[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:20

je kunt altijd meteen je DA opbellen Jolandje,hebben wij ook gedaan vorig jaar met een achterliggend voorbeentje. Het is wel eng dat je dan moet stappen met de merrie terwijl ze wil persen,maar wat moet je anders hé. Is bovendien helemaal weer goedgekomen!

Leuk Linda al die mini's. Hihi bij Dibbits moet ik dus niet zijn op mijn zoektocht naar een merrietje. Ik wil geen appaloosa omdat de hengst dat al draagt. Heb jij al gehoord van Stal Zegwaard? Is dat wat?

Setteli :(:) Maar dit jaar zal het anders zijn!

Oei Tinnie dat is wel eng,vooral dat ze er toen toch geen afgeknepen hebben omdat ze maar 1 vonden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:46

ja DA bellen kan natuurlijk, maar duurt ongeveer 10 minuten voor die er is, is het dan beter om haar te laten stappen? maar ook als het er al voor een gedeelte uit is? Joanna toont namelijk er weinig voortekenen, ze gaat liggen, en perst in een keer het hoofdje eruit( met één voetje dan), dan valt er niet veel meer terug te drukken en stappen lijkt me dan ook niet meer kunnen toch?

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:50

En hoe dan verder, trek je aan een voetje hetveulen eraf?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:13

Normaal moet er dan inderdaad terug geduwd worden.
Hier stak er niks uit,er vlotte helemaal niks aan de bevalling. Zag alleen de blaas. Ik heb dan rondgestapt,het water brak dan ook ineens,dat was allemaal eng en het lijkt wel een eeuwigheid te duren eer de DA er is (wat niet zo is natuurlijk). Maar hij heeft in elk geval merrie en veulen gered op die manier.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:30

Keresa; arm klein ding.. ik hoop dat hij het red en gezond groot wordt.

Vanille nog steeds geen kleine!!?? pfffff

Ook hier ziten we +/- op de uitgerekende datum (weet het niet exact omdat ik haar drachtig gekocht heb en de vorige eigenaren het niet meer precies wisten)

Maar we maken duidelijk vorderingen...

Uier is nu ook na het naar buiten gaan nog gezwolle;
Afbeelding

Banden zijn aardig slap;
Afbeelding

Beetje een rare foto want ze loopt met me mee te draaien (ze is zoo plakkerig momenteel :) )
Afbeelding

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:36

Cyrina schreef:
Keresa; arm klein ding.. ik hoop dat hij het red en gezond groot wordt.

Vanille nog steeds geen kleine!!?? pfffff

Ook hier ziten we +/- op de uitgerekende datum (weet het niet exact omdat ik haar drachtig gekocht heb en de vorige eigenaren het niet meer precies wisten)

Maar we maken duidelijk vorderingen...

Uier is nu ook na het naar buiten gaan nog gezwolle;
[ Afbeelding ]

Banden zijn aardig slap;
[ Afbeelding ]

Beetje een rare foto want ze loopt met me mee te draaien (ze is zoo plakkerig momenteel :) )
[ Afbeelding ]

OOOOHHH ik ben zo benieuwd he!! :):)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:42

Dat ziet er al aardig klaar uit Cyrina,zeker als je de rest van haar lichaam bekijkt. Spannend hoor!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:55

fokfanaat schreef:
En hoe dan verder, trek je aan een voetje hetveulen eraf?

niet echt aan het voetje hoor, je gaat met een hand naar binnen en probeert dan hoofd en been tegelijk naar buiten te trekken, dus het handigst met z'n tweeen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:08

Maar aan hoofd en been tegelijk trekken? Krijg je daar grip aan.

Ik neem dat dat nogal met geweld gaat als je het beentje niet corrigeerd?
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 25-02-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:19

Mijn vorige veulen lag ook met een beentje naar achter.. gewoon voorzichtig iets terug duwen. Hoefje zoeken en het voorzichtig naar voren halen. Hoofdje er weer bij leggen zodat t niet achterover oid gaat.. zit weinig geweld aan hoor, je wil niks stuk maken van binnen bij de merrie!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:32

Jolandje gaf aan niet meer terug te kunnen en dan het veulen er met 1 been terug afhalen. Dat gaat toch niet heel gemakkelijk lijkt me

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:34

maar als je na een poosje zoeken het beentje niet kunt vinden? wat dan? het moet er dan uit, ik heb vanaf de eerste minuut telefonisch contact gehad met DA , en die zei dus wat we moesten zien en doen, toen ze na ongeveer 10 minuten hier was, hadden we het veulen er net uit, gelukkig was alles goed met merrie en veulen, dat kon ze nog mooi even controleren ;) mar het was een enge situatie dat wel, bij haar 2013 veulen lag ook het beentje achter, die hebben we toen wel kunnen pakken, tja, en dan is het zo gepiept

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:36

fokfanaat schreef:
Jolandje gaf aan niet meer terug te kunnen en dan het veulen er met 1 been terug afhalen. Dat gaat toch niet heel gemakkelijk lijkt me

nee idd, kon niet meer terugduwen, natuurlijk was dat mijn eerste gedachte wel, maar Joanna heeft gewoon zoveel kracht, bij de eerste wee zie je de blaas, ik slaak dan al een zucht van verlichting als die wit is , en de tweede wee is het hoofd eruit, als je dan een beentje mist kun je zoeken gaan en als dat niet lukt, moet het er uit, dus trekken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:37

Uier van dessy vandaag zit wat verandering in.

Afbeelding

Jee dat vanila nog steeds niet haar veuewn heeft ik zou gek worden :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:37

Ben gewoon heel benieuwd hoe dat gaat, aan kop en 1 pootje vol moeten trekken lijkt me doodeng, maar als je geen andere optie hebt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:38

Wat noemen jullie dan een beentje wat naar achteren ligt?
Een hoef die een stuk achter blijft of een heel onderbeen terug geslagen ligt?

Mag hopen dat je zoiets er niet gewoon uit trekt :=
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:39

Bij ons was het zoals dat plaatje van Marije. Ik heb toen enkel opgevoeld en de rest aan de DA overgelaten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:41

marije zoals ik al zei, het jaar daarvoor konden we het beentje vinden en goed leggen, toen was het snel klaar, maar we konden het beentje vorig jaar niet vinden, dus ik denk dat het helemaal naar achter heeft gelegen, dus verder dan op je plaatje, anders hadden we hem moeten vinden

hoe zou jij dat dan doen marije?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:43

ik denk dat ik maar met de DA afspreek dat ik haar bel zodra Joanna begint, ook al komt ze dan misschien voor niks, vind dat toch wat veiliger :=

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:51

Ik zou het beentje erbij zoeken en als dat niet lukt de DA bellen. No way dat ik de merrie zou riskeren door het veulen eruit te trekken.
En al helemaal niet als je zelf niet eens zeker weet hoe het ligt.

En met het hele been terug krijgt een DA het er zelfs vaak alleen in stukken uit.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:53

Ik denk als je de merrie rechtzet en in beweging zet, het automatisch door de zwaartekracht wat terugzakt vandaar dat heel weinig merrie's staand bevallen, ze moeten ook nog eens persen tegen de zwaartekracht.
Tien minuten zal je het toch wel kunnen tegenhouden dan voor da er is, hopelijk.

Zou ook niet trekken zoals marije zegt en al zeker niet als leek zoals ik, marije is dan nog superervaren

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:00

MarijeR schreef:
Ik zou het beentje erbij zoeken en als dat niet lukt de DA bellen. No way dat ik de merrie zou riskeren door het veulen eruit te trekken.
En al helemaal niet als je zelf niet eens zeker weet hoe het ligt.

En met het hele been terug krijgt een DA het er zelfs vaak alleen in stukken uit.

ik had vanaf het begin de DA aan de telefoon tot ze er was, en heb haar aanwijzingen opgevolgd -O-

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:16

Tinniie schreef:
Fotsy, geen zorgen maken, je hebt ze zo goed opgevolgd.. Dat kan toch echt niet dat ze haar veulentje kwijt is, je had dan ook wel iets moeten vinden he.

Ik maak we wel wat zorgen over een andere merrie die een Arany-baby verwacht..
Ze was gedekt en drachtig, heeft toen verworpen. Volgende hengstigheid met 2 eitjes terug gedekt. En op de eerste scan tweeling.. Paar dagen later hebben ze dan terug gescand om eentje weg te knijpen maar toen was er maar eentje meer te zien.

De merrie is uitgerekend voor 17 juni maar is echt gigantisch! Ze reden er af en toe nog mee maar zijn daar vorige maand al mee moeten stoppen omdat ze echt niet meer kon. Buik bewoog ook enorm hard, met uitstulpingen langs alle kanten.

Ik hoop dus echt dat ze toch geen tweeling gemist hebben! Ze is achteraf ook nog een paar keer gescand en toen zagen ze steeds eentje.. Maar ik ben er toch niet helemaal gerust in.

dit heb ik ook en toch blijft het in je hoofd spoken ik ken het.

Hier ook eerst drachtig afgegooid al wel tussen 18 dagen scan en hartje.
Daarna bleef baarmoeder drachtig.
hengstig gespoten daarna gedekt met 2 eitjes met 18 dagen zaten de vruchtjes boven elkaar daardoor konden ze niet afknijpen.
nog paar echo's gehad bleven boven elkaar zitten. met 38 dagen echo gemaakt zat er nog maar 1 maar ben zo bang dat de een zich verstopt heeft, mijn merrie is ook echt rond.
Hier ook paar x controle gehad of ze drachtig bleef. en echt maar 1 op de echo.
oktober nog x opgevoeld toen werd de dierenarts geschopt Door het veulen. en dan komen er mensen op stal en zeggen dan weet je zeker dat het er geen 2 zijn.
ik ben pas rustig er over als naar 20 mei het gezond er naast staat en graag 1.

setteli dit keer komt het goed bij jou!

Wat interessant omdat zo te lezen wat waneer te doen.
Maar ik denk dat ik meteen dierenarts bel als ik het merk en als me wel lukt beentje goed te krijgen prima is hij voor box gekomen.
en als niet lukt dan heb ik geen tijd verloren voor mijn gevoel.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:26

Fotsy schreef:
Ik voel dat de spanning hier ook aan het opdrijven is nu de volgende veulentjes zich bijna aan het aanmelden zijn.
En ja hoor pretty mijn merrie MOET overtijd gaan en lekker in de nieuwe stallen veulen ~~}>
Oeie tinniie dat is minder en inderdaad heel spannend zeg, vrienden van ons hebben uit de rumble bee eens een tweeling gehad die hadden het gelukkig gehaald en zijn ondertussen al drie jaar merrietje is wel altijd kleiner dan het hengstje gebleven. Merie hebben ze na de geboorte wel even moeten sederen die werd bijna gek.

Denk eerder dat dit toeval is jolanda

Aah ja daar heb ik ooit al eens een foto van gezien, van de Rumble-twins :) Heel leuk als het goedkomt maar in werkelijkheid helaas een zeldzaamheid he..

Nu, het is wel een ervaren merrie en eigenaresse, ze waakt ook met camera, alarm, melktesten,... Ze hebben elk jaar ook meerdere kalfjes en dierenarts zit ook in de buurt. Maar toch.. Laat ons hopen op 1 gezond, mooi veulentje!

Ook voor jou duim ik mee Polleman, echt een gelijkaardige situatie inderdaad!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:27

Tinniie schreef:
Fotsy schreef:
Ik voel dat de spanning hier ook aan het opdrijven is nu de volgende veulentjes zich bijna aan het aanmelden zijn.
En ja hoor pretty mijn merrie MOET overtijd gaan en lekker in de nieuwe stallen veulen ~~}>
Oeie tinniie dat is minder en inderdaad heel spannend zeg, vrienden van ons hebben uit de rumble bee eens een tweeling gehad die hadden het gelukkig gehaald en zijn ondertussen al drie jaar merrietje is wel altijd kleiner dan het hengstje gebleven. Merie hebben ze na de geboorte wel even moeten sederen die werd bijna gek.

Denk eerder dat dit toeval is jolanda

Aah ja daar heb ik ooit al eens een foto van gezien, van de Rumble-twins :) Heel leuk als het goedkomt maar in werkelijkheid helaas een zeldzaamheid he..

Nu, het is wel een ervaren merrie en eigenaresse, ze waakt ook met camera, alarm, melktesten,... Ze hebben elk jaar ook meerdere kalfjes en dierenarts zit ook in de buurt. Maar toch.. Laat ons hopen op 1 gezond, mooi veulentje!

Ook voor jou duim ik mee Polleman, echt een gelijkaardige situatie inderdaad!

en ook nog dicht bij elkaar bonita is 9 juni 340 dagen.
ook voor jou duim ik,