren zit.

Merriebrok zijn de meningen best wel over verdeeld. Vanuit de kliniek adviseren ze het wel om te gaan geven vanaf een maand of 9.
Maar als ik zie hoe ze nu al lekker groeit omdat ze toch minder actief loopt (loopt wel nog 5/6 dgn per week, maar voornamelijk aan de enkele of dubbele lijnen). Twijfel ik wel of ik het wel of niet moet gaan geven.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:24

Wat grappig de kalven weetjes. Een oom van mijn man heeft ook een melkveehouderij. Altijd leuk om er te zijn en de kalfjes te zien.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:30

Ik zou echt kijken hoe zij evalueert tijdens haar dracht. Luna had heel snel merriebrok nodig door der slechte darmflora (staat ze nog steeds gedeeltelijk op)

Marley denk ik dat ik echt pas ga moeten geven als ze der veulen heeft. Wil ze het sowieso wel geven, tis moeilijk haar dik te krijgen, en wil haar opnieuw dekken dus mag ze wel wat extra.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:04

Ik voer hier geen merriebrok.
Whis kan er niet tegen, veulen krijgt wat veulenbrokjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:15

Hai,

Zou ik hier misschien mee mogen praten? :o
Ik merk dat ik met veel vragen zit waar ik het antwoord niet echt op weet.
Mijn merrie is drachtig van haar eerste veulen en ik heb ervaring met paarden van 0 tot 30, maar heb nog nooit een eigen paard drachtig gehad.

Ik ben er zonet achter gekomen dat mijn merrie erg veel jeuk heeft bij haar uier en voelde aan 1 kant wat losse korstjes.
Niet van wondjes, maar hetzelfde wat je weleens in de manen ziet.
Dit heeft ze nooit eerder gehad, laatst dreigde ze zelfs te trappen als je alleen al je hand maar daar op de buik legde.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:11

Is het gewoon vuil of echt witte schilfterjes?

Want het vuil korrelt ook wel eens af. Het is dat ik de uier bij al mijn merries regelmatig schoon maak dat ze er makkelijker over doen

Mijn merrie probeert ook te schoppen is een maiden. Denk dat bij kim de lies vast houden minder efficient werkt als bij mijn merrie. Merk wel dat ze hormonaal veel ontwikkeling door maakt. Misschien dat kim daar ook wat last van heeft. Zijn ze gevoeliger

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 01:29

Dat de uier verandert is normaal hoor. Ik zou er niets aan doen, tenzij ze er echt zichtbaar erg veel last van heeft. Maar dan in overleg.
Tegen het einde van de dracht komt er ook vanalle schilfers rond de uier en de DA zei dat je er het beste af kon blijven. Veel wassen enz brengt alleen maar de huidflora in de war terwijl die nu juist een balans zoekt waarschijnlijk met al die hormonen.

Chagrijnig zijn als je aan de buik wil komen, herkenbaar! De ene merrie laat hier tijdens de dracht alles toe, de andere zoi je keel overbijten als je nog maar naar die buik kijkt :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 07:26

Ja op de foto lijkt Kelly smal, maar het is maar net hoe ze staat.
Gisteren stond ze recht voor me en dacht ik: wat een buik. Maar voor ik me camera heb gepakt staat ze alweer anders. Ik zal proberen vandaag een goede foto te maken.

Pretty: Nikita heeft toch wel een buikje hoor, ik zou dus zeggen ja drachtig.

Fotsy, het zelfde heb ik vorig jaar gehad.
Kelly had ik drachtig gekocht in Juli en die zou augustus bevallen.
Inderdaad dikke buik/ actieve darmen en iedereen zei: kijk het veulen bewegen!!!
Het werd Augustus en ik dacht, zit niks in die is gewoon vet.
Want het zou het 3e veulen worden maar het uier was nog niks terwijl ze die maand uitgeteld was.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:05

Ik maak uier altijd een keer per week even schoon met een babydoekje :) Miep heeft wat theezakjes ( :o ) dus tussen de rimpels komt veel vuil en schilfers te zitten. Hou ik het bij met babydoekje dan blijft de huid glad en soepel.

Wahahaha gisteren kwam de instructrice van stalgenootje de bak binnen terwijl ik Miep aan het longeren was. Ze kent Miep wel maar heeft haar al lang niet meer gezien. Reactie: "Zo daar zit ook al een pens op zeg!" :wow: := Dus ik, durf jij mijn Pinda een pens te noemen? >;) :+

Buikje was gisteren ineens heel puntig naar beide zijkanten, volgens mij lag de kleine in de breedte :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:10

Hahhaha Vientje, ik had graag haar gezicht willen zien na jouw reactie :=

KBK, leuk dat je gezellig mee komt kletsen.
Bij Bo hoef ik dat ook niet te gaan schoonmaken, dat vind ze ook 3x niks.
Nu is Bo ook redelijk selectief wie er wel en niet aan haar buik mag zitten.
Maar als ze echt korstjes heeft, misschien toch ff na laten kijken.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:16

Wow Inowa, da's al een hele buffel! Leuk om daarmee naar een keuring te gaan. Hoeveel nemen jullie er dan gemiddeld mee zo'n dag? Wil ook nog steeds eens gaan kijken bij zoiets. Inmiddels alles goed met de moeder van de ene tweeling?
Wat betreft elk jaar dekken: wij doen dat met nagenoeg al onze pony's. Alleen Sjirkje geeft teveel aan haar veulen en die zou dat niet trekken; die heeft dus steeds een jaartje rust om weer te groeien. Verder hoeven ze hier ook niets te doen, dus kunnen ze het best aan denk ik.
Crines; inderdaad geen twijfel dat je merrie drachtig is! Die van de zijkant, wow! Wanneer is ze aan de tijd?
Pretty, wat is Lisa mooi drachtig! Handig, zo'n pony waar je niet aan hoeft te twijfelen ;-) Nikita zou ik zo niet durven zeggen eigenlijk. Duimen draaien dan maar.
Haha, allemaal viespeuken in het topic! De paarden dan hè? :P Moet zeggen dat we onze weides nog aardig netjes hebben; liggen reatief hoog en geen klei hier. Dus wij mogen niet mopperen.
Merriebrok krijgen ze hier ook niet gedurende de dracht. Hooguit de laatste maand een beetje, en evt richting keuring nog een beetje als ze het nodig hebben, gemengd met maisvlokken.
Ik ben lekker een paar dagen naar Valkenburg geweest; gezellig daar! Op de terugweg even langs mijn vriendin gereden; zij maken hengsten klaar voor de jonge hengstenkeuring in december en wij hebben onze Whiz daar ook staan. Ze vinden het een serieuze kanshebber voor goedkeuring. Pff, word ik nog zenuwachtig van ook, haha. Zoveel hengsten keuren ze niet goed, dus zou echt mooi zijn. Maar goed, eerst zien, dan geloven :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:27

Arianne,deze zomer hadden we er 4 mee.
Moeder staat nu een week later nog steeds aan de nageboorte,wil nog niet loslaten maar gelukkig is de koe verder niet ziek.
Geen koorts en ze eet goed,krijgt ook antibiotica.
Kan soms lang duren.

Heb je een foto van whiz?

Welkom tieneke!
Hier ben je bij het juiste adres voor vragen,leerzaam topic.